Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 5 jaar zonder auto - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

5 jaar zonder auto

140 berichten
Goed openbaar vervoer doet wonderen. Tussen Rotterdam en Den Haag hebben ze het boemellijntje (Hofpleinlijn, stopte in Rotterdam niet op CS maar een stukje verderop) vervangen door een metro die aansluit op het metronetwerk van Rotterdam, via CS. Vroeger door de week 2 treinen per uur en op zondag 1, nu 3 tot 6 metro's per uur. Alle metro's op zondag zijn stuk voor stuk drukker dan die ene trein vroeger, want nu is het daadwerkelijk handiger dan met de auto Rotterdam of Den Haag in te willen.

De verbouwing was wel een drama, maar nu heb je ook wat. Er zijn wel 9 NS-stations opgeheven (en nog eens 12 voor de Zoetermeerlijn), dat draagt wel bij aan het idee dat stations verdwijnen. In de praktijk bestaan ze nog wel, maar zijn ze nu van de RET en HTM.

Ik heb zelf geen rijbewijs en mijn vriend ook niet. Nooit problemen mee gehad, ouders en vrienden zijn altijd erg behulpzaam geweest. En vanuit Utrecht centrum naar Amsterdam Watergraafsmeer met de auto is vragen om problemen, terwijl ik in 45 minuten van deur tot deur ben met fiets + trein + fiets, en dat voor 99 euro per maand op mijn dal-vrij kaart. Laat mij maar lekker een boekje lezen in plaats van filerijden. Maar als mijn sollicitatie positief uitpakt gaan we wel erg ver weg van beider ouders wonen en zullen we er misschien toch maar eens aan moeten geloven zodat we eventueel iets kunnen huren of lenen.
@ Erik op de fiets... Petje af Henk. Ik zou niet zonder auto kunnen. Maar je hebt wel het genoegen aan het dagelijkse verkeer deel te nemen in een voertuig. Zelfs met zwaailichten als ik het goed begrijp. Altijd gezellig op de weg met Henk. Een zwaaiend licht en al 5 jaar zonder auto. Dat zouden meer bestuurders moeten doen. :wink:.
Ja id. met zwaailicht, toeters en bellen, ik rij in zo'n grote gele jeep van RWS. :D
Als er file staat rij ik over de vluchtstrook, dus daar heb ik geen last van. :wink:

Ik zit dagelijks op de snelweg waar ik werk als operationeel mobiel verkeersleider [incident management].

Mijn werkgebied strekt zich uit van de A1, A50, A28, van Hengelo tot Den-Bosch en alles wat er tussen ligt, ken de weg op mijn duimpje. Heb dan ook al heel wat mee gemaakt in al die jaren, ook minder prettige ervaringen.

Die gele auto staat voor mijn deur maar mag er geen meter privé meer rijden.
Een volle tank diesel is 110 euro in deze auto! [om de dag tanken]
Ik denk wel eens daar heb ik mijn kortingskaart van de NS voor. :wink:

De fiets en trein geven mij een bepaalde rust, heb in al die 5 jaar slechts 2 maal een beroep hoeven te doen op een ander. Daar was afgelopen weekend er 1 keer van toen ik met mijn schilderijen naar Bussum moest voor de WF beurs. :P

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
De fiets en trein geven mij een bepaalde rust, heb in al die 5 jaar slechts 2 maal een beroep hoeven te doen op een ander. Daar was afgelopen weekend er 1 keer van toen ik met mijn schilderijen naar Bussum moest voor de WF beurs. :P

Henk
nou maar hopen dat de mensen er ook aandacht voor hadden. Ik wel. Je LEL2013 sprak mij het meeste aan.
ik heb al 10 jaar een deelauto via mywheels (grotendeels vrijwilligersorganisatie) voor als een auto echt handiger is, soms is de bereikbaarheid echt niet mogelijk met openbaar vervoer, door tijd. zo bespaar ik veel geld om lekker te reizen, maar ook goed voor de gezondheid om meer te fietsen. je kan ook je eigenauto delen via Mywheels en zo iets van de kosten terug verdienen. Zelfs met kinderen lukt dit goed, als je dan een keer toch moet rijden voor de sportclub heb je een auto etc.
@evelineb wat kost [mywheels] per maand?

Henk

kunst en fietswerk
Revanho schreef:Dit is toongevend voor hoe veel discussies worden gevoerd, zeker over mobiliteit. Veel mensen gaan vooral op hun gevoel af en geven visies die niet op feitenkennis zijn gebaseerd. (We zien dit ook terug in de discussie over ligfietsen, de opwarming van de aarde, bandenspanning en rolweerstand, ...)
Gevoel is in dit soort discussies juist essentieel. Het is de psychologie die naast de portemonnee de doorslag geeft. Focussen op feiten alleen gaat geen oplossing van het probleem brengen. Een grote SUV is ook niet echt te rationaliseren, en toch willen veel mensen er 1 hebben. Terwijl je in een micro-autootje ook overal komt. 100kmh vs 80kmh op de A13 of A10? Maakt qua reistijd niks uit, en toch worden er eindeloze rechtzaken over gevoerd. Gevoel vs feiten.

Zo moet ik er niet aan denken om met mijn auto in het door iemand bovengenoemde geautomatiseerd 'treintje' te moeten rijden. Dat druist in tegen het streven naar een gevoel van vrijheid wat kenmerkend is voor de automobilist. (en voor de fietser, misschien wel voor de mens)
Ook al zou je per 'treintje' eerder aankomen of minder benzine verbruiken ('feiten').
Georg schreef:
Revanho schreef:Dit is toongevend voor hoe veel discussies worden gevoerd, zeker over mobiliteit. Veel mensen gaan vooral op hun gevoel af en geven visies die niet op feitenkennis zijn gebaseerd. (We zien dit ook terug in de discussie over ligfietsen, de opwarming van de aarde, bandenspanning en rolweerstand, ...)
Gevoel is in dit soort discussies juist essentieel. Het is de psychologie die naast de portemonnee de doorslag geeft. Focussen op feiten alleen gaat geen oplossing van het probleem brengen. Een grote SUV is ook niet echt te rationaliseren, en toch willen veel mensen er 1 hebben. Terwijl je in een micro-autootje ook overal komt. 100kmh vs 80kmh op de A13 of A10? Maakt qua reistijd niks uit, en toch worden er eindeloze rechtzaken over gevoerd. Gevoel vs feiten.

Zo moet ik er niet aan denken om met mijn auto in het door iemand bovengenoemde geautomatiseerd 'treintje' te moeten rijden. Dat druist in tegen het streven naar een gevoel van vrijheid wat kenmerkend is voor de automobilist. (en voor de fietser, misschien wel voor de mens)
Ook al zou je per 'treintje' eerder aankomen of minder benzine verbruiken ('feiten').
Gevoelens kun je beinvloeden: gedrag ook.

Overigens lijkt het mij niet zo logisch om automobielen in een "treintje" te laten rijden. Je kunt beter meer mensen in de trein zien te krijgen.
Een echte trein is nooit deur tot deur. Als je vanaf je huis naar je trein zou kunnen rijden en dan zelf aansluiten, en bij de bestemming weer loskoppelen en naar de bestemming rijden, ben je al een stuk op weg.
Polling schreef:Een echte trein is nooit deur tot deur. Als je vanaf je huis naar je trein zou kunnen rijden en dan zelf aansluiten, en bij de bestemming weer loskoppelen en naar de bestemming rijden, ben je al een stuk op weg.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar verreweg het overgrote deel van de Nederlanders woont op fietsafstand van een station :idea:
Wat is een fietsafstand?

Ik woonde op fietsafstand van een station. De stad mocht niet meer groeien en de overheid vond het beter dat ik met mijn gezin vertrok.
Met een auto tot je beschikking was dat achteraf een goeie zet van de overheid. Dus mij hoor je niet klagen over wel of geen auto. :wink:
multiwgb schreef:Wat is een fietsafstand? :wink:
Algemeen geldt 7 km en voor een fiets met elekrische trapondersteuning 50% meer.
Er zijn echter ook tal van fietsers die iedere dag een veel langer stuk afleggen naar en van hun werk.
Voor een deel geldt ook de invalshoek "recreatief woon-werkverkeer": voor en na een dag op een duf kantoor even van de natuur genieten tijdens een fietstocht van en naar huis.
Er is geen beter vervoermiddel om "vrijheid" te beleven dan de fiets :idea:
Er is geen beter vervoermiddel om "vrijheid" te beleven dan de motorfiets.

(Bietje jenn'n hè :D )
eindgebruiker schreef:Er is geen beter vervoermiddel om "vrijheid" te beleven dan de motorfiets.

(Bietje jenn'n hè :D )

Getverpielekes: ik moet er niet aan denken zo'n lawaaimachine. "Motorfiets" is overigens een misleidende naam, want je kunt op die motoren op wielen niet fietsen.

Geef mij maar de rust om mij in alle stilte trappend op eigen kracht voort te bewegen op een bijvoorbeeld een fietspad in de Kennemerduinen.

Zijn er geen fora voor motorduivels :idea: Wellicht dat je daar wat instemmende feedback krijgt. Zoek eens via http://www.motorclubs.nl/

Oehoe oehoerend hard
Kwamen zie doar aangescheurd
Oehoe oehoerend hard
Want zie hadden van de motorcross geheurd

Langzaam ri-jen dat deeen zie nooit
Dat vonden zie toch maar tied verknooid
Bertus op zien Norton
En Tinus op de BSA

Noar de motorcross op het Hengelse Zand
De hoender en de vrouwe
Die stoven aan de kant
Bertus op zien Norton
En Tinus op de BSA

Zie gingen oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
Zie gingen oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard

Oehoe oehoerend hard
Scheurden zie noa de cross naar hun huus
Oehoe oehoerend hard
Want dan waren zie eerder thuus

Zie hadden alderbastend gein gehad
Zie waren allebei een heel klein beetjen zat
Bertus op zien Norton en Tinus op de BSA

An 't gevoar hadden zie nog nooit gedacht
Zie waren koning op de weg en dachten: "Alles mag"
Bertus op zien Norton en Tinus op de BSA

Zie gingen oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
Zie gingen oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard

Maar zoals altied kwam an dat gejakker een end
Deur 'n zatte kearl die de snelheid van een motor niet kent
Bertus ri-j d'r op en Tinus kwam d'r vlak achteran
En iedereen die zei: Van die leu heur i-j nooit meer wat van

Zie gingen nooit, nee nee nooit
Nooit meer oerend hard
Zie gingen nooit, nee nee nooit
Nooit meer oerend hard

En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
En wie goat oeh, oehoe oehoe
Oehoe oehoe oehoerend hard
eindgebruiker schreef:Er is geen beter vervoermiddel om "vrijheid" te beleven dan de motorfiets.

(Bietje jenn'n hè :D )
Yep, maar ook een kano of kayak is heerlijk, en wat dacht je van ski's, daar kun je de prachtigste tochten mee maken (twijfel echter of ze onder een vervoersmiddel vallen).
En met de auto kun je natuurlijk ook heerlijk rondreizen: fiets aan boord, kano op het dak, muziek lekker hard en gassen maar. :wink:
Yopie schreef:
eindgebruiker schreef:Er is geen beter vervoermiddel om "vrijheid" te beleven dan de motorfiets.

(Bietje jenn'n hè :D )
Yep, maar ook een kano of kayak is heerlijk, en wat dacht je van ski's, daar kun je de prachtigste tochten mee maken (twijfel echter of ze onder een vervoersmiddel vallen).
En met de auto kun je natuurlijk ook heerlijk rondreizen: fiets aan boord, kano op het dak, muziek lekker hard en gassen maar. :wink:
:lol: :lol: :lol:
Gassen, gassen, gassen (of is het vergassen?) met keiharde muziek? Dat wil ik dus juist als fietser zo veel mogelijk ontwijken!
Volgens mij zit je dus hiermee totaal verkeerd. :wink:
Ik kan ook genieten van een autorit, zeker over langere afstanden in een afwisselend landschap. Motorrijden was ooit een jongensdroom, maar (helaas?) nooit aan begonnen. Wel een jaar of vier brommer gereden, was ook heel leuk, zeker als je flinke afstanden rijdt en de mooie routes opzoekt.

Wat fietsen echter bijzonder maakt, is het ontbreken van lawaai en de mogelijkheid hele kleine, verkeersluwe weggetjes op te zoeken. Met een gemotoriseerd voertuig zit je toch meer in het verkeer. Door de hoge snelheid van auto en motor mis je meer details in het landschap. Verder vind ik fietsen rustgevender door de lagere snelheid. Stoppen en afstappen en de weg vragen of zoeken in een stad is makkelijker op een fiets.

Als het gaat om genieten van je omgeving is wandelen eigenlijk nog het mooist, vanwege de kleine weggetjes en paadjes zonder verkeer, maar fietsen heeft dan weer het voordeel van de veel hogere snelheid. Met een uurtje fietsen kan je de stad met zijn drukte wat makkelijker achter je laten dan met een uurtje wandelen.
Terug naar de keuze met of zonder auto, en opties om mensen die nu in de auto zitten, meer op andere manieren van/naar werk te (laten) vervoeren, of de auto efficiënter inzetten daarbij...

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
Verder denk ik niet dat 'het overgrote deel' op minder dan 7 km. van een station woont, maar daar heb ik geen cijfers van.
Polling schreef:Terug naar de keuze met of zonder auto, en opties om mensen die nu in de auto zitten, meer op andere manieren van/naar werk te (laten) vervoeren, of de auto efficiënter inzetten daarbij...

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
Verder denk ik niet dat 'het overgrote deel' op minder dan 7 km. van een station woont, maar daar heb ik geen cijfers van.
Mooi dat het overgrote deel minder dan 7km van een station woont, dat zijn de mensen die in de randstad wonen, maar Nederland is groter hoor, echt ik ben niet de enigste die ver van een station af woont ik heb het eens bekeken, kan kiezen uit drie stations de kortste is 35km maar daar gaan geen treinen die voor mij ideaal zijn, onlangs een nieuw spoor geopend Kampen ook nog goed voor 45 kilomter lelystad 50km. Vandaag mijn zoon 15 jaar maar weer naar Harlingen (Maritieme Academie)gereden, hij viel deze keer buiten de spits dus geen enkele aansluiting klopte dat betekent dat mijn zoon ruim 3 uur in de bus zit over een traject van 70km .Van ons dorp naar het busstation Lemmer smorgens geen vervoer, dus met de auto naar Lemmer.
En ik geloof echt niet dat wij het enigste buitengebied zijn waar geen goed openbaar vervoer is.
Nee Nederland is groter dan de randstad, openbaar vervoer is gewoon slecht.
Wij wonen heerlijk hoor, zal niet willen ruilen met de randstad
Hiermee zijn we weer terug bij de principiele discussie: aanpassen van de ruimtelijke ordening (lange/zeer lange termijn) of zo goed mogelijk omgaan met de huidige situatie (massale verplaatsingen niet te vermijden). Het ontbreken van goed openbaar vervoer op bepaalde delen van het platteland heeft alles te maken met het beleid van de centrale overheid in het verleden: structureel verwaarlozen van het openbaar vervoer in vergelijking met de investering in snelwegen. De privatisering van het openbaar vervoer heeft de gevolgen hiervan alleen maar verergerd: er moet winst worden gemaakt, dus heffen we op dun bezette trajecten bus- en spoorlijnen op.

In onze moderne samenleving is openbaar vervoer een voorziening: dat mag dus wat kosten, het kan ook veel opleveren: minder milieuvervuiling, minder lawaai en geen verstopte wegen meer: dus betere mobiliteit voor het beroepsvervoer, hulpdiensten en diegenen die op de auto aangewezen zijn.

Wat de alternatieven betreft: het is jammer dat velomobielen en (snelle) ligfietsen zo'n kleine niche vormen in de fietsmarkt. 70 km afstand kan met een velomobiel of snelle ligfiets ruimschoots sneller worden overbrugd. De brommer (vooral met 4-taktmotor) is ook een alternatief. Helaas leven de grote Nederlandse fietsfabrikanten zich vooral uit in designongein in plaats van werkelijk innovatieve concepten. Het weer is nauwelijks een argument om de auto te gebruiken. Uit allerlei publicaties en uit mijn eigen ervaring blijkt dat het zeker 7 van de 10 dagen gemiddeld droog weer is in Nederland en dat het zelden zo koud of warm is dat er niet valt te fietsen.
Polling schreef:Terug naar de keuze met of zonder auto, en opties om mensen die nu in de auto zitten, meer op andere manieren van/naar werk te (laten) vervoeren, of de auto efficiënter inzetten daarbij...

Fietsafstand naar station is dan niet echt van belang. Mensen vinden die 7 km. die genoemd worden dan al gauw te ver, zeker bij niet zulk mooi weer, en vergeet niet dat die 7 km. dan ws. ook op de bestemming nog een keer moeten worden afgelegd tussen station en werkplek.
Verder denk ik niet dat 'het overgrote deel' op minder dan 7 km. van een station woont, maar daar heb ik geen cijfers van.
Kijk op de stationskaart van Nederland en trek een cirkel op 7 km van die stations. Dan zie precies welke woongebieden daar binnen vallen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en extremen, zoals de Noordoostpolder, maar dat zijn vooral dunbevolkte gebieden.
Het leeuwendeel van de automobielen op de wegen komt niet uit die gebieden.
7 km is vooral een gevoel, maar gevoel kun je beinvloeden. Dat geldt ook voor gedrag.