Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstas keuze, hulp gevraagd - Forum Wereldfietser

Fietstas keuze, hulp gevraagd

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus als ik deze vraag in het verkeerde topic stel, laat me dat dan aub weten.

Ik heb onlangs mijn scooter verkocht en heb een fiets gekocht voor woon-werk verkeer. Ik wil de fiets ook gebruiken voor fietsritjes met vrouw en kinderen waarbij een gezellige picknick niet uitgesloten wordt. Het merendeel van de kilometers zal echter afgelegd worden als woon-werk verkeer (ik hoop dat ik hier dan evengoed welkom ben).
De fiets die ik gekocht heb (Gazelle Montreux met Nexus 8-speed premium) was al voorzien van een dubbele tas aan de bagagedrager. Het probleem is dat ik hier de hele tijd met mijn hakken tegenaan bots tijdens het fietsen. Tijd voor iets anders dus, de tas wordt aan de fiets van mijn vrouw gehangen.

Ik zit nu te twijfelen tussen een dragertas en een dubbele tas. Beiden hebben voordelen, de dragertas houdt de fiets lekker smal en gaat niet klapperen, de dubbele tas heeft meer bergruimte (handig bij uitstapjes met mijn gezin). Wat ik eigenlijk altijd mee wil nemen is het volgende: regenpak, ketting (van slot), klein gereedschapssetje en een bandenplakset.
Daarnaast zullen er mijn dagelijkse bammetjes, fruit en wat schrijfgerei in zitten (A5 schrijfmap. Ik vermoed dat dit allemaal relatief gemakkelijk in een dragertas past, maar toch twijfel ik nog een beetje.

Ik zou graag wat tips krijgen voor winkels waar ik tassen kan vergelijken. Op de een of andere manier kom ik steeds uit op Topeak, maar die ligt een beetje buiten het budget. O ja, niet onbelangrijke, het liefst in de regio Limburg Zuid.

Het gaat dus om deze fiets:
Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Groeten,
Mischa
Hallo ,
Voor die doeleinden zou ik gewoon eens bij de Hema naar tassen kijken.
Geschikt en niet duur.

Groet,
Dit probleem ken ik.
Ik heb gewoon degelijke ortlieb's, en daar kan je het draagsysteem zo instellen dat je je tassen meer naar voren of meer naar achteren positioneert............en dan moet het echt lukken om te fietsen zonder dat je hakken de tassen raken
Ortlieb of vaude... Beide zullen wel voldoen, tevens voor een redelijke prijs. Genoeg online winkels.
Dank allen voor jullie toevoegingen.

De Ortlieb Front-Roller City is op dit moment een van mijn favorieten. Deze is ook achter op de fiets te monteren en zou voor mijn benodigde grootte wel voldoen. In noodgevallen kan ik nog wel wat kwijt op mijn bagagedrager en het vrouwtje gaat met mijn huidige tassen fietsen, dat is ook nog eens 22L samen. Het enige waar ik mee zit is de toegankelijkheid (en toch ook wel een beetje de prijs). Uiteraard, als je waterdichtheid wil, heb je een bepaalde sluiting nodig, maar ik vind het elke keer af- en weer oprollen van de sluiting redelijk omslachtig. Ze zien er wel erg stevig uit en voelen ook zo aan. Daarnaast zal ik de fiets laten staan als het regent, ook al moet ik toch naar huis op het moment dat ik op het werk ben en het begint te regenen.

De Vaude heb ik ook naar gekeken, wat mij verbaasde is dat die nog duurder zijn dan de Ortlieb.

Hoe is jullie ervaring met dragertassen? Ik zie onder andere betaalbare varianten van Norco, Xtreme.
Deze zou ik bijvoorbeeld kunnen combineren met een stuurtas voor de waardevolle spullen als de portemonnee, fototoestel en zonnebril.

De Xtreme wordt standaard geleverd met een regenhoes.

Dit is weliswaar een compleet andere weg, maar wel een optie.

Groeten,
Mischa
mischa72 schreef: De Ortlieb Front-Roller City is op dit moment een van mijn favorieten. [...] maar ik vind het elke keer af- en weer oprollen van de sluiting redelijk omslachtig.
Die twee kan ik niet zo goed met elkaar rijmen; als je niet van rolsluitingen houdt, wat weerhoudt je er dan van de Packers als favoriet te zien ipv. de Rollers? Overigens leek een rolsluiting mij ook niet zo handig voor ik mijn eerste Ortliebs kocht, maar ze openen en sluiten achteraf makkelijker dan een rits die niet goed wil omdat het gewicht van de tasinhoud eraan hangt, of waar de plastic zak die je als 'binnenvoering' gebruikt (omdat die tas die je goedkoop kocht helemaal niet waterdicht is) steeds tussen komt te zitten. ;)
De Vaude heb ik ook naar gekeken, wat mij verbaasde is dat die nog duurder zijn dan de Ortlieb.
Beide merken zijn dan ook zeer gewild voor langere fietsreizen, maar lijken mij niet echt noodzakelijk voor dagtochtjes en woon-werkverkeer. 't Is maar net hoeveel geld je wilt uitgeven voor hoeveel gemak. Gegarandeerd waterdichte tassen die ook gegarandeerd heel lang meegaan zijn fijn, maar het kan ook met een willekeurige tas van de Hema zoals eerder geopperd of van de lokale fietsenhandel, eventueel dus met een plastic tas erin bij regen. Waar ik wel slechte ervaringen mee heb zijn afpaktassen met regenhoezen; die vangen langs de open achterkant opspattend water dat uiteraard onderin de waterdichte regenhoes blijft staan, zodat je niet waterdichte tas in een bodempje water komt te staan met desastreuze gevolgen voor de inhoud.
Hoe is jullie ervaring met dragertassen? Ik zie onder andere betaalbare varianten van Norco, Xtreme.
Deze zou ik bijvoorbeeld kunnen combineren met een stuurtas voor de waardevolle spullen als de portemonnee, fototoestel en zonnebril.
Mijn ervaring daarmee beperkt zich tot de ritjes met een vriend op zijn tandem, waar hij zo'n tas op had zitten. Het werkt, het is inderdaad smal, het gewicht zit hoger dan met zijtassen maar ach, heel veel gewicht zul je er niet in hebben zitten. Je hebt iets minder dat je van bovenaf door je hele tas moet graven op zoek naar kleine dingen die naar beneden gezakt zijn, maar ook dat is in de praktijk niet heel belangrijk. Kijk vooral hoeveel ruimte je nodig hebt, zou ik zeggen. Van een set zijtassen kun je besluiten er een of twee mee te nemen, afhankelijk van wat je die dag meeneemt. (Bestaan trouwens die design-Ortliebs nog met plaatjes van werelddelen erop, die je per stuk kon kopen?) Verder had je het er in je eerste bericht over dat toptassen niet klapperen; dat doen (goed afgestelde) Ortliebs ook niet. Goedkopere tassen met een elastiekje en een S-haakje aan de onderkant deden dat bij mij wel, en tassen zonder borging op de haken willen in plaats van klapperen ook wel gewoon bij de eerste de beste hobbel van je fiets af springen.

Denk eraan dat (eenvoudige) stuurtassen met riempjesbevestiging lang niet altijd braaf willen blijven zitten zonder de kabels te hinderen en dat ze vaak ook niet snel af te nemen en weer te bevestigen zijn (wat doorgaans het hele idee van een stuurtas is), en dat je bij stuurtassen die wel makkelijk los en vast gaan altijd een houder op je stuur hebt, ook als je de tas er niet aan hebt zitten. Of dat een probleem is hangt af van je ideeen over esthetiek, gewicht, herhaaldelijk moeten uitleggen wat je dààr nou hebt zitten, wat je verder op je stuur kwijt wilt en of je je fiets aan een hakensysteem wilt kunnen hangen voor stalling of onderhoud.

Kortom; alles kan, toptas, zijtassen, duur, goedkoop... Alleen jij kunt beslissen wat voor jou belangrijk is. Als het goed is, weet je nu nog steeds niet wat je wel moet doen, maar wel een paar dingen die je misschien beter kunt vermijden. ;)

Succes met de keuze,

Carl
Om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan bij goed bedoelde adviezen heb ik in de startpost even een foto gezet van de fiets waar het om gaat.

Hier is dus geen gevaar voor opspattend water (wat bij dragertassen een probleem zou kunnen zijn).

Groeten,
Mischa
Even een update: Deze zijn het geworden :D :

Afbeelding

Bedankt voor jullie adviezen !!

Gr. Mischa
mischa72 schreef:Even een update: Deze zijn het geworden :D :

Afbeelding
Daar ga je vast veel plezier van hebben, fijn dat je eruit bent.

Carl