Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stevige woon- werkfiets, grote framematen - Forum Wereldfietser

Stevige woon- werkfiets, grote framematen

Hallo,

Ik ben al langere tijd op zoek naar een stevige woon- en werkfiets (enkele reis 15km, in de winter zal ik vaker verstek laten gaan), die ik incidenteel op vakantie en langere dagtochten kan inzetten. Heb de laatste paar jaar gereden op een tweedehands giant custom lite, prima fiets, maar met bagage minder stabiel en al vaker spaakbreuk gehad. Verder ook gewoon prima mee op vakantie geweest.

Ben echter lang, 2 meter (90kg), en veel merken vallen daardoor af. Had me na lang oriënteren ingesteld op een VSF, maar na een bezoek aan bike4travel deze mij toch af laten raden. Avaghon met grotere framematen is wel een optie, en ben overtuigd van goede prijs/kwaliteit. Verder blijven er eigenlijk weinig merken over. de Surly LHT is er ook in 64cm, maar moeilijk verkrijgbaar, en biedt eigenlijk weinig extra's tov avaghon.

Echter, ik vind een dergelijke fiets toch aan de zware kant voor simpel woon- werk verkeer, en ben er dan ook minstens 1800 euro aan kwijt. Ik kan hem natuurlijk wel simpel aankleden, en er een mooie randonneur van maken (dus evt met racestuur). Zit toch meer te denken aan een sportievere fiets, maar dan wel in een stevig segment (comfortabel, kan wat bagage op, degelijke kwaliteit). Heb verder weinig voorkeur voor staal of aluminium. Vindt het rijgedrag van staal wel iets fijner (en natuurlijk mooier), maar is geen game changer.

Nu vielen mij bij Snel twee fietsen op: de streetcross en hybride cross. Weinig informatie te vinden zonder bezoek, maar dit zijn wellicht goede alternatieven voor mijn doeleinden. Iets simpeler opgebouwd, en daarmee lichter en stuk goedkoper (hoewel dat bij de streetcross verschil meevalt). Heeft iemand misschien ervaring met deze fietsen, kan je hier met bagage ook nog mee uit de voeten? Of evt andere merken die in grote maten komen waar ik naar kan kijken?

http://www.sneltweewielers.nl/wp-conten ... s-2014.pdf
Ik heb veel gefietst op een Avaghon en een Snel Streetcross. Mijn tip: koop die Avaghon. Ik kan je helaas niet uitleggen waarom want dan krijg ik de trollen op dit forum achter me aan.
Ik vond al een paar oude threads waarin opties worden besproken om bvb een Avaghon wat sportiever op te bouwen met Panaracer 37mm bandjes.

Blijf het grootste gedeelte van het jaar wel gewoon zonder bagage, en op asfalt rijden. Hoop dat ik dan niet teveel aan 'snelheidsgevoel' moet inboeten.

Oude stalen racefiets kopen, tubus fly erop en verder opbouwen waar nodig is ook een optie, maar weinig ervaring mee.
http://www.bike-components.de/products/ ... -2014.html

Ben zelf maar 1.93 met 95 kg en rij op de 61 cm.
Als je hem zelf opbouwt ben je zo rond de 1000 euri's kwijt, als complete fiets iets goedkoper.
Tot nu toe erg tevreden over de fiets (frame is overigens hetzelfde als Drossiger), zowel met als zonder bepakking.
Ik weet niet of je nog zoekende bent.
Op marktplaats staat een Avaghon 64cm te koop

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Dank voor de suggesties. Even goed over nadenken. Overweeg toch wel meer om een fiets gereed af te nemen, omdat ik geen ervaring heb met fietsen opbouwen. Voor alles een eerste keer natuurlijk..