Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afstand magneet/sensor - Forum Wereldfietser

afstand magneet/sensor

Ik heb een Sigma fietscomputer op een fiets met een geveerde voorvork en schijfremmen. Het magneet uiteraard op de spaken. Ik weet dat de afstand tussen sensor en magneet klein moet zijn. Dus gezocht naar een goede plaats, mijn enige optie was de kabel van de schijfrem. De afstand tussen sensor en magneet is zo klein dat ze elkaar wel eens raken. Dan schuif ik de sensor op zodat ze elkaar net niet raken.
Maar toch geeft de computer niets aan, er wordt ook niet gesignaleerd dat het wiel draait. De Sigma blijft gewoon de tijd aangeven. Omdat de aanduiding nog steeds goed donker zijn, ga ik er vanuit dat het niet een bijna lege batterij is.
Wie weet wat de oorzaak kan zijn?
Batterij van de opnemer?
Ik ga er vanuit dat je met opnemer de sensor bedoelt? Ik wist nog niet eens dat daar een batterij in zou kunnen zitten.
Ad, ervan uitgaande dat de computer draadloos is, houdt je er rekening mee dat de afstand vaak niet meer dan 60cm mag zijn tussen zender en ontvanger?

Ik heb overigens nog een hele stapel draadloze dingen liggen die het slecht of niet goed doen, de goedkope die ik nu heb werkt perfect. (merk onbekend)
Nee, het is geen draadloze. Ik ging er vanuit dat die met draad bedrijfszekerder zijn.

Ik heb zojuist de computer, sensor en magneet van de fiets afgehaald. Als ik dan de magneet langs de sensor beweeg, dan werkt het wel. Ik moet dus gewoon op zoek naar een betere plaats voor magneet en sensor.
Enige wat ik dan nog kan bedenken als het lastig of niet mogelijk is om de magneet en sensor dicht genoeg bij elkaar te krijgen is een neo-dynium magneet (ook wel powermagneet) op de sensormagneet te doen, deze zijn net even wat krachtiger dan de gewone magneten. (vastplakken hoeft niet, en eraf vallen doen ze ook niet)
Ik heb de goedkoopste sigma en die is tamelijk gevoelig voor de stand van de magneet. Als hij ook maar een klein beetje gedraaid zit werkt het niet meer. Dus misschien komt het daardoor? Wat het wel lastig op te lossen maakt als je niet veel ruimte hebt.
Ik heb ook wel eens gemerkt dat de sensor/opnemer niet per se precies in het midden het gevoeligst is, dus een beetje experimenteren ook met de hoogte kan helpen.
Heeft dat ding geen draadbreuk?
Probeer anders is gewoon de magneet langs de sensor te halen zonder dat deze aan de fiets vast zit.
Registreert hij dat wel?
Dan weet je in ieder geval zeker dat het geen draadbreuk is :)
ad1952 schreef:Ik heb zojuist de computer, sensor en magneet van de fiets afgehaald. Als ik dan de magneet langs de sensor beweeg, dan werkt het wel.
M276 schreef:Probeer anders is gewoon de magneet langs de sensor te halen zonder dat deze aan de fiets vast zit.
Registreert hij dat wel?
Altijd eerst even goed lezen. :wink:

Peter