Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede fietsenmaker omgeving A'dam - Forum Wereldfietser

Goede fietsenmaker omgeving A'dam

Hallo mede wereldfietsers,

Dit is mijn eerste bericht en hoop dat ik deze onder de juiste forumindex geplaatst heb.

Ik ben in het bezit van een Santos travelmaster 2.6 xt afgemonteerd met HS33 remmen en wil graag een aantal zaken aan de fiets doen waaronder:
- naven smeren
- afstellen van derailleur
- spaken controleren en zonodig afstellen.

Ben hiervoor opzoek naar een goede betrouwbare fiestenmaker...zelf ben ik nogal Pietje precies en wil dat reparaties deskundig uitgevoerd worden. Met alle respect "de om de hoek" stadsfiets station monteur vertrouw ik mijn fiets niet zo snel toe.

Graag wil ik weten bij wie jullie je dierbare fiets in onderhoud hebben ( omg. Amsterdam) en wat jullie ervaringen daar zijn.

Alvast bedankt!
Ik zou zeggen, ga eens langs De Vakantiefietser in de Westerstraat.
Maarten & Line schreef:Ik zou zeggen, ga eens langs De Vakantiefietser in de Westerstraat.
Bedankt voor je snelle antwoord...de vakantiefietser heb ik ooit eens telefonisch benaderd met de vraag of zij mijn Santos af kunnen stellen op mijn lichaamsbouw (zadelhoogte, zadel-stuur afstand) Hier werd nogal loconiek op gereageerd met "stel de fiets zelf zodanig af dat je goed zit en lekker rijdt". Een nogal merkwaardige opmerking lijkt me...een fiets stel je naar mijn idee (in eerste instantie) af op de lichaamsbouw van de fietster. Een lekker rijdende fiets op gevoel afgesteld door de fietser zelf geeft geen garantie dat de fiets juist is afgesteld.

Weet niet hoe ze in de praktijk zijn naar hun klanten maar het telefonische gesprek die ik gehad heb, heeft mij in twijfel gebracht om bij hun naar binnen te stappen.
Heb je ook vooraf gezegd, u mag gewoon het uurloon tellen hoor. :wink:
The chosen one schreef:
Maarten & Line schreef:Ik zou zeggen, ga eens langs De Vakantiefietser in de Westerstraat.
Bedankt voor je snelle antwoord...de vakantiefietser heb ik ooit eens telefonisch benaderd met de vraag of zij mijn Santos af kunnen stellen op mijn lichaamsbouw (zadelhoogte, zadel-stuur afstand) Hier werd nogal loconiek op gereageerd met "stel de fiets zelf zodanig af dat je goed zit en lekker rijdt". Een nogal merkwaardige opmerking lijkt me...een fiets stel je naar mijn idee (in eerste instantie) af op de lichaamsbouw van de fietster. Een lekker rijdende fiets op gevoel afgesteld door de fietser zelf geeft geen garantie dat de fiets juist is afgesteld.

Weet niet hoe ze in de praktijk zijn naar hun klanten maar het telefonische gesprek die ik gehad heb, heeft mij in twijfel gebracht om bij hun naar binnen te stappen.
Als je je fiets niet bij de vakantiefietser hebt gekocht hebben ze bij de Vakantiefietser inderdaad weinig trek in helpen met de afstelling. Voor onderhoud kun je er prima terecht. Je moet er overigens ook niet te spastisch mee omgaan, in essentie hebben ze gelijk. Als je lekker fietst is het goed, daar kan geen meetmethode tegenop.
The chosen one schreef:Een nogal merkwaardige opmerking lijkt me...een fiets stel je naar mijn idee (in eerste instantie) af op de lichaamsbouw van de fietster. Een lekker rijdende fiets op gevoel afgesteld door de fietser zelf geeft geen garantie dat de fiets juist is afgesteld.
Het doel van een afstelling is net te bereiken dat de fiets "goed zit en lekker rijdt" en geen gezondheidsproblemen veroorzaakt. Als dat het geval is, dan is de fiets juist afgesteld, wat 'metingen' ook voor afstelling mogen suggereren. Tenslotte gaan de afstellingen die een fietsenmaker doet uit van wat voor de meeste mensen (met jouw lichaamsmaten) goed werkt en dat stemt niet noodzakelijk overeen met wat echt goed is voor jou.

Wat verwacht je van een goede afstellingen, buiten dat de fiets "goed zit en lekker rijdt"?

Renaat
Voor goede fietsenmakers in Amsterdam:

a) Giant fietswinkel/voorheen Kronenberg in de van Woustraat. De fietsenmakers zijn van Kronenberg en waren altijd goed.
b) Cycleyou op de Schellingwouderdijk (voorheen firma fietsplezier), leveren zelf fietsen en wat betreft Santos zit je goed (SantoProshop, ze bouwen ze zelf op). Symphatiek en goed. Wel altijd lastig afspraak maken in voorjaar (druk, druk, druk) dus doe dat ruim op tijd. Ze doen ook metingen om je fiets goed af te stellen, ter plekke of professionele meting (zie cyclefitting op hun website)
c) mazzel met goede fietsenmaker op de hoek (bike&board is bv niet slecht, maar wel duur etc)

De vakantiefietser kan je vergeten. Die winkel doet alleen onderhoud aan fietsen die ze zelf verkocht hebben. En moet eerlijk zeggen dat ik optie (b) stuk klantvriendelijker, schappelijker en minstens even deskundig vind (Jan Willem de eigenaar heeft ruime fiets en reisfiets ervaring). Maar goed ik ben bevooroordeeld want heb daar ook mijn fiets aangeschaft.

Succes
nins
Bedankt voor al jullie reacties.

Wat betreft het afstellen...ben inderdaad bereidt om daarvoor te betalen uiteraard. Waar het mij omgaat is dat een deskundige persoon de fiets afstelt zodat blessures en klachten tot een minimum worden gebracht of worden voorkomen. Daar zijn regels voor en uiteraard de ervaring van de deskundige en gevoel hierin. Hoevaak komt het weleens voor dat je "lekker" achter je bureau zit maar ergonomisch onverantwoord is. Lijkt me duidelijk dat als een fiets lekker rijdt niet wel zeggen dat deze ook goed afgesteld is. Had dergelijk antwoord niet van de vakantiefietser verwacht...lijkt me sterk dat als iemand daar een fiets koopt zonder enige afstelling dat deze afgeleverd wordt met de opmerking "stel de fiets af en als ie goed rijdt dan is het goed" :wink:

Ik zal zeker een bezoek plegen bij de adressen die jullie me hebben doorgegeven. Als er meer suggesties zijn hoor ik ze graag.
The chosen one schreef:Waar het mij omgaat is dat een deskundige persoon de fiets afstelt zodat blessures en klachten tot een minimum worden gebracht of worden voorkomen. Daar zijn regels voor en uiteraard de ervaring van de deskundige en gevoel hierin.
Die regels zijn gebaseerd op wat voor veel mensen 'goed' is en vormen daarmee een mooie basis. Maar het is ook niet meer dan een goede basis en uiteindelijk is er niets beter dan het eigen lichaam om naar te luisteren en om zo tot een 'juiste' afstelling te komen. Ik heb het gevoel dat je teveel belang hecht aan algemene basisregels en te weinig aan wat goed is voor jou, als individu. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde.
(Om één voorbeeld te geven, de afstand tussen mijn trappers en zadel is altijd groter dan wat 'volgens de regel' goed is. Maar voor mij werkt het prima.)

Renaat
Wij (De Vakantiefietser) doen -in principe- in het hoogseizoen geen onderhoud aan fietsen die hier niet gekocht zijn.

Het opmeten en afstellen doen wij ook alleen bij fietsen die bij ons gekocht zijn. Waarom? Het is meer werk dan gedacht; vaak moet de voorbouw (80, 95, 110, 125 mm), stuur (16 soorten), handvatten, zadel, zadelpen (setback) en bekabeling aangepast worden.
Zit je niet goed en heb je de fiets niet bij ons gekocht, ga dan naar je leverancier of ga af op je gevoel. (pijn in de schouders? Trek je conclusie)
Er komen gewoon te veel mensen langs die niet goed zitten en wij hebben daarvoor gewoon geen tijd. Ik wil ook niet groeien of zo met de winkel, dus houd ik ze af.

De reden voor het afhouden is simpel; wij hebben het gewoon heel erg druk. Dan is het niet eerlijk naar klanten toe die voor ons hebben gekozen om die langer te laten wachten. Wij hebben nu al een wachttijd van een week. (Als er een noodgeval is, is de klant echter altijd welkom hoor).
Daarnaast staan wij zeker niet te juichen om te werken aan fietsen die van een mindere kwaliteit zijn dan dat wij verkopen. En dan bedoel ik niet de Santos van The Chosen One.
Aan 'mindere' fietsen valt vaak weinig eer te behalen. En wees eens eerlijk; als jij monteur zou zijn, vind jij het fijn om aan een no-name Shimano groep te sleutelen die na 10 kilometer alweer verlopen is? En wij werken met en voor ons plezier aan fietsen.

Aan de andere -persoonlijke- kant vind ik wel dat je met iedere fiets (hoe slecht ook) op vakantie kan gaan. Zo heb ik zelf twee jaar geleden meer dan 2500 kilometer op een Hero fiets van 40 dollar door India gereden.
Maar als winkel zou ik zo'n fiets niet willen verkopen. Daarvoor ging hij te vaak stuk :lol:

In ieder geval; als je bij Jan Willem van Fietsplezier/CycleYou terecht kan; hij is een uitstekende technicus en ik kan hem zeker aanraden. En in het laagseizoen (vanaf augustus) ben je bij ons van harte welkom. De koffie, thee en negerzoenen staan klaar (Maar Jan Willem heeft echte espresso!)
Afbeelding
Wil je wat betreft de zit op je fiets alsnog een poging wagen Google dan op Bike Fitting, deze hebben verder niets met de fiets zelf.
Revanho schreef:
The chosen one schreef:Waar het mij omgaat is dat een deskundige persoon de fiets afstelt zodat blessures en klachten tot een minimum worden gebracht of worden voorkomen. Daar zijn regels voor en uiteraard de ervaring van de deskundige en gevoel hierin.
Die regels zijn gebaseerd op wat voor veel mensen 'goed' is en vormen daarmee een mooie basis. Maar het is ook niet meer dan een goede basis en uiteindelijk is er niets beter dan het eigen lichaam om naar te luisteren en om zo tot een 'juiste' afstelling te komen. Ik heb het gevoel dat je teveel belang hecht aan algemene basisregels en te weinig aan wat goed is voor jou, als individu. Dat is niet noodzakelijk hetzelfde.
(Om één voorbeeld te geven, de afstand tussen mijn trappers en zadel is altijd groter dan wat 'volgens de regel' goed is. Maar voor mij werkt het prima.)

Renaat
Heb het niet zozeer over regels (met formules) maar meer over de inzicht, kennis en ervaring van een deskundige die jouw fiets afstelt op jou als individu. Dat bepaalde regels niet voor iedereen goed uitpakken kan ik begrijpen maar nogmaals iets wat lekker rijdt wil nog niet zeggen dat het ergonomisch verantwoord is. Maar goed ieder zo zijn mening.
Misschien hielp het ook niet dat je jezelf voorstelde met:"The Chosen One". :wink:
Kaptein op de Overtoom in Amsterdam is ook een hele goede Santos dealer en opbouwer.

Toen ik mijn eerste internationale fietsreizen maakte deed ik dat op een toen ongeveer 16 jaar oude Koga met kleine technische gebreken. De Vakantiefietser stond er ook toen niet om te springen deze onder de loep te nemen. Op aanraden van een vriend ben ik toen naar Kaptein gegaan, monteur Ruud bleek bereid mijn fiets reisklaar te maken voor een rustige prijs en nam ook nog de tijd voor overleg en advies, ging ook over houding en afstelling zadel en stuur.
Dat er voor een goede monteur toen wel degelijk eer aan te behalen viel blijkt uit het feit dat ik er tussen 2005 en 2009 vele landen in europa zonder veel pech mee heb bereisd.

Over houding en afstelling: gesteld dat jij altijd op dezelfde manier fietst kan ik mij nog voorstellen dat daar één houding bijpast. Maar bij veranderingen in snelheid, weersomstandigheden, terrein, helling, kleding enz. zal je je lichaam altijd bewust of onbewust opnieuw afstellen waarna je je steeds weer een iets andere houding (van de fiets dus) zou kunnen wensen. :roll: :lol:

Hopelijk heb je een goed compromis gevonden,
Hans
LHTJoost schreef:Misschien hielp het ook niet dat je jezelf voorstelde met:"The Chosen One". :wink:

Al had ik me voorgesteld alszijnde "Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander van Oranje" had het geen bal uitgemaakt haha :wink:
javb2812 schreef:Kaptein op de Overtoom in Amsterdam is ook een hele goede Santos dealer en opbouwer.

Toen ik mijn eerste internationale fietsreizen maakte deed ik dat op een toen ongeveer 16 jaar oude Koga met kleine technische gebreken. De Vakantiefietser stond er ook toen niet om te springen deze onder de loep te nemen. Op aanraden van een vriend ben ik toen naar Kaptein gegaan, monteur Ruud bleek bereid mijn fiets reisklaar te maken voor een rustige prijs en nam ook nog de tijd voor overleg en advies, ging ook over houding en afstelling zadel en stuur.
Dat er voor een goede monteur toen wel degelijk eer aan te behalen viel blijkt uit het feit dat ik er tussen 2005 en 2009 vele landen in europa zonder veel pech mee heb bereisd.

Over houding en afstelling: gesteld dat jij altijd op dezelfde manier fietst kan ik mij nog voorstellen dat daar één houding bijpast. Maar bij veranderingen in snelheid, weersomstandigheden, terrein, helling, kleding enz. zal je je lichaam altijd bewust of onbewust opnieuw afstellen waarna je je steeds weer een iets andere houding (van de fiets dus) zou kunnen wensen. :roll: :lol:

Hopelijk heb je een goed compromis gevonden,
Hans
Hoi Hans,

bedankt voor het meedenken...heb een paar weken terug een bezoek gepleegd aan Fietsenwinkel Kaptein voor wax lubrictaion voor mijn ketting (zij waren één van de weinige die dat spul in Amsterdam en omgeving verkopen). Erg vriendelijke man achter de balie. Heb er verder niet bij stilgestaan om te vragen wat de mogelijkheden zijn wat betreft fietsafstelling en onderhoud.

Heb jij je fiets daar nog steeds in onderhoud?
Eric Schuijt schreef:Wij (De Vakantiefietser) doen -in principe- in het hoogseizoen geen onderhoud aan fietsen die hier niet gekocht zijn.

Het opmeten en afstellen doen wij ook alleen bij fietsen die bij ons gekocht zijn. Waarom? Het is meer werk dan gedacht; vaak moet de voorbouw (80, 95, 110, 125 mm), stuur (16 soorten), handvatten, zadel, zadelpen (setback) en bekabeling aangepast worden.
Zit je niet goed en heb je de fiets niet bij ons gekocht, ga dan naar je leverancier of ga af op je gevoel. (pijn in de schouders? Trek je conclusie)
Er komen gewoon te veel mensen langs die niet goed zitten en wij hebben daarvoor gewoon geen tijd. Ik wil ook niet groeien of zo met de winkel, dus houd ik ze af.

De reden voor het afhouden is simpel; wij hebben het gewoon heel erg druk. Dan is het niet eerlijk naar klanten toe die voor ons hebben gekozen om die langer te laten wachten. Wij hebben nu al een wachttijd van een week. (Als er een noodgeval is, is de klant echter altijd welkom hoor).
Daarnaast staan wij zeker niet te juichen om te werken aan fietsen die van een mindere kwaliteit zijn dan dat wij verkopen. En dan bedoel ik niet de Santos van The Chosen One.
Aan 'mindere' fietsen valt vaak weinig eer te behalen. En wees eens eerlijk; als jij monteur zou zijn, vind jij het fijn om aan een no-name Shimano groep te sleutelen die na 10 kilometer alweer verlopen is? En wij werken met en voor ons plezier aan fietsen.

Aan de andere -persoonlijke- kant vind ik wel dat je met iedere fiets (hoe slecht ook) op vakantie kan gaan. Zo heb ik zelf twee jaar geleden meer dan 2500 kilometer op een Hero fiets van 40 dollar door India gereden.
Maar als winkel zou ik zo'n fiets niet willen verkopen. Daarvoor ging hij te vaak stuk :lol:

In ieder geval; als je bij Jan Willem van Fietsplezier/CycleYou terecht kan; hij is een uitstekende technicus en ik kan hem zeker aanraden. En in het laagseizoen (vanaf augustus) ben je bij ons van harte welkom. De koffie, thee en negerzoenen staan klaar (Maar Jan Willem heeft echte espresso!)
Afbeelding

Eric,

Bedankt voor je reactie en openheid wat betreft jullie policy met betrekking tot het onderhouden van fietsen welke niet bij jullie zijn gekocht.

Om terug te komen op het afstellen van bij jullie niet aangeschafte fietsen, hierin geef je aan dat jullie weinig tijd hebben vanwege de vele aanpassingen die wellicht verricht dienen te worden aan de fiets wat ten koste gaat voor de service aan bestaande klanten.

Het gene wat mij hieraan “stoort” is dat je wel aangeeft dat het “meer werk dan aandacht is” vanwege de vele aanpassingen maar ondertussen door een medewerker van de vakantiefietser door de telefoon aan wordt gegeven dat het maar een kwestie van afstellen is totdat je goed zit en lekker rijdt. Graag had ik hierin een eerlijk en serieus antwoord gehad i.p.v. afgescheept te worden met een antwoord waar ik eigenlijk verder niks mee kan. Hoop dat hier wat meer aandacht aan wordt geschonken in het vervolg.
Een klant is een klant…ben zelf verkoper en weet als geen andere dat je een klant druk of niet druk op zijn minst serieus moet nemen (los van welke policy er gehanteerd wordt).
The chosen one schreef:
javb2812 schreef:Kaptein op de Overtoom in Amsterdam is ook een hele goede Santos dealer en opbouwer.

Toen ik mijn eerste internationale fietsreizen maakte deed ik dat op een toen ongeveer 16 jaar oude Koga met kleine technische gebreken. De Vakantiefietser stond er ook toen niet om te springen deze onder de loep te nemen. Op aanraden van een vriend ben ik toen naar Kaptein gegaan, monteur Ruud bleek bereid mijn fiets reisklaar te maken voor een rustige prijs en nam ook nog de tijd voor overleg en advies, ging ook over houding en afstelling zadel en stuur.
Dat er voor een goede monteur toen wel degelijk eer aan te behalen viel blijkt uit het feit dat ik er tussen 2005 en 2009 vele landen in europa zonder veel pech mee heb bereisd.

Over houding en afstelling: gesteld dat jij altijd op dezelfde manier fietst kan ik mij nog voorstellen dat daar één houding bijpast. Maar bij veranderingen in snelheid, weersomstandigheden, terrein, helling, kleding enz. zal je je lichaam altijd bewust of onbewust opnieuw afstellen waarna je je steeds weer een iets andere houding (van de fiets dus) zou kunnen wensen. :roll: :lol:

Hopelijk heb je een goed compromis gevonden,
Hans
Hoi Hans,

bedankt voor het meedenken...heb een paar weken terug een bezoek gepleegd aan Fietsenwinkel Kaptein voor wax lubrictaion voor mijn ketting (zij waren één van de weinige die dat spul in Amsterdam en omgeving verkopen). Erg vriendelijke man achter de balie. Heb er verder niet bij stilgestaan om te vragen wat de mogelijkheden zijn wat betreft fietsafstelling en onderhoud.

Heb jij je fiets daar nog steeds in onderhoud?
Nee niet meer, sinds mijn eerste reizen ben ik er vrij vlot toe overgegaan die oude en later mijn nieuwe fiets alleen nog zelf te onderhouden. Ik kom er niet vaak meer langs, bij Kaptein.
Je kunt ook leren om je eigen fiets zelf te onderhouden; dat heeft als voordeel dat je ook meer zelfredzaam bent onderweg. Je spaart geld uit dat anders in de zakken van de commerciële praatjesmakers verdwijnt. Dat geld kun je vervolgens uitgeven aan het fietsen.
jeroen_ schreef:Je kunt ook leren om je eigen fiets zelf te onderhouden; dat heeft als voordeel dat je ook meer zelfredzaam bent onderweg. Je spaart geld uit dat anders in de zakken van de commerciële praatjesmakers verdwijnt. Dat geld kun je vervolgens uitgeven aan het fietsen.
Hoi Jeroen,

Daar heb je helemaal gelijk in! Ben zelf redelijk technisch en kan ook veel kleine onderhoudswerkzaamheden zelf uitvoeren. Maar sommige reparaties laat ik toch liever over aan een vakman (zonder commerciele praatjes :wink: )