Bedankt voor jullie reacties.
Peter_K schreef:Ypuh schreef:Mijn vraag: Is de Cross Check geschikt voor 12-20kg bagage (plus ca. 85kg rijdersgewicht) bij incidentele fietsvakanties van ca. 3-4 weken binnen Europa? Volgens de Surly site is de maximum belasting een rijderslimiet van 136kg + 25kg = 161kg en hoef ik me geen zorgen te maken?
Voor de LHT schrijft Surly:
Surly schreef:The frame’s tubing is thicker-walled and larger-diameter than standard road and sport-touring frames, and this pre-tunes it for the weight of cargo.
De getallen "136kg + 25kg = 161kg" zijn opgegeven voor de
LHT, en
niet voor de
CC.
Volgens hun site is de LHT voor fietsen met bagage, en de CC niet.
Dat is een beetje mijn hekelpunt, koop ik een fiets voor de piekbelasting (die 3-4 weken) of voor de 95% dat ik hem liever als 'racefiets' gebruik. De LHT is van wat ik gelezen heb behoorlijk stijf zonder bagage (nadeel, op de valreep nog hierboven bevestigd door @EnriceV), de langere chainstays en lager bracket maken hem minder wendbaar (nadeel) en de minder diepe zit/kleur/zwaarder (nadeel). Ik ben bang dat de LHT dan net als mijn Gazelle Medeo een stiefkindje gaat worden.
De foto van @hoogframe is exact hoe ik de fiets ook voor ogen heb. Met een Tubus Logo drager verwacht ik de bagage ook voldoende laag en naar achteren te kunnen monteren.
Met de crosscheck behaal ik in mijn ogen een aantal voordelen:
- Een racefiets voor slecht weer/wegdek (kasseien rit)
- Fiets voor woon-werk verkeer (ben pas afgestudeerd en werkzoekende dus nog even afwachten of dit van toepassing is)
- Het oorspronkelijke doel van de fiets, cyclocross, zou ik ook wel eens willen uitproberen
- Ik zou graag eens de wereld van staal ontdekken
- De drang om bepakking tot een minimum te beperken (ik heb een Agu Quorum tassenset en kan met 4 tassen het gewicht verdelen of voor korte reizen alleen 2 achtertassen en stuurtas mee).
- Ik ben geen ervaren vakantieganger, maar mocht de fiets zelden/nooit op vakantie gaan, dan zal ik er ongetwijfeld nog steeds blij mee zijn (i.t.t. een Santos Travelmaster o.i.d).
Alleen om die laatste reden denk ik de gok al te kunnen wagen. Mocht het frame te slap zijn voor veel bagage kan ik nog investeren in lichtere kampeerspullen, van hotel naar hotel reizen en/of hem gebruiken voor korte weekendtrips.
Met de aanschaf van kampeerspullen heb ik wel rekening gehouden met het gewicht, maar dit kan nog een flink stuk lichter (Comfortabele slaapzak, mat en Zephyros 2 tent wegen samen circa 3.9kg. Onderzeil, liner, kussen, zakmes gasfles, beugelslot en kookspullen etc. wegen nog eens ca. 3.5kg). Met de benodigde kleding en wat boodschappen verwacht ik zo rond de 15kg uit te komen. De grootste winst zit hem in het thuis laten van bepaalde spullen, maar daar moet ik gaandeweg nog achter komen.
Ps. Het opgegeven max. gewicht van de
CC lijkt gelijk te zijn aan de LHT?