door
stef.l » ma 14 apr, 2014 12:03
Schwalbe zelf zegt het volgende:
Why are there so many tires with direction arrows?
In road tires, a tread with a rolling direction generally provides a slight reduction in rolling resistance. In addition to this, aesthetic considerations can also be important.
Off road, rolling direction is far more important, as the tread ensures optimum connection between the tire and the ground. The rear wheel transmits the driving force and the front wheel transmits the braking and steering forces.
Driving and braking forces operate in different directions so this is why certain tires are fitted in opposite rolling directions when used as front and rear tires. There are also treads without a specified rolling direction.
Bron:
http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread
Off-road is grotendeels dan ook waar het echt uit maakt.
Tread richting blijft deels natuurlijk ook eigen keuze op een fiets. Maar bijv. het volgende is off-road prettig:
>>>>> -------- <<<<<<
De >>>>> richting van het profiel van de band achter zorgt ervoor dat je bij het rijden blubber, bagger en andere troep veelal weg peddelt. Waardoor je minder tractie hebt, en het iets soepeler fietst. En door de richting van het profiel, scoop je naar achteren.
De <<<<< aan de voorkant, zelfde verhaal eigenlijk. Helpt ook troep kwijt te raken, naar voren.
Plaats je de banden andersom, dan krijg je meer opbouw van troep. Aan beide kanten onder eventuele spatborden, en centraal op de fiets (je scooped richting jezelf).
Voor een doorsnee MTB tocht overigens ook weinig van interesse. Het is met name iets wat gebruikt wordt op tractors in modder, snow mobiles, etc. En zelfs daarbij voldoet >>>>> ------ >>>>> al snel ook gewoon als prima. Lang niet iedereen draait het voorwiel in andere richting. Slechts als persoonlijke voorkeur.
Bij het fietsen op wegen zie ik er persoonlijk al helemaal weinig toegevoegde waarde in om af te wijken van de richting van de fabrikant. Het ziet er vaak al snel gek uit als je dit doet.