Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tintelende handen, ander stuur... - Forum Wereldfietser

Tintelende handen, ander stuur...

Heb nu nagenoeg mijn fiets goed afgesteld maar zit nog wat te kampen met tintelende handen….

Heb een Koga Lightspeed met een Touring stuur waar een behoorlijke knik in zit voor het comfort maar als ik op mijn houding let raken vooral de buitenkant van mijn handen de handvatten goed aan en de binnnenkant dus wat minder…. net of de hoek van het stuur wat te groot is en ik bij een wat rechter stuur met een iets mindere knik meer gebaat ben of zoiets als de Koga Riser stuur.

Verder dacht ik aan de aanschaf van een paar Ergon handvatten, maar heeft dit nut op sturen met een lichte knik, ik dacht dat deze alleen nuttig waren voor rechte sturen zodat je min of meer een betere drukverdeling hebt door de vorm van de handvatten en je handen wat natuurlijker staan…

Verder zit ik redelijk voorover op de fiets (wat heet redelijk, stuur staat iets hoger dan zadel) terwijl het stuur wat ik nu heb misschien meer geschikt is voor iets rechterop zitten…

Nu had ik zelf gedacht aan 2 opties;
• Een recht stuur aanschaffen of met een wat lichtere hoek dan wat ik nu heb, of een Koga Riser
• Of eerst een paar Ergon handvatten aanschaffen en zien of dit helpt (maar vraag me af in hoeverre een paar Ergon handvatten helpen bij een stuur waar al een lichte kromming )

Voordat ik weer van alles aanschaf en aanpas aan de fiets wou ik toch graag jullie mening/ ervaringen eerst lezen ;-)
Tintelende handen als in:

Carpaal tunnel syndroom - Tinteling van duim t/m binnenzijde ringvinger?
Ulnaire neuropathie - Tinteling van pink en buitenzijde ringvinger?
bios schreef: • Of eerst een paar Ergon handvatten aanschaffen en zien of dit helpt (maar vraag me af in hoeverre een paar Ergon handvatten helpen bij een stuur waar al een lichte kromming )
Ergon heeft niet zo lang geleden de GC1 op de markt gebracht, speciaal voor sturen met veel sweep (knik). Maar misschien is het beter om een foto te posten? Wat voor jou een behoorlijke knik is, interpreteren anderen misschien als niet zoveel knik.
Afbeelding
Ik had ook last van tintelende handen. Rechter zitten helpt bij mij. :)
Dat is inderdaad veel sweep. Als ik me niet vergis wordt meer sweep geassocieerd met comfort, maar het kan best zijn dat jij beter af bent met een wat rechter stuur. Ik weet eigenlijk niet wat je zou moeten proberen. Veel mensen hier zijn zeer te spreken over Ergons, ik ook. Ik heb zelf de Ergons GC1, voor sturen met veel sweep.
Ik had een vlinderstuur en ondanks de verschillende houdingen kreeg ik tintelingen en een doof gevoel in het stuk onder mijn duimen.
Ik ben overgestapt naar een recht stuur met een hele kleine kromming. En daarop de Ergon (kurken) handvaten. Sindsdien heb ik geen last meer gehad.
Mijn vrouw heeft min of meer hetzelfde meegemaakt.
Zenuwklachten van pols en handen kunnen komen door verkeerde stand van de pols, druk op de handpalm en teveel gewicht op de armen/polsen.
Als ik de foto zie lijkt mee een rechter (maar geen volledig recht) stuur een goed begin, en dan meteen ergon handvatten erop met.
Iets rechterop zitten kan dus ook helpen. Beetje uitproberen, het blijft best een lastig onderwerp.
Gezien je nog geen verder onderscheid hebt gemaakt tussen wat voor een klacht je precies hebt, blijft het volgende gissen. Maar als ik zo de foto zie kan ik mij goed voorstellen dat de klachten met name berusten op compressie van de nervus ulnaris, met daarbij klachten van een tintelende pink en buitenzijde van de ringvinger.

In dat geval zou een recht(er) stuur je meer goed doen dan enkel de aanschaf van ergon handvaten; deze laatste zullen namelijk niet veel veranderen aan de hoek tussen de pinkzijde van de hand en de onderarm.
Op de een of andere manier is het plaatje wat nu te zien is (http://www.freebits.nl/images/858image.jpg) niet meer hetgeen bios denk ik voor ogen had.
HansvanderVeeke schreef:Ik had een vlinderstuur en ondanks de verschillende houdingen kreeg ik tintelingen en een doof gevoel in het stuk onder mijn duimen.
Ik ben overgestapt naar een recht stuur met een hele kleine kromming ...
Mijn vrouw heeft min of meer hetzelfde meegemaakt.
Hier ook. Maar mijn klacht heet blijkbaar Ulnaire neuropathie.
Overgestapt van vlinder, naar relatief recht stuur met ergon grips plus bar-Ends.
Eigenlijk denk ik dat niet de vorm van het stuur, maar de afstand tussen zadel en stuur de oplossing is geweest.
De Sjelle schreef:Ik had ook last van tintelende handen. Rechter zitten helpt bij mij. :)
Bij mij dus juist niet.
Ik heb een relatief lang bovenlijf. Van vlinderstuur naar recht stuur zijn 6 à 7 cm extra voorover. Het stuur staat in hoogte ongeveer gelijk aan het zadel (let wel: op mijn racefiets staat het zadel zelfs hoger dan mijn stuur. En dat is ook nog eens een race bocht).
Mijn ellebogen zitten niet meer 'op slot', en de polsen zijn niet meer haaks.
Sportievere zit leverde me dus minder klachten op aan polsen en hand.

Wat heb je hieraan?
Niks.
Behalve dan dat individuele verschillen wellicht groter zijn dan de gemene deler.
Erik v S schreef:
HansvanderVeeke schreef:Ik had een vlinderstuur en ondanks de verschillende houdingen kreeg ik tintelingen en een doof gevoel in het stuk onder mijn duimen.
Ik ben overgestapt naar een recht stuur met een hele kleine kromming ...
Mijn vrouw heeft min of meer hetzelfde meegemaakt.
Hier ook. Maar mijn klacht heet blijkbaar Ulnaire neuropathie.
Overgestapt van vlinder, naar relatief recht stuur met ergon grips plus bar-Ends.
Eigenlijk denk ik dat niet de vorm van het stuur, maar de afstand tussen zadel en stuur de oplossing is geweest.
Daar zat ik ook aan te denken maar wat ik dan vreemd vind is dat ik met het vlinderstuur toch drie verschillende houdingen had. Mijn redenatie eerst was dat juist het wisselen van positie klachten kon voorkomen. Maar in de praktijk maakte het niets uit.
Ik vind met name de handvaten heel fijn omdat die de hand breder ondersteunen waardoor de druk verdeeld wordt.
Ik heb twee jaar geleden een krakeling stuur uitgeprobeerd, en zat na een week rijden met een half verlamde arm, als in dat ik bijna geen gevoel had in m'n hand, geen kracht meer had in m'n vingers, en de elleboog raar aanvoelde. Gewisseld voor een recht stuur en een paar 'hoorntejs' aan het eind gemonteerd, en sindsdien nooit meer last van gehad, ondanks dat ik nu dus theoretisch minder mogelijkheden heb om m'n houding te veranderen. De goede houding is soms erg zoeken en meten...
stef.l schreef:Gezien je nog geen verder onderscheid hebt gemaakt tussen wat voor een klacht je precies hebt, blijft het volgende gissen. Maar als ik zo de foto zie kan ik mij goed voorstellen dat de klachten met name berusten op compressie van de nervus ulnaris, met daarbij klachten van een tintelende pink en buitenzijde van de ringvinger.

In dat geval zou een recht(er) stuur je meer goed doen dan enkel de aanschaf van ergon handvaten; deze laatste zullen namelijk niet veel veranderen aan de hoek tussen de pinkzijde van de hand en de onderarm.
Zoals gezegd valt mij alleen op dat ik veel druk uitoefen op beide handen en dan vooral aan de buitenkant, na een tijdje begint vooral de rechterhand te tintelen/ gevoelloos te worden, de linkerhand wat minder.
Maar ik heb dit niet helemaal geanalyseerd moet ik eerlijk zeggen, dus waar het tintelen begint en waar het precies op de hand zit, zal er de volgende keer eens op letten ;-)

Tijdens het afstellen van het zadel/ stuur viel mij op dat ik juist het gevoel had dat ik te dicht op het stuur zat (lijntje naast knie pedaalas afstelling) Heb sinds kort ook een Brooks zadel en had bij die afstelling echt het gevoel dat het wat in elkaar gepropt was en ik juist heel hard tegen het stuur aan duwde (geforceerd) door de afstand tussen zadel/ stuur. Oplossing voor mij was toch het zadel 2 tikjes (1,5cm) naar achteren te brengen, dit gaf al veel opluchting en wat meer ruimte ;-) Blijkbaar heb ik ook juist veel ruimte nodig (zo voelt het ook) om naar voren te hangen.

Stuurhoogte heb ik ook al eens aangepast, maar moet zeggen als ik het stuur een stukje hoger zet ( 50 graden tegenover normaal 30 graden) helpt dit voor mijn gevoel niet echt en daarbij vind ik het minder aangenaam fietsen (vooral tegen de wind hier in Friesland)

Verder heb ik ook al eens mogen fietsen met een vlinderstuur, dat is het voor mij allemaal net niet, veel verschillende standen inderdaad maar niet een die lekker zit (voor mij dan).

Denk dat ik eerst eens een wat rechter stuur zoals deze : http://www.rose.nl/artikel/ergotec-lite ... aid:487967
Stuur is even breed wat ik nu heb maar de sweep is een stukje minder, dus lijkt op wat ik nu heb (niet teveel afwijken). Doordat ik dan een wat rechtere houding heb zal ik ook wel meer naar voren hangen in vergelijking met het huidige stuur maar dat is misschien juist wel prettig.

Andere optie is de Koga Riser met Ergon handvatten zoals die ook uitgerust is op de Koga World Traveller modellen, lijkt me ook een stuk sportiever http://koga.com/koga/#4

Maar het eerste wat ik van de week doe is even langs de plaatselijke fietsenwinkel om de verschillende sturen eens te bekijken alhoewel je er pas iets nuttigs over kunt zeggen als deze op je eigen fiets gemonteerd zitten.

Ps foto voorgaande post weer aangepast, wel heel apart dat daar opeens een andere foto staat ...
Ik heb vergelijkbare ervaring met tintelende handen. In eerste instantie een (Koga) vlinderstuur geprobeerd als oplossing, om meer verschillende posities te kunnen gebruiken. In de praktijk pakte ik echter er maar twee of drie, 'normaal' en min of meer zoals je bar ends ook vast kan pakken, bovendien kneep ik het schuim in de 3 weken dat we fietsten na verloop van tijd helemaal plat, en was het tintelen niet erg veel minder.

Uiteindelijk geswitcht naar een (bijna) recht stuur met Ergon GP5 grips (http://www.ergon-bike.com/us/en/product/gp5). De Ergon grips dwingen je handen in een rechtere positie tov je pols, zodat er minder knik is, en je zenuwen minder worden afgekneld (Zie: http://www.ergon-bike.com/us/en/ergonomics). Dit helpt bij mij het best tintelen voorkomen (moet je ze wel goed afstellen natuurlijk), de echt grote bar-ends bieden mij bovendien voldoende mogelijkheid om af en toe van positie te wisselen. Hoewel het tintelen bij een lange rit na verloop van tijd toch nog steeds wel om de hoek komt kijken, is dit voor mij tot nu toe wel de beste set-up.

Verder heb ik nog gespeeld met de hoogte en afstand van het stuur, resulterend in meer of minder rechtop en gestrekt zitten. Dit beïnvloedt het tintelen ook, maar is een balans tussen minder tintelen en meer last van je zadel. Kwestie van experimenteren :)
Ik heb mijn zadel iets meer achterover gezet. Het zadel staat ongeveer 5cm. hoger dan het stuur.
Verder een bijna recht stuur (geloof 6 graden) en leren handvatten met Cane Creek bar ends. Ik heb nu bijna geen last meer.
Met fietshandschoentjes heb ik binnen een half uur last van tintelende vingers, dus die gebruik ik niet meer...
Met fietshandschoentjes heb ik binnen een half uur last van tintelende vingers
Note to self: eens proberen te fietsen zonder handschoentjes :)
Ik kwam dit tegen. Het tekeningetje laat goed zien hoe je handen moeten staan.
Vandaag weer even een stukje gefietst. Rechterhand begint te tintelen/gevoelloos te worden bij duim/ wijsvinger en een klein beetje middelvinder, de rest van de hand niet. Van de linkerhand had ik geen last. Wel ervaar ik veel druk op beide handpalmen tijdens het fietsen wat sowieso niet lekker aanvoelt. Het lijkt ook wel of de handvatten misschien wat te smal zijn en daardoor de druk niet goed verdeeld wordt.

Verder ervaar ik ook pijn op mijn schouderblad links boven vlak naast ruggenwervel.

Bij fietsenmaker langs geweest, de een raadde andere handvatten aan en de ander een ander stuur, besloten om een rechter stuur (Koga Riser) te bestellen (mocht deze niet bevallen mag ik hem weer inruilen). Denk dat ik ook nog even de ergonomische leren handvatten van mijn vader eens ga proberen.
Hoewel je de ringvinger niet beschrijft, klinkt het als carpaal tunnel syndroom. Een beklemming van de middelste handzenuw. Een houding probleem is daarbij waarschijnlijker dan een daadwerkelijk probleem met het stuur. Enkel een rechter stuur hoeft daarbij dan ook weinig baat te hebben. Andere handvatten kunnen helpen, indien deze enige padding hebben welk de druk verdelen.

Veel effectiever om in het achterhoofd te houden, is dat waarschijnlijk je handen ongeveer in de volgende houding op het stuur staan (mogelijk iets minder uitgesproken dan het omhoog buigen in dit plaatje, maar i.i.g. waarschijnlijk niet recht ten opzichte van je onderarm): http://www.braceability.com/media/wysiw ... aments.jpg

Terwijl je de pols eigenlijk meer in de volgende houding wilt behouden indien je gevoelig bent voor dit soort klachten:
http://www.carpaltunnelbrace.net/wp-con ... -brace.png

Je hebt in je 1e post echter aangegeven de fiets al reeds goed afgesteld te hebben. Heb je het gevoel dat je echter mogelijk wat te veel leunt met je gewicht op de polsen, en de hand als het ware naar boven buigt? Zo ja, dan zul je daar waarschijnlijk de meeste winst kunnen behalen. Zorgen voor een neutrale houding van de polsen.

Veel afwisselen van houding aan het stuur kan daarbij ook goed helpen. Eventueel ergon handvaten met side grip op een wat rechter stuur kunnen daarbij wel goed van dienst zijn. En indien je toch graag voorover leunt op de fiets, overweeg dan een ligstuur om de druk op de polsen te ontzien.

Voor wat betreft de pijn in de rug. Heb je het gevoel dat je je linker arm meer gestrekt hebt, c.q. vanuit de schouder iets terug trekt tijdens het fietsen? Indien je zelf niets merkt, kun je altijd voor de zekerheid vragen indien je in wat strakkere kleding rijdt of een ander het opvalt of je linker schouderblad meer zichtbaar is dan rechts. Zo ja, dan zou dat eventueel het pijnlijke gevoel in de rug kunnen verklaren.