Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
Nou, ik weet niet hoe dat zit met vooroordelen, maar volgens mij kun je voor 2000 euro toch echt een heel fatsoenlijke randonneur kopen (ik heb even gespiekt bij bijvoorbeeld Koga of Snel).....
Dat was het verschil tussen heel veel ligfiets of heel fatsoenlijke randonneur....
Dat was het verschil tussen heel veel ligfiets of heel fatsoenlijke randonneur....
Nee, nou ben je me effe kwijt.... Ik dacht dat je bedoelde dat je voor 2000 euro wel een goeie ligfiets had, maar nog geen goeie randonneur. Ik concludeerde dat ik voor 2000 euro best wel een goeie randonneur kan kopen, dus dat daar weinig verschil zit tussen prijs-kwaliteit van een ligfiets of een randonneur. Maar misschien praten we langs elkaar heen?
erikheijn schreef:
Loop eens een willekeurige fietsenwinkel in, en kijk dan eens wat een fiets zoal kost in zo'n zaak. 2000 euro is nog altijd een fors bedrag
En dat geld voor elke (lig)fiets van kwaliteit, dus wat is de reden van deze opmerking?

Groet Erik
Er zijn voor véél minder dan 2000 euro al hele goede fietsen te krijgen hoor.
Er zijn voor véél minder dan 2000 euro al hele goede fietsen te krijgen hoor.
En dat zou ook niet voor ligfietsen gelden. Tsjk,tsjk.
Ik heb de afgelopen jaren nog geen ligfiets boven de €500,- gekocht en steeds materiaal van topkwaliteit. Goed, ze waren niet nieuw maar zeker niet versleten.
De huidige koste me €450,-. Heeft voor een schijfrem, achter Magusra HS33 remmen, 3 x 9 versnellingen (SRAM), achter een Rockshox luchtveer, voor een Shimano naafdynamo, oh ja, weegt 14,5 kilo. Is handgebouwd door een gerenomeerde Nederlandse fabrikant (Challenge) waar ik er zo weer één van zou kopen (o, wacht, ik heb er nog twee, in het totaal drie fietsen totaal beneden de genoemde €200,00 en geen barrels)

Groet Erik
erikheijn schreef:
Er zijn voor véél minder dan 2000 euro al hele goede fietsen te krijgen hoor.
En dat zou ook niet voor ligfietsen gelden. Tsjk,tsjk.
Ik heb de afgelopen jaren nog geen ligfiets boven de €500,- gekocht en steeds materiaal van topkwaliteit. Goed, ze waren niet nieuw maar zeker niet versleten.
De huidige koste me €450,-. Heeft voor een schijfrem, achter Magusra HS33 remmen, 3 x 9 versnellingen (SRAM), achter een Rockshox luchtveer, voor een Shimano naafdynamo, oh ja, weegt 14,5 kilo. Is handgebouwd door een gerenomeerde Nederlandse fabrikant (Challenge) waar ik er zo weer één van zou kopen (o, wacht, ik heb er nog twee, in het totaal drie fietsen totaal beneden de genoemde €200,00 en geen barrels)

Groet Erik
Heel fijn voor je dat je zo'n goede koop hebt gedaan, maar ik bedoel natuurlijk geen tweede hands fiets.
Heel fijn voor je dat je zo'n goede koop hebt gedaan, maar ik bedoel natuurlijk geen tweede hands fiets.
Dan blijft overeind dat een goede ligfiets of randonneur ongeveer even veel kosten. Het vertrek punt was dat de ligfiets zo duur zou zijn, waardoor ze minder aantrekkelijk zijn. Als ik dan kijk naar de prijs van een Santos; die ksote voor vrienden een paar jaar geleden al rond de €3600,-. Wat dacht je van een carbon racefiets of een beetje MTB.
Mijn punt is dat goede fietsen (los van doel en bouw) ongeveer bij elkaar in de prijsklassen zitten.
Dan vind ik dat je niet kan zeggen dat ligfietsen niet zo veel verkocht worden omdat ze duur zijn.

Groet Erik
Alien schreef:Dan zou ik je aanraden in het vervolg je woorden wat zorgvuldiger te kiezen.

Nu versterk je voor "de buitenwacht" alleen maar het beeld van ligfietsers als zelote mafkezen.
Als ik dan kijk naar de prijs van een Santos; die ksote voor vrienden een paar jaar geleden al rond de €3600,
Wow, die Santos is aan de prijs. Ik vraag me af hoeveel mensen hier überhaupt dit soort bedragen aan hun fiets uitgeven (wij betaalden voor onze tandem nog niet eens zo veel). Ik zou verwachten dat de meeste mensen onder de 2000 euro blijven voor hun fiets (maar misschien sla ik de plank finaal mis). En dan is in dat geval de interessantere vraag wat mij betreft hoe fietsen en ligfietsen van – pak m beet 1500 tot 2000 euro, zich verhouden, qua specs, en qua aanbod.

En ik vraag me nog steeds af of – als we naar de initiële vraag kijken – het antwoord moet worden gezocht in ‘harde specs’, ik denk dat het m veel meer zit in gewoonte, gewenning, (on)bekendheid, aanbod/zichtbaarheid in reguliere retailkanalen, etc. van ligfietsen.

Roef
Er wordt als verklaring voor de hoge aanschafprijs van een ligfiets wel eens geschreven dat dit het gevolg van kleine productie is.

Als ik het goed heb begrepen is mijn ligfiets (Challenge) in Nederland met de hand gemaakt. Ik vermoed dat het om veel kleinere aantallen gaat dan bij bekende merken van gewone fietsen.

Als ik naar mijn Santos kijk dan zou deze ergens in een lagelonenland gemaakt worden, niet met de hand?

Ik kan mij daarom voorstellen dat een ligfiets eigenlijk zelfs goedkoop is. Als ik overigens op dit forum rondkijk dan krijg ik niet de indruk dat iedereen met goedkoop meteriaal rondrijdt.
"Eigenlijk" goedkoop is niet echt goedkoop: een snelle inventarisatie leert dat ligfietsen begínnen bij zo'n tweeduizend euro. En dat is dan de basisprijs: daarvoor krijg je Deore or Tiagra afmontage, bij luxueuzere uitvoeringen loopt de prijs rap op.

Dat kan geen vergelijk met traditionele fietsen doorstaan: dat soort basisprijzen vind je slechts bij de topmodellen van de dure merken.
Alien schreef:"Eigenlijk" goedkoop is niet echt goedkoop: een snelle inventarisatie leert dat ligfietsen begínnen bij zo'n tweeduizend euro. En dat is dan de basisprijs: daarvoor krijg je Deore or Tiagra afmontage, bij luxueuzere uitvoeringen loopt de prijs rap op.

Dat kan geen vergelijk met traditionele fietsen doorstaan: dat soort basisprijzen vind je slechts bij de topmodellen van de dure merken.
De goedkoopste Santos Travelmaster zonder verlichting, slot en lowrider kost 1599,00 euro, dat is de basisprijs met Deore groep. Dan heb je geen topmodel, want daarvoor ben je al snel zo'n 5000 euro kwijt als ik het goed begrijp.

Als ik even snel in de prijslijst van Rainbow ligfietsen kijk dan zie ik een vanaf prijs van 1795,00 euro. Dat ligt dus niet veel hoger dan die Santos en dan heb je, als ik het goed begrijp, een fiets die in Nederland gebouwd is.
En dat is dan zo'n vierhonderd euro minder dan een instap-ligfiets. Voor een Santos, volgens de website een "custom built" fiets. Bij VSF heb je voor dat geld een XT-afgemonteerde fiets.

En dat is nou wat ik bedoel met de redeneertrant van de ware ligfietsgelovigen: een ligfiets is "eigenlijk" niet duur? Nee: een ligfiets is, naar de maatstaven van de meeste mensen, gewoon duur. Stukken duurder dan een gewone fiets. Zeker als je beseft dat een ligfiets voor de meeste mensen hooguit een fiets voor erbij zal worden, want voor de dagelijkse boodschappen is-ie in veel gevallen niet inzetbaar. Het is dus een tweede fiets (en nu komen de verhalen van ligfietsers die alles met hun ligger doen. Hint: jouw persoonlijke situatie is niet representatief voor het gros van de fietsers), voor dagtochtjes of snel woon- werkverkeer.

Weinig ligfietsen hebben het aanzien van topmerken als Koga, Van Nicholas of Santos, en de meerprijs die deze merken kunnen vragen voor hun fietsen, gaat voor de liggers niet op. Dus die worden vergeleken met de VSF, Cube en Stevens.
Alien schreef:En dat is dan zo'n vierhonderd euro minder dan een instap-ligfiets. Voor een Santos, volgens de website een "custom built" fiets. Bij VSF heb je voor dat geld een Rohloff-fiets.

En dat is nou wat ik bedoel met de redeneertrant van de ware ligfietsgelovigen: een ligfiets is "eigenlijk" niet duur? Nee: een ligfiets is, naar de maatstaven van de meeste mensen, gewoon duur. Stukken duurder dan een gewone fiets. Zeker als je beseft dat een ligfiets voor de meeste mensen hooguit een fiets voor erbij zal worden, want voor de dagelijkse boodschappen is-ie in veel gevallen niet inzetbaar. Het is dus een tweede fiets (en nu komen de verhalen van ligfietsers die alles met hun ligger doen. Hint: jouw persoonlijke situatie is niet representatief voor het gros van de fietsers), voor dagtochtjes of snel woon- werkverkeer.

Weinig ligfietsen hebben het aanzien van topmerken als Koga, Van Nicholas of Santos, en de meerprijs die deze merken kunnen vragen voor hun fietsen, gaat voor de liggers niet op. Dus die worden vergeleken met de VSF, Cube en Stevens.
Hoi,

absoluut gezien is 2000 euro inderdaad voor mij een boel geld. Echter als je het vergelijkt met andere rechtopfiets prijzen blijf ik van mening dat het niet zo veel duurder is. Ik zou wel eens willen weten wat de gemiddelde aanschafprijs van de rechtopfiets is van de forumbezoekers. Zou die prijs zoveel lager liggen dan 2000 euro?

Ik kan je met "ware ligfietsgelovigen" niet helemaal volgen. Dat woord krijg je al snel naar je hoofd geslingerd terwijl ik toch echt op meerdere soorten fietsen fiets en mij niet beperk tot een soort fiets. Noch mijn ligfiets, noch mijn rechtopfiets is heilig voor mij. Het is slechts een gereedschap dat mij helpt om op een sportieve wijze van de natuur te genieten en mij te verplaatsen.

Je hebt het over topmerken, maar waar baseer je je dan precies op? Heb je meetgegevens die aantonen dat deze fietsen top zijn t.o.v. andere fietsen? Het valt mij namelijk op dat als ik vraag wat er nou precies top is aan bijvoorbeeld een 4700 euro dure Santos dat ik slechts een vaag emotioneel antwoord krijg.
jeroen_ schreef:absoluut gezien is 2000 euro inderdaad voor mij een boel geld. Echter als je het vergelijkt met andere rechtopfiets prijzen blijf ik van mening dat het niet zo veel duurder is. Ik zou wel eens willen weten wat de gemiddelde aanschafprijs van de rechtopfiets is van de forumbezoekers. Zou die prijs zoveel lager liggen dan 2000 euro?
Ik heb het niet over forumbezoekers. Daarmee win je geen marktaandeel. Ik heb het over "gewone mensen".
Ik kan je met "ware ligfietsgelovigen" niet helemaal volgen. Dat woord krijg je al snel naar je hoofd geslingerd terwijl ik toch echt op meerdere soorten fietsen fiets en mij niet beperk tot een soort fiets. Noch mijn ligfiets, noch mijn rechtopfiets is heilig voor mij. Het is slechts een gereedschap dat mij helpt om op een sportieve wijze van de natuur te genieten en mij te verplaatsen.
Maar je vervalt wel direkt in een defensieve houding als er gezegd wordt dat ligfietsen relatief duur zijn.
Je hebt het over topmerken, maar waar baseer je je dan precies op? Heb je meetgegevens die aantonen dat deze fietsen top zijn t.o.v. andere fietsen? Het valt mij namelijk op dat als ik vraag wat er nou precies top is aan bijvoorbeeld een 4700 euro dure Santos dat ik slechts een vaag emotioneel antwoord krijg.
En dat is nou precies waarom dat de topmerken zijn: ze hebben een imago en dat is geld waard. Kijk eens op dit forum hoeveel eerstelingen er niet aan komen zetten met, "zal ik een Koga Signature, of een Santos Travelmaster kopen?" om vervolgens te horen te krijgen dat er nog zoveel meer op de wereld is dan Koga en Santos. Er is bij mijn weten geen ligfietsmerk wat een vergelijkbare reputatie heeft en dat te gelde kan maken.
Weinig ligfietsen hebben het aanzien van topmerken als Koga, Van Nicholas of Santos, en de meerprijs die deze merken kunnen vragen voor hun fietsen, gaat voor de liggers niet op. Dus die worden vergeleken met de VSF, Cube en Stevens.
Je hebt het over topmerken
Tsjk, tsjk, tsk, voor mij duidelijk dat vooroordelen niet uit te roeien zijn. Stop maar Jeroen, Alien weet alles van ligfietsen.
johnny-vs schreef:hoe komt het eigenlijk dat ligfietsen zo weinig populair zijn, en al zeker bij vakantiefietsers?
als ik dat zo zie lijkt me dat toch confortabel, en als ik de slogans mag geloven, sneller, geen klachten van pijn die wel voorkomen op een bukfiets , enz enz....
eigenlijk niets dan goed lees ik en toch.....zie je ze amper in het straatbeeld tov bukfietsen....

wat zijn daar dan de nadelen van?

zelf nog nooit op zo een ding gezeten ,dus ik zeg maar wat ik hier en daar lees....
Toch nog even terugkomen op de originele vraag die inmiddels op het tweede plan gekomen lijkt te zijn.

Nadeel van het amper zien in het straatbeeld is dat weinig mensen van het bestaan afweten en misschien een beetje bang zijn om het te proberen (wat de boer niet kent...) als ze al een winkel weten te vinden die ze verkoopt. Doordat er dus een relatief kleine groep mensen is die liggend fietsen blijft het een produkt wat niet in grote aantallen in een lage lonenland geproduceert wordt (Al heeft Challenge dat wel geprobeert) dit maakt het dus duur want arbeid in NL/DE/UK/USA is nu eenmaal duurder dan in het verre oosten of zelfs in het voormalig oostblok.
Daarbij komt dat de ontwikkeling wel even iets verder gaat dan het maken van nog weer een diamantframepje nu met iets meer ruimte voor dikkere banden, of wat de marketingmanager nu weer besloten heeft dat we moeten gaan kopen.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de heren ontwerpers niet bezig zijn met innoveren, het is vind ik wel doorboorduren op een bekend model wat de mensen herkennen en dus eerder geneigd zijn aan te schaffen. Als je daar blij mee bent zal ik de laatste zijn die zegt dat je een verkeerde aankoop hebt gedaan.

Ga als je toch eens in een plaats bent waar ligfietsen verkocht worden daar naar binnen en ga eens proefrijden. Misschien is het niks misschien gaat er een wereld voor je open.

Peter

zowel liggend als bukkend onderweg.
Volgens mij zijn we het wel eens allemaal: een ligfiets is niks.
Oneens. (Geen ligfiets in bezit.)
Volgens mij zijn we het wel eens allemaal: een ligfiets is niks.
Je bent vooral eens met je zelf, dank u. Ik blijf oneens: ik fiets zowel liggend als recht op en mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, maar dat was al duidelijk.

Erik
Mijn eigen ervaring is dat vooroordelen tegen ligfietsen door velen worden gedeeld. De vermeende slechte zichtbaarheid wordt vaak opgemerkt, ook door mensen die in het algemeen goed nadenken voordat ze ergens een mening over geven. Ook de opmerking "Het ziet er niet uit" komt vaak langs. Het beperkt aantal dealers zal ook een rol spelen. Niet voor niets rijdt de overgrote meerderheid van de Nederlanders rond op een Batavus, Gazelle of Sparta. Of Koga, want die zijn ook in iedere plaats van betekenis wel te koop.

Er zou ook wel eens een historische oorzaak kunnen zijn. In de jaren 20 werden topcoureurs aan alle kanten voorbijgereden door concurrenten uit de tweede categorie die op een ligfiets zaten. De UCI bepaalde toen in zijn ondoorgrondelijke wijsheid dat de ligfiets niet meer werd toegestaan in wielerwedstrijden. Stel dat de ligfiets wel nog gebruikt zou worden in de wielersport. Het zou mij niet hebben verbaasd dat deze heel populair zou zijn geworden onder recreatieve en sportieve fietsers. Net als de racefiets, de mountainbike en de hybride dat nu zijn.

Verder zou het kunnen zijn dat de opkomst van de motor en de auto de ontwikkeling van de ligfiets als sneller en comfortabeler alternatief voor de 'gewone' fiets in de weg hebben gestaan. De moderne ligfiets kwam pas weer in beeld in de loop van de jaren 70 o.a. onder invloed van de milieubeweging.