Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hoe komt het dat..... - Forum Wereldfietser

hoe komt het dat.....

203 berichten
hoe komt het eigenlijk dat ligfietsen zo weinig populair zijn, en al zeker bij vakantiefietsers?
als ik dat zo zie lijkt me dat toch confortabel, en als ik de slogans mag geloven, sneller, geen klachten van pijn die wel voorkomen op een bukfiets , enz enz....
eigenlijk niets dan goed lees ik en toch.....zie je ze amper in het straatbeeld tov bukfietsen....

wat zijn daar dan de nadelen van?

zelf nog nooit op zo een ding gezeten ,dus ik zeg maar wat ik hier en daar lees....
Volgens mij is de werkelijke hoofdreden niet dat er nadelen aan het ligfietsen zitten (ja die zijn er wel), maar vooral omdat mensen kudde dieren zijn, die anderen in de kudde graag volgen. Mensen willen zogenaamd individualistisch zijn, dus wel een net iets ander merk of type fiets, maar eigenlijk willen ze helemaal niet opvallen en gewoon in de kudde worden opgenomen. De keus valt dus op een gangbaar diamant frame.

Je ziet vaak ook dat er vele nadelen worden "verzonnen" (vooroordelen) die er helemaal of bijna niet zijn:
- Stijve nek, heb ik nooit last van en anders monteer je een hoofdsteun.
- Gevaarlijk, meestal omdat men je niet zou zien. Nou dat valt wel mee, zeker met een hogere ligfiets, opvallende kleding en goede verlichting. Mensen die niet kijken zien je ook niet op een gewone fiets. Ik heb ervaring met beide en ik zie weinig verschil.
Daarnaast fiets je op een ligger met de benen vooruit, die veel beter zijn berekend om een klap op te vangen dan hoofd en armen.
Over de kop gaan lukt ook bijna niet door het lage zwaartepunt en door de gewichts verdeling kan je meestal ook nog harder remmen (ligfietsen hebben niet voor niets vaak schijfremmen).
- Enzovoort.


Maar goed, de nadelen van het ligfietsen:

-Je valt op, waardoor je nogal eens een opmerking krijgt, zeker in het buitenland. Soms is dat leuk, soms ook niet.

- Duurder dan de vergelijkbare bukfiets, maar dat schijnt met elektrische fietsen overigens geen probleem te zijn, dus waarom wel met een ligger?

- Minder wendbaar, maar dat is buiten de stad, waar je als vakantiefietser de meeste km's maakt, nauwelijks een probleem.

- Minder gangbaar, waardoor je er minder makkelijk een kan kopen en laten onderhouden. Een heleboel fietsenmakers weten er niets van en willen er daarom ook niets mee te maken hebben. Waarom? Geen idee, de onderdelen zijn namelijk gewone MTB en race onderdelen, dus als je die weet te repareren, dan maakt het frame waar het spul op gemonteerd is niets uit...

- Kleding kan lastig zijn. Een regenjas is leuk, maar als er water op je buik blijft staan door plooien van de jas, dan loopt het water via de rits naar binnen. De mouwen zijn ook zo'n punt als je met bovenstuur fietst. En fietsshirtjes met zakken op de rug, die zitten alleen maar in de weg.
Je moet dus wat meer zoeken naar goede kleding.

- Bij gladheid en echt offroad rijden is een ligfiets minder makkelijk onder controle te houden en heb je meer kans om onderuit te gaan.

- Levertijd van een ligfiets is vaak langer, omdat alles in kleine series gaat.
Vele duizenden kilometers afgelegd op ligfiets (HP Velotechnik Grashopper) met kampeervakanties in binnen- en buitenland, maar ook op gewone fiets (Snel Explorer). Al ik beide fietsen vergelijk dan wint de ligfiets het op het gebied van comfort, snelheid en persoonlijk uithoudingsvermogen. Onverhard is heel goed te doen, maar op mullig zand e.d. en takken op de weg is de Snelfiets in het voordeel. De ligfiets is best wendbaar in de stad, tenzij je er mee stoepen op en af wilt springen. Verder vind ik heuvelwerk op ligfiets véél zwaarder.
Waarom dan niet iedereen op de ligfiets? Afgezien van de aanschafprijs en het gebrek aan deskundige dealers is het volgens mij een samenraapsel van allerlei vooroordelen: bangigheid, pijn in de nek, ze zien je niet, gek (afwijkend), jurkdragend, kortom algemene onbekendheid met het fenomeen ligfiets. Dus vakantiefietsers op een gewone fiets: probeer eens een ligfiets.
Met het risico dat dit een apple/android draadje wordt of een canon/nikon gevecht heb ik enkele nadelen ondervonden met een ligfiets die voor mij de reden waren om hier niet verder in te investeren:
* Fietsen zijn te zwaar
* Onverhard vind ik het een ramp. Het kan wel, maar het kan ook met een driewieler. Wil nog niet zeggen dat het ervoor gemaakt is.
* Je kan niet lekker achter elkaar fietsen en elkaar uit de wind houden
* Lastig te bepakken, gewicht is moeilijk te verdelen.
* Kwaliteit van veel ligfietsen laat te wensen over

Just my opinion...
ik vermoed dat de ligfiets niet populair is omdat mensen het er vreemd uit vinden zien. Mijn ervaring m.b.t. gezien worden in het verkeer is gelijk aan die van jpost0760: niet beter of slechter dan op een rechtopfiets. (ik heb een redelijk hoog model ligfiets) Zelf zie je misschien op de ligfiets het verkeer beter omdat je niet de neiging hebt om naar beneden te kijken.

Ik heb trouwens wel wat last van een stijve rug op mijn ligfiets, maar dat komt vermoedelijk door een niet optimaal passende stoel. Verder vind ik het comfort van een ligfiets een stuk groter dan van mijn rechtopfiets. Klimmen gaat voor mij op de ligfiets niet merkbaar slechter dan op de rechtopfiets. Om eerlijk te zijn vind ik het zelfs comforabeler klimmen dan op de rechtopfiets. Wendbaarheid is inderdaad minder op de ligfiets maar mijn rijvaardigheid op de ligfiets is dusdanig goed dat ik bijna nooit hoef af te stappen. Offroad kan ook goed, weliswaar op een lager tempo.

Tegenwoordig wissel ik beide fietsen af, de ene keer lig ik en de andere keer zit ik licht voorover gebogen. Ik vind het fijn om meerdere verschillende soorten fietsen te hebben want volgens de wet van behoud van ellende heeft iedere fiets nadelen.

Overigens vind ik persoonlijk het bepakken van de ligfiets juist wat handiger dan op mijn rechtopfiets, omdat ik nu twee langwerpige tassen over mijn ligstoeltje leg. Hier past al mijn bagage in en ik heb nog 1 rugzakje op de achterdrager. Ik kan in 1 hand de zijtassen dragen + de rugzak vasthouden.

Toch zou ik voor een fietsvakantie buiten Europa waarschijnlijk voor de rechtopfiets kiezen omdat de ligfiets vrij veel aandacht trekt, niet alleen van mensen maar ook van dieren.
Marco Meijerink schreef:* Fietsen zijn te zwaar
* Lastig te bepakken, gewicht is moeilijk te verdelen.
* Kwaliteit van veel ligfietsen laat te wensen over
Nou waltertje, kom d'r maar in...
:-)

@Marco: Je hebt het trouwens over "veel ligfietsen". Welke waren dat?
Ik vind de bemerkingen van Marco ook bijzonder. Ligfietsfabrikanten zijn er meestal voor gekend dat ze uitsluitend beter materiaal gebruiken. Dat is mee een reden waarom ligfietsen relatief duur zijn (vergeleken met een gewone stadsfiets dan; tegenover de prijzen van reisfietsen is er geen verschil).
De voornaamste reden waarom ze zo weinig gebruikt worden is al aangehaald: onbekend maakt onbemind. Bijkomend probleem: je gebruikt andere spieren, dus kunnen de eerste honderden kilometers ontmoedigend zijn, want dan rijdt het niet echt lekker. Pas daarna begint de pret.
Voor lange afstanden vind ik alvast het comfort veel beter: je hele rug is ondersteund, geen druk op de polsen.
CapoJan schreef:De voornaamste reden waarom ze zo weinig gebruikt worden is al aangehaald: onbekend maakt onbemind.
Eerlijk gezegd vermoed ik dat 'er vreemd uitzien, anders doen dan alle anderen' veel minder met de geringe populariteit van de ligfiets te maken heeft dan een andere vorm van onbekendheid; mensen vinden het vaak eng, durven niet goed een ligfiets te proberen. Velen hebben, wanneer ze voor het eerst met ligfietsen in aanraking komen, de tijd dat ze op een gewone fiets leerden rijden al héél lang achter zich en dan is de drempel hoog om als het ware opnieuw te moeten leren fietsen.

Als je eenmaal een dagje een ligfiets hebt geleend of gehuurd, valt dat misschien allemaal best mee en rijd je er aan het eind van de dag wellicht op alsof je nooit anders hebt gedaan, maar dat weet je niet als je alleen zo heel af en toe een ligfiets op straat ziet; dan ziet het er voor veel mensen 'moeilijk' uit.

Carl
Vraag van een andere orde: passen die dingen een beetje normaal op een fietsendrager...?
Travelmaster schreef:Vraag van een andere orde: passen die dingen een beetje normaal op een fietsendrager...?
Dat zal liggen aan het model fiets (er is heel veel variatie), aan je eigen lengte (heeft invloed op hoever de neusbuis uitgeschoven wordt en dus op hoe lang de fiets is), en aan je auto.

Mijn Nazca Gaucho past prima op de fietsendrager, alleen niet legaal want 20cm te breed (de Nazca is groot, 2x26", en ik ben lang, 1.94). Dan kan ik iedere keer de neusbuis inschuiven, maar gelukkig past ie ook in mijn auto.
Carl schreef:... dan is de drempel hoog om als het ware opnieuw te moeten leren fietsen.
Dat!

Is het ook niet zo dat er eigenlijk niet valt te klimmen met ligfietsen?
Niet dat er in NL veel te klimmen valt :P

Ik zelf vind die velomobielen helemaal fascinerend. Nog niet in gereden overigens...
Geknipt en geplakt uit dit draadje van 2010....
eric190173 schreef:Ik heb geen ligfiets, maar wel sterk overwogen om een Mango (velomobiel, vergelijkbaar met de Quest) te kopen.
Maar na een uitgebreide proefrit was ik wel genezen, ligfiets oké, maar geen driewielig voertuig zoals de Mango. Alle hobbels neem je mee omdat je als je uitwijkt voor een gat altijd wel een ander wiel in een gat verdwijnt. Het fietst daardoor een stuk onrustiger. Ook is naast elkaar fietsen praktisch onmogelijk. Daarnaast moet je echt sturen en ik hou van het samenspel met je lichaam.
Ik zou dus altijd voor een tweewieler kiezen.

Een (klein) nadeel van een ligfiets vindt ik dat je over het algemeen minder overzicht hebt doordat je lager zit. Maar voor een vakantiefiets zou ik dat niet zo zwaar mee laten wegen. Ik denk dat als je niet teveel ruige wegen neemt het heerlijk is om op een lowracer op vakantie te gaan je ziet waarschijnlijk meer in dezelfde tijd...


Groet
Eric
Voor woon-werk zou ik waarschijnlijk een ligfiets aanschaffen. Maar op de manier waarop ik nu fiets (met gezin en vrienden) is een gewone bukfiets socialer...
Opnieuw leren fietsen?
Dat was misschien met een FlevoBike met kantelknik besturing zo, maar de meeste mensen fietsen in een of twee pogingen zo op weg. Je zult wel even moeten wennen wat spieren betreft, je hebt wat training nodig, maar dat is met een paar duizend km ook wel voor elkaar. Alleen maar een reden om meer te fietsen. Het is sowieso slim een paar duizend kilometer te fietsen voordat je op vakantie gaat.

Niet mee te klimmen?
Er zijn mensen die beweren dat het klimmen met een ligfiets even goed of zelfs beter gaat al met een rechtop fiets. Ikzelf vindt het iets zwaarder lijken, maar dat ligt vooral aan het feit dat het op het vlakke veel makkelijker gaat, waardoor het klimmen extra zwaar lijkt. Uiteindelijk kom je ook met een ligfiets elke helling op.

Gewichtsverdeling bagage niet goed?
Volgens mij is dat nu juist veel beter dan bij een rechtop fiets. Met banaantassen hang je het gewicht laag tussen het voor en achterwiel in, precies waar je het wilt hebben. Bij een rechtop fiets aan een sturende voorvork en ergens ver naar achteren. Dat is juist niet ideaal.

Kwaliteit van de fietsen laag?
Nou ken ik niet alle ligfietsen, maar mijn Challenge Hurricane uit 2003 geeft geen krimp, na vele vakanties, woon werk verkeer, sneeuw en pekel, enz. Volgens mij zijn de meeste ligfietsen juist van heel behoorlijke kwaliteit.

Te zwaar?
Volgens mij wordt het belang van gewicht zwaar overschat. Al is een ligfiets zwaarder, wat tegenwoordig niet of nauwelijks meer zo hoeft te zijn, dan scheelt dat op het totale gewicht van fietser, bagage en fiets maar enkele procenten. Je kan beter eerst kijken naar de luchtweerstand en rolweerstand, die een veel grotere invloed hebben op het vermogen wat je nodig hebt om een bepaalde snelheid te fietsen.

Elkaar niet uit de wind houden?
Waarom zou dat niet kunnen? Je kan als ligfietser geen rechtopfietser uit de wind houden, maar een andere ligfietser wel.


Conclusie:
Men ligfietst weinig, omdat er vele vooroordelen zijn, nadelen verzonnen worden, of nadelen aangedragen worden die makkelijk op te lossen zijn. Dat komt volgens mij doordat men niet wil opvallen, maar lekker met de kudde mee wil.
Het valt mij op dat volwassenen in Nederland je regelmatig angstig en afkeurend aankijken als je op een ligfiets fietst. Als de kinderen zeggen: "mamma ik wil ook zo een" dan kijkt mamma afkeurend de andere kant op.

Toen ik vorig jaar vertrok voor een herfst tocht zei mijn bejaarde buurman: "ik vind het nogal wat, met zo'n fiets".

In Zweden gaat dat heel anders: daar vinden zelfs de bejaarden mijn ligfiets behoorlijk interessant. Zo had ik hem eens voor een winkel geparkeerd toen twee oude mannen aandachtig de fiets gingen bekijken. Toen ik mijn boodschappen had gedaan stonden ze nog steeds naar de fiets te kijken en praten. Ze vertelden dat ze vroeger ook wel eens op zo'n fiets hadden gereden.
Enkele punten welk voor mij meespelen zijn:

1] Hoogteverschil met een reguliere fiets. Gezien ik vrijwel altijd met mijn partner fiets, is het toch wel prettig om naast elkaar, op ooghoogte te kunnen spreken. Bij een enkele ligfiets, wordt dit wat lastig.

2] Ik doe niet moeilijk over stukjes off-road, dijk helling of bospad naar beneden als shortcut, fiets even gemakkelijk over een klein greppeltje tillen, etc. Terwijl op een ligfiets zal dat toch niet direct even comfortabel zal aanvoelen, gezien het onbekend zijn met het fietsen op zo'n ding. En hoewel aanleren van dowhill off-road zeer zeker mogelijk is op een ligfiets, vormt het wel een nodige extra stap.

3] Hoewel ik zeer zeker niet bang ben in het verkeer aangereden te worden, of het vermoeden heb op een ligfiets deze kans te doen vergroten, baart de lage positie me toch wel zorgen. Wordt je op een reguliere fiets aangereden door een standaard Europese of Aziatische auto, dan is het merendeel van de directe impact laag met mogelijk secundair hoofdletsel bij het niet dragen van een helm. Voor de ongelukkigen welk getroffen worden door bijv. een tractor, vrachtwagen of een Amerikaanse auto met soortgelijk groot uitgevallen formaat komt letsel aan borst en buik frequenter voor.

In geval van een ligfiets voel ik me er dan ook niet gerust bij wat er eventueel zou kunnen gebeuren in geval van een aanrijding. De positie is toch een stuk lager, en mogelijk kwetsbaarder in het geval van auto vs. fiets.
Ik heb een ligfiets geprobeerd, en ik kreeg erg veel last van m'n knieën en lage rugpijn.
stef.l schreef:In geval van een ligfiets voel ik me er dan ook niet gerust bij wat er eventueel zou kunnen gebeuren in geval van een aanrijding. De positie is toch een stuk lager, en mogelijk kwetsbaarder in het geval van auto vs. fiets.
Er wordt ook het tegenovergestelde beweerd, doordat je op een ligfiets bij een botsing eerder van je fiets zou rollen en bovenop de motorkap terecht zou komen, in plaats van tussen auto en fietsframe bekneld te raken en onder de auto terecht te komen. Maar zoals vaker bij het onderwerp fiets en veiligheid blijven het vooral speculaties zonder cijfermatige onderbouwing.
als ik de reacties hier zo lees , blijkt dat het antwoord op mijn vraag niet zo eenvoudig is....
maar ik blijf deze zeer interessante discusie hier graag volgen!!
eindgebruiker schreef:
stef.l schreef:In geval van een ligfiets voel ik me er dan ook niet gerust bij wat er eventueel zou kunnen gebeuren in geval van een aanrijding. De positie is toch een stuk lager, en mogelijk kwetsbaarder in het geval van auto vs. fiets.
Er wordt ook het tegenovergestelde beweerd, doordat je op een ligfiets bij een botsing eerder van je fiets zou rollen en bovenop de motorkap terecht zou komen, in plaats van tussen auto en fietsframe bekneld te raken en onder de auto terecht te komen. Maar zoals vaker bij het onderwerp fiets en veiligheid blijven het vooral speculaties zonder cijfermatige onderbouwing.
Een fietser raakt meestal slechts tijdelijk beklemd. Tussen auto en frame. Waarna de fietser of een smak naar de grond maakt, of de motorkap op. Enkel in geval van grote voertuigen zoals vrachtwagen, bussen, tractors of groot formaat personen auto's zie je dat patiënten mogelijk ook echt langdurig beklemd raken.

Voor wat betreft ongevallen met ligfietsen heb ik geen ervaring met patiënten welk dit overkomen is. Maar met een stuk frame (stuur) tussen de benen zul je alsnog op soortgelijke wijze tijdelijk beklemd raken. Vervalt uiteraard indien je een ligfiets hebt welk dit niet heeft. Het rollen op de motorkap hangt af van je zwaartepunt. Omhoog rollen over een rand verloopt moeizaam, en gebeurt het wel heb je alsnog een zware klap gehad daarvoor. Hangt af van de hoogte van de ligfiets en auto of dit zal lukken.

Bij bijv. een ligfiets van dit formaat, zal dat mogelijk wel kunnen (hoewel stuur tussen de benen een probleem zou kunnen vormen):
http://www.knurft.net/site/wp-content/g ... er-web.jpg

Maar in het geval van veel ligfietsen, zit je toch al snel een stuk lager dan dat. Maar er is inderdaad geen geschikte cijfermatige onderbouwing. Maar neemt niet weg dat het binnen het kader van de eigen veiligheid niet iets is om in ogenschouw te nemen. En daarbij ieder voor zich de eigen afweging te laten maken hoe reëel ze een bepaald scenario lijkt of niet. Of waar de grenzen van hun comfort zone ligt.
Dat zeg ik, speculaties.

Vergeet ook niet de helm in deze discussies te betrekken ;-)