Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
Revanho schreef:
Yopie schreef: Zou dus zelf zeker een keer een roeifiets willen proberen, en cool of niet, maakt mij niks uit.
Enige ervaring met ligfietsen is misschien niet absoluut noodzakelijk (hangt ook van je handigheid af), maar is mijn inziens toch wenselijk indien men wil gaan roeifietsen. Het vraagt immers enerzijds de gewenning aan het liggend fietsen op een niet heel stabiele ligfiets en het gebruik van een bovenstuur maar daar komt dan nog de bijzondere aandrijving bij waarbij het stuur ook een deel van de aandrijving is en de andere manier van schakelen.

Ik ben weliswaar niet één van de handigste mensen, maar ik zou mezelf niet ineens van een gewone fiets op een roeifiets zien fietsen en was erg blij dat ik ligfietservaring had voor het roeifietsen.
Renaat, had daar nog niet over nagedacht maar zou goed kunnen dat je hierin gelijk hebt.
waltertje schreef: Ik heb ruim genoeg ervaring met traditionele fietsen om te weten dat het uitzicht op een ligfiets vele malen beter is. Zeker wanneer je moe wordt, tegenwind en/of regen hebt.

Maar je hoeft me niet te geloven hoor.
Lijkt mij anders niet zo moeilijk te begrijpen, klinkt nogal logisch.

Heb zelf nog nooit op een ligfiets gezeten maar daar ik volgende week naar NL ga leek me dat wel een goede gelegenheid om een paar verschillende ligfietsen te huren/testen. Vind tot nu toe alleen nog niet echt een geschikt adres. Je kunt wel huren maar meestal alleen maar één type fiets en dan ook vaak voor een dagprijs. Vond wel een adres met drie verschillende types maar dan is 3 x 25euro behoorlijk veel geld. Of je moet er eentje willen kopen, dan gaat de huur van de koopprijs af.
Kwam ook een ligfietstestdag tegen, mooi bedacht als je zin en tijd hebt in een dag verplicht groepsfietsen/lunchen maar dat heb ik dus niet.

Dus waarschijnlijk wil ik iets wat niet kan maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid: iemand toevallig een idee waar je verschillende ligfietsen kunt huren, gewoon voor een uurtje ofzo, dus alleen maar om te proeven? Of is een uurtje soms te weinig en denk ik weer te optimistisch?
iemand toevallig een idee waar je verschillende ligfietsen kunt huren, gewoon voor een uurtje ofzo
Wat dacht je van: http://ligfietsopstapdagen.nl/
Moet je wel weer voor naar Nederland......
Ja dat zou heel mooi zijn geweest maar ik vertrek pas 12 april, wel op de racefiets maar 13 april is dan wel erg kort dag, gaat me vast niet lukken. :wink:
Wel jammer hoor, had er graag naar toegegaan. Ben ook nieuwsgierig naar een trike en dan vooral een fatbike-trike. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo'n fiets handig is (ja behalve als je over de Zuidpool wilt) maar het zal vast lekker fietsen, daar ben ik wel van overtuigd.

Heb in NL wel een vriend met zo'n gele bananenfiets en ook al lijkt me dat helemaal niets: ga daar toch zeker even een rondje mee fietsen, ben benieuwd hoe dat is.

Maar ik struin zo het internet nog verder af, wie weet wat ik nog tegenkom. En bedankt!
Ja dat zou heel mooi zijn geweest maar ik vertrek pas 12 april, wel op de racefiets maar 13 april is dan wel erg kort dag, gaat me vast niet lukken. :wink:
Dat hangt, lijkt mij, af van twee dingen: waar vandaan kom je en welke opstap dag wil je gaan?
Is er geen andere manier om er te komen?
Wat dikwijls een ontgoocheling blijkt: bij ligfietsen gebruik je andere spieren. Dat vraag gewenning en oefening. "Even een uurtje ligfietsen" geeft dan snel een foute indruk. Wel prima voor wat het gevoel, het zicht en de houding betreft, maar totaal niet om in te schatten of dat nu lastig is. Want als je nog nooit ligfietste (is dat Nederlands?), zal het flink lastig zijn, vooral ook omdat je de neiging hebt om meteen uit te testen of dat nu echt sneller is. De andere voordelen, vooral het ligcomfort, zijn wel makkelijker snel in te schatten.

Ikzelf heb zowat van alles staan en kies de fiets in functie van de verplaatsing. In een stad gaat niets boven een gewone stads- of toerfiets.
Gaat het om lange afstanden in alle weersomstandigheden, dan wint de velomobiel zonder de minste twijfel.
Lange afstand in goede weersomstandigheden? Dan haal ik de "lage racer" (451 voorwiel, 622 achter) uit de garage.
En voor gecombineerd transport (fiets + trein) dan is de vouwfiets een evidentie. Vraag me niet wat "beter" is, want dat hangt, zoals gezegd, af van wat en waar gereden wordt. De velomobiel maalt met ruime voorsprong de meeste kilometers af, maar dat is logisch: daar is die voor gemaakt. Die wordt bijna dagelijks gebruikt voor het woon-werkverkeer.
In mijn ervaring is het snelheidsverschil direkt overduidelijk merkbaar. Maar dat kan ook wel komen omdat je op een ligfiets een veel groter snelheidsgevoel hebt, zo laag over het asfalt zoevend.
Het valt me wel op dat wanneer je kanttekeningen zet bij de ligfiets er direct vanuit gegaan wordt dat je geen ervaring hebt met ligfietsen. Die heb ik wel, positieve zelfs. Maar voor mij verliest de ligfiets het toch van mijn traditionele fiets. In ieder geval zolang budget en ruimte mij dwingen tot een keuze.
OP: johnny-vs schreef:hoe komt het eigenlijk dat ligfietsen zo weinig populair zijn?
Ik heb deze discussie maar even samengevat:

{knip}
Ik heb het verhaal maar weer verwijderd.
Er blijkt duidelijk geen behoefte te zijn om op het onderwerp terug te komen.
Prima samenvatting
LHTJoost schreef:Het valt me wel op dat wanneer je kanttekeningen zet bij de ligfiets er direct vanuit gegaan wordt dat je geen ervaring hebt met ligfietsen.
"Wie met Mij niet is, die is tegen Mij".

Het is een kenmerk van de ware gelovige. De ligfiets is superieur in alle opzichten; wie dat ontkent, moet wel uit onwetendheid spreken.
prima samenvatting zo, en duidelijk.....
erikheijn schreef:
Ja dat zou heel mooi zijn geweest maar ik vertrek pas 12 april, wel op de racefiets maar 13 april is dan wel erg kort dag, gaat me vast niet lukken. :wink:
Dat hangt, lijkt mij, af van twee dingen: waar vandaan kom je en welke opstap dag wil je gaan?
Is er geen andere manier om er te komen?
Ik kom uit Zweden, moet 27 april weer terug zijn en de opstapdagen zijn 13 en 27 april, dus dat haal ik niet.
En natuurlijk zijn er andere manieren om er te komen maar ik wil graag even lekker onbezorgd fietsen. :wink:

Maar ik kreeg gisteren de tip om niet op het ligfietstesten te bezuinigen want straks zit je met een fiets waar je niet blij van wordt. En van wat rondjes fietsen op een testbaan leer je ook niet veel dus moet het wat serieuzer gaan aanpakken.
Nu is men hier in Zweden niet echt met ligfietsen bezig (dat is meer mtb en wielrennen) dus moet het toch van die paar dagen NL hebben.
Zweden lijkt me trouwens met al die eindeloze wegen wel een ideaal ligfietsland. Ik zat bv vandaag op de racefiets uren tegen de koude wind in te boksen, werd ook moe van die lange heuvels, m'n hoofd zakte steeds meer naar beneden en op het laatst zag ik inderdaad alleen nog maar het voorwiel en de witte streep van de weg. Moe zijn is dan best wel gevaarlijk en wat dat betreft lijkt mij een ligfiets heel wat beter.

Op een racefiets kun je jezelf wel heel klein maken waardoor het warmer lijkt/is (vooral met een ligstuurtje erbij). En vraag me nu af hoe dat op een ligfiets is want jezelf klein maken is er denk ik niet bij. Maar waarschijnlijk blijf je warmer door het stoeltje?
Dat is zeker een van de voordelen, je hebt al sowieso een lagere luchtweerstand, vangt minder wind dus koel je minder af. Als het warm is is dat dan weer een nadeel, je rug wordt aardig nat :wink:
Bij regenachtig weer heb je ook minder last van natte voeten.
De tovenaar schreef:Dat is zeker een van de voordelen, je hebt al sowieso een lagere luchtweerstand, vangt minder wind dus koel je minder af. Als het warm is is dat dan weer een nadeel, je rug wordt aardig nat :wink:
Bij regenachtig weer heb je ook minder last van natte voeten.
Inderdaad, echter als het koud is zullen je voeten sneller afkoelen doordat de zool bijna constant naar voren wijst. Naast radiatorfolie in de schoenen nog niet een echte oplossing hiervoor gevonden.
Nog wat voordelen gevonden op een paar zweedse fietssites:

. door banaanvormige tassen kun je meer bagage meenemen
. bagage ligt beter op de fiets: lager, gestroomlijnder, minder luchtweerstand, schommelt niet
. fiets kan zwaarder beladen worden, gaat niet van de stabiliteit af
. voeten zijn eerder bij de grond, kan bij gevaar handig zijn
. je kunt bij een noodstop krachtiger remmen zonder het risico over 't stuur te vliegen. Dit lijkt mij een heel groot voordeel, vooral omdat ik geen zwaargewicht ben en daardoor nogal snel uit het zadel vlieg.
. effectievere vering. Bij een gewone fiets geeft vering al snel een 'schommel' effect terwijl een ligfietser veel stabieler/rustiger zit en daardoor maximaal effect uit de vering haalt. Daardoor fietst ie lekkerder, heeft ie een betere wegligging, tis beter voor de wielen en andere onderdelen en 't geeft meer mogelijkheden zoals zwaardere bagage, harder opgepompte bandjes etc. Ja, het klinkt logisch dus ik haal het maar aan.
. ook heeft men het over meer versnellingen, groter maatwerk, gebruik van alle tandwielen .. maar of dat waar is weet ik niet, heb het maar vertaald. :wink:
. en wat de zweden belangrijk/fijn vinden is de grotere ontwerpvrijheid en minder conservatisme, kun je ook als voordeel zien.
Ave Gone schreef: * Ligfietsers worden nog wel eens geassocieerd met ofwel "alternativo's" ofwel "racers".
Is dit niet alleen maar erg (dom) Nederlands? Lijkt mij dat ze in andere landen hier heel anders over denken?
Yopie schreef:[…] meer versnellingen, groter maatwerk, gebruik van alle tandwielen .. maar of dat waar is weet ik niet, heb het maar vertaald. :wink:
Ja, dat is waar. Doordat de afstand tussen voorbladen en cassette op een (achterwielaangedreven) ligfiets zoveel groter is, komt de ketting minder scherp schuin te staan als je extreme versnellingscombinaties schakelt.
Dat ligfietsen veiliger zou zijn bij een frontale botsing, omdat je voeten vooruit liggen, waag ik te betwijfelen. Ik denk dat frontale botsingen bij alle fietsen beter vermeden kunnen worden maar ik denk dat ik de voorkeur geen aan een rol over de motorkap (traditionele fiets) boven een frontale klap met mijn voeten tegen de bumper van diezelfde auto. Via mij voeten zal die klap zijn uitwerking ook hebben op andere vitale lichaamsdelen waaronder mijn rug.
Yopie schreef:Nog wat voordelen gevonden op een paar zweedse fietssites:

. door banaanvormige tassen kun je meer bagage meenemen
. fiets kan zwaarder beladen worden, gaat niet van de stabiliteit af
. De bagage die je mee kan nemen kan een andere vorm hebben dan je in de traditionele tassen meeneemt, die banaantassen zijn er in 3 verschillende volumematen, of dat voldoende is: Voor de een wel voor de ander niet.
. Ook ligfietsen hebben een max. gewicht van berijder en bagage, dit is niet alleen ingegeven door de constructie van het frame maar ook van wat de naven en velgen aan gewicht mogen dragen.

Doordat het zwaartepunt nog lager komt te liggen dan op een traditionele vakantiefiets draagt die bagage wel bij aan een nog betere wegligging.
Yopie schreef:Ja dat zou heel mooi zijn geweest maar ik vertrek pas 12 april, wel op de racefiets maar 13 april is dan wel erg kort dag, gaat me vast niet lukken. :wink:
Wel jammer hoor, had er graag naar toegegaan. Ben ook nieuwsgierig naar een trike en dan vooral een fatbike-trike. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat zo'n fiets handig is (ja behalve als je over de Zuidpool wilt) maar het zal vast lekker fietsen, daar ben ik wel van overtuigd.

Heb in NL wel een vriend met zo'n gele bananenfiets en ook al lijkt me dat helemaal niets: ga daar toch zeker even een rondje mee fietsen, ben benieuwd hoe dat is.

Maar ik struin zo het internet nog verder af, wie weet wat ik nog tegenkom. En bedankt!
maia ligfietsen in Dordrecht en ACE in Winterswijk. Ruwweg: alles dat ze in de winkel hebben staan, kun je ook huren.
Ik heb een zeer oude optima dolphin, nog in prima staat, en een Fahrradmanufaktur met Rohloff. Ik had ook een versatile velomobiel, maar die is verkocht. Ik ben weer rechtop gaan fietsen omdat ik veel last van mijn knie kreeg (kwam denk ik door de Versatile, door het gewicht moet je wel op kracht fietsen bij het optrekken en daar houdt mijn knie niet van)

Wat ik fijn vind aan de Fahrrad:

gewone fietshouding
sneller optrekken
opgaan in de massa, je valt niet op

Wat ik fijn vind aan de Optima

tegenwind is lang niet zo demoraliserend
je komt verder met minder moeite, dus lange dagafstanden zijn makkelijker
geen druk op armen, polsen (vooral belangrijk nu ik mijn elleboog heb gebroken: op de Fahrrad kan ik nu niet fietsen, op de Optima wel)

Wat ik niet fijn vind aan de Fahrrad

tegenwind is erg demoraliserend
beperking aan dagafstanden, hoewel dat nu aan het wegvallen is met betere training
toch meer lichamelijke belasting op drukpunten dan me lief is

Wat ik niet fijn vind aan de Optima

erg nat bij regen
omzichtiger manoeuvreren in de bebouwde kom
mensen en dieren reageren vaak schrikachtig en onvoorspelbaar t.o.v. een ligfiets, wat extra alertheid nodig maakt (geen slechte zaak)

raar genoeg vind ik klimmen op mijn ligfiets makkelijker gaan dan op mijn rechtop fiets.