Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velg slijtage check - Forum Wereldfietser

velg slijtage check

Hallo,

Omdat ik me net heb geregistreerd en dit mijn eerste bericht is zal ik me eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Michael en woon in Den Haag. Ik heb altijd graag stevig doorgefietst op mijn oude Gazelle stadsfiets met slag in wiel en ook fietscomputer. Toen m'n vrouw vorig jaar april een nieuwe fiets ging kopen (Koga Citylite) was het voor mij ook een eerste kennismaking en openbaring om op een nieuwe fiets te rijden. Niet alleen de luxe van de vele versnellingen en het gewicht maar ook de remkracht van de vbrakes maakten indruk.

Kort daarop heb ik een Stevens Courier SL gekocht. Sindsdien heb ik me regelmatig verdiept in zaken waar je sneller van gaat fietsen met dezelfde inspanning. Ik heb de fiets uitgerust met een iets lagere stuurpen voor een iets diepere zit en ook Vittoria Voyager Hyper banden gemonteerd. Deze hadden de laagste rolweerstand volgens een test van de fietsersbond :)

Maar dit geheel terzijde. Wat ik eigenlijk wilde voorleggen: het is me opgevallen dat aan 1 kant van het voorwiel het remvlak grof is geworden. Er zijn twee strepen zichtbaar waar de oneffenheden duidelijk zichtbaar zijn. Ik vermoed dat de velg vervangen moet worden. Alleen gezien het aantal kilometers (nu ongeveer 2650km) en het 2e setje remblokken lijkt dat een beetje aan de vroege kant.

Afbeelding

Afbeelding

De velg is trouwens al besteld maar ik wilde het ook graag aan de ervaringsdeskundige voorleggen.
Welkom op het Forum,

Het zal mij niet verbazen dat de verkeerde soort remblokken zijn gemonteerd.
Aan het oppervlak van de velg te zien krassen deze blokken behoorlijk bij het remmen.
Om wat voor remblokken gaat het? En worden de blokken recht naar de velg getrokken?
Ik veronderstel dat je de remblokjes ook gecheckt hebt op vastgezet stukjes steen/metaal oid?
djfisjtik schreef: Wat ik eigenlijk wilde voorleggen: het is me opgevallen dat aan 1 kant van het voorwiel het remvlak grof is geworden. [...] Alleen gezien het aantal kilometers (nu ongeveer 2650km) en het 2e setje remblokken lijkt dat een beetje aan de vroege kant.
Welkom op het forum! Dat lijkt niet een beetje aan de vroege kant, dat is buitengewoon zonde van je nog gloednieuwe velg. Heb je contact gehad met de zaak waar je de fiets gekocht hebt? Wat voor remblokjes had je origineel, en welke heb je daarna gemonteerd? Wat was de reden voor vervanging, en heb je gekeken naar de remvlakken van de oude blokjes?

Het zou mij niet verbazen als je Shimanoblokjes hebt; die eten harder velgen dan ik macaroni op fietsreis. Ze schrapen een stukje aluminium af, dat blijft in het blokje steken en doet vervolgens dienst als een schraapstaaltje bij elke beremde omwenteling van je wiel. Zo trek je al gauw de krullen uit je velg. Doorgaans is dat ook duidelijk te horen; bij schurende geluiden dus zo snel mogelijk afstappen en je remblokjes controleren en leegpeuteren. Ik zou dus, voor je je nieuwe velg ongewild dezelfde oppervlaktebehandeling gaat geven, ook even kritisch naar de blokjes kijken. (En eigenlijk zou ik iedere fietsenverkoper willen aanraden originele Shimanoblokjes voor de verkoop te vervangen door fatsoenlijke, maar ik weet dus niet wat jij er nu op hebt zitten.)

Succes,

Carl
Bedankt voor de reacties!

Ik vermoed nu dat de velg nog niet versleten is. De krassen zijn waarschijnlijk meer van oppervlakkige aard en niet zozeer dat de structurele integriteit in het geding is :). Afgelopen vrijdag maakte de voorrem bij het remmen geluid zoals hij normaal klinkt bij regen / zand, maar het was toen droog. Ik vond dat wel verdacht en heb afgelopen weekend het betreffende blokje geinspecteerd. Hier zaten toen geen splinters of vuil in.

Ik denk dat tijdens dat knarsende geluid er wel iets tussen heeft gezeten, bv. een stukje velg, en dat dit wellicht de krassen heeft veroorzaakt. Het remoppervlak is inmiddels weer wat gladder en hij remt nu zonder verdachte geluiden.

De fiets is in Hamburg bij Stevens gekocht (we hebben daar familie zitten). Hij is na 800km terug geweest voor de eerste gratis beurt. Bij 2200km zijn de originele remblokjes achter doorgesleten. Zie foto. Dit waren Shimano M65/T4. In de tussenliggende tijd heb ik niet naar de afstelling van de remmen gekeken.

Om zo snel mogelijk toch goed te kunnen remmen heb toen bij de lokale fietsenwinkel nieuwe Shimano M70/T3 blokjes gekocht. Zowel de originele als de nieuwe blokjes zijn voor aluminium. Ik heb de blokjes toen aan de voorkant preventief vervangen. Destijds heb ik overwogen om roze Koolstop blokjes online te bestellen maar had geen zin om te wachten.

De oude blokjes achter:
Afbeelding

Overigens monteer ik de blokjes vooral voor met redelijk wat toe-in tegen het piepen.
Ik tobde ook met dit probleem. De fietsenmaker wilde mij geen garantie geven dat het krassen zou ophouden met een ander merk blokjes uit zijn winkel.
Echt HEMA was en is tot nu toe de oplossing. :lol: :lol: :lol: En dat voor die prijs :lol: :lol: :lol:
djfisjtik schreef:Bedankt voor de reacties!

Ik vermoed nu dat de velg nog niet versleten is. De krassen zijn waarschijnlijk meer van oppervlakkige aard en niet zozeer dat de structurele integriteit in het geding is :). Afgelopen vrijdag maakte de voorrem bij het remmen geluid zoals hij normaal klinkt bij regen / zand, maar het was toen droog. Ik vond dat wel verdacht en heb afgelopen weekend het betreffende blokje geinspecteerd. Hier zaten toen geen splinters of vuil in.

Ik denk dat tijdens dat knarsende geluid er wel iets tussen heeft gezeten, bv. een stukje velg, en dat dit wellicht de krassen heeft veroorzaakt. Het remoppervlak is inmiddels weer wat gladder en hij remt nu zonder verdachte geluiden.

De fiets is in Hamburg bij Stevens gekocht (we hebben daar familie zitten). Hij is na 800km terug geweest voor de eerste gratis beurt. Bij 2200km zijn de originele remblokjes achter doorgesleten. Zie foto. Dit waren Shimano M65/T4. In de tussenliggende tijd heb ik niet naar de afstelling van de remmen gekeken.

Om zo snel mogelijk toch goed te kunnen remmen heb toen bij de lokale fietsenwinkel nieuwe Shimano M70/T3 blokjes gekocht. Zowel de originele als de nieuwe blokjes zijn voor aluminium. Ik heb de blokjes toen aan de voorkant preventief vervangen. Destijds heb ik overwogen om roze Koolstop blokjes online te bestellen maar had geen zin om te wachten.

De oude blokjes achter:

Overigens monteer ik de blokjes vooral voor met redelijk wat toe-in tegen het piepen.
Als ik naar de oude blokjes kijk heb ik het idee dat je teveel remt of ervan houdt in slechte weersomstandigheden te fietsen, deze zijn echt tot op het bot toe versleten. Remmen doe je bij voorkeur met het voorwiel en achter om af te remmen.
Toe-in is goed maar meer dan een mm is niet nodig, aan de hand van de foto is niet te zien dat je veel toe-in had ingesteld, het lijkt wel dat de boven (of onderkant) dichter op de velg zaten (Dit is dus geen toe-in)
Piepen is altijd lastig op te lossen, er zijn teveel variabelen waar je rekening mee moet houden, maar een schone vetvrije velg en correct afgestelde remmen zijn wel de belangrijkste. Sommige zoals een hoge of lage luchtvochtigheid heb je niet in de hand.
Piepende velgremmen kan je oplossen door de blokjes naar de voorkant van de fiets wat dichter op de velg te zetten dan aan de achterkant. Volgens mij waren je blokjes gewoon op. Dat piept ook.
Je kunt de dikte van de velg meten door een boortje waar je de maat van weet aan de binnenkant achter de binnenrand van de velg te leggen en dan te meten met een schuifmaat en de boordikte van het totaal af te trekken.
djfisjtik schreef:Om zo snel mogelijk toch goed te kunnen remmen heb toen bij de lokale fietsenwinkel nieuwe Shimano M70/T3 blokjes gekocht. Zowel de originele als de nieuwe blokjes zijn voor aluminium. Ik heb de blokjes toen aan de voorkant preventief vervangen. Destijds heb ik overwogen om roze Koolstop blokjes online te bestellen maar had geen zin om te wachten.
Deze blokjes zaten ook bij ons op de fietsen gemonteerd. Ben heel benieuwd wat bij jouw het resultaat gaat worden. Alles wat ik weet en op het internet heb gelezen, geprobeerd. Bij mij heeft niets geholpen. Ook de fietsenmaker hield zijn mond.
Ik kan me ook voorstellen dat het aluminium wat voor de velg wordt gebruikt ook van invloed is.

Je kan als fabrikant met het slijten van de velg de gemiddelde levensduur van de fiets bepalen. :wink:
Een goede rede voor een nieuwe fiets te kopen. In plaats van het asbakje is vol. Maar mij vangen ze niet. :lol:
Na zo'n mooi weekend zal er wel gefietst zijn. :lol: Hoe doen die remblokjes het.
Overigens hebben die oude blokjes zo te zien ook teveel naar onder gemonteerd gezeten (richting naaf). De onderkant is namelijk nagenoeg niet aangetast.

In mijn optiek verdient het aanbeveling om ook periodiek de positie van de remblokjes na te kijken, om dit te voorkomen.
Van het weekend inderdaad een klein tochtje gemaakt en de remmen en voorvelg houden het goed. Nog even voor de duidelijkheid: de huidige Shimano M70/T3 blokjes zitten er nu al zo'n 500km op en ik ben er wel tevreden mee, net als met de vorige blokjes. Het enige is dat ze de velg en band (reflectie band) vies maken, en ook je handen als je niet oplet.

Bedankt voor de tip van de Hema blokjes. Opzich ben ik wel kieskeurig met dit soort dingen maar ik zal ze zeker overwegen als ik nog is blokjes moet vervangen (hoewel ik eigenlijk ook nog is Koolstop wil proberen).

Sinds ik de blokjes er op heb gezet let ik wel goed op dat ze goed op de velg komen. Deze blokken zullen daarom waarschijnlijk langer mee gaan.

De nieuwe velg die ik besteld had is inmiddels binnengekomen maar zoals gezegd ga ik deze niet preventief monteren.

Mocht m'n oude voorvelg het onverhoopt toch begeven zal ik dat hier rapporteren :)
djfisjtik schreef: Mocht m'n oude voorvelg het onverhoopt toch begeven zal ik dat hier rapporteren :)
Weet dat het onverhoopt begeven van een door velgwandslijtage versleten velg kan leiden tot het blokkeren van het wiel en dus tot een ernstige valpartij. Als de velg werkelijk versleten is (dat kan ik niet beoordelen op die foto), dan zou ik niet twijfelen en tot vervanging overgaan.

Renaat
Dus als ik het goed begrijp krijg je geen krassend geluid meer bij het remmen. :o

De stikker op onze velg is nog te lezen. Mavic T2 24 en met hele kleine lettertjes 622x19 S-6000.
Welk merk velgen heb jij.
De velgen zijn van Stevens: Oxygen Scorpo.

Ik ben me bewust van het risico van wanneer een velg het echt begeeft, vandaar dit topic. Ik vroeg me vooral af of de 2 grijze krassen op de foto's duiden op het bereikt hebben van de slijtage grens. Ik ben er nu van overtuigd dat dat niet het geval is. Ik zal het binnenkort nog is voorleggen aan een fietsenmaker en ook bij Stevens informeren of deze velgen voorzien zijn van een echte slijtage indicator.
Vanmorgen per email de vraag mbt. de velg voorgelegd bij Von Haght (= Stevens) waar de fiets is gekocht. Er kwam vrij snel een uitgebreid antwoord. Een opsomming van een aantal punten die werden genoemd:

- velg heeft slijtage indicatoren: 4 rechthoekjes verschijnen op het remvlak
- bij controle meten ze de wanddikte van de velg
- zij horen van klanten vaak dat de Shimano blokjes te snel slijten, maar dit zien ze als voordeel omdat de velg dan minder hard slijt
- na ongeveer 5 tot 7 keer remblokken vervangen zou de velg normaal gesproken versleten zijn

In dat geval zal het nog een hele tijd duren voordat ze bij mij (door slijtage) vervangen moeten worden.
djfisjtik schreef:- zij horen van klanten vaak dat de Shimano blokjes te snel slijten, maar dit zien ze als voordeel omdat de velg dan minder hard slijt
Niet per se. Hier staat wel tussen waarom: http://tinyurl.com/kk892wy

Carl