Additionally, paste this code immediately after the opening tag: langs oude wegen, onbegrensd naar barcelona of groene weg? - Forum Wereldfietser

langs oude wegen, onbegrensd naar barcelona of groene weg?

In mei heb ik precies 18 dagen om een tocht te maken (naar startpunt en terugreis niet meegerekend) en ik wil graag naar het zuiden, af en toe een stadje tegen komen en ik ga alleen. (dus helemaal door een helemaal uitgestorven omgeving hoeft niet).

ik ben al een tijdje aan het puzzelen maar ik kom er niet goed uit wat handig zonder alle boekjes aan te schaffen. daarom mijn vraag:

wat is de beste route en niet al te toeristisch: de groene weg (ik lees dat die nogal saai is aan het begin en nogal recht toe recht aan), langs oude wegen (maar dat lijkt min of meer de (volgens mij best wel) toeristische route naar santiago) of onbegrensd naar barcelona (benjamins): mooie route, onhandig boekje, maar misschien gps een idee, en minder overnachten. ik zou tot gerona kunnen gaan.

ik heb een santos 26" en daar ga ik niet zo snel mee. 100 km/110 km per dag als ik vlak fiets, maar in berggedeelte: red ik dit dan vanaf Namen bijvoorbeeld.

nog iets anders: ik wil liever niet campers, maar goedkoop overnachten en met dat in gedachte: is er iemand die me iets kan aan of afraden?

alvast bedankt voor alle tips!
In 2011 fietste ik De Groene Weg van Valras Plage naar Nederland. Het woord saai zou ik op geen enkele deel van de route willen plakken. Van begin tot eind heb ik ervan genoten. Een grote afwisseling aan landschappen ervaar je.

In 2012 fietste ik Langs Oude Wegen van Oloron Ste. Marie naar Nederland. Toeristisch? Zo heb ik het niet ervaren. Wel kom je vanzelfsprekend wel wat Santiagogangers tegen.
Neem je een plaats als Rocamadour dan is het inderdaad erg druk, hetzelfde geldt wel voor Vézelay.
In de Champagnestreek moet je wel van eindeloze graanvelden houden. Maar aan zonovergoten graanakkers heb ik geen hekel.
Al met al een boeiende en zeer afwisselende route.

Als je niet de mogelijkheid hebt om beide te fietsen dan zou ik voor Langs Oude Wegen gaan.

In beide routeboekjes staan volvoldoende betaalbare overnachtingsmogelijkheden.

Van beide routes is een track beschikbaar.

18 dagen is voor beide routes prima te doen. Ik fietste 100-130 km per dag en deed er 13-15 dagen over.

Raadpleeg de site van de Europafietsers voor reisverslagen en updates m.b.t. beide routes.

''Onbegrensd fietsen naar Barcelona'' hoop ik de komende jaren nog eens te fietsen.

Sterkte met de keuze, genieten is het op beide routes.

Jan
dank je voor uitgebreide reactie!! ik ben er heel blij mee.

ik begrijp vooral vanwege de overnachtingsmogelijkheden dat je "oude wegen" aanraadt.

superbedankt.
lola schreef:

ik begrijp vooral vanwege de overnachtingsmogelijkheden dat je "oude wegen" aanraadt.
Wat betreft overnachtingsmogelijkheden verschillen de routes niet. 'k Vond alleen ''Langs Oude Wegen'' met een banddikte aantrekkelijker.

Jan
Langs Oude Wegen is een prachtige route, die je inderdaad als route naar Santiago kunt volgen. Maar er zijn maar weinig fietsers die dat doen, althans wij zijn er in mei 2009 echt niet veel tegengekomen. In augustus 2013 zijn we van Luik naar Vezelay gefietst, en op die route zijn we in een hele week niet meer dan 2 (twee) trekkende fietsers tegengekomen. Het toerisme onderweg blijft beperkt tot stadjes als Vezelay en Rocamadour, zoals Hilver zegt, maar dat heb ik absoluut niet als hinderlijk ervaren.
Van Oude Wegen 1 naar Vezelay en Oude Wegen 2 naar Oloron (vanaf La Châtre) vind je verslagen op mijn website.
Dag lola,

Wij hebben in 2012 de groene weg gedaan vanaf Maastricht. Wij hebben het als een afwissende route ervaren (afwissend is niet saai :D ). goede overnachtingsmogelijkheden met de tent en leuke dorpjes. In 2013 hebben we de sint jacobs route gedaan. Deze was tot Parijs minder aantrekkelijk maar daarna en vooral in het zuiden en spanje speciaal omdat veel mensen daar met een missie lopen of fietsen.

Onze routes staan op http://nl.wikiloc.com/wikiloc/user.do?id=352231

succes!!
dank jullie, Peter en Henk. al wordt het er niet makkelijker hierdoor.

hoe zijn jullie teruggekomen? zit daar nog verschil in? volgens mij kun bij beide de TGV wel oppakken. ik zag zelfs narbonne-amsterdam staan, dat is natuurlijk heel makkelijk als dat zou kunnen. ik kijk ook even naar jullie reisverslagen.
Narbonne - Amsterdam gaat je niet lukken, aangezien je fiets de Thalys niet in mag.
Je kan tot Lille komen met de TGV en dan via Antwerpen terug reizen, of met de TGV naar Basel gaan, en daar de nachttrein terug pakken.
captain_fabulous schreef:Narbonne - Amsterdam gaat je niet lukken, aangezien je fiets de Thalys niet in mag.
Je kan tot Lille komen met de TGV en dan via Antwerpen terug reizen, of met de TGV naar Basel gaan, en daar de nachttrein terug pakken.
Neem ook in overweging Fietsvervoerder Soetens http://www.fiets-vervoer.nl/ Kan wel eens handig zijn. Tussenstops zijn in overleg mogelijk.
Mijn fiets ooit daarmee gestuurd vanuit Sant de Comp. Prima bedrijf. Zelf ben je dan vrij te gaan en staan waar je wilt. Wel wat prijzig als je vergelijkt met vliegtuig.
Robw
lola schreef:In mei heb ik precies 18 dagen om een tocht te maken (naar startpunt en terugreis niet meegerekend) en ik wil graag naar het zuiden, af en toe een stadje tegen komen en ik ga alleen. (dus helemaal door een helemaal uitgestorven omgeving hoeft niet).

ik ben al een tijdje aan het puzzelen maar ik kom er niet goed uit wat handig zonder alle boekjes aan te schaffen. daarom mijn vraag:

wat is de beste route en niet al te toeristisch: de groene weg (ik lees dat die nogal saai is aan het begin en nogal recht toe recht aan), langs oude wegen (maar dat lijkt min of meer de (volgens mij best wel) toeristische route naar santiago) of onbegrensd naar barcelona (benjamins): mooie route, onhandig boekje, maar misschien gps een idee, en minder overnachten. ik zou tot gerona kunnen gaan.

ik heb een santos 26" en daar ga ik niet zo snel mee. 100 km/110 km per dag als ik vlak fiets, maar in berggedeelte: red ik dit dan vanaf Namen bijvoorbeeld.

nog iets anders: ik wil liever niet campers, maar goedkoop overnachten en met dat in gedachte: is er iemand die me iets kan aan of afraden?

alvast bedankt voor alle tips!

Hallo,

Ik heb afgelopen zomer de onbegrende route Barcelona vanaf Neerpelt (B)(grensovergang ned/Belgie) tot aan Beaune gefiets, toen de oversteek gemaakt naar Trojes en daar de Oude wegenroute terug naar Nederland gefietst.

Dan fiets je een rondje Belgie-Frankrijk-Belgie, is te doen in 2,5 week.
De Ardenne is wel even pittig en kom je niet gauw aan de 100 km per dag, maar dat compenseer je op de oversteek in Frankrijk daar is het redelijk vlak

Beide mooi routes, met voldoende overnachtings mogelijkheden.
Zo pak je van beide route's de omgeving en bezienswaardigheden mee, zonder tijd te verdoen aan transfers per trein of vliegtuig.

Gr TW
ook een goed idee! alleen mis je de zon misschien meer.
inderdaad minder kosten voor vervoer. dank je voor je reactie en tip!
lola schreef:In mei heb ik precies 18 dagen om een tocht te maken (naar startpunt en terugreis niet meegerekend) en ik wil graag naar het zuiden, af en toe een stadje tegen komen en ik ga alleen. (dus helemaal door een helemaal uitgestorven omgeving hoeft niet).

ik ben al een tijdje aan het puzzelen maar ik kom er niet goed uit wat handig zonder alle boekjes aan te schaffen. daarom mijn vraag:

wat is de beste route en niet al te toeristisch: de groene weg (ik lees dat die nogal saai is aan het begin en nogal recht toe recht aan), langs oude wegen (maar dat lijkt min of meer de (volgens mij best wel) toeristische route naar santiago) of onbegrensd naar barcelona (benjamins): mooie route, onhandig boekje, maar misschien gps een idee, en minder overnachten. ik zou tot gerona kunnen gaan.

ik heb een santos 26" en daar ga ik niet zo snel mee. 100 km/110 km per dag als ik vlak fiets, maar in berggedeelte: red ik dit dan vanaf Namen bijvoorbeeld.

nog iets anders: ik wil liever niet campers, maar goedkoop overnachten en met dat in gedachte: is er iemand die me iets kan aan of afraden?

alvast bedankt voor alle tips!
Mei lees ik: ter overweging, je kunt ook met transavia naar Girona. Dan fietsen met nieuwe uitgave van fietsen naar Andalusie van Benjaminse naar Valencia. Daar met transavia terug. In de nieuwe uitgave ga je van Teruel over de ojos negros naar Valencia . Prachtige en dan lekker warme maar niet te hete route. Goedkoop slapen daar in Spanje Robw
Dat klinkt ineens ook best aantrekkelijk. Ik ga die route ff bekijken. Dank je voor de tip!
beste Lola,

Dit is de tekst die ik naar Paul Benjaminse ooit stuurde (is deels in de nieuwe gids opgenomen), wellicht kun je er ook je voordeel mee doen:
--------------------------------------------
Hoe kom je op de Via Verde Ojos Negros vanaf Teruel deze zijde. Heel simpel:
- Vervolg de Avenuda Segunto, blijf gewoon de weg volgen en volg borden Dinopolis.
- Na een km of twee bij rotonde links (Dinopolis) en naar grote parkeerplaats.
- Blijf rechts van de parkeerplaats en volg de ventweg die dus aan de linkerzijde van de N234 ligt
- De ventweg wordt na paar honderd meter een prima onverharde brede en egale weg.
- Volg die weg een km of 8 richting oosten en negeer een enkele afslag
- Je kunt de snelweg A23 na een 5 km al wellicht horen
- Na circa 8 km ga je onder de snelweg door
- Even later (circa 100 meter) ga je links richting La Puabla de Valverde en ongeveer 50 meter omhoog.
Je bevindt je op de Via Verde
- Hier rechts
- Je stijgt een paar km nog heel geleidelijk (1 à 2 %) naar de Puerto de Escandon
- Vandaar is het plain sailing (maar is het daarvoor ook)

Het voordeel van deze route is dat je niet terug hoeft om Teruel uit te komen, weer moet dalen en weer paar km stevig moet klimmen.

- Voor degenen die de kuststrook tussen Sagunto en Castello willen rondfietsen en dat vanaf de Via Verde makkelijk willen bereiken.
- Verlaat de Via Verde bij Soneja (15 km voorbij Segorbe) en volg iets voorbij Soneja links de CV 230 tot La Vall d' Uixo, je krijgt halverwege een klein klimmetje en verder wat op en neer. Ik heb deze weg vanaf La Vall d 'Uixo gefietst . Het is een prachtige route.

- Goed hotel om van daaruit de streek te bekijken:

- In Xilxes (ook geschreven: Chilches), 9 km en zuidwesten van Moncofa, Hotel/restaurant Simba, tel. 964 58 40 00, met mooi zwembad en ligstoelen en ruime kamers, fiets in goed afgesloten garage, Enkel eur 37,50, dubbel 48,- (voor fietsers), goed vullend fietsersavondeten: menu del dia eur 9,-, aan CN 340 , maar prima te bereiken vanaf La Vall d 'Uixo of binnendoor via Xirxes te bereiken. Niet goed hostal in Xilxes is Casa Paco, hoewel eur 25,- (enkel) hebben de kamers uitzicht op de muur 1 meter verder.

Hoewel het er op lijkt dat wellicht langs het strand bij al die 'platjas' veel accommodatie mogelijkheden zijn is dat niet zo. Langs de gehele kuststrook in verder geen hotel, hostal of habitacion te vinden. Alleen in Sagunto en in Borriana is accommodatie.Op de michelin kaart staan campings ingetekend maar die heb ik ook niet gezien, behalve een stacaravankamp. Ik heb de hele kuststrook langsgefietst.

Jerica: vooral goed de borden volgen (ze staan er allemaal). Je wordt helemaal door dit plaatsje geleid.

Bij het einde van de Via Verde:
Na het plaatsje Alfara d' Algimia eindigt de Via Verde. Het plaatsje zelf kom je niet door. Rond dat punt moet je opletten want aan de rechtezijde staat een bord 'finale Via Verde' Niet de weg kruisen waar je nu op uit komt want het lijkt of de Via Verde na het oversteken van de CV 320 nog even verder gaat. Dit is niet het geval. Er staat ook aan de rechterzijde een bord dat dit weggetje doodloopt.

Rechts en links af ga je de cv 320 op (dat staat echter daar niet vermeld).
- Wanneer je rechts af gaat volgt na 100 meter een rotonde die je oversteekt en dan kun je voor richting Valencia aanvankelijk de cv 310 (dus niet de 320) verder volgen. Ik denk dat het een beetje dalen en stijgen is. Ik heb deze niet gefietst.
- Wanneer je links gaat kun je zonder stijgingen naar Sagunto en dan naar Valencia. Eerst volgt het plaatsje Torres Torres (voor o.a . inkopen). Bijna een kilometer na dit plaatsje krijg je naar rechts de afslag naar Sagunto.

Aanvulling m.b.t. Via Verde 'Ojos Negros' vanaf Valencia naar luchthaven.

In Valencia vanaf hotel Petitmiramar aan het strand, waar je de fiets mee naar de kamer mag nemen als je belooft heel netjes te zijn (www.petitmiramar.com) tel 96 371 51 42 kun je de fiets 300 meter daarvan gratis in de metro meenemen naar luchthaven. lijn 5 (dit kan niet meer)
- Bubbeltjes plastic/noppenfolie (= 'plastico burbujas') kun je 15 minuten lopen van dit hotel kopen (even te voren bellen en anders binen twee werkdagen in huis) bij een winkel van sinkel op de Calle Serreria 10, tel 963 67 28 83.
- Tegenover deze winkel is ook een fietsenmakers voor fietsdozen / karton

Voor wie niet met de metro wil (waar de fiets buiten de spits in mee mag). Er zijn liften op de stations. Maar wel je stuur draaien

Aanvulling: autoluw van Valencia naar de luchthaven.
(laatst gefietst)

Vanaf strand (hotel petit Miramar) naar luchthaven = circa 25 leuke kilometers.

Over de drooggelegde oude rivierbedding, die als groot park gebruikt wordt, kun je over alleen maar fietspaden naar de luchthaven. Tot bijna aan de luchthaven is de route autovrij. De luchthaven ligt eigenlijk tegen het plaatsje Manises aan.

Route:
- Waar je wilt in Valencia de oude rivierbedding die door Valencia kronkelt in fietsen en helemaal volgen. (ook zonder de onderstaande uitleg wijst de weg zich letterlijk vanzelf)
- Op gegeven moment route Park Fluid del Turia blijven volgen
- Ook de stad uit de bedding blijven volgen
- Einde links (dat is al ten noordewesten van Valencia centrum maar nog wel allemaal bebouwd) grote houten fietsbrug met drie haarspeldbochten over. (onmogelijk die te missen). Je kunt ook niet verder zonder er over te gaan). Let op: aan de dalende onderzijde gemene drempels)
- Fietspad verder volgen
- 1e houten fietsboogbrug niet links
- Bij 2e houten fietsboogbrug wel links, bij bord 'metro station "Sall d ' L'Aigua 800 meter". Je gaat dan al Manises in.
- In Manises op fietspad langs Metro station en ziekenhuis aan je linkerkant houden
- Fietspad volgen en na paar kilometer luchthaven
Dank je voor de uitgebreide route. Ik heb al even zitten kijken en volgens mij is het behoorlijk klimmen, behoorlijk verlaten en moet je echt wel spaans spreken om in een dorpje uite de voeten te kunnen. (Er liggen minder steden op de route volgens mij)

De zon trekt als een magneet, lijkt me geweldige route, maar ik ben alleen en wil eigenlijk zo min mogelijk voor onaangename verassingen komen te staan. Ik heb wel een garmin gps die ik nog moet leren bedienen, dus daarmee zou ik minder snel verdwalen. Ik ga er nog eens naar kijken want meteen zon klinkt me wel als muziek in de oren :D
Je hebt 18 dagen. Dat klimmen valt wel mee verdeeld over die dagen. Na Girona als je vers aankomt is 20 km 5 procent. De rest is nooit lang en gaat merendeel geleidelijk. Hotelletjes en pensionnetjes zijn er genoeg. Ja wel Spanje he. Ga je een dorpje uit dan ben je in de natuur. Ook zonder Spaans kun je overal slapen en eten. Dat is ook het leuke aan Spanje.
klinkt heel goed! dank je voor je tips!
Succes met je keuze ( ik fiets ook bijna altijd alleen)
ik fiets wel graag alleen maar ben ook niet zo verschrikkelijk dapper, dus lang in de bossen vind ik minder leuk :-( ik wou dat het anders was....