Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar - Forum Wereldfietser

Fietskar

Hallo Lezers,

Ik ben bijna 18 jaar en ben met van plan om van de zomer met een vriend naar Normandië te fietsen. We zijn beide aardig getraind (elke dag 10 km heen en terug), maar zullen nog wel een paar dagen gaan 'trainen'.

Nou heb ik een vraagje:
Omdat we van plan zijn om te gaan kamperen moet er natuurlijk een tentje mee, dus wij zaten er aan te denken om een goedkope fietskar aan te schaffen. Nou zag ik vandaag deze op marktplaats verschijnen:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... fiets.html
volgens mij is het deze:
http://www.fietskar-winkel.nl/fietskarr ... kar-carico
heeft iemand ervaring met deze (of iets wat er op lijkt). Een andere die me interessant leek was deze:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Ik wil eigenlijk niet teveel uitgeven voor zo'n kar dus was een maar een beetje op marktplaats aan het zoeken. Op deze site: http://www.m-gineering.nl/aanhang.htm las ik dat de fiets minder belast word met een tweewieler dus was ik voor tweewielers aan het zoeken. Kan iemand mij helpen? Volgens mij moet mijn oom hier ook nog ergens rond zwerven dus ik hoor het wel.


mvg,

Diederik van der Rhee
De karren die achter de links zitten zijn weliswaar goedkoop, maar behoren naar mijn indruk dan ook tot de categorie boodschappenkarren.
Misschien haal je Normandië daarmee, maar er is een reële kans dat er iets kapot gaat. Er staat geen gewicht bij en dat zegt meestal ook wel iets. In Frankrijk zijn veel heuvels...

Sowieso zou ik een eenwieler nemen. Ik heb zelf de BoB Yak en die heeft naast de duurzaamheid veel andere voordelen.
Je kunt op zoek gaan naar een tweedehands of er een huren.
Ha Diederik,

Woest plan man, nooit te vroeg om met fietsreizen te beginnen!
Je kunt ze ook huren, ik meen voor vijf euro per dag. Is dat ook een optie? Ik dacht dat ik dat bij http://www.vakantiefietser.nl gezien had.

(Oompje)
Ik zie het al. Bij heel veel fietsenwinkels kun je via marktplaats een Bob-yak huren voor 5 euro per dag. Dat is een eenwieler, zo een zou ik eerder nemen dan een tweewieler. Een tweewieler kan namelijk omkiepen bij een rare manoevre.

Heb je ook al een solide vakantiefiets?
Hmm is ook een idee natuurlijk om er één te huren.. Ik denk dat ik mijn huidige fiets wel kan gebruiken. https://drive.google.com/file/d/0B8SbtJ ... sp=sharing
ik heb net vanavond een nieuwe fiets gekocht en mijn bob yak niet meer nodig. je mag hem kopen of lenen als je belangstelling hebt. ik woon in zwolle, da's volgens mij in de buurt. laat maar horen of je interesse hebt

geert
ik weet trouwens niet zeker of een bob yak kan op die fiets, je moet wel een wiel hebben met snelspanner (en de bob is voor 26 wielen)
Met zo'n fiets kun je wel naar Normandie fietsen.
Het is wel verstandig dat een van jullie een spaak kan vervangen en een kettingbreuk kan repareren.
Mijn ervaring is dat er veel verschil zit in fietskarren. Niet alleen qua gewicht en volume, maar ook in rolweerstand. Thuis staat een boodschappenkar (Croozer Cargo) en daar wil je echt niet mee op reis, want die voel je trekken aan de fiets (wel prima voor boodschappen). Daarnaast heb ik sinds kort een Radical Cyclone. Die is dan weer niet zo goed om boodschappen mee te doen, maar prima als reiskar (je voelt amper dat die achter de fiets hangt).
Vorig jaar gebruikte ik voor een korte fietsreis een KidCar Combo achter de vouwfiets (Birdy). Die is wel groot, maar rolt veel beter dan de Croozer. Ik bedoel maar: best testen, want er zijn grote verschillen.
Huren is een oplossing, maar misschien vind je in de buurt wel iemand van wie je een kar kunt lenen.
geerthummelen schreef:ik heb net vanavond een nieuwe fiets gekocht en mijn bob yak niet meer nodig. je mag hem kopen of lenen als je belangstelling hebt. ik woon in zwolle, da's volgens mij in de buurt. laat maar horen of je interesse hebt

geert

In zwolle zit ik op school dus dat zou ideaal zijn! Ik heb alleen op de rechterkant van mijn as een blokje zitten met mijn versnellingsblok of zo. Ik maak wel even een foto.
https://drive.google.com/file/d/0B8SbtJ ... sp=sharing hier de link van de foto. Weet iemand hoe je afbeeldingen direct op het forum zet??
Een kar is een lastig ding, ik rijd nu met een kinderkar rond, die uiteraard nog wat meer wind neemt, maar ik zou het niet doen als er geen kind in zat. Bovendien kan een tweewielige kar gaan slingeren en dat heb je liever niet. (Een bob yak is zoals gemeld wel veel lichter en bovendien een pak aangenamer om mee te rijden, en ik heb er nog nooit één aan het slingeren gekregen, als je te ruig gaat springen ze wel in het rond, maar dat is dan een signaal om het wat rustiger te doen)

Bagage voor twee , inclusief tentje krijg je heus wel op je fiets gestapeld. Onze eerste fietsreis 7 jaar geleden ging ook naar normandië. Gewoon onze toenmalige fietsen, oude Aldi-fietstassen met een klein rugzakje erop gebonden om naar de winkel te wandelen enz. Veel heb je niet nodig, en het dagmenu 's middags is zo goedkoop dat je geen kookspullen hoeft mee te zeulen.
Ik lees weer lekkere ongenuanceerde meningen over tweewielige fietskarren. "Kan omslaan", "gaat slingeren". Wat mij betreft grote onzin. Ik rijd al jaren met een Burley Nomad, en kan die van harte aanraden, ook op onverharde paden!!
gios schreef:Ik lees weer lekkere ongenuanceerde meningen over tweewielige fietskarren. "Kan omslaan", "gaat slingeren". Wat mij betreft grote onzin. Ik rijd al jaren met een Burley Nomad, en kan die van harte aanraden, ook op onverharde paden!!
Tja, ik kan mezelf hier bijna letterlijk herhalen:
"Dit is toongevend voor hoe veel discussies (hier) worden gevoerd. Veel mensen gaan vooral op hun gevoel af en geven visies die niet op feitenkennis of ervaringen zijn gebaseerd. (We zien dit ook terug in de discussie over autogebruik, ligfietsen, de opwarming van de aarde, bandenspanning en rolweerstand, ...)"

Ik heb heel wat kilometers afgelegd met een Radical Cyclone. Natuurlijk heeft een tweewielige kar nadelen en ik heb zelf kunnen ervaren dat men deze kar inderdaad kan doen omslaan (gelukkig bij mij steeds zonder ernstige gevolgen), maar ik herken mij niet in de negatieve meningen die hier over tweewielige karren worden gegeven (meningen die mij de indruk geven dat ze niet op ervaring zijn gebaseerd). Ik spreek me niet uit over éénwielige fietskarren, want daar heb ik geen ervaring mee, al kan ik me bepaalde voordelen wel voorstellen.

Hoe zwaar de voor- en nadelen van één- en tweewielige karren wegen is waarschijnlijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de kar en van het gebruik. (Snelle afdalingen over singletracks stellen nu eenmaal een andere eis dan rustige tochtjes over asfaltwegen.)

Ik zou dus zowel een éénwielige kar als een tweewielige kar niet zondermeer afwijzen, toch niet zonder meer te weten over de aard van je fietstocht. Zoals anderen reeds aangaven is huren echter ook een optie die ik niet zomaar zou afschrijven.
Ik heb alleen op de rechterkant van mijn as een blokje zitten met mijn versnellingsblok of zo.
Geen normale as dus?
Bij de BoB wordt de normale snelspan-as vervangen door de meegeleverde, waaraan de kar wordt bevestigd. Als je achterwiel geen snelspan-as heeft en deze ook niet mogelijk is, dan is een Bob misschien niet geschikt...

Ik heb trouwens geen ervaring met tweewielige karren. De BoB is voor mij prima. Bij 60 km/u blijft het geheel nog steeds stabiel en de offroad eigenschappen zijn volgens mij toch onovertroffen.
de bob yak van mij past alleen achter een fiets met een snelspanner omdat die vervangen wordt door een langere,

dat lukt dus niet.
Revanho schreef:
gios schreef:Ik lees weer lekkere ongenuanceerde meningen over tweewielige fietskarren. "Kan omslaan", "gaat slingeren". Wat mij betreft grote onzin. Ik rijd al jaren met een Burley Nomad, en kan die van harte aanraden, ook op onverharde paden!!
Tja, ik kan mezelf hier bijna letterlijk herhalen:
"Dit is toongevend voor hoe veel discussies (hier) worden gevoerd. Veel mensen gaan vooral op hun gevoel af en geven visies die niet op feitenkennis of ervaringen zijn gebaseerd. (We zien dit ook terug in de discussie over autogebruik, ligfietsen, de opwarming van de aarde, bandenspanning en rolweerstand, ...)"

Ik heb heel wat kilometers afgelegd met een Radical Cyclone. Natuurlijk heeft een tweewielige kar nadelen en ik heb zelf kunnen ervaren dat men deze kar inderdaad kan doen omslaan (gelukkig bij mij steeds zonder ernstige gevolgen), maar ik herken mij niet in de negatieve meningen die hier over tweewielige karren worden gegeven (meningen die mij de indruk geven dat ze niet op ervaring zijn gebaseerd). Ik spreek me niet uit over éénwielige fietskarren, want daar heb ik geen ervaring mee, al kan ik me bepaalde voordelen wel voorstellen.

Hoe zwaar de voor- en nadelen van één- en tweewielige karren wegen is waarschijnlijk sterk afhankelijk van de kwaliteit van de kar en van het gebruik. (Snelle afdalingen over singletracks stellen nu eenmaal een andere eis dan rustige tochtjes over asfaltwegen.)

Ik zou dus zowel een éénwielige kar als een tweewielige kar niet zondermeer afwijzen, toch niet zonder meer te weten over de aard van je fietstocht. Zoals anderen reeds aangaven is huren echter ook een optie die ik niet zomaar zou afschrijven.
:)

Nu mag het wel denk ik: Weet je wel zeker dat je met een kar deze reis wil maken? Als je met z'n tweeën bent, heb je ruim voldoende aan 2 of 3 grote tassen pp.
Twee achtertassen, eventueel een stuurtas en de tentspullen bovenop de bagagedrager. Mocht je dan nog een bibliotheek of je drumstel willen meenemen, kun je ook nog voortassen overwegen...

Trouwens: kudo's als je op je 18e op fietsvakantie gaat!!Afbeelding

Heb je dit vanuit thuis meegekregen, of zelf verzonnen?
Revanho schreef:
gios schreef:Ik lees weer lekkere ongenuanceerde meningen over tweewielige fietskarren. "Kan omslaan", "gaat slingeren". Wat mij betreft grote onzin. Ik rijd al jaren met een Burley Nomad, en kan die van harte aanraden, ook op onverharde paden!!
Tja, ik kan mezelf hier bijna letterlijk herhalen:
"Dit is toongevend voor hoe veel discussies (hier) worden gevoerd. Veel mensen gaan vooral op hun gevoel af en geven visies die niet op feitenkennis of ervaringen zijn gebaseerd. (We zien dit ook terug in de discussie over autogebruik, ligfietsen, de opwarming van de aarde, bandenspanning en rolweerstand, ...)"
Het punt van mijn reactie was, mijnsinziens: als je geen kar nodig hebt, probeer het dan zonder kar te doen. Een stelling die mijnsinziens ondersteunt wordt door oa. "ik heb zelf kunnen ervaren dat men deze kar inderdaad kan doen omslaan", en mijn eigen ervaring met een Bob Yak en een Chariot Cougar 2.

Beide zijn goede karrren, maar in beide gevallen moet je rekening houden met het feit dat je een kar achter je hebt hangen: je bent langer, je moet bochten anders aansnijden om ruimte te voorzien voor de kar, je moet je fiets EN je kar in de trein tillen, over het hek tillen en je hebt 1 of twee wielen extra die lek kunnen gaan. Ik vind dat een groot nadeel tov geen kar hebben hangen, maar het staat iedereen vrij omdat geen nadelen te vinden.
Dag Diederik,

Als ik jou was en je het met zijn tweetje in een tentje uithoudt, zou ik ook geen kar meenemen. Koop een licht goedkoop tentje (coleman, vangoo of decathlon), liefst driepersoons, neem van die dunne celmatjes mee die niks wegen (slaapt rot, masr je bent jong en licht, met mijn 100 kg sliep ik daar vier jaar geleden ook nog op) en voor elk zo'n kleine dunne lichte slaapzak bij de Xenos en gaan met die banaan!

Ik kom zelf eind juli terug van mijn fietsvakantie. Vertrek je niet voor eind juli, kun je mijn ortlieb tassenset gerust lenen.
Ik zou ook niet direct een kar meenemen naar Normandië, probeer het eens met fietstassen, geleende, tweedehandse of goedkope. Kleren en dergelijken inpakken in plastic tassen voor t geval t gaat regenen. Ik zou niet meteen gaan investeren in allerhande spullen, maar het eerst eens lekker avontuurlijk proberen, zo ben ik ooit ook begonnen met een vriend, en toevallig gingen wij ook naar Normandië :-). M'n fiets was een tweedehandsje, fietstassen geleend, tentje eentje van de Perry sport, enzovoort. Alleen geïnvesteerd in een goeie fietsbroek. Zie:

https://www.dropbox.com/s/loohbr0xzfjhf ... C3%AB.jpeg

(en ik weet ook nog steeds niet hoe je foto's eenvoudig naar dit forum upload, maar zo werkt t volgens mij ook prima :))

Roef