Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tubus cargo 28 inch past ook op 26inch fiets? - Forum Wereldfietser

tubus cargo 28 inch past ook op 26inch fiets?

Past een tubus cargo voor 28 inch ook op een 26 inch fiets?
Wat zijn eventuele bezwaren?
Ik heb een giant drager van een 28inch fiets op een 26 inch fiets geplaatst, dat is geen enkel probleem.

Hoi Sabine,

Het past allemaal wel, maar de pootjes van een 26# zijn wat korter, waardoor je bagage lager komt te hangen en de balans van je fiets dus veel beter is. Bij een Logo zit het allemaal nòg wat lager, met bijbehorend beter weggedrag. Vergis je niet in het belang van het zo laag mogelijk, en zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van je fiets hangen van je bagage.(Is dit een begrijpelijke zin?)

Groet,

Matthijs

[quote="Spironski"]Hoi Sabine,

Het past allemaal wel, maar de pootjes van een 26# zijn wat korter, waardoor je bagage lager komt te hangen en de balans van je fiets dus veel beter is. Bij een Logo zit het allemaal nòg wat lager, met bijbehorend beter weggedrag. Vergis je niet in het belang van het zo laag mogelijk, en zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt van je fiets hangen van je bagage.(Is dit een begrijpelijke zin?)

Groet,

Matthijs[/quote]

De zin is begrijpelijk, maar tenzij je op een driewieler fietst is de rest onzin.
1) de 28" is er later bijgekomen en 15 mm hoger, dat komt iets beter uit op hybrides met dikke banden en spatborden. Tot die tijd schroefde je overal de 26 op.

2) Een lager zwaartepunt is op een tweewieler nauwelijks interessant afgezien van de geweldige invloed die '15 mm lager' op de zwaartepuntshoogte(-3mm) zal hebben. Hoe hoger het zwaartepunt des te groter het interval tussen twee stuurcorrecties en dat is alleen maar rustgevend ;). En als lagere tassen betekent dat je ze verder naar achteren moet zetten om er niet tegenaan te komen is de invloed op de besturing zeker negatief.

Hoi Marten,

Helemaal onzin? Volgens mij zijn we het een stuk meer eens dan je denkt.

Punt 1) bevestigt volgens mij mijn verhaal: als het kàn, neem dan de 26#, de 28# brengt het geheel maar onnodig omhoog.
De consequentie van je punt 2) zou zijn dat je de bagage maar zo hoog mogelijk moet opstapelen als je kan, hoe hoger hoe stabieler, en dat wil er bij mij niet in. Dat zit alleen maar om te vallen. Ik denk hoe dichter bij je achteras, hoe beter (als met het lage gewicht van een koorddanser, zeg maar).
En over het naar onderen, dus naar achteren plaatsen van gewicht ben ik het gewoon helemaal met je eens. Daarom heb ìk een Cargo en geen Logo, daarover heb ik kortgeleden nog zitten "discussieren" op een forum discussie:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... sc&start=0

Op die discussie werd echter wel gezegd dat men het lager plaatsen van de bagage op de Logo als positief kon ervaren. Het punt dat ik er (en ook met deze laatste posting) wilde maken was dat je volgens mij het geheel beter zo compact mogelijk kan maken. Ergo: de Cargo :D
Bij Sabine kan ik me echter ook voorstellen dat ze bij de Logo, omdat ze een vrouw is en dus waarschijnlijk niet al te grote voeten heeft, de bagage daardoor wel een stukje naar onderen kan -, maar niet naar achteren hoeft te plaatsen, vandaar.

Hoi Spironski en Marten (en natuurlijk Bieni),

naast jullie uitstekende opmerkingen wil ik toch een voordeel plaatsen bij het gebruik van een '28 inch' drager op een fiets met 26 inch wielen. (pff lange zin hoor...)
Hierdoor komt er nl. meer ruimte vrij voor een breed SKS spatbord. :lol:

Van de aanschaf van de tweede hands tubus cargo voor 28# heb ik afgezien Het is n.l. mogelijk om voor 12 euro meer dan de prijs van de 2e handse een nieuwe te kopen via internet (en geen verzendkosten)

Dan kan ik i.e.g. zelf beslissen, al jullie goede raad meegenomen, of ik voor een 28# of 26# ga. 8)

In elk geval weer bedankt!
Sabine

Dat hoger-, dan wel lager plaatsen van bagage heeft me toch een beetje bezig gehouden. En hoewel het effect van 15mm verschil inderdaad niet overdreven moet worden (daarin heb ik me onnauwkeurig uitgedrukt door te stellen dat het veel stabieler zou zijn), zal het toch enig verschil maken. Ik merk in ieder geval een flink verschil of ik met mijn tent bovenop de drager fiets, of niet.
Dat van die stuurcorrecties van Marten klopt natuurlijk ook, maar het is wellicht te vergelijken met iets wat in de scheepvaart al lang bekend is. Schepen met een laag zwaartepunt hebben dan wel last van deining, maar zullen niet snel kapseizen. Een schip met en hoog zwaartepunt heeft aanmerkelijk minder last van deining, maar zal, eenmaal over een bepaald punt, beslist omslaan.
En dan is nu vanzelfsprekend de vraag hoeveel deining je als fietser hebt... :D

Bieni schreef:Van de aanschaf van de tweede hands tubus cargo voor 28# heb ik afgezien Het is n.l. mogelijk om voor 12 euro meer dan de prijs van de 2e handse een nieuwe te kopen via internet (en geen verzendkosten)
Waar kan je de Tubus Cargo voor 40 euro kopen?? Ik ben dan namelijk ook wel geintresseerd.

Bij futurumshop Niet voor 40 euro, wel voor 67.45 euro. 74.95- 10% extra korting als je overboekt.=67,45. Die 2e hands zou 55 euro zijn.