Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gilles Berthoud zadel zakt scheef - Forum Wereldfietser

Gilles Berthoud zadel zakt scheef

Mijn Gilles Berthoud Galibier zadel is scheefgezakt naar links. De titanium rails zijn zo op het oog niet verbogen. Ik ben niet gevallen en naar mijn weten is de fiets ook niet omgevallen in het driekwart jaar dat het zadel er op staat. Ik heb er nog niet veel mee gereden. Het is een wat lastig defect om garantie te claimen want de leverancier zal de oorzaak in een val zoeken. Maar van een zadel van 180 euro mag je dit toch niet verwachten. Zijn er misschien andere fietsers die mijn ervaring delen?
Je doet wel een hele snelle aanname: "de leverancier zal de oorzaak in een val zoeken". Heb je het al geprobeerd?
Weet je zeker dat ie naar links gezakt is, en niet aan de rechter kant een beetje omhoog gekomen? Toen ik m'n Berthoud kocht werd me verteld dat ik de fiets vooral niet aan (de achterkant van) het zadel op moet tillen, omdat de verbinding van rails en frame dan los kan raken - die is alleen op druk ontworpen.
Die van mij is nog kaarsrecht, maar zit er ook nog maar net op.

Trouwens, Berthoud zadels zijn modulair, dus als je er achter kunt komen wat er precies stuk is, dan kun je alleen het problematische onderdeel vervangen.
Bedankt voor de tip Urje. Toen ik het zadel kocht was volgens de verkoper één van de voordelen dat je de fiets goed kan optillen aan het zadel omdat het kunststof achterframe goed in de hand ligt en niet zo als bij Brooks in je hand 'snijdt'. In de gebruiksaanwijzing staat geen waarschuwing tegen optillen. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat men zo'n duur en doordacht zadel ontwerpt en geen rekening houdt met optillen. De rails zitten door de spanning van het zadel in het voor- en achterframe gedrukt. Ze kunnen hooguit verdraaien. Met kracht zijn de rails op gelijke hoogte te krijgen maar als je ze loslaat veren ze weer terug naar hun scheve stand. Is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft?
Tja, er zijn er (nog) niet zo veel in omloop, dus ik acht de kans klein dat je iemand met hetzelfde probleem tegenkomt. Wat betreft het optillen: dat hebben ze er bij Breet Bikes specifiek bij gezegd, want daar hadden ze van iemand gehoord die het zadel van het frame heeft getrokken.
Nog even een beetje hardop nadenken: je zegt dat je het zadel recht kunt duwen. Omdat ie modulair is, zou je het zadel helemaal kunnen demonteren, zodat je kunt zien of het frame 'van nature' scheef staat, of het zadeldek. Ik weet niet hoe scheef het allemaal is, maar het zou ook kunnen dat je een asymmetrisch achterwerk hebt, en dat dit dus alleen betekent dat het zadel zich netjes naar je zitvlak vormt. Bij m'n oude Brooks kon je dat duidelijk zien. En tot slot: wat Travelmaster zegt: heb je al navraag gedaan bij de leverancier?
Als één van je benen iets korter is (en dat is bij 99 % van de mensen zo) dan kan dat zich vertalen in een scheef zadel. Afhankelijk van hoeveel het is, is die variatie zichtbaar of nauwelijks zichtbaar. Ook andere niet-perfecte symmetrieën kunnen daar aanleiding toe geven.

Heb je hiervoor brooks of andere zadels gehad uit leder die niet scheef zijn ingereden?
Ik zit ook van een beetje scheef op mijn fiets omdat mijn ruggengraat wat scheef is. Dat resulteert bij mijn Brooks zadels ook altijd in een wat lagere rechterkant. Zoals hiervoor al geschreven heel veel mensen zijn een beetje asymmetrisch. De vraag is heb je er last van met fietsen of stoort het je alleen maar.

Ronald van der Perk
Op twee fietsen gebruik ik Berthoud-zadels en die blijven mooi recht.
De suggestie van het optillen is een mogelijkheid zeker als de fiets beladen is.
Je kan misschien de stelschroef aan de voorkant eens losschroeven om zo de spanning te verminderen zodat de rails terug op hun plaats komen.

Als je het zelf niet kan oplossen zou ik Berthoud contacteren.
Zij bieden een heel goede service.
Bedankt voor de suggesties. Verschil in beenlengte is bij sportkeuring niet geconstateerd. Mijn oude Brooks toont geen tekenen van ongelijke belasting tussen links en rechts. De scheefstand is groter dan je op basis van deze oorzaken zou verwachten; iets tussen één en twee centimeter hoogteverschil links/rechts. De bout van de zadelpen is goed aangedraaid. Het boutje van het ronde verbindingsschijfje tussen de twee rails kon iets vaster worden aangedraaid.
Ik ben met dit zadel nog niet op fietsvakantie geweest dus het optillen betrof alleen de fiets en een tasje met wat je meeneemt naar je werk.
Ik ga dit uiteraard aan mijn leverancier voorleggen maar hoop op een tip met een makkelijke oplossing.
Wellicht overbodig, maar nooit je fiets optillen aan het zadel. Ook niet een Gilles Berthoud zadel! Als je eens in de buurt bent zal ik je uitleggen waarom (het is iets te lastig om dat te tikken). Ik test bijna altijd alles en ook dit heb ik getest :twisted: en dat is niet goed gegaan.

Kortom een Gilles Berthoud (ook de Aspin of de Mente) is niet gebouwd om een fiets aan op te tillen.
Ik heb dit met al mijn fietsen getest, ik til ze al jaren op aan het zadel. Ik krijg het niet voor elkaar om het mis te laten gaan. Veel fietsenmakers haken hun takels er zelfs aan. Ik ben dan toch benieuwd wat er mis kan gaan (en waarom dat niet te herstellen zou zijn). Is er iemand die het niet te lastig vindt om dat te tikken :)?

Ik vind het ook ronduit raar. Heeft Brooks ook deze manko?
Wij hebben bij een brooks een gebroken bout ook gehad, na 11.000 km(8 mnd). Het leer van het zadel leek schuin gesneden, zodat er extra druk op de bout kwam.
De bout hebben we toen tijdelijk vervangen dmv een stuk draadeind en 3 moeren, zat eigenlijk perfect maar later toch weer een originele bout erop gezet.
Na nog weer 5000 km ging de bout over het neusje glijden. Het zadel bleek echt schuin gesneden. We hebben het neusje tussen een bankschroef gezet en zo aangeknepen dat het zadel nog gebruikt kon worden en de klacht bij Brooks neergelegd. Een nieuw zadel was zo opgestuurd. Goede service.
Totaal al zeker 60.000 met Brooks gereden nog nooit eerder klachten gehad.
Eric Schuijt schreef:Wellicht overbodig, maar nooit je fiets optillen aan het zadel. Ook niet een Gilles Berthoud zadel! Als je eens in de buurt bent zal ik je uitleggen waarom (het is iets te lastig om dat te tikken). Ik test bijna altijd alles en ook dit heb ik getest :twisted: en dat is niet goed gegaan.

Kortom een Gilles Berthoud (ook de Aspin of de Mente) is niet gebouwd om een fiets aan op te tillen.
Eric, je maakt mij en anderen waarschijnlijk ook nieuwsgierig, misschien wordt het weer eens tijd voor een van je onnavolgbare filmpjes, niet iedereen woont in de buurt van Amsterdam, en op die manier hoef je het maar een keer uit te leggen.

Peter
Wat is eigenlijk het verschil tussen een Gilles Berthoud Mente en een Aspin zadel, Ik heb nu een Brooks B67, maar die bevalt mij niet. Ik heb er nu 1870 km mee gereden. Er zitten ook van die rare veters in die al snel afbraken. Wil nu voor mijn volgende fietstocht een ander beter zadel een Brooks b17 of toch maar een Gilles Berthoud.

Wat is jullie ervaring/advies?

Mario
het internet doet vermoeden dat het scheefzakken vaker gebeurt: hier bijv. Berthoud levert blijkbaar ook een klemmetje om het probleem te verminderen.
Onder garantie een nieuwe rails gemonteerd door De Vakantiefietser Amsterdam.