Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor een nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Advies voor een nieuwe fiets

Ik heb de vragenlijst ingevuld, hopelijk kunnen jullie met goede tips komen. Ik heb al veel research gedaan, maar heb weinig verstand van fietsen en er is zoveel om op te letten... Alvaast heel erg bedankt voor jullie adviezen en tijd! Ik wacht in spanning af!

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

In eerste instantie woon-werkverkeer. Dit gaat om 4 dagen in de week 30 km per dag.
Daarnaast ga ik komende zomer vanuit Briancon (Franse Alpen) terug naar Nederland fietsen. Of dit de enige fietsvakantie buiten Nederland wordt zal moeten blijken. Korte fietsvakanties in Nederland doe ik vaker.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Ik zoek een sportieve fiets, maar niet té sportief. Ik heb een zwakke rug en vind het niet prettig om te fietsen op een fiets met een stuur dat lager staat dan het zadel, ik moet in ieder geval de mogelijkheid hebben om soms eens rechtop te gaan zitten.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ja, swinters is het woon-werkverkeer vaak in het donker.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

In principe niet.

Waar gaan de vakanties naar toe?

-Korte vakanties in Nederland
-Franse Alpen terug naar Nederland
-Als dit bevalt in toekomst mogelijk vaker, maar nooit vakanties langer dan een week of 3.

Wat voor vakanties worden dat?

Ik ben dol op kamperen, dus altijd, ook in Nederland, met tent en kookspullen. Dit heb ik allemaal lichtgewicht.

Je lichaamslengte

Ik ben 1.83m

Je gewicht

rond de 80kg

Je lichaamsbouw

Normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Ik verwacht maximaal zo'n 25 kilo.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Zuid-Holland, dichtbij zowel Den Haag als Rotterdam

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?

Kopen wel, maar onderhoud moet in de buurt kunnen.

Wat is je budget?

Maximaal 1500 euro

Welke fietservaring heb je?

Ik fiets gemiddeld zo'n 6000-7000 km per jaar, voornamelijk woon-werkverkeer. Af en toe wat mountainbiken. Afstanden normaal zo'n 10-40km, maar ik schrik niet van afstanden onder de 100km op een dag.
Woon-werk fiets ik nu op mijn hybride niet heel snel (anders kom je ook zo bezweet aan), meestal 17-20 km/u.

Welke fietsen heb je (gehad)?

Ik heb momenteel een hybride Batavus Jakima, bevalt goed, maar zit is niet heel sportief en hij begint nu, na zo'n 6 jaar slecht te schakelen en door te roesten op sommige plekken.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Ik wil zo weinig mogelijk aan onderhoud doen, uiteraard wel schoonmaken, ketting smeren ed. Ben niet handig met fietsen zelf in elkaar zetten etc.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Ja, maar heeft niet de voorkeur.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Nog niet heel concreet.

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Wel handig, niet noodzakelijk.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Ik wil de fiets in mei hebben.
Wat dacht je van deze:
http://www.fahrradmanufaktur.de/katalog ... XT-30-Gang
Hier is de Anglaisversie aangeschaft. Een mooie, stevige en niet al te zware fiets. Wel moet je van het schakelsysteem houden. Prima als je niet al te veel spullen mee neemt en slechts af en toe onverhard fietst.

VSF heeft ook fietsen voor wat steviger gebruik, met bredere banden en voordragers. Bijvoorbeeld de T-400. Voor een tocht in Frankrijk zijn voortassen denk ik echter niet nodig. En een wat lichtere fiets is wel zo prettig als ww-fiets.

Uiteraard is er nog een hele range aan andere merken, zoals Santos (waarschijnlijk buiten budget), Avaghon (misschien net binnen budget) etc. Deze hebben als voordeel dat je ze naar wens kunt opbouwen, met nog degelijker onderdelen.
Ik vind het een hele mooie optie, maar is er een winkel in nederland (liefst Rotterdam/Den Haag) die hem verkoopt? Ik zou graag eerst eens uitproberen... De enige die ik op internet kan vinden zit in Amsterdam.
Precies in Rotterdam, bike4travel.nl
Super! Dan ga ik daar binnenkort langs...
kapaja schreef:Ik vind het een hele mooie optie, maar is er een winkel in nederland (liefst Rotterdam/Den Haag) die hem verkoopt? Ik zou graag eerst eens uitproberen... De enige die ik op internet kan vinden zit in Amsterdam.
Nochtans staan de dealers gewoon op de website: http://www.fahrradmanufaktur.de/de/inde ... endler.php