Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvervoer en HSL - Forum Wereldfietser

fietsvervoer en HSL

De HSL-zuid was de laatste weken regelmatig in het nieuws. In het voorjaar van 2007, wanneer deze lijn in gebruik genomen kan worden, zullen de nieuwe treinen nog niet klaar zijn, maar in ieder geval zal de dienstregeling van de NS drastisch veranderen.
In geen enkel bericht werd het voor mij duidelijk of de hoge snelheidstreinen voorzien gaan worden van ruimtes waarin fietsen meegenomen kunnen worden. In de huidige Thalystreinen is daarvoor geen plaats. Met fiets en trein naar Parijs gaat alleen nog met een mengelmoes van Belgische en Franse treinen via Lille. Als de toekomstige HSL-treinen ook geen fietsvervoer bieden, wordt het een stuk lastiger om met je fiets in de trein naar Antwerpen en Brussel te reizen: dat kan dan alleen nog met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (veel overstappen!) of via Maastricht en Luik (weinig laadruimte).
Stel dat ook de intercitytrein Amsterdam-Vlissingen wordt opgeofferd aan de HSL, dan wordt Zeeland voor fietsende treinreizigers vanuit de Randstad een stuk moeilijker te bereiken. En als de sneltrein Den Haag-Venlo wordt ingekort ten gunste van de HSL-shuttle tussen Den Haag en Breda, verdwijnt ook een belangrijke rechtstreekse fiets/treinverbinding naar Duitsland, die toch al slechter geworden is door het opheffen van de doorgaande treinen van Keulen naar Den Haag. En dat terwijl er tussen Arnhem en Emmerich door het monopolie van de ICE-treinen (m.u.v. een paar nachttreinen) al helemaal geen fietsvervoer meer mogelijk is.
Aangezien ik vaak met de fiets op pad ga, niet altijd helemaal van en naar huis wil fietsen en geen auto (wil) heb(ben), maak ik me ernstig zorgen over deze ontwikkelingen.
Weet iemand of er in de nieuwe HSL-treinen voldoende ruimte voor fietsen wordt gecreëerd, of dat er hiervoor gelobbyd wordt? Ik heb Rover en de Fietsersbond al in november hierover gemaild, maar geen antwoord gekregen.

Kees Swart

Kees, we hadden ook al eens begrepen dat de NS gewoon van al het fietsvervoer af zou willen, omdat het alleen maar geld kost!

Het is ook verrekte onhandig soms met al je tassen! In de ICE treinen in Duitsland mag je ook al niet met je fiets naar binnen, dus wellicht dat alleen de boemeltjes nog de mogelijkheid blijven behouden, maar dat is allemaal giswerk.

Erg jammer dat de NS en Rover niet gereageerd hebben, zou toch wel netjes geweest zijn!

El & El

Het is tot op heden niet de bedoeling dat in de HSL-treinen fietsen kunnen worden meegenomen. Is een enorme verslechtering voor fietsers. De Benelux-lijn naar Brussel komt te vervallen. En men wil ook dat op het binnenlandse net gebruik gemaakt wordt van HSL-treinen in de corridoor Amsterdam-Rotterdam-Breda.
Argumenten van NS-Internationaal om geen fietsen toe te laten: er is in deze treinen geen ruimte, de deuren zijn te smal en het zou kunnen zorgen voor vertraging.
Argumenten kloppen niet: in steeds meer binnenlandse TGV's in Frankrijk is ruimte gemaakt voor fietsen. De smalle deurtjes vormen geen enkel probleem. Je moet wel vooraf reserveren, maar je bent dan zeker van een plek en het treinpersoneel weet op welke stations fietsen geladen worden. De fietsenplekken zijn steeds herkenbaar aan het begin en einde van de trein.
Een ander argument van NS-internationaal is dat fietsenruimte ten koste zou gaan van stoelen. Dat is volkomen kul: in de speciale sneeuw-Thalys, die nu iedere week rijdt van Amsterdam nar de Franse Alpen, zijn een aantal stoelen weggehaald om ski's te stallen. Waar ski's staan kunnen ook fietsen geplaatst worden.

Er gloeit hoop aan de horizon: het Europese Parlement heeft een motie aangenomen dat fietsenvervoer in HSL mogelijk moet worden gemaakt.
Ook de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, die deelneemt aan diverse HSL-projecten, wil dat de partners hun bezwaren tegen fietsenvervoer opgeven. Hun ervaringen zijn postief. Zij zien fietsers als belangrijke klanten. Nu heb ik het niet zo op die Fransen, maar voel hierbij toch wel sympathie.

Ook op het binnenlandse net zijn verslechteringen in het vooruitzicht met meer overstappen en dat is niet gunstig voor reizigers met een fiets

Namens de Fietsersbond is Mirjam van Bree er zeer druk mee bezig. Zo druk dat ze waarschijnlijk op dit moment geen kans ziet om de stroom van verontruste mailtjes te beantwoorden.

fietsjunks schreef:In de IC treinen in Duitsland mag je ook al niet met je fiets naar binnen, dus wellicht dat alleen de boemeltjes nog de mogelijkheid blijven behouden, maar dat is allemaal giswerk.
In de Duitse IC-treinen kunnen wèl fietsen mee, mits daarvoor plaats is gereserveerd. De ICE-treinen (zoals van Amsterdam naar Frankfurt) hebben geen plaats voor fietsen.
Over het algemeen is er in de Duitse treinen veel meer plaats voor fietsen dan in de Nederlandse. Het instappen via de smalle deuren met hoge treden vergt inderdaad enige oefening en handigheid, maar Duitse conducteurs en medereizigers willen meestal wel even helpen. Het is er ook veel duidelijker welke ruimte voor fietsen bedoeld is: op de buitendeur staat een levensgroot fietssymbool, binnen zijn vaak klemmen en touwen om je fiets vast te zetten. Bovendien wordt op de perrons van de grotere Duitse stations meestal al aangegeven op welke plek de fietswagon komt te staan.
In Nederlandse treinen moet je altijd speuren naar een minuscuul fietsstickertje boven een treindeur en vervolgens hopen dat je medereizigers bereid zijn om van de klapstoeltjes te komen, die maar al te vaak door de NS zijn aangebracht op de plekken waar fietsen kunnen staan (soms hangt er een sticker 'voorrang voor fietsen' boven)...
Het is duidelijk dat de NS niet veel op heeft met fietsers, maar moeten wij fietsers daar genoegen mee nemen??

Kees, die bedoelde ik ook... ICE.. we hebben toen zelf ondervonden op weg naar Denemarken.

We hadden de fietsen er al half in staan, toen we werden teruggefloten! :lol:

Ja die klapstoel zitters. Als een trein vol is kan ik me voorstellen dat iemand daar op plaats neemt, maar als er echte stoelen over zijn? Wat beweegt mensen daar ongemakkelijk in zo'n sfeerloos doorgangetje of hok te doen plaatsnemen. En kwaad reageren, als ik vriendelijk vraag of ik mijn fiets daar mag plaatsen: "Dit is mijn plaats!!!"
Volgens mij is het gebruik ontstaan toen je op de balkons nog mocht roken.

bert sitters schreef:Ja die klapstoel zitters.
Ik ken daar twee remedies tegen:
1. (een maand geleden toegepast in de Intercity Weert - Eindhoven) Mijn vouwfiets plompverloren midden in de hal op de grond leggen en in de coupe gaan zitten.
2. (in 2004 een paar keer toegepast) Mijn vakantiefiets op de (ESGE) standaard neerzetten en mijn eigen klapstoeltje uitklappen. Moet je de ogen zien van de luitjes die moeten staan :lol:
Leon

Speciaal voor het trein-fietsreizen een vouwfiets + aanhanger gekocht.
Werkt redelijk goed. Matig handig als je alleen op reis bent.
Tot mijn stomme verbazing en fustratie zag ik in Frankrijk complete ongedemonteerde racefietsen de TGV in gaan. De slechts van kleine rugzakjes voorziene fietsers gaven minder problemen als de over-gepakte & bezakte andere reizigers en genoten bovendien een behoorlijke status.
groet, niko

nikopaul schreef: Tot mijn stomme verbazing en fustratie zag ik in Frankrijk complete ongedemonteerde racefietsen de TGV in gaan. De slechts van kleine rugzakjes voorziene fietsers gaven minder problemen als de over-gepakte & bezakte andere reizigers en genoten bovendien een behoorlijke status.
Dat is een Franse specialiteit. Strenge regels maken en die vervolgens zeer soepel interpreteren ;)

Nikopaul, was dat een TGV met of zonder fietsplaatsen?

Zonder fietsplaatsen.
Helemaal voorin. Daar is een soort ruimte waar een gedeelte van de stoelen langs de zijkanten staan opgesteld. De fietsen stonden gewoon in het midden tegen een koffer van een andere reiziger. Er werd ingeschikt alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.
niko