Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santiago - Forum Wereldfietser

Santiago

Wij zijn een bestemming aan het zoeken voor de fietsvakantie dit jaar. Een eidee is om vanuit Frankrijk over de Pyreneeen naar Santiago te fietsen. Wat afstand betreft zouden we door kunnen fietsen naar Madrid en dan met de trein terug tot de Pyreneeen.
Wij vinden het wel prettig om een route te fietsen. Wie heeft er vanuit Santiago naar Madrid gefietst en is dit landschappelijk aantrekkelijk? We vragen ons ook af of de route naar Santiago erg toeristisch is met fietsers en wandelaars?
Bedankt voor evt. reacties.
Het stuk fietsen van Z-Fr naar Santiago is natuurlijk de pelgrimsroute met alle daarbij horend circus en vele wandelaars uit de hele wereld. Als fietser ben je daar relatief een vreemde eend in de bijt, er zijn veel minder Santiago fietsers dan lopers, en die fietsers zijn uitsluitend Nederlanders.
De fietsroute gaat grotendeels over andere wegen dan de wandelpaden maar je krijgt wel degelijk de Santiagosfeer mee op de fiets. Daar is overigens niet per se iets mis mee.
Het is een fraaie route met flinke klimmetjes en met kans op lagedrukgebieden vanaf de oceaan. De windrichting is ook veelal Westelijk en dus tegen.

Van S naar Madrid heb ik geen ervaring.
Georg schreef: Als fietser ben je daar relatief een vreemde eend in de bijt, er zijn veel minder Santiago fietsers dan lopers, en die fietsers zijn uitsluitend Nederlanders.
De fietsroute gaat grotendeels over andere wegen dan de wandelpaden maar je krijgt wel degelijk de Santiagosfeer mee op de fiets.
We deden dit in augustus. Fietsers zijn er inderdaad in de minderheid. Maar in tegenstelling tot Nederlanders volgen de Spanjaarden op hun mountainbike de wandelpaden. Dus meer in de santiagosfeer en ze komen langs heel wat meer albergue's. Tevens door mooier landschap. We zagen slechts twee Nederlanders op de ganse tocht......

Geen ervaring met de richting Madrid.
Een mogelijkheid is de route die in dit blog is beschreven (uiteraard wel in de richting naar Santiago):
http://zinaztli.blogspot.com.es/2012/09 ... viaje.html
Het is een combinatie van verschillende camino's. Er is bijna elke dag wel een albergue te vinden.
Een aanrader! Het is niet zo dat er uitsluitend Nederlanders de Camino fietsen. Naast Nederlanders en Spanjaarden zijn er ook Belgen. Speciaal vonden we de sfeer die er heerst op de route en in de refuges. Terugkeren via Madrid deden we niet.
Veel succes!
Een mogelijkheid is de route die in dit blog is beschreven (uiteraard wel in de richting naar Santiago):
http://zinaztli.blogspot.com.es/2012/09 ... viaje.html
Het is een combinatie van verschillende camino's. Er is bijna elke dag wel een albergue te vinden.

Jan, ik heb de foto's bekeken van deze tocht bekeken, maar lijkt mij geschikt voor mountainbikers. Het lijkt mij geen route voor de vakantiefiets met volle bepakking. Maar het traject is wel van Santiago naar Madrid.