Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trilling in trappers. Naafdynamo of..??? - Forum Wereldfietser

Trilling in trappers. Naafdynamo of..???

Vraagje..

Ik voel trilling in mijn trappers (heel duidelijk).
Voornamelijk als ik in een andere versnelling (Rohloff) ga en daarmee dan weer de juiste cadans 'zoek'.

Wat is dit?

Ik vertrek zaterdag voor een jaar op de fiets.
De trilling valt me nu erg op, misschien maak ik me zorgen om niks en was hij eerder al net zo erg.

Kan het zijn dat ik het naafdynamo voel en is het oke als je dat zo duidelijk voelt? Of weet iemand wat het anders kan zijn???

fiets= Koga, Rohloff, magura hydraulisch, son naafdynamo
Trilling die je in de pedalen (links en rechts?) voelt, kan allerlei oorzaken hebben. De naafdynamo geloof ik eerlijk gezegt niet direct in, dan zou het het lager daarvan moeten zijn wat stuk is.

Als je zaterdag echt weg wil, zou ik dinsdag naar je fietsenmaker gaan. En dan is het hopen dat die ruimte heeft in zijn planning, hier in Zutphen is het de laatste weken goed druk door alle mensen die van het mooie weer willen genieten.
Ik heb sinds dit weekend hetzelfde voor. Enigste wat sindsdien veranderd is: nieuwe ketting opgelegd.

Aanvankelijk dacht ik dat hij te strak stond, ondertussen al beide geprobeerd (1cm op-neer, en wat slapper ook), maar beide blijven trillingen geven... (vibraties in de trappers bij macht zetten -- soepel meedraaien met trappers geeft geen trillingen)

Ketting is proper, en voldoende gesmeerd.

Iemand een idee? Tandwiel achteraan heeft er zo'n 6000 km opzitten, oude ketting was minder dan 0,75% versleten. Is dit de nieuwe ketting die wat moet "inlopen" op de bestaande tandwielen?
Hera,

heb je je ketting onlangs vervangen? Dit zou een oorzaak kunnen zijn.
Een naafdynamo kan trilling veroorzaken als hij scheef in je vork zit. Haal hem eens los en weer goed recht vast (niet te strak)

Succes en goede reis!
De trilling van een naafdynamo voel je bij een vaste snelheid. (bij de Shimano dynamo's die ik heb is dat ongeveer 26 km/u, bij Son is het bij een iets lagere snelheid (althans de oude son)). Maar die trilling voel je vooral/enkel in je stuur.

Ik denk ook ketting.
klinkt als resonantie bij een bepaalde snelheid. Probeer eens tikje losser of strakker.
Ketting is inderdaad onlangs vervangen, maar ook het tandwiel achter.. dus die zijn beiden nieuw.
Ik ga nog eens even goed voelen en het voorwiel er even opnieuw inzetten.
Thanks alvast..
Bleek toch gewoon een te ver versleten voorblad te zijn!
Weer wat geleerd... Euvel is verholpen!
Zaterdag kan ik van start!
mooi zo