Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem 26" achterwiel - Forum Wereldfietser

tandem 26" achterwiel

Wij zoeken voor onze tandem een simpel 48 spaaks achterwiel (26") met versnellingen.
Op onze vorige tandemreis zijn we door het atb-wiel gezakt. Gelukkig was dit de één na laatste dag slechts 80 km van huis, maar toch.
Nu willen we naar de U.K. dus moet het wiel het wel volhouden :roll: .
smell schreef:Wij zoeken voor onze tandem een simpel 48 spaaks achterwiel (26") met versnellingen.
Op onze vorige tandemreis zijn we door het atb-wiel gezakt. Gelukkig was dit de één na laatste dag slechts 80 km van huis, maar toch.
Nu willen we naar de U.K. dus moet het wiel het wel volhouden :roll: .
Vervelend dat je door het achterwiel bent gezakt :cry:
Even wat vragen om advies te kunnen geven.
Bedoel je een achterwiel voor derailleurs of met een naafversnelling? En ben je door een 48-spaaks achterwiel gezakt of had dat wiel minder spaken?
Ook belangrijk: wat is de inbouwbreedte? Als het om de standaard ATB-breedte van 135 mm gaat is de keuze zeer groot, bij een echte tandemnaaf (meestal 140 of 145 mm breed) is de keuze beperkt. Voor een 'echt' tandemachterwiel zou je te rade kunnen gaan bij Vittorioin Heerhugowaard. Mocht je de inbouwbreedte niet weten geef dan merk/type van de tandem aan; grote kans dat daarmee uit te vinden is hoe breed de achternaaf is.
Bedankt voor je reactie
Nou hup de schuur in....

Het is een gazelle, staat verder geen type op.
De maat tussen het frame achter is +/- 120 mm.
We hadden 3 versnellingen (naaf) en hebben geen bezwaar tegen 7.
We hoeven niet snel te gaan, mijn dochter gaat voor het eerst zelf meefietsen dus doen we rustig aan, hoop ik. De ander twee zitten in het karretje achter de fiets. We zijn zwaar beladen dus een 48 spaaks wiel is wel een noodzaak.
Vittorio in heerhugowaard verkoopt wielen met 48 spaken zowel 26/28 inch. je kan ook natuurlijk alles los kopen en zelf spaken.

mario
Helaas,

Voor dit type naaf hebben we geen 48 spaaks velgen.
Een andere naaf wordt ook moeilijk voor dit type tandem denk ik.

Ik zou zo niet weten wat de oplossing dan is.

Vriendelijke groet,
Vittorio fietsen,
De Yuba Mundo heeft een 48 spaaks wiel. Je kan ofwel een voorwiel bestellen en de betere fietsenmaker de voornaaf laten omwisselen voor je huidige naaf, of je kan hen contacteren in de hoop aan enkel de velg te geraken.
http://yubabikes.com/cargobikestore/mun ... wheel.html

Ik neem aan dat het een stalen frame is, als je er echt nog lang wilt mee rijden loont het misschien de moeite om de inbouwbreedte aan te passen (de achtervork wordt daarbij wat open geplooid), dat laat toe om alle huidige versnellingssystemen in te bouwen, en doordat je naaf wat breder is kan je wiel wat sterker gemaakt worden. Dat openplooien moet uiteraard gecontroleerd en symmetrisch gebeuren, maar de betere framebouwer kan dat voor je doen voor waarschijnlijk niet overdreven veel geld.
Gelet op de tandem en het gewenste reisdoel (UK) vraag ik mee echt af of deze Gazelle de juiste fiets is. Ik ga ervan uit dat het geld je niet op de rug groeit, maar op Marktplaats staan op dit moment (zat. 29-3) al meerdere tandems die meer geschikt zijn voor dit doel.

Een paar voorbeelden:
- een Sparta Twixion voor 500 Euro http://link.marktplaats.nl/m793894595
- een Trek T900 voor 300 Euro: http://link.marktplaats.nl/m793876245
- een Vittorio inclusief dakrek voor 350 Euro: http://link.marktplaats.nl/m793813418
- een Vittorio voor 650 Euro: http://link.marktplaats.nl/m793627789
- een Sparta Twixion voor 600 Euro: http://link.marktplaats.nl/m792942227
- een Dawes voor 250 Euro: http://link.marktplaats.nl/m792548749
- een Burley Samba voor 500 Euro: http://link.marktplaats.nl/m789121613
- een Trek (bieden vanaf 145 Euro): http://link.marktplaats.nl/m788425773

Met name die Vittorio's en de Burley zijn interessant als het gaat om een stevig achterwiel. Belangrijk is natuurlijk dat de maat goed is. Om je daarmee op weg te helpen staat er een ARTIKEL op de website van de Tandemclub. Als er nog vragen over deze tandems zijn, mail dan gerust naar info@tandemclub.nl
Ik moet me bij Marten aansluiten, een drieversnellingsnaaf is in NL en overal op de wereld waar het net zo vlak is prima. Een beetje omhoog zal misschien ook nog wel lukken (eventueel lopend) maar je moet ook weer naar beneden en dat kon wel eens gevaarlijk worden met trommel of rollerbrakeremmen.

Een goed nieuw wiel komt inclusief arbeid toch al snel op 150 euro.

Ga anders eens kijken bij de tandemclub (http://www.tandemclub.nl
Zij hebben een schat aan informatie specifiek voor tandems.
Mensen,
Bedankt voor het meedenken,
Ik zal later nog een plaatje sturen hoe wij op vakantie gingen.

En voor de toekomst:
Als het dan toch iets nieuws moet worden gaan we waarschijnlijk voor een copilot en een losse fiets om de kar te trekken.
T.b.c. :arrow:
Ik begin een nieuw topic als ik nog vragen heb.

Nogmaals bedankt
feyko