Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gps - Forum Wereldfietser

Gps

Gps

Vorig jaar mijn reis door Europa met een Garmin egde 800 gereden. Dit is niet heel goed bevallen daar de egde bij het herberekenen heel veel tijd nodig had. Soms ook bij het herberekenen gaf de egde aan onvoldoende geheugen. Het kaartje wat ik gebruik is open fietsmap.

Nu wil ik een andere gps kopen. Mijn oog is gevallen op een Garmin monterra of een Oregon 650. Graag wat info wat een goede keus is.

Groet, Ruud
deze discussie is al 100x gevoerd op dit forum. Gebruik de zoek functie aub.
Verder is het nooit aan te bevelen om automatische routering te gebruiken.
probeer een track te maken of te downloaden. scheelt ook batterijen!
Het rekenprobleem zal een relatie hebben gehad met de kaart en kun je altijd tegenkomen vrees ik. Maar het kan ook te maken hebben met routeringsinstellingen. Het klinkt bijvoorbeeld logisch om snelwegen vermijden aan te vinken maar bij de OFM moet je dat nu juist niet doen.

Qua monterra/montana: beiden zijn toestellen waar ik erg enthousiast over ben. De monterra heeft daarbij de mogelijkheid van android als belangrijkste extra. Wel hoor je vooral omtrent de Monterra nogal wat bug-meldingen; het gros daarvan is echter gerelateerd aan geocaching; als fietser zul je het niet snel tegenkomen.
Hou er ook rekening mee dat door het grote scherm het stroomverbruik hoger is.

Ook bij de oregon6xx is het stroomverbruik hoger dan bijv bij de gpsmap62. Garmin spreekt over 16 uur op twee batterijen; in de praktijk is dat eerder de helft. Niet echt een probleem; kwestie van twee reservebatterijtjes meenemen.
Ander punt van kritiek is dan bediening van beiden in de regen en met handschoenen minder goed gaat. Voor de meesten niet zo belangrijk, maar je moet het wel even weten.

Tot zover de wat kritische aspecten; voor de rest, zoals instelbaarheid, bedieningsgemak, afleesbaarheid etc etc zijn het beiden erg sterke toestellen.

En tsja.. de Monterra heeft natuurlijk een prachtig groot scherm. Maar het toestel is ook behoorlijk fors. Op het stuur niet per se een probleem; in de hand iets te veel 'baksteen'. Maar da's persoonlijk.

Zie ook de video's:
Oregon 6xx: http://youtu.be/UjlZhFyKETc
Monterra: http://youtu.be/vEZxAbUh6RM

Succes met de keuze!
Ik heb zowel met de Monterra als de Oregon 600 ervaring. Daarmee los je het probleem met herberekenen niet op, dus daarvoor hoef je geen nieuwe gps aan te schaffen! Pas je routeringsinstellingen iets aan, dat kan ietsje schelen maar veel verder dan een route van 100 km wordt lastig. Het apparaat dat het verst kwam icm de Openfietsmap is een Dakota 20.

Zeker in vergelijking met de Edge is de Monterra een baksteen op je stuur, hou daar rekening mee :wink: Je hebt wel een veel groter scherm, maar de scherpte van de Oregon 600 heeft ie niet. Bovendien bevat het ding nogal wat bugs, dus tenzij je de Android apps echt nodig hebt zou ik 'm voorlopig niet aanraden.

De Oregon 600 is een prima apparaat met heel goed scherm, alleen in de regen laat dat scherm het afweten (niet te bedienen). Stroomverbruik is vergelijkbaar met de Dakota en zal meevallen in vgl met de Edge (maar daar heb ik geen ervaring mee).
De EDGE's werken wat anders dan de meeste andere GPS ontvangers.

Worden tracks in het GPX formaat op een normale ontvanger als een "dode" (=geen route aanwijzingen) streep weergegeven, op de EDGE worden GPX-tracks alsnog doorgerekend om te routeren. Was dat bij de 705 gewoon onwerkbaar, bij de 800 werkt dat al beter.

Om deze problemen te ondervangen kan in plaats van een GPX-track een koers bestand in het TCX formaat gebruikt worden.

Met het gratis programma TCX converter kunnen GPX-tracks omgezet worden in TCX-koersen.

Het is overigens aan te raden uitvoerig thuis te experimenteren, dan kom je onderweg niet met dit soort verrassingen te staan.
Kan je ook in de gps zien hoe oud deze is

Mario