Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regentijd in Azie; wat is de beste route? - Forum Wereldfietser

regentijd in Azie; wat is de beste route?

Ik wil vanaf september (a.s.) een jaar door (ZO) Azie gaan fietsen; o.a. Thailand, Cambodja, Laos, Vietnam, Maleisie, Indonesie, Filipijnen en evt. deel van China, Tibet en (NO) India.
Rond september is het echter in een aantal landen regentijd. Wat is nu de beste route/volgorde/landdelen om zoveel mogelijk de regentijd te ontlopen. Wie heeft er tips? Waar kan ik het beste beginnen bijvoorbeeld?

Overigens zijn overige tips over mooie plekken, niet te missen punten, super routes, en andere aanbevelingen / landen ook van harte welkom!

alvast bedankt!
Lieke
Ha Lieke,
Misschien een dooddoener maar ken de je de wiki? Deze is enorm leuk ter voorbereiding. Even zoeken op deze site. Succes!
Loes
Zeker even bij de Wiki kijken. Maar je gaat door zoveel landen en regios en klimaten dat het wel heel lastig wordt om dit allemaal te plannen, en dan nog, geen garanties. Ik zou zeggen gewoon gaan, en zolang de reis en niet de bestemming je doel is, valt er onder weg altijd wel een mouw aan te passen, je hebt tijd zat.
De wiki ken ik al (maar bedankt voor de tip).
Ik wilde echter iets specifiekere informatie dan daarop te vinden is.
Over het algemeen is het regentijd in ZO Azie rond onze zomer, maar afhankelijk aan welke kant van gebergtes/eilanden etc. je je bevindt, kan dat verschillen. Vandaar mijn vraag aan de kenners (ervaringsdeskundigen) onder jullie..
Thailand en Laos zijn dan wel goed te doen. Regentijd betekent daar niet dat je de hele dag regen hebt. Meestal tegen de avond een (flinke) bui. Zolang je op asfalt fietst heb je er weinig last van. Ga je ook op kleiwegen fietsen dan zal de tocht flink zwaarder worden en sta je regelmatig de plakkerige klei weg te peuteren.
September en oktober zijn prima maanden voor Sumatra, Java, Bali, Lombok, Sulawesi. Vanaf ongeveer (!) begin november gaat het steeds vaker en harder regenen daar. De oostkust van het vasteland van Maleisië en Borneo zijn in september meestal ook nog goed te doen. De westkust van het vasteland van Maleisië heeft nauwelijks een uitgesproken regentijd. In november heb ik in Thailand altijd goed weer gehad, behalve aan de zuidwestkust (Krabi, Phuket). Dit alles zonder garanties, uiteraard.