Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toe aan nieuwe slaapzak - Forum Wereldfietser

Toe aan nieuwe slaapzak

Ik ben toe aan een nieuwe slaapzak.
Ik zoek een slaapzak die ik ook als deken kan gebruiken dus geen mummie.
Klein in te pakken en liefst zo licht mogelijk.
Ik gebruik hem van voorjaar tot begin herfst.
Maar ik heb het afgelopen jaar erg koud gehad half Mei .
Er zijn zoveel modellen en type dat je door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb ongeveer 200 euro te besteden.
Saagstree
Tja...........dat je een mummy slaapzak niet al deken zou kunnen gebruiken, klopt natuurlijk niet.......als je me helemaal openritst en over je heen legt heb je toch iets van een deken.
Je andere criteria: licht, klein in te pakken en driekwart-jaar te gebruiken (en buiten de echte winter kan het nog flink koud zijn) zou mi juist pleiten voor een donzen mummy slaapzak. Check bv eens de site van cumulus. hebben donzen slaapzakken met een zeer gunstige prijs-kwaliteit verhouding
saagstree schreef:Maar ik heb het afgelopen jaar erg koud gehad half Mei.
Wat voor slaapzak heb je nu? Een rechthoekige 'deken' slaapzak is niet populair bij de lichtgewichters omdat een mummie efficienter is. Je zou ook naar een quilt kunnen kijken, dat is zoiets als een mummievormige deken. Denk er ook aan dat je aan de onderkant ook warmte verliest, dus je matje is ook van belang.
Als luchtbed heb ik een Expad dons gevuld ,daar trekt de kou niet door heen heb nu nog een simpele Nomad slaapzak maar die kun je niet erg klein oprollen ongeveer omtrek van 25 cm. De slaap zak gaat nu precies in één voor tas.
Het gewicht vind ik niet zo belang rijk , het volume vind ik dan meer belangrijk en het confort.
Het Expat Luchtbed is ook niet licht maar ik slaap er super op en dat vind ik na een dag fietsen ook erg belangrijk.
Klaas
Zo'n exped mat klinkt prima inderdaad, daar hoef je niets aan te doen. En ik heb het ook weleens koud gehad in de lente met een dunne synthetische slaapzak... Ongeveer binnen budget heeft Cumulus wel een aantal mooie opties. Ik heb zelf de Liteline 400, rond het vriespunt heb ik het daar ook nog lekker warm in. Bij warmer weer leg ik hem als deken over me heen. Als ik weer de keuze zou hebben, zou ik nu denk ik de LiteLine300 kopen, en met kleding wat ik toch al bij me heb het verschil maken. Als je echt een grote deken wilt, dan is de Rect 500 of Semirect 350 misschien wat, maar voor je eentje in een tent lijkt mij dat niet zo praktisch. Ben je nooit van plan de zak dicht te ritsen, kijk dan bij 'sleeping systems' op die site voor quilts. Dan neem je tenminste geen onnodige rits mee... Ze zijn allemaal veel lichter en compacter (en warmer) dan de zak die je nu hebt. Doe je liever zaken met Belgen dan met Polen: http://verreweg.be/ kan ook alle Cumulus slaapzakken leveren ;)

Donzen slaapzakken hebben ook nadelen; als ze nat worden isoleren ze een stuk slechter, en het dons komt van ganzen, die vaak geen prettig leven hebben.
Als je toch al een exped hebt, is een flexdreamer-systeem misschien iets?
Ik heb een slaapzak van de ALDI van een tientje en een belachelijk duur exped donsluchtbedje van 120 lang. Er zit een zak bij waar je het luchtbed mee kan oppompen maar ook je slaapzak in kan doen en dan alle lucht eruit drukken.
Compact en licht.

Bottomline is denkelijk dat wat je investeert in je luchtbed je kunt besparen op je slaapzak.
Nu! ben ik blij dat ik op een vraag een degelijk antwoord kan geven.
Misschien niet technisch maar wel uit de praktijk. 23 jaar als militair ( niet achter het bureau) . Ik denk dat hier vooral de nadruk gevraagd wordt op de warmte...
Daarom zou ik steeds kiezen voor een synthetische slaapzak.
Het voordeel hier zit in het materiaal. Nat of droog , synthetische vulling houd uw lichaamswarmte het beste vast. Dons is misschien warmer maar zal zeker minder isoleren...als het vochtiger wordt. Dat vochtiger worden van de dons kan je niet vermijden. Je lichaam geeft eveneens lichaamsvocht af tijdens de slaap. daardoor krijg je kou en word je wakker. Oh ja, natuurlijk gebruik je deze niet met katoenen pyjama :-p)).
Alles uit, als je dan toch 'iets aan wil... neem een zijde pyjama!

Warme groeten
Danny
'Klein in te pakken en liefst zo licht mogelijk'

Dan is mijn advies een dons gevulde slaapzak.
Dons is het lichtst en het best te comprimeren.
Als vakantiefietser is gewicht belangrijk en daar is op slaapzakgebied veel te winnen.
Militairen zijn lopers en geen (vakantie)fietsers, het leger gebruikt om begrijpelijke redenen sterk materiaal dat nooit te duur mag zijn (overheid) en lang mee moet gaan.
Een vakantiefietser maakt andere keuzen, tenminste ik.
Wat dons betreft; dat ademt ook beter en biedt dus beter comfort dan synthetisch.
Het genoemde nadeel bij nattigheid en vocht is echter ontegenzeggelijk ook waar.
saagstree schreef:
  • als deken te gebruiken, dus geen mummie.
  • Klein en zo licht mogelijk.
  • ongeveer 200 euro
Maar ik heb het afgelopen jaar erg koud gehad half Mei .
Je eisen lijken behoorlijk arbitrair en ik vraag me serieus af of aan deze allen te voldoen is. Ik vermoed dat je hetzij iets dieper in de buidel moet tasten voor een warm dekenmodel, hetzij op een minder compact en zwaarder synthetisch model uitkomt, hetzij minder royaal op een mummiemodel uitkomt welke binnen budget en zo compact en licht mogelijk is.

Dons
Een mummie-model welke geheel is open te ritsen, rond de € 200 kost en licht en compact is, is de Cumulus Mysterious traveller 500. Deze zou theoretisch nog warm genoeg moeten zijn tot zo'n -5ºC. Een donsvulling hoeft qua gebruik natuurlijk geen enkel probleem te zijn, als je maar weet hoe je ermee om moet gaan: regelmatig luchten om vocht van binnenuit te laten verdampen en beschermen tegen vocht van buiten, net als bij een synthetisch gevulde slaapzak.
Een andere mogelijkheid van Cumulus is het dekenmodel Rect 500. Deze weegt meer maar is wel minder warm. Door de rechthoekige vorm vormen zich loze ruimtes tussen het isolatiemateriaal en je lichaam.
Een tussenvorm is de Semirect 350. Zoals de naam al suggereert zit daar wel minder dons in en dat blijkt ook uit de warmte. Maar Cumulus is juist bekend om hun mogelijkheid tot individuele wensen: je kunt eenvoudig vragen of ze (tegen een meerprijs) 100 gram extra dons willen voorzien in de slaapzak.

Van Nederlandse bodem is er de Lowland Ranger Comfort (voorheen Birdland, voor de kenners). Wellicht iets boven het budget en iets minder warm dan de Cumulus Rect, maar je ondersteunt dan wel de Nederlandse economie. Iets goedkoper is dan de Companion Economy.
Ook zij maken uiteraard een mummiemodel, welke open te ritsen is. Aan je eisen voldoet dan de Serai (I of II) (het model "Ultra" is duurder, terwijl er minder en wellicht onvoldoende dons in zit...). Weliswaar ook weer €20 boven budget, maar wel van Nederlandse makelij.

Synthetisch
Aangezien het dons op een discutabele wijze wordt verkregen, kiezen kampeerders ook wel voor een synthetische slaapzak. Dan zijn de modellen van Ajungilak/Mammut al jaren een betrouwbare factor. Het mummiemodel Kompakt Spring (met rits, dus als deken over je heen te leggen) lijkt warm genoeg voor voor- en najaar en nog redelijk licht en compact. Er wordt een temperatuur bij genoemd van -5ºC. Donzen topkwaliteit voor dat gewicht kan gebruikt worden tot zo'n -18ºC, maar dan betaal je een stuk meer. (Om de één of andere reden krijg ik Zwitserse Franken te zien, maar 200 van die jongens schijnt ca. € 165 te zijn. Binnen je budget dus.)
Het dekenmodel van Ajungilak (Mammut) is de Comfort Traveller. Deze kán te koud zijn in voor- en najaar.

Alle temperaturen zijn natuurlijk afhankelijk van het weer en van je eigen metabolisme, getraindheid, mate van voeding en je homeostasis op het moment dat je de slaapzak in gaat.
even doorsparen en dan een lowland ranger featherlite aanschaffen. is mijn advies
Robertjan schreef:Een mummie-model welke geheel is open te ritsen, rond de € 200 kost en licht en compact is, is de Cumulus Mysterious traveller 500.
Deze is inderdaad wel ver open te ritsen maar toch niet helemaal. Ik ben op zoek naar een slaapzak (mummie, dons, specificaties ongeveer als deze Mysterious traveller 500) waarbij het voetendeel ook open te ritsen is. Dit omdat ik thuis ook met mijn voeten buiten de dekens slaap.
Ik heb geïnformeerd bij Cumulus maar een langere rits - eentje die 'de hoek omgaat' - behoort niet tot de mogelijkheden. Iemand een tip?