Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaftips stadsfiets met reispotentieel - Forum Wereldfietser

Aanschaftips stadsfiets met reispotentieel

Dag iedereen.
Ik ben op zoek naar een fiets die
- een decennium of 2 kan meegaan.
- een comfortabele, rechtere rijhouding heeft (ik heb snel last van rugpijn).
- Nu en dan op zomerse reizen kan.

Het normale gebruik zou stadsverkeer zijn (max 10km/dag), en een weekje of 2-3 fietsvakantie in de zomermaanden.

Ik heb me nogal laten verleiden door reviews over Magura remmen, Rohloff hubs, SON lichten etc, maar dat kost natuurlijk allemaal wat. Of ik het nodig heb, dat weet ik niet!
Ik wil in elk geval dingen die kwaliteit hebben en waarvan ik heel lang plezier kan hebben.

Mijn budget is max 2000€, maar minder mag ook :)

Ik zie dat ik oa in promotie een VSF TX400 kan hebben voor dat bedrag. Ik vraag me echter af of die af te stellen valt naar rechtere zitpositie, en of dat geen overkill is voor mijn criteria.
Ik heb ook de vragenlijst ingevuld:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Normaal tempo fietsen.
Woon-werk verkeer (10km/dag) & een paar weken vakanties.
Ik heb graag het idee dat producten heel lang kunnen meegaan. 10-20 jaar bijvoorbeeld.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechter is beter voor mijn rug.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. In de wintermaanden. Graag verlichting die de weg zichtbaar maakt.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Niet vaak. Aarden paadjes misschien.

Waar gaan de vakanties naar toe?
Frankrijk, Nederland, Duitsland, VK.

Wat voor vakanties worden dat?
Zowel hotelreis als camping.

Je lichaamslengte
182cm

Je gewicht
89kg

Je lichaamsbouw
korte armen & benen, lange romp.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
max 25kg

Waar woon je?
West-Vlaanderen

Wat is je budget?
max 2000€

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor?
Liever zo weinig mogelijk onderhoud nodig, maar ik kan veel zelf doen (als het maar niet te regelmatig is.)

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Gaastra Fyts, TX400

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Nog niet geprobeerd, maar lijkt tof.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Geen haast.
Of het overkill is weet ik niet, en je budget is niet toereikend, maar een Gaastra 4.14 past wel binnen je eisenpakket. Als je zomer en winter ww-verkeer wilt, ook bij sneeuw, ijs en pekel, is een naaf wel erg handig. Als je in de vakantie ook in FR, D en VK de heuveltjes op wil, zijn die 14 versnellingen geen overbodige luxe, en de zithouding vij een Gaastra is weliswaar redelijk sportief, maar goed naar meer rechtop aan te passen.
Zowel ik als mijn partner hebben een TX-400. Mijn zadelhoogte en stuurhoogte is vrij standaard. Voor mijn partner is deze iets bijgesteld naar een meer rechtop houding. Echter zit dit nog steeds vrij sportief.

Gezien de lengte van het frame zal een rechtop houding daarbij zeer moeizaam gaan, zeker als je aangeeft ook nog eens een lange romp met korte armen te hebben.

Je geeft expliciet aan snel last te hebben van rugpijn, en vermeldt dit meermaals. Dus lijkt een serieuze belemmering in je keuze te vormen.

Ik weet niet of je bij een rechtop zithouding op de fiets ook snel last hebt van rugpijn, zeker met het oogpunt op eventuele fietsvakanties kan dat echter een flinke domper zijn. 10 km waarna stoppen en afzien zal mogelijk namelijk niet je doel zijn.

In overweging zou je kunnen nemen een ligfiets. Voor veel, maar zeker ook niet iedereen, met rugklachten wordt een ligfiets als verademing ervaren. Huren van een ligfiets om tijdelijk te ervaren hoe het is, is op vele locaties mogelijk.



Levensduur van een fiets zal overigens grotendeels afhankelijk zijn van gebruik. Zolang als je de fiets niet verwaarloost, of aan extreme omstandigheden blootstelt, zou 10 - 20 jaar geen probleem moeten zijn. Zo heb ik ook nog een bijna 10 jaar oude Gazelle stadsfiets welk nog prima functioneert. Een dure fiets is niet nodig om enkel voor gematigd gebruik in west-Europa lang mee te gaan.
Wil je er mee gaan kamperen? Heb je al lichtgewicht kampeerspul? Zoniet, dan moet je of daar in investeren, of op z'n minst naar een voordrager kijken, en dus eerder naar trekkingfiets...

Je kunt altijd eens in Gent gaan luisteren bij oa casa de ciclistas, die verdelen VSF.
Dank, dat is allemaal heel goed advies.
Na overweging denk ik dat een VSF T100 Nexus wellicht de juiste zal zijn. Een stuk goedkoper, maar wel steeds met kwaliteitsonderdelen. Ik kan dan altijd nog upgraden indien nodig.
Nu nog iemand vinden die dat in stock heeft zodat ik de maat kan testen.
Anoldus,

Ik heb toevallig dit najaar met hetzelfde doel een VSF T-300 gekocht. Eigenlijk hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer (ca. 15km/dag) maar met de mogelijkheid om eventueel er een vakantiereis mee te maken.

Hij rijdt erg lekker en zit zeker meer rechtop dan mijn vakantiefiets. Ik heb nooit met veel bagage gereden dus over de stijfheid van het frame kan ik niet heel veel vermelden. Maar het lijkt goed en het is en goed afgewerkte fiets.
Eigenlijk bevalt alleen het achterrek niet. Het rek is vierkant in doorsnede en niet rond waardoor vrijwel de meeste fietstassen (Ortlieb e.d.) er niet goed aan kunnen hangen. Voor vakanties zou die echt vervangen moeten worden.

Je kunt nog eens op Ebay.de kijken; daar worden ze nog wel eens scherp geprijsd aangeboden. Wel geen service.

Succes
Ik heb duidelijk begrepen dat het bereik net te weinig is voor veel belading en bergen comfortabel te doen met een Nexus 8.
Maar wetende dat 11 van de 12 maanden per jaar de fiets uitsluitend woon/werk doet, vind ik het niet nodig om voor die ene maand te accomoderen (>+100% in prijs, of meer onderhoud & zorgen mits een derailleur) .

In het slechtste geval steek ik een kleiner tandwiel vooraan wanneer ik op vakantie ga. Dat is minder dan 45 minuten werk, en zo wordt alles nog eens nagekeken.
Nu weet ik niet hoeveel last je hebt van je rug. Zelf heb ik na zo'n anderhalf uur mountainbiken het wel gehad, maar tijdens een fietsreis kan ik wel de hele dag door (ook over onverharde voetpaden fietsend). Tijdens de Fiets- & Wandelbeurs vorig jaar heb ik een paar rondjes op een ligfiets gemaakt. Mijn eerste indruk was zeer positief, met name qua comfort. Of dat op een langere duur ook zo zal zijn, dat is natuurlijk niet direct duidelijk.

Een ligfietsfabrikant welke redelijk 'in de buurt' zit is M5 te Middelburg, waarvan dit model weleens aantrekkelijk zou kunnen zijn. Wellicht zou het mogelijk zijn om een dagje te gaan proeffietsen in Zeeland? Het lijkt me het proberen waard. Mocht het tóch niet aantrekkelijk genoeg zijn, dan heb je in ieder geval de ervaring van een dagje ligfietsen. En het is een goed excuus om een dagje te gaan fietsen. :wink:
Je rug wordt vermeld. Mijn ervaring is, ik heb mijn fiets afgesteld om rechtop te gaan zitten. Bij mij heeft het niet geholpen. Waarschijnlijk, zit je rechtop wordt je rug door de hobbels in de weg nog zwaar genoeg belast. Fiets ik langzaam heb ik ook meer last.

Wat dat betreft wil of ga ik nog een poging wagen om het aluminium frame door een stalen frame te vervangen. Wie weet?
Ik heb ooit een ligfiets geprobeerd, ik vind het maar niets.

Na een nachtje slapen heb ik beslist dat ik toch beter voor de T100 met Alivio derailleur ga. Dan heb ik toch een voldoende bereik, met als nadeel meer vuil en onderhoud.

Dit is dan ook een fiets om het een jaartje of 2-3 te proberen. Als het bevalt wil ik doorsparen voor een idworx, en zo niet blijft het een bovengemiddelde stadsfiets.
Update 2018
Ik heb toen uiteindelijk een VSF T-50 met Magura en derailleur gekocht, aan een hele goede prijs.
De derailleur is instapmateriaal (acera?) en heeft wel eens kuren.
Ik had meer van de magura remmen verwacht. Op deze fiets zijn ze niet zo speciaal.


Nu had ik graag wat modernere tech gehad, en kijk ik naar volgende specs:
- hydraulische schijfremmen
- Alfine 11
- kettingkast of belt
- naafdynamo
- spatborden, achterdrager, etc.
- minimum 50mm banden.
ballonbanden of eventueel geveerde voorvork, want ik kom dagelijks in Brugge, met de lastige kinderkopjes/kasseien.
(twijfel of geveerde voorvork nuttig is? Ik heb er geen enkele ervaring mee.)


* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Normaal tempo fietsen. Meestal iets sneller dan de doorsnee pendelaar.
Woon-werk verkeer (10km/dag) en 1-2 weken vakanties (10-15kg bagage).

* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Iets meer rechtop dan sportief.

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Ja. Eigenlijk heel het jaar door. Graag goede verlichting die de weg zichtbaar maakt.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Niet vaak. Aarden paadjes misschien, en eens een veldje als het plezierig lijkt.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Frankrijk, Nederland, Duitsland, VK.

* Wat voor vakanties worden dat?
Zowel hotelreis als camping.

* Je lichaamslengte
182cm
binnenbeenlengte 80cm! (ratio 0.439 )

* Je gewicht
80kg

* Je lichaamsbouw
korte armen & benen, lange romp.

* Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
max 15kg

* Waar woon je?
West-Vlaanderen - Brugge: veel kasseien / kinderkopjes

* Wat is je budget?
max 1300€

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor?
Liever zo weinig mogelijk onderhoud nodig, maar ik kan veel zelf doen (als het maar niet te regelmatig is.)

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Stevens Courier Luxe - geen alfine 11
Stevens Savoie - geen binnennaaf
Rose ACTIVA PRO Alfine 11 - super, maar net een beetje te duur.
iets gelijkaardigs aan een Gaastra Fyts 4.11, maar met schijfremmen, en hopelijk binnen het budget.

* Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet noodzakelijk, maar is mooi meegenomen.

* Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Geen haast.
Betere spullen voor een lager budget, ik zou je adviseren om eens een blik te werpen op de tweedehands markt. Vaak meer waar voor je geld. Gezien je nu meer ervaring hebt (we zijn 4 jaar verder) verwacht ik dat je al een betere kijk hebt op wat je wel en niet fijn vind aan een fiets. Dat helpt als je zoekt op sites als marktplaats.
arnoldus schreef:
di 18 mar, 2014 15:04
- een comfortabele, rechtere rijhouding heeft (ik heb snel last van rugpijn).
Hier ook snel rugpijn maar mij krijg je niet op een fiets met rechte rughouding. Op zo'n fiets kan de belasting van je rug juist erger zijn omdat je dan met je volle gewicht top het zadel zit. Een goede balans tussen gewicht op het stuur en het zadel kan kan juist verlichtend zijn.

[edit] Ik zie dat de startpost alweer een hele tijd geleden is. Blijkbaar had je met de VSF geen last dus wat dat betreft een goede keuze gemaakt.
Dat is waar. Maar dit is het budget dat ik van m'n werkgever krijg (fiscaal voordeel), en nieuwe fiets, garantie, etc weegt toch ook zwaar op.

Ik merk vanaf 1.800-2.000€ dat ik schijfremmen en Alfine 11 vind. Zit er niets een beetje lager?

Wat is het advies rond de voorvering ivm kinderkopjes? Stevens heeft oa veel vering op hun stadsmodellen.
Heb je al eens bij Velo de Ville gekeken?

De B200 Premium Trekking Belt 11 V. Shimano Alfine begint bij € 1.399,00 en kun je via hun configurator verder naar wens samenstellen.

Ik weet alleen niet of het een fiets is waarbij je rechtop zit.
1 11 speed naafversnelling is overkill voor een stadsfiets en net te weinig voor een vakantiefiets.
2 Bij een toch nog beperkt budget zou ik gaan voor goede v brakes
3 Ik ben het als iemand die zelf soms rugklachten heeft met Fedor eens dat rechtop zitten het probleem groter maakt. Ik heb de minste last met mijn fietsen met racestuur, omdat ik daar op de heupen scharnier in plaats van de klappen recht van onderen op mijn ruggengraat te krijgen.
4 Brede banden (rond de 50 mm) geven veel meer comfort dan goedkope verende voorvorken, en anders maar niet minder dan dure.
5 Ik ben erg blij met mijn Thudbuster ST verende zadelpen.
6 Een perfecte pasvorm maakt veel uit.
7 Wat denk je van een Surly Stragler 650B? Heel wat anders, maar ik zou er erg blij van worden.
arnoldus schreef:
wo 02 mei, 2018 19:27
Dat is waar. Maar dit is het budget dat ik van m'n werkgever krijg (fiscaal voordeel), en nieuwe fiets, garantie, etc weegt toch ook zwaar op.

Ik merk vanaf 1.800-2.000€ dat ik schijfremmen en Alfine 11 vind. Zit er niets een beetje lager?

Wat is het advies rond de voorvering ivm kinderkopjes? Stevens heeft oa veel vering op hun stadsmodellen.
Zoals ik al zei, je wilt eigenlijk meer dan dat in je budget past, tenzij je tweedehands gaat kijken. Of je moet een leuke actie tegenkomen met een showroom model, al is het daar de tijd niet voor. Mag dat met een 'fiets van de zaak'? tweedehands / ex-demo?
Ik weet verder niet of het budget van je werk de absolute max is, of dat je zelf nog meer wilt bijspringen. Maar de meeste fietsenmakers kunnen wel wat creatieve dingen doen met rekeningen zodat als je zelf geld bijlegt het wel klopt, al geef ik toe dat dit niet mijn sterkste kennispunt is, dus wellicht denk ik er te makkelijk over.
En is dit wat voor je?

Gudereit Premium 11 light alfine met Gates beltdrive.
Wim schreef:
wo 02 mei, 2018 21:21
3 Ik ben het als iemand die zelf soms rugklachten heeft met Fedor eens dat rechtop zitten het probleem groter maakt. Ik heb de minste last met mijn fietsen met racestuur, omdat ik daar op de heupen scharnier in plaats van de klappen recht van onderen op mijn ruggengraat te krijgen.
Dat geldt niet voor iedereen.

Ik zou ook nooit een Alfine 11 kopen. Het is qua overbrenging een soort 12v-naaf waarvan de 2 ontbreekt. De stap tussen de 1 en 2 is dubbel zo groot als de stappen tussen de andere verzetten. Het resultaat is een soort 10v-naaf met een extra thuiskomertje dat zoals gezegd voor echte fietsvakanties of tochtjes in pittige heuvels (zie mijn woonplaats) toch te zwaar is.
Een 10v-naaf voor in de stad vind ik ook overkill. 3v vindt ik in de stad eigenlijk al genoeg; je blijft anders maar schakelen. Veel derailleurfietsers in de stad zie ik dan ook vaak helemaal niet schakelen.