Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitlijning gates riem - Forum Wereldfietser

uitlijning gates riem

Sinds een tijd ligt mijn riem vaak zo op mijn achtertandwiel:

Afbeelding

Als ik druk zet op de pedalen ligt de riem onmiddelijk weer zoals het hoort. Zodra ik kracht minder loopt de riem weer in een paar omwentelingen naar de positie zoals op de foto. Ik heb er geen last van maar het lijkt me niet goed voor de riem.

De riem is volgens mij mooi op spanning.

Ik heb de snelspanner van het achterwiel al los gehaald, hij zit goed op zijn plaats.

Klopt het dat ik met het verstellen van de achterpadden de riem niet kan uitlijnen maar alleen maar horizontaal de spanning kan veranderen? Iemand tips?

Hartelijk dank!
Wat voor frame heb je?

Groet, Tim
Koga signature, KS-TR28.

De riem heeft dit voorheen niet gedaan. Ik heb hem zelf wel een keer wat gespannen, dus achterpadden beiden beetje naar achteren geschoven.
Heb je misschien pas het achterwiel er uit gehad ? Zit goed in de achterpadden geschoven . ?
Is de afstand van de velg naar de achterbrug links en rechts gelijk ?
De riemspanning moet nauwkeurig worden ingesteld. Beslist niet op gevoel.
Uitlijning kan bij een Koga alleen aan het voorste tandwiel. ( afstand-ringetjes plaatsen )

Dit gereedschap gebruikt de fietsenmaker om uitlijning en spanning te controleren :
http://www.g-boxx.com/pdf/pdf-23-03-10_ ... lineal.pdf

Verder zijn er kleinere tools in de handel om zelf de spanning te controleren:
https://www.youtube.com/watch?v=mCKLCdlTTAQ

Er is zelf een app om via je iphone de spanning te controleren ( frequentie bepalen door de riem als gitaar-snaar te bespelen )
https://itunes.apple.com/us/app/carbon- ... 46486?mt=8
Dank voor de reactie.

Het achterwiel heb ik er weleens uit gehaald, kan maar op 1 manier terug. Het achterwiel zit goed op zijn plek. De spanning is iets afgenomen in de tijd, ik heb de inbusjes een beetje aangedraaid en nu is de spanning weer zoals hij was.
Ik heb die app ook gebruikt, die zei hetzelfde.

Maar als de verticale uitlijning alleen met ringetjes kan versteld worden kan de riemspanning het probleem toch niet zijn?
Je uitlijning is niet goed.
Optie 1: Waarschijnlijk heb je het niet goed ingesteld.
Optie 2: Bij het in en uitzetten van je wiel zit er misschien toch een vuiltje op de padden waar je as tegen zitten.

Aangezien jezelf hebt lopen verstellen is de kans waarschijnlijk dat je achterpads scheef staan. Met als resultaat dat je achterwiel "scheef" in je frame zit. Hoeft maar een paar tienden te zijn dan krijg je dit.

Stappen plan: Stoppen met fietsen. Je belt wordt verkeerd belast namelijk half. Achterwiel uit halen en kijken of alles schoon is. Zo ja en het is niet opgelost: Naar de fietsenmaker als je niet zo handig bent.
Anders net zo lang stellen dat hij goed uitlijnt: je achterpads links en rechts evenwijdig staan.

Als het goed is heb je dit pad:
Afbeelding

Met dat horizontale inbusje verstel je de pads ten opzichte van je frame en van elkaar
Succes.
Het komt bij een Koga nauwkeurig om een goede afstelling te vinden. ( bij CDC riem )
Het liefst een millimeter van de opstaande rand aan de binnenzijde van het achtertandwiel.
En een millimeter van de opstaande rand aan de buitenzijde van het voorste tandwiel
( voorwaarde : achterwiel staat goed uitgelijnd )
Bedankt voor de snelle reacties.

Het was niet veel, maar het achterwiel bleek inderdaad niet helemaal recht vastgezet.
Blijkbaar kun je toch wat aan de uitlijning doen (goed en fout) met enkel de achterpadden. Dus niet alleen met ringetjes voor.

Anders had ik even naar de fietsenmaker gemoeten, maar ik doe graag zoveel mogelijk zelf. En langzaam aan doe ik zo wat ervaring op hopelijk!

Nogmaals dank!
Ter leerling en de vermaeck: de ringetjes voor zijn alleen voor de off set links/rechts, de kettinglijn correctie. Als die overigens verkeerd zijn gemonteerd krijg je eerder onregelmatig spanning. Wegens excentrisch tandenkrans.

Scheef stand waar jij last van hebt los je altijd met je padden op.