door
math » zo 02 feb, 2014 21:17
Sabien, ik weet niet of je het jezelf realiseert, maar voor jouw 'Haalbaar?' is die 50 dagen van veel groter belang dan het type fiets. Ik denk dat het type fiets pas of de vijfde of zesde plaats komt.
Het belangrijkste voor die vraag is "Hoe sterk is de fietser?" Ben jij iemand die de Marmotte met 'goud' uitrijdt? Als het antwoord ja is, denk ik dat het wellicht haalbaar is. Heb je nog nooit de Marmotte gereden, dan denk ik 'nee'.
Op de tweede plaats komt de vraag hoeveel bagage (zonder eten en drinken) je denkt mee te nemen. Is het antwoord 30 kg, dan denk ik 'nee'. Is het 15-20 kg, dan denk ik 'misschien wel'.
Op de derde plaats komt de vraag of je denkt ook met slecht weer ca. 100 km over modderige wegen te willen rijden met ca. 1200 meter klimmen per dag.
Op de vierde plaats hoe bedreven je bent in het in het wild kamperen.
Anders gezegd: 50 dagen is heel krap, maar kan wél als je sterk bent. 28 inch wielen zijn eerder een voordeel tov 26 inch, omdat ze makkelijker rollen over oneffenheden en wasborden, die er heel veel zijn. Inderdaad zijn 50 mm brede banden gewenst als je verder geen vering hebt. Dan nog zullen je polsen en ellebogen het zwaar te verduren krijgen.
Stel je geen MTB-route voor als in Nederland, waar je voordurend slingerend door bossen fietst over smalle paadjes. De GD bestaat uit merendeels brede, rechte 'dirt roads', maar wel met flinke hoogteverschillen.
Van belang is ook hoeveel rek er in je schema zit om de terugvlucht op tijd te halen. Als je noord-zuid rijdt, eindig je aan de Mexicaanse grens, maar dat is een doodlopend eind. Je zal dan nog naar Tucson-AZ of El Paso-TX moeten komen. Dat kost ook nog een paar dagen.
Ik zou beginnen met het boek Cycling the Great Divide van Michael McCoy te lezen. Er is net een nieuwe versie uit, waarin ook het Canadese stuk beschreven is. Ik verwacht dat McCoy ongeveer 70 dagen, zonder rustdagen, rekent voor de volledige route.