Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe zwaar is jouw vakantiefiets? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Hoe zwaar is jouw vakantiefiets?

Travelmaster schreef:
JaapG schreef:Extra zwaar maken is niet zo moeilijk tov jouw fiets (extra gewicht bij benadering in onsjes):
- slot 7
- zwaar achterwiel (cassette) 10
- zwaardere spatborden 4
- canecreek zadelpen 5
- verende voorvork 8
- voordrager 5
- zware banden 5
- verstelbare stuurpen 2
- magura remmen 5
- zwaar stuur 3
- zwaar Brooks zadel met veren 2
- Rohloff, Pinion 5 (Pinion meer)
- kettingkast 2
- standaard 3 (of meer als je er 2 hebt)

Alles bij elkaar 6 kg. Makkie dus om een zware fiets te maken.
Ja, nou reik je het nog op een presenteerblaadje aan... :twisted: !
:D (dat wist ik stiekem wel natuurlijk)
8)
Dat bidden sloeg er eigenlijk op dat in ons scenario we aankomen met 4 dozen, behoorlijk varierend in gewicht, en dan bidded/hopen dat ze zeggen: zet u er even een op de weegschaal. Laat zich raden welke doos volkomen willekeurig uit de stapel tevoorschijn komt.

Ook meegemaakt (Colombo): weet u nog wat de dozen wogen bij vertrek van Schiphol.

Meestal is er weinig lust om in de check-in drukte alle dozen te wegen, maar we hadden wel vantevoren met elkaar afgesproken dat we ons 'verlies' zouden nemen in het geval men toch alles wilde zien.
OmeGerrit schreef:Dat bidden sloeg er eigenlijk op dat in ons scenario we aankomen met 4 dozen, behoorlijk varierend in gewicht, en dan bidded/hopen dat ze zeggen: zet u er even een op de weegschaal. Laat zich raden welke doos volkomen willekeurig uit de stapel tevoorschijn komt.

Ook meegemaakt (Colombo): weet u nog wat de dozen wogen bij vertrek van Schiphol.

Meestal is er weinig lust om in de check-in drukte alle dozen te wegen, maar we hadden wel vantevoren met elkaar afgesproken dat we ons 'verlies' zouden nemen in het geval men toch alles wilde zien.
Duidelijk. Vroeger kon je zelfs nog spul extra, tassen of zo, in de fietsdoos erbij proppen. Weer wat geleerd. :)
Mijn fiets, thorn club tour, weegt incusief bidonhouders en A530 pedalen ongeveer 16.5 kg. Vermeld moet worden dat ik op dit moment met de Mondial rijdt en dat ik een stevig slot plus achterstandaard op heb.
Matthie9001 schreef:
Travelmaster schreef:
JaapG schreef: Alles bij elkaar 6 kg. Makkie dus om een zware fiets te maken.
Ja, nou reik je het nog op een presenteerblaadje aan... :twisted: !
:D (dat wist ik stiekem wel natuurlijk)
(had ik ook verwacht ;-))
9,7 kg, een Bulls Ultegra 600 racefiets met een Tubus fly drager. Heb hem dan wel gewogen zonder slot en zadeltas.

Lekker licht maar de pech dat er racebandjes onder moeten (dikkere bandjes passen niet onder de vork), dus ben beperkt tot asfalt en "mooi" onverhard.
cannondale traveller 14 kg als alles bepakt is compleet self supporting dus tentje enzo en koor gerief met nood proviant voor een dag , is het totaal gewicht 34 Kg

gr
Mjn Surly is ook zwaar: 14,5 kilo
En dat ligt vooral aan de spullen want het is een mini-maat 46 cm :oops: .
Gewicht is inclusief:
Pletscher standaard
axa slot
licht (batterij)
bagagedrager (tubus airy)
en 50mm Big Apples
en allerlei leuke maar niet lichte onderdelen als RVS nito zadelpen en santos rvs-voorbladen etc

Zou ook niet weten hoe ik gewicht van mijn fiets zou kunnen beperken, zonder aan gebruikscomfort in te boeten (dus wel die fijne dikke zware banden en wel dat handige slot). Iemand tips?

Groeten
nins
Mijn Snel Safari weegt rond de 17 kilo.

Was vorig weekend onderweg met een ~ 25 jaar oude Gazelle Formula Randonneur met 2 voortasjes op de achterdrager, zonder spatborden, standaard etc. Die is in die configuratie excl. tassen 12,4 kilo. Valt me nog tegen hoe zwaar dat is in vergelijking met mensen die met voorvering en schijfremmen op pad gaan. Zal hem toch wel in de Reynolds 525 zitten.
Standaard uitvoering Koga Randonneur 16,9 kilo.
Opgetuigd met voor en achtertassen en tent komt er 22,2 kilo bij.
Leuk onderwerp. Toch weer even onder de aandacht brengen.
- Santos Travelmaster
- 26" stalen frame
- Rohloff
- V-brakes
- Tubes drager
Wat er niet op zit:
- voordrager
- slot
- standaard
- spatborden
- verlichting
Maar toch nog goed voor 15,4 kg
Ik heb inmiddels mijn achterwiel wat lichter gemaakt, het liep inderdaad de spuigaten uit. Lichtere spaken aan de niet-freewheelkant, lichtere binnenband (Schwalbe xlight), lichtere buitenband (Vittoria Randonneur Hyper), lichtere cassette (wat slijpwerk aan de Miche kransjes), lichtere snelspanner. Resultaat is inmiddels 1380 (wiel) + 450 (cassette) + 400 (band) + 110 (binnenband) = 2340 gram.
Lichter gaat hij voorlopig niet worden aangezien de enige redelijke gewichtsbesparing een lichtere cassette zou zijn, of een andere, lichtere naaf (nu 450) en velg (ongeveer 600). En dat gaat niet gebeuren omdat ik met deze tandwielen wil blijven rijden en de naaf en velg me goed bevallen omdat ze erg degelijk en makkelijk onderhoudbaar is.
Mijn bekende gele Giant, die ik vaak als vakantiefiets gebruik, weegt zonder bagage 12 kg.

Afbeelding
Wie maakt een spreadsheet met daarin de reacties verwerkt? Op het niveau vd fiets en de onderdelen. Niet de maat vergeten. Ook het gewicht vd fietser toevoegen. Misschien ook het gebruik. En het ervaren fietsplezier. En dan een regressieanalyse uitvoeren. Ben benieuwd naar de conclusies! Die aanleiding kunnnen zijn tot nader onderzoek.

Ik hoop dat het snel mooi weer wordt. Kunnen we weer gaan fietsen.
Koga LightDeLuxe, maat 60 met :
- Naafdynamo
- Verlichting voor en achter
- Zijstandaard
- Spatborden voor en achter
- Bidonhouder
- Bagagedrager achteraan
- Pomp
- Fietscomputer
- Zadeltasje met reserveband en depannagereedschap
- Grote bar-ends bekleed met foam
- GPS Garmin Dakota 20
- Zwaardere binnenbanden (Schwalbe n°17 ipv Schwalbe n°18)
- Zwaarder zadel (Terry zadel Figura GT ipv Fizik Rondine)
- Shimano SPD Pedalen PD-M785

Totaal gewicht is 13,5 kg.

Afbeelding