Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ultralight op de racefiets - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Ultralight op de racefiets

187 berichten
AB schreef:
Yopie schreef: Heb geen moeite met uitklikken, val ook nooit om enzo alleen bij noodsituaties is het toch een ander verhaal. Als je bv opeens moet uitwijken, gelijk in dik grind zit waardoor het voorwiel opeens stil staat, het achterwiel opzij klapt en je half wordt gelanceerd tja dan is er weinig tijd om uit te klikken.
En als je op zulke momenten niet met je voeten vast zit kun je ook beter je evenwicht bewaren, tenminste lijkt mij.
Achteruitkijkspiegeltje misschien? Kun je vantevoren inschatten of je al dan niet weg moet duiken voor zo'n vrachtschip :).
Hmm, een spiegeltje op een racer?
Nee dat is me te erg.
Dan maar platgereden worden.
:)
een racfiets met een achteruitkijkspiegel :oops:
of een plastic ring tussen achterwiel en cassette :roll:
of een bel :|
of een zijstandaard :roll:

Het is gewoon esthetisch niet verantwoord :D
Wielrenners blijven toch een beetje koppige ijdeltuiten die niet altijd zin hebben om naar goed bedoelde verantwoorde adviezen te luisteren
bergbeklimmer schreef:een racfiets met een achteruitkijkspiegel :oops:
of een plastic ring tussen achterwiel en cassette :roll:
of een bel :|
of een zijstandaard :roll:

Het is gewoon esthetisch niet verantwoord :D
Wielrenners blijven toch een beetje koppige ijdeltuiten die niet altijd zin hebben om naar goed bedoelde verantwoorde adviezen te luisteren
Ah gelukkig, jij begrijpt me!
Yopie schreef:
bergbeklimmer schreef:een racfiets met een achteruitkijkspiegel :oops:
of een plastic ring tussen achterwiel en cassette :roll:
of een bel :|
of een zijstandaard :roll:

Het is gewoon esthetisch niet verantwoord :D
Wielrenners blijven toch een beetje koppige ijdeltuiten die niet altijd zin hebben om naar goed bedoelde verantwoorde adviezen te luisteren
Ah gelukkig, jij begrijpt me!
Klinkt als.....

zo ken ik er nog wel een paar :)

- dan zullen die 28mm bandjes ook wel niet mogen?
- of wel spd-sl en absoluut geen spd??
- een zadeltasje??? (laat staan fietstassen)
- ligstuurtje??
:D
AB schreef: Klinkt als.....

zo ken ik er nog wel een paar :)

- dan zullen die 28mm bandjes ook wel niet mogen?
- of wel spd-sl en absoluut geen spd??
- een zadeltasje??? (laat staan fietstassen)
- ligstuurtje??
:D
Haha erg leuk! :D

Ja ik doe het duidelijk nog niet goed
maar ik las niets over een ligstuurtje hoor

:D beton eczeem
Yopie schreef:Ik geloof zelf niet zo in koken, zou niet weten waarom het warm nou beter is. Waarom eerst een paprika, tomaat etc in stukjes snijden, bakken en vervolgens opeten als je het ook gelijk kunt opeten, lijkt me toch een stuk makkelijker. Ja toch?
Heb welgeteld één keer gekookt, onder het toeziend oog van een Fin die ook erg onder de indruk was van mijn kookkunst :D : pasta koken en hop een schep yoghurt er door: pasta met roomsaus. Als variatie doe ik er kaas bij: pasta met romige kaassaus of een schep sambal: pasta met pittige roomsaus. Erg lekker hoor. :wink:
Ik at dus vnl veel rauwkost, fruit, roggebrood, muesli met dikke yoghurt en af en toe pizza/pasta/rijst in een eethuisje ofzo. En natuurlijk veel vis: zalm en visssoorten waarvan ik de nederlandse vertaling niet weet, ook erg lekker.
Verder ontdekte ik de Finse donut, een heerlijke aanrader, 10cm dik en heerlijk zoet.
De reden dat het een goed idee is om groente te koken, is dat je zo het verteringsproces al buiten het lichaam laat beginnen. Dat geldt ook voor het bakken van brood en donuts, en het fermenteren van melk (naar yoghurt of kaas). Met rauw voedsel hebben we met onze enkele maag grote moeite, er zijn anthropologen die zeggen dat we zonder de kookkunst nooit de fiets hadden kunnen uitvinden (nouja, ik parafraseer nu ;) )
Het schijnt trouwens dat er ook dieren zijn die dit doen, de eekhoorn begraaft z'n beukennootjes niet alleen om een voorraade te hebben in de winter, maar ook omdat ze zo fermenteren; aldus één of andere bakker aan het woord in "Cooked" van Michael Pollan.

Verder vind ik pasta met yoghurt eigenlijk wel een mooi plan, ik zal er aan denken als ik ooit een keer m'n knoflook op heb. En m'n ui. En tomaat. En peper en zout. En andere groenten en kruiden... ;)
urje schreef:
Yopie schreef:Ik geloof zelf niet zo in koken, zou niet weten waarom het warm nou beter is. Waarom eerst een paprika, tomaat etc in stukjes snijden, bakken en vervolgens opeten als je het ook gelijk kunt opeten, lijkt me toch een stuk makkelijker. Ja toch?
Heb welgeteld één keer gekookt, onder het toeziend oog van een Fin die ook erg onder de indruk was van mijn kookkunst :D : pasta koken en hop een schep yoghurt er door: pasta met roomsaus. Als variatie doe ik er kaas bij: pasta met romige kaassaus of een schep sambal: pasta met pittige roomsaus. Erg lekker hoor. :wink:
Ik at dus vnl veel rauwkost, fruit, roggebrood, muesli met dikke yoghurt en af en toe pizza/pasta/rijst in een eethuisje ofzo. En natuurlijk veel vis: zalm en visssoorten waarvan ik de nederlandse vertaling niet weet, ook erg lekker.
Verder ontdekte ik de Finse donut, een heerlijke aanrader, 10cm dik en heerlijk zoet.
De reden dat het een goed idee is om groente te koken, is dat je zo het verteringsproces al buiten het lichaam laat beginnen. Dat geldt ook voor het bakken van brood en donuts, en het fermenteren van melk (naar yoghurt of kaas). Met rauw voedsel hebben we met onze enkele maag grote moeite, er zijn anthropologen die zeggen dat we zonder de kookkunst nooit de fiets hadden kunnen uitvinden (nouja, ik parafraseer nu ;) )
Het schijnt trouwens dat er ook dieren zijn die dit doen, de eekhoorn begraaft z'n beukennootjes niet alleen om een voorraade te hebben in de winter, maar ook omdat ze zo fermenteren; aldus één of andere bakker aan het woord in "Cooked" van Michael Pollan.

Verder vind ik pasta met yoghurt eigenlijk wel een mooi plan, ik zal er aan denken als ik ooit een keer m'n knoflook op heb. En m'n ui. En tomaat. En peper en zout. En andere groenten en kruiden... ;)
Ik kook heus wel hoor, maar niet op vakantie want dan heb ik gewoon geen tijd. Heb het dan veel te druk met fietsen.
Begrijp ook niet dat anderen daar tijd voor willen maken: boven een pan hangen en het zoveelste eenpitspangerecht verzinnen.
Maar ieder zijn ding hoor en ik eet natuurlijk graag altijd mee! :wink:
Het was meer bedoeld als reactie op de conversatie die je had met Carl: naast het smaak/hobby ding (waarvan ik prima begrijp dat niet iedereen dat leuk vindt), is koken nuttig om voedzaam eten naar binnen te kunnen werken. Dat je af en toe een rustdag nodig had, had naast je serieuze dagafstanden misschien ook wel te maken met het eten van rauwkost, waar je lichaam gewoon bar weinig energie uit haalt. Maar met de rest (brood, yoghurt, eten in restaurants) kom je natuurlijk een heel eind. Dat 'gekookt' eten gezond is, betekent inderdaad niet dat je zelf hoeft te koken. Kon die Fin niet wat delen?
urje schreef: Kon die Fin niet wat delen?
Nee, ik had niet voor niets die hele reis pot&pan meegesleept dus ik ging nu eens serieus koken. :wink:
Hij mocht mee eten maar hij had opeens geen trek meer.
Yopie schreef:Hij mocht mee eten maar hij had opeens geen trek meer.
:D Rare jongens, die Finnen...
Yopie schreef:
Carl schreef: Hoe heb je de veerspanning staan? Zelf ruk ik me in een schrikreactie altijd vanzelf los uit mijn SPD-pedalen; ik heb de door Leon getoonde PD-M324's en daarvan heb ik de veerspanning heel los ingesteld.
Heb geen moeite met uitklikken, val ook nooit om enzo alleen bij noodsituaties is het toch een ander verhaal.
Dat is precies wat ik bedoel; bij noodsituaties heb ik met een ongecontroleerde ruk mijn voet net zo snel aan de grond als zonder klikpedalen. En die ruk gaat bij schrik vanzelf, hoef ik niks bijzonders voor te doen. Als ik met die losse veerspanning niet op tijd ben om een voet aan de grond te krijgen, gaat het vallen zo snel dat het gewoon los op de pedalen ook niet zal lukken.
Yopie schreef:
Carl schreef:
Yopie schreef:Heb enorm veel energie gekregen maar voel me ook enigzins bedroefd en incompleet; het lijkt alsof ik weer een stukje van mezelf in Lappland heb verloren wat dringend terug gevonden moet worden.
Misschien helpt het om er een winter door te brengen en dagenlang geen daglicht te zien? :wink:
Nou dat is juist ook een aantrekkelijk onderdeel van het hoge Noorden. :D [mooie beschrijving van duister en kou en sneeuw]
Oei, een hopeloos geval. :wink:
Yopie schreef:Ik geloof zelf niet zo in koken, zou niet weten waarom het warm nou beter is.
Zie urje. Verder associeer ik niet koken met lukraak wat naar binnen schrokken in plaats van jezelf verantwoord van energie voorzien. Dat zal meer over mij zeggen dan over jouw eetgewoonten onderweg, gezien je aanvulling.
Yopie schreef: En natuurlijk veel vis: zalm en visssoorten waarvan ik de nederlandse vertaling niet weet, ook erg lekker.
Zonder koken(/bakken)? :shock: Zo rauw uit die rivier op je foto natuurlijk. Geen wonder dat die Fin niet mee wilde eten. :D

Groetjes,

Carl
Leuk verslagje van nog iemand op een kale racer. Zowaar met een fast forward zadelpen, lekker rap. En dat met standaard shimano wielen en 23mm bandjes!! Het moet niet gekker worden :)
AB schreef:Leuk verslagje van nog iemand op een kale racer. Zowaar met een fast forward zadelpen, lekker rap. En dat met standaard shimano wielen en 23mm bandjes!! Het moet niet gekker worden :)
Mooi AB, thanks!

Noorwegen wordt definitief m'n volgende racefietsreisje. Gewoon met 2 drybags en frametasje, prima te doen in de lente/zomer.
Beetje aan de late kant, maar heb het nog eens nagerekend; vorig jaar mee naar Istanbul had ik totaal rond 7700 gram bagage.

Waarvan:
* 1300 gram extra op fiets (gps, spatbord, bagagedrager, etc)
* 2350 gram op lichaam (kleding, schoenen, helm, jasje, bandje, etc)
* 950 gram aan tassen
* 3100 gram in tassen

Niet meegerekend: Reepjes, brood, knijpflesje honing, wat dingen te snoepen, inhoud bidons
Eelco schreef:Beetje aan de late kant, maar heb het nog eens nagerekend; vorig jaar mee naar Istanbul had ik totaal rond 7700 gram bagage.

Waarvan:
* 670 gram extra op fiets (gps, spatbord, etc)
* 2350 gram op lichaam (kleding, schoenen, helm, jasje, bandje, etc)
* 1475 gram aan tassen/bagagedrager
* 4700 gram in tassen

Niet meegerekend: Reepjes, brood, knijpflesje honing, wat dingen te snoepen, inhoud bidons
Ik weet niet hoe je aan die 7700 gram komt, maar de som 670+3250+1475+4700 geeft in mijn beleving een uitkomst van 9195.
Bedankt voor de oplettendheid, klein foutje gemaakt in mijn Excel sheet.. :)
Eelco schreef:Beetje aan de late kant, maar heb het nog eens nagerekend; vorig jaar mee naar Istanbul had ik totaal rond 7700 gram bagage.

Waarvan:
* 1300 gram extra op fiets (gps, spatbord, bagagedrager, etc)
* 2350 gram op lichaam (kleding, schoenen, helm, jasje, bandje, etc)
* 950 gram aan tassen
* 3100 gram in tassen

Niet meegerekend: Reepjes, brood, knijpflesje honing, wat dingen te snoepen, inhoud bidons
Ha die Eelco, kriebelt het soms weer een beetje? Ga je dit jaar weer meedoen met de Transcontinental race of heb je andere stoere plannen?
En je had dus naast de kleding die je aan had 4050 gram bagage en 1300 gram aan fiets-extra's. Wow, onder de 5,5 kilo!

Ik kwam toevallig vanochtend zeer vroeg thuis van een racefietstochtje Zweden-Nederland. M'n bagage was (vroeg april) wat meer dan normaal want toen ik hier vertrok was het nog -10C in de nacht en heb daardoor toch maar gekozen voor een warme slaapzak, wollen slaapkleding en ook voor m'n mooie dikke fatbike RacingSucks muts 8) (dan maar ff geen grammenjager). Fietste ook vaak met een thermo fietsbroek en lange handschoenen aan, was echt nodig.
Word wel steeds beter met minder meenemen, sta elke keer toch weer verbaasd te kijken wat je eigenlijk kan missen.

Dit was m'n bagage (afgerond naar boven):
* 62 kg lichaam met kleding, schoenen, helm en mobieltje
* 6 kg bagage (incl tassen) op de fiets

De 6 kg bagage onderverdeeld in:
. 2000 gram tentje, slaapzak, matje
. 2000 gram tassen
. 850 gram reserve/slaapkleding
. 500 gram gereedschap/pompje/reserve biba etc
. 300 gram toilet/handdoek etc
. rest is oplader, geld, pasje, ID, gps, kaart etc

Heb naast een zweedse sneeuwbui en wat duitse hagelbuien droog weer gehad maar wel schrikbarend veel tegenwind (vanaf het Deense Fredrikshavn tot aan grens NL). Was zodoende erg blij met 't lichte racefietsje en de UL bagage, vooral 't ligstuurtje was m'n grote vriend, lag er heel wat uurtjes klein opgevouwen in.
Weet ook nog steeds niet wat ik liever heb: dagenlang regen of dagenlang harde tegenwind. Waarschijnlijk toch de regen want die wind vreet niet alleen al je energie op maar blaast ook je hersenen uit je hoofd weg. Zat vaak als een soort zombie in verlaten bushokjes uit te puffen en moe, gaar en doof voor me uit te staren.
En o wat was ik blij met Duitse bakkerijen waar gezette-dames-op-leeftijd me verwelkomde met de heerlijke woorden "Och lieverd, kom binnen en eet net als wij heel veel zoet gebak." Zo ook chinese dames in de kleine chinese eethuisjes: "Koffie?! Jij noodles met kip, veeeel noodles, zal extra opscheppen, jij lekker dik worden". :D Als ik moest kiezen tussen deze zorgzame dames en 't ligstuurtje zou ik het echt niet weten, wordt moeilijk kiezen.
Ben ook 4kg aangekomen, VIER kilo! dus dat wordt weer fietsen om het eraf te krijgen. Wat ook meespeelt is dat mijn lichaam nooit door heeft wanneer een fietstocht afgelopen is, die blijft maar om eten schreeuwen en ik eet maar wat graag mee. En vooral op de racefiets gebruik je veel meer calorieën en heb je meer vreetpauzes dan op een gewone fiets, vind het zelf dus niet echt makkelijk om weer in een normaal eetpatroon te vallen. Herkenbaar voor andere fietsers?

Verder alleen maar lof over het ultralight racefietsen: snel, licht, makkelijk met tillen in trein/trappen, in te kleine liften zet je hem gewoon rechtop, in kleine slaapkamertjes staat ie slank naast m'n bed mooi te zijn, hij ligt zonder enige moeite verstopt in het gras achter m'n groene tentje, krijg onderweg soms leuk commentaar van wielrenners ..
Alleen de zwaarbepakte Ortliebfietsers begrijpen het niet zo goed en kijken wat ongelofelijk naar de kleine drybags, de weinige spaken en 't ligstuurtje. Vaak beginnen ze met een 36-spaaks liedje tot ik ze met het vrolijke campa-rateltje voorbij zoef en ze zo mooi de mond snoer. :wink:

En leuk om dit topic weer te zien, zat er even doorheen te bladeren en las weer m'n twijfels over de Zonda wielen, het 'emotie' zinnetje van AB wat me over de streep trok en alle andere tips. Ben trouwens nog steeds erg blij met de wielen, sowieso met al de ultralight investeringen want gebruik de spullen ook op m'n andere fietsen, in de kano en tijdens langlauftochten enzo. Erg fijn.

En wat is dat ultralight racen verslavend, heerlijk! Heb deze zomer drie maanden vakantie (yes!), weet nog niet zeker waar ik heel wil maar in ieder geval graag met de racer door noors/zweeds/fins Lappland, heb daar wel erg veel zin in gekregen.

Grtjes, Yopie
----geen aandacht geven, heb foto's van fiets Yopie gevonden----------
willem12 schreef:----geen aandacht geven, heb foto's van fiets Yopie gevonden----------
Die op pagina 5 van dit topic bedoel je?
Wat wil je hiermee zeggen? :|

Gaaf verslag yopie!
Michaël schreef:
willem12 schreef:----geen aandacht geven, heb foto's van fiets Yopie gevonden----------
Die op pagina 5 van dit topic bedoel je?
Wat wil je hiermee zeggen? :|

Gaaf verslag yopie!
Dat hij eerst vroeg om foto's, maar er toen achterkwam dat deze al in dit topic te vinden zijn.