Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstelling / stand van Brooks zadel B67 - Forum Wereldfietser

Afstelling / stand van Brooks zadel B67

Ik heb sinds 2 dagen een brooks B67 op mijn (stads?)fiets gemonteerd (Gazelle Esprit). Ik twijfel wat over de afstelling van het zadel. Ik had hem eerst gemonteerd zoals het vorige zadel er op zat. Toen had ik het idee dat ik enkel met mijn zit botten op het zadel zat, en dat de punt van het zadel te laag was.

Toen heb ik het zadel een tandje verder achterover gezet (punt dus iets meer omhoog gericht). Nu zit het zadel comfortabel. Enige is dat ik nu wel een wat doof gevoel krijg in mijn kruis na 10km fietsen bijvoorbeeld (ik fiets 20km naar werk enkel).

Ik zou het zadel eigenlijk net een heel klein beetje verder naar voren willen kantelen, maar dan staat hij direct weer in het standje waar hij in eerste instantie op stond. Zijn er andere zadelpennen / zadelstroppen waar ik het precieser mee kan stellen?

Afbeelding

Zoals deze afbeelding heb ik hem nu staan, is dit een redelijk normale stand voor zo'n zadel? Voor mijn gevoel als ik kijk naar de fiets staat hij wat te ver met de neus omhoog maar het zit verder wel comfortabel opzich zo.
Een foto vanaf de zijkant laat het denk ik net wat duidelijker zien.

Het ís overigens de bedoeling dat je met je zitbotten op het zadel zit. Ik zou hem weer dat tandje terugkantelen, denk ik, een gewoon gaan inrijden. Het duurt echt wel even voordat het zadel zich gevormd heeft. Bij mijn B17 zeker 2000 km (ja, écht). Nu líjkt het puntje wat verder omhoog te staan omdat het zadel een beetje is ingereden en zich naar mijn derrière heeft gevormd. Een doof gevoel kan sowieso niet de bedoeling zijn, dan wordt er ergens een bloedtoevoer afgekneld.
Ja zoals het nu staat zit ik nog wel vooral met de zit botjes op het zadel. Ik zal anders vanavond even een fototje doen vanaf de zijkant dat wat duidelijker is. Als ik straks naar huis fiets zal ik het zadel weer eens een tandje terug zetten en het de hele weg weer eens zo proberen 20km.
Nogmaals: daar zijn je zitbotjes voor he. Wat voor zadel zat er hiervoor op? Misschien moet er nog wat zitvlees worden gekweekt?
Travelmaster schreef:Nogmaals: daar zijn je zitbotjes voor he. Wat voor zadel zat er hiervoor op? Misschien moet er nog wat zitvlees worden gekweekt?
Ja ik zit in beide gevallen op de zitbotjes hoor ik begrijp dat dat de bedoeling is ook :). Hiervoor zat er een standaard goedkoopste selle royal zadel op deze heb ik direct vervangen en niet gebruikt eigenlijk behalve een ritje van 10km. Verder fietste ik voorheen op de racefiets vooral naar het werk, dat was op een fizik race zadel dus dat was sowieso een heel andere fiets eigenlijk dus niet echt vergelijkbaar.

Dit op de gewone (stads)fiets naar het werk is nieuw voor mij. Misschien kan ik het beter beschrijven als dat ik het idee had dat ik een beetje naar voren dreig te glijden en ik hem daarom wat meer met de neus omhoog zette.
Ik heb gisteren een Brooks B17 gemonteerd. En ik had ook het idee dat ik alle kanten op glee. Maar ik denk dat je het eerst een tijdje moet proberen. Ik heb het zadel horizontaal staan. En er zijn zadelpennen met een traploze verstelling. Ik blijk er een op mijn fiets te hebben. werk met twee bouten die je losser/vaster draai.

André
Travelmaster schreef:Een foto vanaf de zijkant laat het denk ik net wat duidelijker zien.

Het ís overigens de bedoeling dat je met je zitbotten op het zadel zit. Ik zou hem weer dat tandje terugkantelen, denk ik, een gewoon gaan inrijden. Het duurt echt wel even voordat het zadel zich gevormd heeft. Bij mijn B17 zeker 2000 km (ja, écht). Nu líjkt het puntje wat verder omhoog te staan omdat het zadel een beetje is ingereden en zich naar mijn derrière heeft gevormd. Een doof gevoel kan sowieso niet de bedoeling zijn, dan wordt er ergens een bloedtoevoer afgekneld.
Ik heb hem een tandje terug gekanteld en 25km op gefietst inmiddels denk dat dit toch beter is zo wat rechter / horizontaler inderdaad. Ik laat hem nu zo staan.

Even slechte foto want het is al donker inmiddels, maar nu zit hij er dus zo op weer:
Afbeelding

Heb ik nog een vraagje, ik heb hem zo gemonteerd zodat hij wat verder naar achter zit, eigenlijk is dit zo ver mogelijk naar achter zeg maar:

Afbeelding

Is dat in orde zo? Kan het geen kwaad? Of moet het zadel meer in het middel bevestigd zitten van de rails, kan me voorstellen dat op deze manier de veren minder hun werk kunnen doen of maakt het niet uit.