urje schreef:Hoe weet je dat die stabiliteit komt door de lengte van de achtervork? Dat stabiel (of 'rustig') rollen te maken heeft met de naloop van de stuurkolom geloof ik, maar is een paar centimeter kortere wielbasis wel zo relevant? Of heb je het alleen over het plaatsen van gewicht achter de achteras (wat verholpen zou kunnen worden door ook iets vooraan de fiets te hangen)? Zou het ook kunnen dat je ervaring met die twee fietsen door andere kenmerken verschillend was?
Niet om te zeuren hoor, ik ben serieus benieuwd hoe dit zou werken.
Ik weet niet of het enkel van de achtervork komt. Gegevens over de naloop kan ik niet geven, want die heb ik niet van beide fietsen.
Wat ik wel weet is dat de achtervork van mijn huidige fiets 46 cm is tegenover 42,5 cm van mijn crosser. Ik heb nog nooit met voortassen gefietst, dus ik kan er niet veel over zeggen.
Wat ik wel weet is dat het stabiliteitsgevoel veel beter is met m'n huidige fiets. Zelfs met 20 kg achterop (niks voorop) rijdt die als een trein op rails.
Beide fietsen zijn van alu 7005. Stuur en zadel staan op mijn huidige fiets even hoog. Crosser zat dieper. Feit is dat ik rechtstaand op de trappers en niet al te stabiele fiets had, vergeleken met nu.
Terwijl de fiets nu met een gerust gevoel en met 20 kg 'en danseuse' kan bereden worden en waarbij de fiets geen krimp geeft.
Als het een tip mag zijn. Toen ik mijn fiets kocht had ik 2 Ortliebtassen gevuld met haardblokken. Samen wogen die tassen 21 kg. Ik heb uitgebreid kunnen testen met 21 kg achterop (normaal kom ik niet boven de 15 kg), en was overtuigd.
Van wat een snelle fiets lijkt verdwijnt toch wel wat als je er 15 kg op gooit, toerbanden op monteert, etc.
Zoveel zal het allemaal niet uitmaken qua snelheid vrees ik. Dan heb ik liever een stabiele fiets die niet in de problemen komt.
Ik kom uit de 'race’-afdeling van het fietsen, en als er 1 ding is wat ik ondertussen geleerd heb is dat snelheid op een toerfiets een andere dimensie heeft dan op een racefiets. Al moet het ook bij mij toch nog steeds goed vooruit gaan. Maar snel…tja, wat is snel?
Voor mij is vanaf +32 gemiddeld snel, en dan kan je maar beter een racer hebben.
Of je nu met een toerfiets 1 of 2 km/u gemiddeld trager bent...ik zou er niet van wakker liggen. En bovendien heb ik niet de indruk dat ik nu trager rij met bepakking dan op de omgebouwde crosser. Ik rij wel geruster, makkelijker, etc.
Verder sluit ik me aan bij wat Robbert10 schrijft.