Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cinelli Hobo, Stalen randonneur - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cinelli Hobo, Stalen randonneur

Kun je van een plaatje zien dat een fiets snel is? De "snelle" fiets is populair. Als je sneller wilt fietsen dan moet je meer trainen, aerodynamica verbeteren (zithouding), smallere banden met meer luchtdruk monteren of je fiets/bagage lichter maken. En dan ben ik vast nog wel iets vergeten. Dat kun je in 9/10 gevallen met je huidige fiets ook. Maar het is altijd leuk om naar nieuwe fietsen te kijken. Dit is ook een hele mooie. Maar je gaat er echt niet sneller van fietsen :D
Geachte Lezer

Leuk om te zien dat er veel interesse is in de Cinelli Bootleg Hobo.

Met veel plezier willen wij jullie alle infomeren dat wij sinds kort de distributie van Cinelli & Columbus Benelux hebben over genomen van Gruppo Benelux, Tot onze verbazing zagen wij dat het aantal dealer van Cinelli in de Benelux minimaal is.

Daarom vragen wij jullie hier bij al jullie vragen via Bootleg Distribution te stellen, Wij staan jullie graag te woord.

Met vriendelijke groet
Brian de Bruin
Bootlegdistribution.com
info@bootlegdistribution.com
+31(0)6 42 35 55 08
Triple butted frame, wanddikte 0,4 mm. Engelse sleutel beter niet uit je handen laten glippen in de buurt van deze fiets...
CarlW schreef:Triple butted frame, wanddikte 0,4 mm. Engelse sleutel beter niet uit je handen laten glippen in de buurt van deze fiets...
of een racestuur die plots inklapt en met zijn onderbocht een mooi deukje in je bovenbuis achterlaat :(
Robbert10 schreef: En dan ben ik vast nog wel iets vergeten.
Om snel te kunnen rijden moet je fiets ook rood gelakt zijn natuurlijk. ;-)
urje schreef:Hoe weet je dat die stabiliteit komt door de lengte van de achtervork? Dat stabiel (of 'rustig') rollen te maken heeft met de naloop van de stuurkolom geloof ik, maar is een paar centimeter kortere wielbasis wel zo relevant? Of heb je het alleen over het plaatsen van gewicht achter de achteras (wat verholpen zou kunnen worden door ook iets vooraan de fiets te hangen)? Zou het ook kunnen dat je ervaring met die twee fietsen door andere kenmerken verschillend was?
Niet om te zeuren hoor, ik ben serieus benieuwd hoe dit zou werken.
Ik weet niet of het enkel van de achtervork komt. Gegevens over de naloop kan ik niet geven, want die heb ik niet van beide fietsen.
Wat ik wel weet is dat de achtervork van mijn huidige fiets 46 cm is tegenover 42,5 cm van mijn crosser. Ik heb nog nooit met voortassen gefietst, dus ik kan er niet veel over zeggen.
Wat ik wel weet is dat het stabiliteitsgevoel veel beter is met m'n huidige fiets. Zelfs met 20 kg achterop (niks voorop) rijdt die als een trein op rails.
Beide fietsen zijn van alu 7005. Stuur en zadel staan op mijn huidige fiets even hoog. Crosser zat dieper. Feit is dat ik rechtstaand op de trappers en niet al te stabiele fiets had, vergeleken met nu.
Terwijl de fiets nu met een gerust gevoel en met 20 kg 'en danseuse' kan bereden worden en waarbij de fiets geen krimp geeft.

Als het een tip mag zijn. Toen ik mijn fiets kocht had ik 2 Ortliebtassen gevuld met haardblokken. Samen wogen die tassen 21 kg. Ik heb uitgebreid kunnen testen met 21 kg achterop (normaal kom ik niet boven de 15 kg), en was overtuigd.

Van wat een snelle fiets lijkt verdwijnt toch wel wat als je er 15 kg op gooit, toerbanden op monteert, etc.
Zoveel zal het allemaal niet uitmaken qua snelheid vrees ik. Dan heb ik liever een stabiele fiets die niet in de problemen komt.
Ik kom uit de 'race’-afdeling van het fietsen, en als er 1 ding is wat ik ondertussen geleerd heb is dat snelheid op een toerfiets een andere dimensie heeft dan op een racefiets. Al moet het ook bij mij toch nog steeds goed vooruit gaan. Maar snel…tja, wat is snel?
Voor mij is vanaf +32 gemiddeld snel, en dan kan je maar beter een racer hebben.
Of je nu met een toerfiets 1 of 2 km/u gemiddeld trager bent...ik zou er niet van wakker liggen. En bovendien heb ik niet de indruk dat ik nu trager rij met bepakking dan op de omgebouwde crosser. Ik rij wel geruster, makkelijker, etc.

Verder sluit ik me aan bij wat Robbert10 schrijft.
Wordt lastig om met 9kg bagage naar China te fietsen maar goed, ik wil wel een snelle fiets waarmee ik lekker vlot over asfalt kan en bredere banden om door Oezbekistan en Kirchizie kan fietsen en naar Tibet dan wel de Karakorum Highway
Misschien dan een stalen frame in 26 inch zoals deze Aarios Rabbit, misschien met velgremmen.

Afbeelding
Wat is het verschil tussen die Aarios Rabbit en de Cinelli Hobo, of bijvoorbeeld die Awol van specialized? Buiten de 26 inch wielen ipv 29 inch wielen dan natuurlijk.

En waarom prefereer je 26 inch ipv 29 inch om naar China te rijden?

Ik zit namelijk ook op de markt voor een fiets en ik vind het idee dat je zowat alles kan doen met dat soort fietsen wel zeer aantrekkelijk. Ok ik ben mij er van bewust dat ze niet de stabielste gaan zijn onder de trekkingsfietsen, of niet de snelste onder de racefietsen, en niet dé beste op onverharde wegen in vergelijking met een mountainbike, maar als je slechts 1 fiets wilt voor alles dan zijn deze toch ideaal?
Wordt lastig om met 9kg bagage naar China te fietsen maar goed, ik wil wel een snelle fiets waarmee ik lekker vlot over asfalt kan en bredere banden om door Oezbekistan en Kirchizie kan fietsen en naar Tibet dan wel de Karakorum Highway
[/quote]
velotraum speedster
Afbeelding
Afbeelding
http://velotraum.de/modelle/speedster
SamSam schreef:En waarom prefereer je 26 inch ipv 29 inch om naar China te rijden
Omdat het na Istanbul lastig wordt om zonodig aan reservebanden (binnen en buiten) te komen?
k_a_r_e_l schreef:
urje schreef:Hoe weet je dat die stabiliteit komt door de lengte van de achtervork?
Ik weet niet of het enkel van de achtervork komt.
Instabiliteit of shimmiën komt nooit door één oorzaak. Het is bijvoorbeeld wél zo dat je met alleen een slap frame een slappe fiets zult ervaren of dat een je met een slappe achterdrager op een stijve fiets de achterdrager zul voelen zwiepen als er zware tassen op zitten. Instabiel wordt het pas als het totale pakket aan verende elementen in een vrijwel spontane resonantie komt en elkaar versterkt. Je kunt echter niet op voorhand zeggen welke combinatie van factoren een probleem gaat opleveren.
Factoren:
* stijfheid van de framebuizen
* verbindingen van de framebuizen
* geometrie van het frame
* lengte van de fiets (waar de lengte van de achtervork één deel van is)
* hoogte van de fiets
* geometrie van de vork
* stijfheid van de vork
* stijfheid van de achterdrager
* lengte van de achterdrager
* gewicht van de achtertassen
* hoogte waar de achtertassen op zitten
* of er voortassen op zitten en hoe zwaar die zijn
* type voordrager
* vorm van de voortassen (steken ze ver naar opzij uit)
* of er een stuurtase op zit en wat die weegt
* montagepositie van de stuurtas
* stijfheid van de wielen
* ...
Voor elke factor geldt wel dat een bepaalde eigenschap ervan als ongunstig wordt gezien voor wie niet van een zwiepende fiets houdt.
Ik kan nog wel wat factoren noemen, maar ik denk dat ik er nu genoeg heb genoemd om mijn punt te maken.
Leon
Interessante info!

Als 29 inch moeilijker verkrijgbaar is wereldwijd, waarom worden dan veel van die fietsen gemaakt met 29 inch? het lijkt alsof ze deze fietsen net promoten als dé fiets om tot de verre uithoeken van deze planeet te rijden.

Die speedster lijkt mij wel zeer interessant. Heb een mailtje gestuurd of ze soms geen brochure in het engels hebben, ik versta maar weinig van dat duits. Al lijkt het wel dat deze nogal duur is. Maar dat zal dan wel zijn redenen hebben zeker?
29 inch is gewoon de aloude 28 inch velg met een dikkere band. 29 inch is een melkkoe voor de fietsbranche. En volgend jaar is 27,5 inch helemaal in. En daarna...... Als je voorbij Istanbul komt zoals Leon zegt, wordt 28/29 inch lastiger verkrijgbaar.
26 inch wielen zijn ook sterker dan 28 inch wielen. En als je een verre reis maakt is gewicht, snelheid etc. van secundair belang. Als het maar heel blijft.
Uiteraard roepen alle merken dat een model welke ze als 'reisfiets' willen positioneren overal op de wereld kan komen. Daarmee hebben ze ook geen ongelijk. De vraag is alleen of je je bij de te verwachten omstandigheden prettig zult voelen met de door de fabrikant gekozen afmontage en eigenschappen. Waaronder dus de keuzen voor 26" of 28".

Één van de typische eigenaardigheden van Nederland is dat veel van ons lang zijn, daarom op een hogere fiets kunnen, de fietsvoorzieningen egaal zijn en met dat tezamen wordt hier vaak 28" verkocht. In veel andere landen is dat echter heel anders, waardoor de verkrijgbaarheid van reserve-onderdelen daarvan kan afwijken. Er zijn fietsreizigers die meer risico's willen nemen en reserveonderdelen laten opsturen of meer reserveonderdelen meenemen. Anderen kiezen voor een wielmaat die ter plekke beter verkrijgbaar is.
Ik zie ondertussen dat deze fiets online reeds te koop staat zoals bijvoorbeeld hier:

http://www.wiggle.co.uk/cinelli-bootleg-hobo-2014/

Maar dus wel aan bijna € 1600, wat dus toch een pak meer is dan de oorspronkelijk beweerde € 1150 (Zie begin van dit topic), tenzij de prijs hier anders zal zijn dan in de UK. Iemand deze fiets al gezien in Nederland?
Hoi,

Heeft iemand de hobo al getest/gezien in het wild? Of weet iemand een goede review online? Ik vind het nog steeds een supervette fiets. Ik kan alleen nergens vinden dat de chainstay 40,5 cm is. Dit is het enige waar ik me (minimale) zorgen om maak..
Ik fiets nu met een omgebouwde giant defy (spatbordjes, dragertje etc) en zit vaak met mijn hakken tegen mijn fietstassen.

Ook over de 'zit' vraag ik me af hoe sportief deze is. Ik doe vooral veel woon/werk verkeer en zit graag sportiefontspannen (volgt u mij nog ;) ). zo twee keer per jaar ga ik op fietsvakantie van ongeveer 1 max 2 weken. Ik denk dat deze fiets een mooie randoneurfunctie kan vervullen voor mij.

Any thoughts?
Je zou 'Fietsje' in Groningen even kunnen bellen. Daar was ik laatst, en in een zustervestiging of zoiets (ik dacht in de Carolieweg) heb ik wel een sportieve Cinelli met spatborden e.d. zien hangen. Volgens mij was het niet de Hobo, maar de Gazetta della Strada, maar wie weet hebben ze er meer. Van de Gazetta sprak me de stijl wel aan, maar de afmontage/afwerking wat minder. Maargoed, daar was de prijs ook naar (700 eu ofzo?)
Ik vind trouwens de stuurpen wel erg horizontaal en lang, waardoor de zit misschien iets te sportief is. Zou dit op te lossen zijn met een andere stuurpen? Of trek je dan de hele geonometrie uit mekaar?
CarlW schreef:Triple butted frame, wanddikte 0,4 mm. Engelse sleutel beter niet uit je handen laten glippen in de buurt van deze fiets...
Over die Engelse sleutel zou ik me nog het minst zorgen maken. Dat heb je namelijk zelf in de hand.
Afhankelijk van waarvoor die fiets eventueel wordt aangeschaft zou ik me eerder zorgen maken om het beruchte trein en luchtvaartpersoneel. Die leven zich heel erg graag uit op butted buisjes. :evil:

Greetz,
Bram