Bob&Marguérite schreef:Martin E. van Doornik schreef:
Overigens vroeg ik mij af, doet een zonnewijzer mee met onze 'zomertijd'?
Voor diegene die ook de bovenstaande vraag hebben, heb deze vraag aan de constructeur gesteld met het navolgende antwoord:
In je volgend bericht vraag je "hoe zit het met de wisseling naar zomertijd?"
Bij de zonnewijzer in Hoeselt en ook in Diepenbeek is die vraag niet relevant.
Zij geven immers niet het uur aan maar wel hoelang het nog duurt tot de zon ondergaat.
Als je aan je huisgenoten meedeelt: "het zal nog anderhalf uur duren voor ik thuis ben" speelt wintertijd of zomertijd daar ook geen rol in.
Maar ook bij andere zonnewijzers die wel het uur aangeven speelt zomertijd of wintertijd geen rol.
Een zonnewijzer geeft immers meestal de zonnetijd aan (is niet hetzefde als zomertijd).
Die is afgeleid van het ogenblik dat de zon precies in het zuiden en dus op haar hoogste punt staat, dan is het per definitie 12 uur.
Dat is afhankelijk van de plaats waar men zich bevindt.
Daarom spreekt men van "de echte plaatselijke tijd".
Als het precies twaalf uur is op een oostelijk gelegen plaats, bijvoorbeeld Bad Nieuweschans in het uiterste oosten van de provincie Groningen, zal de zonnewijzer in een meer westelijk gelegen plaats als Cadzand in het uiterste westen van Zeeland, nog lang geen twaalf uur aanwijzen. Bad Nieuweschans ligt op ruim 7° OL, Cadzand op ongeveer 3° OL. Het kost de aarde vier minuten om een graad onder de zon door te draaien. Het duurt dus ongeveer een kwartier tussen het tijdstip waarop de zon zich op haar hoogste stand in Bad Nieuweschans bevindt tot het tijdstip waarop de zon zich op haar hoogste stand in Cadzand bevindt.
Ons uurwerk geeft een heel andere tijd aan, een kunstmatige tijd die afgeleid is van het ogenblik dat het op 15° OL (ongeveer de grens tussen Duitsland en Polen) 12 uur zonnetijd is.
Dan heeft iedereen op het West-Europese vasteland zijn klok op 12 uur staan, als de zomertijd geldt op 13 uur.
In Nederland en Vlaanderen loopt ons uurwerk met zijn kunstmatige tijd daarom altijd vóór op de zonnetijd, de plaatselijke natuurlijke tijd die een zonnewijzer aangeeft.
Wil je nog meer uitleg bij dit lesje zonnewijzerkunde ga dan naar mijn webstek op de pagina
http://www.wijzerweb.be/kloktijdzonnetijd.html