Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duivels dilemma: Santos of VSF, XT of Rohloff? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Duivels dilemma: Santos of VSF, XT of Rohloff?

Ik rij met ketting. De tandriem (Gates belt) is van latere datum. De belangrijkste draaiende delen zijn: SON naaf vóór, een SKF-600 trapas en een Rohloff achter.

De Marathon XR, op druk gehouden, is zeer slijtvast. Maar niet zo comfortabel, als je veel op de verharde weg rijdt. Eén keer vóór lek gereden en pas gemerkt in de bocht. Toen de band van de velg-rand schoof en ik van de fiets.
Banden zijn de lucht- en rubber vering van de fiets. Stugge banden geven meer rolweerstand bij vervorming van loopvlak en zijvlakken. Ook door vervorming van het anti-lek laag. Dat geldt ook voor een dikkere binnenband.

Profiel is op een fietsband is alleen noodzakelijk buiten de verharde weg. De Schwalbe Kojak 35-622 kan max 100 kg hebben. Ik vermoed hetzelfde voor de Pasela 37-622. Met bagage kom ik rond de 100 kg, excl. eten en water. Als ik zou kiezen voor iets bredere banden, denk ik aan Marathon Racer 40-622.

De Avaghon S28.0 heeft voldoende ruimte voor 2,25" of 55 mm brede banden. Ook met brede spatborden. Ik heb spatborden voor circa 47 mm brede banden. Rij nu met 42-622. Breed zat voor een 19 mm velg. Voor bredere banden zou ik voor 21 of 23 mm brede velgen kiezen. Voor een Big Apple, 55-622, zelfs een 25 mm velg. Geeft ook een stabieler wiel. Komt de bandbreedte in de buurt van de opgegeven maat.

Piet.
Onlangs ook een Avaghon met Rohloff aangeschaft. Prima fiets. De gemonteerde 50 mm Schwalbe Marathon vervangen door de 42 mm Schwalbe Marathon plus tour, perfecte band met 5 mm antileklaag. Dit moest overigens omdat mn Bob-Carrier niet achter de 50mm band(29er) paste. Gaat binnenkort mee op een tochtje door Zuid-Marokko.
PietV schreef:De Schwalbe Kojak 35-622 kan max 100 kg hebben. Met bagage kom ik rond de 100 kg, excl. eten en water.
De belastbaarheid die Schwalbe voor hun banden opgeeft is per stuk!
Overigens heb ik ook mijn XR-banden na 6000 km zwoegen afgegeven omdat ik ze veel te zwaar vond fietsen. Ze vertoonden inderdaad nauwelijks slijtage.
Leon
Het is me bekend dat de draagkracht per stuk is. Ik ga waarschijnlijk voor Panaracer Pasela, Die band zal ook rond de 100 kg draagkracht/stuk zitten.

De Marathon XR passen ook onder de transportfiets die ik heb staan. Mijn zoon rijdt daar weleens post mee voor Post NL Prima voor drie volle tassen en wat op die achtertassen. Kan ie 5 jaar mee vooruit.

Piet.
Ook mijn bijdrage is natuurlijk erg persoonlijk gekleurd. Ik herken je opmerkingen over de Santos en de VSF. Ik heb ze vorig jaar ook af laten vallen om dezelfde argumenten (onrustig en erg "lange" zit).
Ik heb toen uiteindelijk een VanNicholas Pioneer gekocht met rohloff en beltdrive. Nu heb ik een Avaghon 28 XT en de zojuist genoemde fiets staan. Ik vind de Avaghon veel lekkerder fietsen. Hij lijkt veel lichter te lopen. Gevolg: Sinds mijn aanschaf van de mooie vanNicholas, fiets ik mijn fietsvakanties (4 weken dit jaar) nog steeds op de Avaghon! en gebruik ik de Pioneer rohloff alleen voor ritjes rondom huis en werk bij slecht weer (overigens voor de duidelijkheid ook alweer 2400 km).

Verder vind ook ik het onderhoud bezwaar van XT wel meevallen. Af en toe beetjes schoonmaken, olie en eens per duizenden (bij mij zo'n 8000 km) een keer een nieuwe ketting en tandwielen).
Ik vind het XT schakelen ook veel comfortabeler. Ik ben een souplessefietser en schakel dan ook veel. Van het rohloff schakelen krijgt ik op den duur last van mijn pols. Wat mij betreft is de rohloff meer voor de gezapige rijstijl met weinig schakelen (Vind ik eigenlijk wel passen bij mensen die halverwege een helling opnieuw moeten wegfietsen) of voor mensen die echt de rimboe ingaan (vanwege de betrouwbaarheid).

Maar zoals gezegd eenieder zijn eigen voorkeur en argumenten.

Succes,

Marc
Het is alweer een aantal weken geleden dat ik hier iets meldde. Dank voor de reacties in de tussentijd.

Mark: voel me aangesproken door de (fraaie) term ´souplessefietser´. Ook ik schakel veelvuldig en kies meestal het lichtst mogelijke verzet. Maar weet nog niet of dat automatisch tot de keuze voor XT leidt.

Mijn verkenningstocht naar de meest geschikte vakantiefiets ging intussen onverminderd voort. Het dilemma Santos of VSF is inmiddels een gepasseerd station. VSF viel af omdat de geometrie van dat merk me nekkramp bezorgt. Santos is echter nog wel in beeld, eerlijk gezegd vooral omdat hun fietsen er bloedmooi uitzien. Stoer én relaxed. Afgelopen week heb ik weer op enkele (28 inch) modellen (XT en Rohloff) proef gereden. Moet zeggen dat de 'onrust' die ik eerder in het voorwiel ervaarde, me nu meeviel. Stel me voor dat dat met bepakking (stuurtas + evt. voortassen) nog beter zal zijn.

Intussen is ook de idworx Easy Rohler in beeld gekomen. Een fiets die nog meer degelijkheid uitstraalt (en bezit), maar wat minder avontuurlijk vakantie-gevoel. Bereed een exemplaar uit 2008, voorzien van Magura, naafdynamo en natuurlijk Rohloff. Gaf me een Volvo Stationcar gevoel, mede door die 50mm brede Big Apple banden. En toch trapte het even licht weg als mijn huidige Batavus Jakima.

Waarmee ik bij een nieuw dilemma ben beland:
- een idworx Easy Rohler (Rohloff, 4 jr.) voor ca. 2000 euro
- of een Santos Travelmaster 2.8 alu (geheel XT, 4 jr.) voor ca. 1100 euro
Ben met name benieuwd naar ervaringen met de Easy Rohler!

Correctie op eerder bericht: op de Santos TM 2.8 passen max. 42mm banden.
Blijkbaar prikkelt mijn nieuwe dilemma niet tot reacties :?

Welnu, uiteraard heb ik mijn vakantiefietsverkenningstocht voortgezet; langs winkels, via Google en fora. Gaandeweg werd me duidelijk dat de combi Rohloff/Magura/naafdynamo (al dan niet Son) me de meeste toegevoegde waarde t.o.v. mijn huidige Batavus Jakima (86.500 km) bood. Want een fiets met dit trio is:
1. veel comfortabeler
2. een enorme kwaliteitssprong voorwaarts
3. duurzaam dus efficiënt
4. onderhoudsarm dus efficiënt

In de laatste fase van mijn verkenning resteerden de volgende opties:
Avaghon S28.0
Surly Long Haul Trucker
Santos Travelmaster 2.8 alu
Idworx Easy Rohler

Punt was wel dat al deze fietsen voorzien van het magische trio nieuw al gauw 3 à 4 duizend euro kosten, terwijl ik mijn budget had vastgesteld op max. 2200 euro.
Tijdens een bezoek aan een kwaliteitsdealer vanwege een daar aanwezige Avaghon S28.0 Rohloff occassion (die te groot bleek), toverde de dealer een idworx Easy Rohler occassion tevoorschijn. Vier jaar jong, in nieuwstaat, nog maar 2900 km op de teller en toch 'slechts' 1850 euro. Meteen een proefrit gemaakt, die zo goed beviel, dat ik de fiets reserveerde. Vanavond nogmaals een proefrit gemaakt, nu met ca. 20 kg bepakking. Asfalt, klinkerwegen, zandpaden, hellingen; in alle omstandigheden gedroeg de ER zich voorbeeldig. Enthousiast keerde ik bij de dealer terug; we hadden een deal!
Komende week wordt de Easy Rohler voor mij 'gecustomized'. Ander zadel (Terry), Tubus Duo voordragers, Ergon grepen met bar-ends, pompje, bidonhouders enz.

Omdat ik mijn ideale fiets gevonden, is dit mijn laatste bijdrage aan deze draad. Mogelijk start ik binnenkort een nieuwe draad over de Easy Rohler...

Leonard
Ik vind je keuze voor een ER uit 2008/2009 voor die prijs verstandig. Ik rijd op exact dezelfde fiets en hij bevalt me vanaf het eerste moment uitstekend. Stuurt wat nerveus in onbeladen toestand, maar uiterst stabiel met 20-25 kg achterop. Ik heb er 50 mm Marathon Supremes op liggen en doe veel asfalt en af en toe wat onverhard, nooit problemen, ook niet in de bergen. Enige structurele verandering is de vervanging van de buitenboordlagers door een SKF vierkante as. Sindsdien voelt de aandrijflijn een stuk strakker.
Veel plezier ermee!
wimmo17 schreef:Ik vind je keuze voor een ER uit 2008/2009 voor die prijs verstandig. Ik rijd op exact dezelfde fiets en hij bevalt me vanaf het eerste moment uitstekend. Stuurt wat nerveus in onbeladen toestand, maar uiterst stabiel met 20-25 kg achterop. Ik heb er 50 mm Marathon Supremes op liggen en doe veel asfalt en af en toe wat onverhard, nooit problemen, ook niet in de bergen. Enige structurele verandering is de vervanging van de buitenboordlagers door een SKF vierkante as. Sindsdien voelt de aandrijflijn een stuk strakker.
Veel plezier ermee!
@Wimmert
Hoor veel goede verhalen over die SKF vierkante as, maar dan heb je er ook een nieuw crank bij gekocht. Zal misschien ook strakker aanvoelen. Welk crank heb je erbij gekozen?

@Leonard
Gefeliciteerd met de aankoop, toch een classic die Easy Rohler. Daar ga je nog veel plezier aan beleven.
@AB
Ik heb hier geen reacties gezien van Wimmert, dus neem ik aan dat je mij bedoelt :wink: .
Ik (dwz M-gineering deed dat voor mij) heb de SKF-as aangevuld met Sugino XD cranks.
Leonard, sorry dat ik niet eerder jouw draadje las.
Gefeliciteerd met de Idworx ER. Aan de fiets zal je nog jaren plezier beleven.
Fiets is duur maar je krijgt er wel wat voor terug. Zeer onderhoudsvriendelijke fiets, waar je weinig omkijken naar hebt.
Buitenboordlagers zou ik vervangen door een EBB Long Life, gaan echt niet meer stuk en schaf je één keer aan (ca. 125,--).
Voor het opspanning zetten van de ketting, inbusbouten bij de bracket losdraaien even schoonmaken en van montagepasta of lagervet voorzien.
Draai deze inbusbouten niet tot max. 15 Nm vast!! De kans dat de alu bouten breken is dan redelijk groot. De kapotte bouten krijg je altijd wel weer uit het frame, omdat de spanning eraf is.
Zet de inbusbouten weer vast tot 10 à 12 Nm. Heb je geen momentsleutel, dan hou je je vast aan "vast is vast" (dus niet met je hele gewicht aan de inbussleutel gaan hangen).
Verder adviseer ik je groene Magura remblokjes te nemen. De standaard grijze remblokjes vind ik persoonlijk wat te hard en de velgen slijten er harder van. Ik gebruik deze alleen bij het inrijden van de velg. De groene remblokjes slijten wel wat harder maar zijn "vriendelijker" voor je velg (je velgen slijten minder).
Succes met de ER!
Frits
Frits schreef:Buitenboordlagers zou ik vervangen door een EBB Long Life, gaan echt niet meer stuk en schaf je één keer aan (ca. 125,--).
Voor die prijs kun je ook 5 buitenboordlagers Shimano Ultegra kopen. Of 4 stuks Shimano Dura Ace, of XTR. Van Tiagra zelfs 6... Dan moeten die binnenboordlagers wel heel veel beter zijn, wil dat economisch nog aantrekkelijk zijn, toch?
Henrie, als je weinig budget hebt en veel aan je fiets wilt sleutelen, zou ik hier misschien ook wel voor kiezen.
Maar je kan ook even doorsparen en wil je zorgeloos en zonder problemen fietsen dan zou ik kiezen voor een EBB Long Life (door Gerrit Gaastra ontwikkelt en in samenwerking met een Zwitsers bedrijf speciaal gemaakt voor Idworx) of SKF of een ander hoogwaardig bracketlager.
En inderdaad deze binnenboordlagers zijn heel veel beter dus zeker in economisch opzicht zeer aantrekkelijk.
Frits
Henrie schreef:Voor die prijs kun je ook 5 buitenboordlagers Shimano Ultegra kopen. [...]Dan moeten die binnenboordlagers wel heel veel beter zijn, wil dat economisch nog aantrekkelijk zijn, toch?
Jammer is wel dat, als je er niet heel snel bij bent, je versleten HollowtechII-lagers zich een weg door je trapas knabbelen en je dan niet alleen je lagers, maar ook je hele crankset kan vervangen. Als je dat 5 keer doet, waren inwendige lagers toch economischer geweest. :wink:

Groetjes,

Carl
Inmiddels geniet ik alweer 1,5 jaar van het sublieme rijgedrag van de idworx ER!

Maar nu zijn de buitenbanden (Big Apple) toch echt aan vervanging toe. Trouwens, de binnenbanden wrs. ook. Afgelopen zondagmorgen trof ik de achterband plat aan; spontaan leeggelopen (?). Opgepompt tot ca. 4 Bar, ca. 70 km mee gefietst, probleemloos. Maar gistermorgen wassie opeens weer plat... wonderlijk.

Hoe dan ook, wil de buitenbanden sowieso vervangen door een snellere variant. Tijdens de Fiets- en Wandelbeurs met medewerker van Schwalbe uitvoerig gesproken over mogelijke alternatieven. De Supreme kwam vorig najaar al als favoriet voor me uit de bus. Nu kwam daar de Almotion bij; de eerste berichten zijn veelbelovend, maar voordat ik voor de Almotion kies, zou ik graag eerst nog wat praktijkervaringen met deze band willen vernemen:
1 is hij echt beduidend sneller dan de Supreme?
2 hoe is de grip, onder verschillende omstandigheden?
3 theoretisch zou de Almotion minder lekbestendig zijn dan de Supreme; speelt dat in de praktijk ook een rol?

Kortom, iedere ervaring met de Almotion - al dan niet in vergelijking met de Supreme - is welkom!

Groet, Leonard