Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam met als doel Istanbul - Forum Wereldfietser

Amsterdam met als doel Istanbul

Het is zover. Ik ben een man van 63 jaar en ben allang bezig met de voorbereidingen op mijn eerste lange fietstocht met als doel Istanbul. Ik zal hier voor zo veel mogelijk de Limesroute volgen. Mijn actieradius is zo ongeveer 80/100 km per dag, maar het is geen "must", want ik wil veel rondkijken. Ik heb een tentje bij me, maar "zimmer frei" of B&B zal ook voorkomen. Ik woon in de omgeving van Amsterdam en vertrek in week 20, de dag heb ik nog niet bepaald. Wie heeft er zin om een stuk mee te fietsen. Ik discrimineer niet, dus jong/oud, man/vrouw in overleg is alles bespreekbaar.

Ben benieuwd naar reacties.
Cor
Cor,

Ik rijd niet met je mee, omdat ik zelf al ooit, in 1998 in 7 weken de ruim 4700 km naar Istanbul aflegde. Misschien kun je potentiële reisgenoten nog vertellen hoeveel tijd jij ervoor hebt gereserveerd? En als niet-logistiekeling vind ik de aanduiding week 20 ietwat onhandig gekozen: je vertrekt dus in de week die start op maandag 12 mei 2014?

Drie dingen die ik me spontaan herinner van mijn reis.
1. De 10 (of waren het er negen?) verschillende valuta waarmee ik te maken had. En natuurlijk (mis)plande ik mijn grensovergangdagen precies op zondag. Dan zijn banken niet open. En ik had banken nodig omdat ik traveler's cheques wilde wisselen. Contanten lukte ook nog wel op de onofficiële markt. Ik had ook DEM en USD in kleine coupures (1 en 5) bij me. Die waren erg gewild. De tijden zijn veranderd!
2. Het was de eerste kennismaking met de stad Praag. Fijne plek, ik verbleef er bijna een week.
3. De laatste fietsdag in Turkije was op een vrijdag. Ik was nog 170 km verwijderd van het ticketoffice op de luchthaven Atatürk. Ik wist dat ik, om nog kans te maken op een terugvlucht op zaterdagochtend (naar Brussel, dat was toen de goedkoopste vlucht) vóór zes uur in de avond daar mijn vlucht geregeld moest hebben. Het was een hel. Ik reed min of meer over de hoofdweg naar Istanbul, een 4 - 6-baans snelweg, met in- en uitvoegend verkeer. De vrijdagdrukte was groot. De schrik zat me goed in de benen. Ik weet niet of ik het gedroomd heb, maar ik reed op sommige stukken 50 km/u uit puur lijfsbehoud.
Destijds was ik jong en onbezonnen en veel sterker dan nu, laten we het daar maar op houden. De maandag erna ging ik weer aan het werk ...
Beste aardvark,

We leven 16 jaar verder. Neem aan dat er met valuta gedoe wat veranderd is.
Week 20 is inderdaad vanaf 12 mei. Ik trek er 2 maanden voor uit, maar ik lees in diverse verslagen dat het sneller wordt gedaan, maar daar gaat het mij niet. Ik wil fietsen van A naar B met toevallig als einddoel Istanbul en omdat de Limes route zo goed als vlak is.
Mee fietsen kan nog steeds, ook bijv. gedeeltes van de route.

Groet
Cor
Wat leuk, zelf op mijn 63e naar Istanbul en terug gefietst in precies 99 dagen. Wel een andere route heen via Berlijn naar Polen vandaar naar het zuiden, terug via de Balkan, Italie weer naar huis totaal was 8009 km.

In elk geval veelplezier.
Groet,

Paul Snoeij
Dank je, Paul. Zijn je ervaringen ergens terug te vinden op internet. Ik vertrek nu definitief woensdag 14 mei as.

Groet,
Cor