Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Rechenpass naar Venetië - Forum Wereldfietser

Van Rechenpass naar Venetië

Hallo,

Ik ben nieuw hier en heb een paar vragen m.b.t. de reis die we willen gaan maken.
Wij willen in augustus van de Rechenpass naar Venetië fietsen (elektrische fiets).
We hebben het voornemen met de trein naar Italië te gaan en vanaf de Rechenpass de afdaling te maken en dan naar Venetië. En vanuit Venetië weer met de trein terug naar Nederland. Nu zag ik op internet dat je met de trein naar Bolzano kunt gaan. Maar hoe kunnen we van daaruit het beste naar de Rechenpass? Is daar vervoer voor? Het is niet de bedoeling dat we de klim op de Rechenpass gaan maken, maar ons daar ook met vervoer naar boven laten brengen en daar te starten. Wat kunt u als reisadvies geven? En weet u misschien in hoeveel dagen dit te fietsen is? We weten nog niet de exacte route naar Venetië, maar misschien dat u een schatting zou kunnen doen? Dank u wel.
In plaats van Bolzano zou je ook per trein via Munchen en Kufstein naar Innsbruck en Landeck kunnen reizen. Daar neem je dan de bus (fiets mag volgens Reitsma mee) naar Nauders. Als je daar uitstapt is het nog een stukje vals plat tot aan de passo de Resia zelf.

De fietstocht zelf wordt goed beschreven in deel II van Reitsma's route naar Rome. Uitgaande van 60-75 km per dag is het een dag of 7 à 8 fietsen van de passo tot aan Mestre (vlak bij Venetie zelf). Je moet er wel rekening mee houden dat het net buiten Trento even aanzetten is (400 hoogtemeters). Dat stuk is te omzeilen door de lokale boemel van Trento naar Pergine Valsugana te nemen. Wel uitstappen in Pergine want het is er erg mooi (vooral bij het kasteel).

Succes met de verdere voorbereidingen (en wellicht treffen we elkaar; ik fiets samen met twee reisgenoten van Brabant naar Rome in augustus)
Je kan inderdaad je fiets meenemen in de bus de pas op naar Nauders maar je fiets word dan onder in de bus in het bagage ruim gepropt.
Ik heb dat gezien toen ik voor dat ik de pas op fietsten richting Rome een kop koffie dronk tegen over de bus halte.
Voor al als er meerdere fietsen mee moeten zou ik mijn fiets daar niet in willen vervoeren.
Ik heb geen ervaring met E-Bikes maar de pas op fietsen is een geweldig ervaring en wonder mooi.
Klaas de Pelgrim
De fietsroute vanaf Landeck over de Reschen Pas is de Etsch Radweg en de Via Claudia Augusta.http://www.viaclaudia.org
Er zijn gidsen in de Bikeline serie van uitgever Esterbauer.
Van mei tot oktober gaan pendelbussen met een fietsaanhanger er achter.
Voor meer informatie over de pendelbussen: http://www.viaclaudia.org/fileadmin/wal ... enpass.pdf
Helaas kunnen geen E-bikes mee, maar dat zul je moeten regelen met een lokaal taxibedrijf.
Als je echter een accu met voldoende capaciteit hebt en je laadt die voor de klim vanaf Altfinstermünz op het laatste overnachtingsadres helemaal vol en je gebruikt de trapondersteuning in het stukje langs de Inn niet, dan moet die klim naar Nauders met een e-bike toch te doen zijn.
Vanaf Altfinstermünz in de dal van de Inn naar Nauders is het inderdaad een spectaculaire klim, maar vanaf Nauders is het meer vals plat.
Dag Angel,

Ik heb 2 jaar geleden een soortgelijke route gefietst. We gingen toen over de Wulfgangpass, Fluelapass en Ofenpass. We kwamen dus uit hetzelfde gebied en gingen ook richting Venetie. Over Merano, Bolzano, Trento eigenlijk alsmaar de Adige volgend en dan door Bussolengo naar Verona. Vanaf daar met de trein naar Padua en dan fietsend door naar Mestre. Dit alles in 4 dagen dus reken zonder trein op 5 dagen vanaf het moment dat je de grens over gaat.

Let wel dat je eenmaal in Mestre aangekomen moeilijk verder kan. Wij hadden geen kaart, hebben wat rondgevraagd en men keek ons maar gek aan dat we over de brug naar Venetie wilden fietsen. Uiteindelijk kwamen we langs twee chauffeurs van touringbussen die toevallig die kant op gingen. We hebben onze drie fietsen in het bagageruim van hun lege bussen gezet en zijn vervolgens afgezet aan de overkant.

Eenmaal in de bus over de brug rijdend viel op dat fietsen over de brug inderdaad verdraaid gevaarlijk lijkt. Het eerste stuk (als je er al op kan komen) loopt er nog een stoep naast maar als ik het me goed herinner houdt die ook na een tijdje op en fiets je naast de auto's. Ik zou hier nog maar goed over informeren, er zal vast wel een routekaart voor bestaan.
Vanuit Mestre de brug over naar Venetië kan wel, maar het is wel een omweg om op de brug te komen met de fiets. Punt is ook nog dat het voor fietsers dus niet is aangegeven hoe je er komt. Naast de rijbanen loopt een (fiets)pad dat is afgeschermd van de rijbanen en dat de laatste kilometer wel smaller wordt. Naast elkaar fietsen lukt daar zeker niet meer.

Punt was wel dat ik dacht dat je langs dezelfde kant van de weg ook weer terug moest fietsen :x . Dat dat niet de bedoeling was, daar kwam ik pas achter toen ik het laatste stuk over de drukke weg, tegen het verkeer in moest fietsen :oops: . Dus bij terug fietsen vanaf Venetië naar Mestre, gewoon aan de rechterkant van de brug fietsen :wink:
De trein naar Bolzano nemen en vervolgens de boemel via Merano naar Mals. Mals is het eindpunt op dit lijntje en op het stationnetje bevinden zich een tweetal grote fiets(vervoer)-verhuurbedrijven. Zij brengen je vandaar uit naar de top van Reschen maar persoonlijk zou ik gewoon vanaf Mals vertrekken want je mist enkel de afdaling van Resia naar Mals. Acht dagen fietsen van hieruit lijkt me wat aan de lange kant als voorbeeld: ik vertrok hier op een Maandagmorgen en fietste met kampeeruitrusting naar Bolzano voor de eerste stop, vervolgens Dinsdag door naar Caldonazzo.Woensdag van hieruit via Borgo naar Bassano d. Grappa. Donderdag van uit B.d Grappa de Po-vlakte over. Donderdagmiddag 13.00 was ik in Venetie.
Afgelopen jaar heb ik hetzelfde traject gefiets maar dan als vertrekpunt Insbruck.
Dank jullie wel voor jullie reacties. Hoewel ik ze wel gelezen heb ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om te antwoorden. We hebben veel gezocht en gelezen en ondertussen is onze route gewijzigd. Het einddoel is hetzelfde gebleven maar het startpunt gewijzigd.

We gaan van Chiasso naar Venietië.
Vanuit Nederland met de City Night Line naar Basel en vanuit daar door naar Chiasso waar we op de fiets zullen stappen. Vanuit Venetie zullen we met de trein naar München gaan en van daaruit weer met de City Night Line naar Nederland.
Wanneer er mensen zijn die tips hebben op welk gebied dan ook, ik lees ze graag!
(Stedentips, overnachtingen etc.)

Of is het beter om hier een ander topic voor aan te maken?

Groetjes Angelique
mapel63 schreef:De trein naar Bolzano nemen en vervolgens de boemel via Merano naar Mals. Mals is het eindpunt op dit lijntje en op het stationnetje bevinden zich een tweetal grote fiets(vervoer)-verhuurbedrijven. Zij brengen je vandaar uit naar de top van Reschen maar persoonlijk zou ik gewoon vanaf Mals vertrekken want je mist enkel de afdaling van Resia naar Mals. Acht dagen fietsen van hieruit lijkt me wat aan de lange kant als voorbeeld: ik vertrok hier op een Maandagmorgen en fietste met kampeeruitrusting naar Bolzano voor de eerste stop, vervolgens Dinsdag door naar Caldonazzo.Woensdag van hieruit via Borgo naar Bassano d. Grappa. Donderdag van uit B.d Grappa de Po-vlakte over. Donderdagmiddag 13.00 was ik in Venetie.
Afgelopen jaar heb ik hetzelfde traject gefiets maar dan als vertrekpunt Insbruck.
De weg van Bolzano naar Calodonazzo is die voor kinderen goed te doen?
@habany.

Ik heb die route in 2009 gefietst. Vlak onder Trento is een steile helling in Mattarello (de SP131). Daar had ik als toen 24 jarige veel moeite mee. Denk aan stukjes van 17% stijgingspercentage. Wel erg mooi en ik vond het zeker de moeite waard.
Kleine impressie : Google Maps.

Al het andere is heel goed te doen en ook erg mooi.

Je kan er voor kiezen om die helling te nemen en stukjes te lopen met kinderen. Je kan ook vanuit Trento een trein pakken naar Caldonazzo.