Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De fiets die niet bestaat - Forum Wereldfietser

De fiets die niet bestaat

Afbeelding

Je zult hem in geen enkele Koga-catalogus vinden.

En laten we eerlijk zijn. De Rohloff-naaf is het fijnste systeem om mee te schakelen.

Of toch niet?

Sinds enige tijd heb je de Pinion; een versnellingsbak in de trapas van je fiets.

En omdat het kan, heb ik in mijn Koga Worldtraveller 29 een Rohloff ingebouwd en een Pinion. Dan kun je beide in één testrit uitproberen :lol:

Op verjaardagsfeestjes ben ik nu altijd degene met het hoogste aantal versnellingen: Namelijk 252!

Uiteraard in de winkel te zien, maar zondag ook te zien op de Wereldfietserbeurs in Bussum.

En hier is ook een filmpje te zien: http://www.vakantiefietser.nl/201403/15560/
Haha wat grappig. Zijn de voordelen van deze fiets groot genoeg dat we dit systeem ooit in een winkel tegengekomen of is het puur voor de leuk?
Ik ben er zondag niet bij maar wel benieuwd naar wat het grootste en het kleinste verzet is wat je nog enigszins rond kan draaien. dus 52*11 om in derailleurtermen te blijven of 24*34 (al is er ook al 24*42)
Dat mag vast niet van meneer Rohloff! (Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je in de praktijk die naaf ook echt kapot trapt met een extreem licht verzet op de Pinion.)
urje schreef:Dat mag vast niet van meneer Rohloff! (Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je in de praktijk die naaf ook echt kapot trapt met een extreem licht verzet op de Pinion.)
Met een volgepakte tandem vanuit stilstand met een stijgingspercentage van 14%. Dan gaat hij het wel zwaar krijgen ja :lol:
Van Rohloff mag het inderdaad niet.

Om overbelasting van de aandrijving te voorkomen mag geen kleinere kettingoverbrenging toegepast worden dan bijvoorbeeld 40/17, 38/16 enzovoort.
Zelfs het 21 Rohloffkransje (superlicht dus) dat wij hebben mag eigenlijk niet gebruikt worden.

Het bereik van een Rohloff en zeker een Pinion vind ik zelf groot genoeg.
Maar toch zou ik die helling van 35% in Lesotho nog wel eens willen doen. In Patagonië had ik een ongelofelijk sterke wind in de rug. Ik zou wel willen weten wat mijn maximumsnelheid zou zijn geweest op deze vlakke weg. 90 km/uur? :lol:

En ja, het is grappig om hem te bouwen, maar ik denk niet dat iemand hem zal kopen (is mijn bedoeling ook niet)