De HSL-zuid was de laatste weken regelmatig in het nieuws. In het voorjaar van 2007, wanneer deze lijn in gebruik genomen kan worden, zullen de nieuwe treinen nog niet klaar zijn, maar in ieder geval zal de dienstregeling van de NS drastisch veranderen.
In geen enkel bericht werd het voor mij duidelijk of de hoge snelheidstreinen voorzien gaan worden van ruimtes waarin fietsen meegenomen kunnen worden. In de huidige Thalystreinen is daarvoor geen plaats. Met fiets en trein naar Parijs gaat alleen nog met een mengelmoes van Belgische en Franse treinen via Lille. Als de toekomstige HSL-treinen ook geen fietsvervoer bieden, wordt het een stuk lastiger om met je fiets in de trein naar Antwerpen en Brussel te reizen: dat kan dan alleen nog met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (veel overstappen!) of via Maastricht en Luik (weinig laadruimte).
Stel dat ook de intercitytrein Amsterdam-Vlissingen wordt opgeofferd aan de HSL, dan wordt Zeeland voor fietsende treinreizigers vanuit de Randstad een stuk moeilijker te bereiken. En als de sneltrein Den Haag-Venlo wordt ingekort ten gunste van de HSL-shuttle tussen Den Haag en Breda, verdwijnt ook een belangrijke rechtstreekse fiets/treinverbinding naar Duitsland, die toch al slechter geworden is door het opheffen van de doorgaande treinen van Keulen naar Den Haag. En dat terwijl er tussen Arnhem en Emmerich door het monopolie van de ICE-treinen (m.u.v. een paar nachttreinen) al helemaal geen fietsvervoer meer mogelijk is.
Aangezien ik vaak met de fiets op pad ga, niet altijd helemaal van en naar huis wil fietsen en geen auto (wil) heb(ben), maak ik me ernstig zorgen over deze ontwikkelingen.
Weet iemand of er in de nieuwe HSL-treinen voldoende ruimte voor fietsen wordt gecreëerd, of dat er hiervoor gelobbyd wordt? Ik heb Rover en de Fietsersbond al in november hierover gemaild, maar geen antwoord gekregen.
Kees Swart
In geen enkel bericht werd het voor mij duidelijk of de hoge snelheidstreinen voorzien gaan worden van ruimtes waarin fietsen meegenomen kunnen worden. In de huidige Thalystreinen is daarvoor geen plaats. Met fiets en trein naar Parijs gaat alleen nog met een mengelmoes van Belgische en Franse treinen via Lille. Als de toekomstige HSL-treinen ook geen fietsvervoer bieden, wordt het een stuk lastiger om met je fiets in de trein naar Antwerpen en Brussel te reizen: dat kan dan alleen nog met de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (veel overstappen!) of via Maastricht en Luik (weinig laadruimte).
Stel dat ook de intercitytrein Amsterdam-Vlissingen wordt opgeofferd aan de HSL, dan wordt Zeeland voor fietsende treinreizigers vanuit de Randstad een stuk moeilijker te bereiken. En als de sneltrein Den Haag-Venlo wordt ingekort ten gunste van de HSL-shuttle tussen Den Haag en Breda, verdwijnt ook een belangrijke rechtstreekse fiets/treinverbinding naar Duitsland, die toch al slechter geworden is door het opheffen van de doorgaande treinen van Keulen naar Den Haag. En dat terwijl er tussen Arnhem en Emmerich door het monopolie van de ICE-treinen (m.u.v. een paar nachttreinen) al helemaal geen fietsvervoer meer mogelijk is.
Aangezien ik vaak met de fiets op pad ga, niet altijd helemaal van en naar huis wil fietsen en geen auto (wil) heb(ben), maak ik me ernstig zorgen over deze ontwikkelingen.
Weet iemand of er in de nieuwe HSL-treinen voldoende ruimte voor fietsen wordt gecreëerd, of dat er hiervoor gelobbyd wordt? Ik heb Rover en de Fietsersbond al in november hierover gemaild, maar geen antwoord gekregen.
Kees Swart