Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terraliner 54 geschikt voor iemand van 180? - Forum Wereldfietser

Terraliner 54 geschikt voor iemand van 180?

ik ben nieuw op dit forum, maar al heel lang opzoek naar een goede fiets voor lange afstanden met bepakking, maar ook om mee de bossen in te kunnen.

nu ben ik een mooie terraliner tegengekomen - ding is dat de framemaat 54 is, en ik zou 57 moeten hebben volgens de meeting. hoe belangrijk is dit?

benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen :)
Die metingen zijn er niet voor niets. Maar als je relatief lange benen hebt, dan zou het kunnen passen.
ik denk dat dat te klein gaat zijn....
gios schreef:Die metingen zijn er niet voor niets. Maar als je relatief lange benen hebt, dan zou het kunnen passen.
Ik zou zeggen als je relatief korte benen hebt :shock:
Leidt de meting tot een advies tav de framehoogte of tav de framelengte (lengte bovenbuis)? Het laatste is nl waar het om gaat, de hoogte is eigenlijk (in alle redelijkheid) volkomen irrelevant. En de goede lengte van de bovenbuis wordt ook nog beïnvloed door het soort stuur dat je gaat gebruiken en de manier waarop je op je fiets wilt zitten (rechtop, diep, etc.).
Zelf ben ik 183 en rij ik op een 53 cm frame. Dit gaat voor mij erg goed omdat ik graag diep zit, het frame lang is en ik met een vlinderstuur rij.
We kunnen dus niet zeggen of 57 of 54 cm goed voor je is zonder aanvullende info.
Lange benen dan kan je het zadel wat hoger zetten. Is je romp armen wat kleiner korter dan gemiddeld zou het kunnen lukken op een 54. Ben je met je romp armen wat langer dan gemiddeld wordt het persen op een 54. :wink:
Hi,
ik ben 177cm en rij al meer dan tien jaren op een terraliner maatje 57.
Ik heb de fiets altijd wat aan de grote kant gevonden maar er eerlijkgezegd nooit echt last van gehad.
Maatje 54 als je 180 bent is volgens mij mogelijk maar niet ideaal,
Echt uitproberen dus alvorens tot de koop te besluiten.
Het voorste deel van ons tandemframe heeft maat 54 (was de grootst beschikbare maat), en daar rij ik met mijn 1m90 al jaren op. Kwestie van een lange zadelpen met mogelijkheid om je zadel nog wat naar achter te schuiven, en een wat langere voorbouw (hoewel ik niet durf te zeggen of de tandem 54 zich 1 op 1 laat vergelijken met een reguliere 54). Betekent wel dat je mogelijkerwijs nog wat moet investeren in deze componenten, dat moet je wel in je afweging meenemen...

Roelof
dank voor alle tips!

de meeting is tot kruishoogte - en volgens mij heb ik een redelijk normaal postuur. waar het me om gaat is dat ik tussen tourhouding en een wat snellere houding kan wisselen.
de enige manier om er achter te komen is dus door er op te gaan zitten en 'm te testen. het is wat uit de buurt, dus vandaar dat ik er via wat digitaal zoekwerk achter probeerde te komen of het überhaupt de moeite waard is om te gaan passen. maar dankzij de reacties op mijn vraag heb ik besloten een kijkje te gaan nemen…

en wat betreft de investering in onderdelen - de fiets is nagenoeg nieuw, een vlinderstuur en uitbreiding met spatborden & voor en achterdragers + verlichting zitten al in m'n gedachtes. en een eventuele aanpassing voor de ideale zit mag dan ook nog wel ;)


Noud
dik5 schreef:
gios schreef:Die metingen zijn er niet voor niets. Maar als je relatief lange benen hebt, dan zou het kunnen passen.
Ik zou zeggen als je relatief korte benen hebt :shock:
Nee, want een grotere fiets is heeft ook een langere bovenbuis. Dan zit je dus al gauw te ver gestrekt.
Pas op dat je een vlinderstuur neemt (er zijn verschillende soorten als je goed zoekt) dat ver naar voren uitsteekt tov het punt waar je het stuur aan de nok vastmaakt. Dit omdat je relatief lang bent tov de framehoogte.