saagstree schreef:
- als deken te gebruiken, dus geen mummie.
- Klein en zo licht mogelijk.
- ongeveer 200 euro
Maar ik heb het afgelopen jaar erg koud gehad half Mei .
Je eisen lijken behoorlijk arbitrair en ik vraag me serieus af of aan deze allen te voldoen is. Ik vermoed dat je hetzij iets dieper in de buidel moet tasten voor een warm dekenmodel, hetzij op een minder compact en zwaarder synthetisch model uitkomt, hetzij minder royaal op een mummiemodel uitkomt welke binnen budget en zo compact en licht mogelijk is.
Dons
Een mummie-model welke geheel is open te ritsen, rond de € 200 kost en licht en compact is, is de
Cumulus Mysterious traveller 500. Deze zou theoretisch nog warm genoeg moeten zijn tot zo'n -5ºC. Een donsvulling hoeft qua gebruik natuurlijk geen enkel probleem te zijn, als je maar weet hoe je ermee om moet gaan: regelmatig luchten om vocht van binnenuit te laten verdampen en beschermen tegen vocht van buiten, net als bij een synthetisch gevulde slaapzak.
Een andere mogelijkheid van Cumulus is het dekenmodel
Rect 500. Deze weegt meer maar is wel minder warm. Door de rechthoekige vorm vormen zich loze ruimtes tussen het isolatiemateriaal en je lichaam.
Een tussenvorm is de
Semirect 350. Zoals de naam al suggereert zit daar wel minder dons in en dat blijkt ook uit de warmte. Maar Cumulus is juist bekend om hun mogelijkheid tot individuele wensen: je kunt eenvoudig vragen of ze (tegen een meerprijs) 100 gram extra dons willen voorzien in de slaapzak.
Van
Nederlandse bodem is er de
Lowland Ranger Comfort (voorheen Birdland, voor de kenners). Wellicht iets boven het budget en iets minder warm dan de Cumulus Rect, maar je ondersteunt dan wel de Nederlandse economie. Iets goedkoper is dan de
Companion Economy.
Ook zij maken uiteraard een mummiemodel, welke open te ritsen is. Aan je eisen voldoet dan de
Serai (I of II) (het model "Ultra" is duurder, terwijl er minder en wellicht onvoldoende dons in zit...). Weliswaar ook weer €20 boven budget, maar wel van Nederlandse makelij.
Synthetisch
Aangezien het dons op een discutabele wijze wordt verkregen, kiezen kampeerders ook wel voor een synthetische slaapzak. Dan zijn de modellen van Ajungilak/Mammut al jaren een betrouwbare factor. Het mummiemodel
Kompakt Spring (met rits, dus als deken over je heen te leggen) lijkt warm genoeg voor voor- en najaar en nog redelijk licht en compact. Er wordt een temperatuur bij genoemd van -5ºC. Donzen topkwaliteit voor dat gewicht kan gebruikt worden tot zo'n -18ºC, maar dan betaal je een stuk meer. (Om de één of andere reden krijg ik Zwitserse Franken te zien, maar 200 van die jongens schijnt ca. € 165 te zijn. Binnen je budget dus.)
Het dekenmodel van Ajungilak (Mammut) is de
Comfort Traveller. Deze kán te koud zijn in voor- en najaar.
Alle temperaturen zijn natuurlijk afhankelijk van het weer en van je eigen metabolisme, getraindheid, mate van voeding en je homeostasis op het moment dat je de slaapzak in gaat.