Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bob Yak trailer geschikt voor IJsland? - Forum Wereldfietser

Bob Yak trailer geschikt voor IJsland?

We willen in augustus drie weken door IJsland trekken. De wegen in het binnenland zijn over het algemeen onverhard en met veel gaten en keien lees ik op de sites. Bovendien zijn er veel rivier doorwadingen. We gaan doorgaans met de Bob Yak. Omdat deze nogal laag ligt, vraag ik me af of dit problemen oplevert door vastrijden op rotsen of wegdrijven bij doorwadingen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Daarnaast twijfel ik aan de geschiktheid van de gele tas van Bob Yak. Er komen makkelijk gaatjes in het zwakke materiaal. Er schijnt een Ortlieb tas te zijn die in de Bob past. Lijkt me steviger Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring met een Bob Yak, maar ik zou denken dat het kleine wiel slecht over de keien en wasbord loopt en bij zanderige passages sneller vastloopt dan de banden op je fiets?
Geen ervaring met de Bob Yak in ijsland. Wel ooit een Bob gehuurd waar de ortlieb tas opzat, als je zegt dat de huidige tas een zwak materiaal is, dan kan ik hem aanbevelen: materiaal is vrijwel identiek aan dat van de typische ortlieb tassen, als ik het mij goed herrinner had het ding ook een rolsluiting. Alleszins hebben we ondanks regenval altijd droge spullen gehad.

Dat zag er toen zo uit: http://4.bp.blogspot.com/_WZbaECXRRkY/R ... G_2048.JPG. (niet erg netjes, maar we waren toen al lang aan het reizen en waren eigenlijk niet uitgerust om te gaan fietsen, maar deden het toch :-))
De BoB is min of meer ontworpen voor off-road gebruik en mijn ervaringen bevestigen dat. De bodemvrijheid is ongeveer vergelijkbaar met het grootste tandwiel op je mtb.
Ik heb mijn BoB ongeveer 4 maanden effectief gebruikt en de tas vertoont nog geen gaatjes. Hij ziet er qua degelijkheid (vind ik) hetzelfde uit als Ortlieb materiaal, dus daar zou ik geen geld aan uitgeven. De tas wordt aan de onderzijde trouwens goed beschermd door de bodem van de kar.
Als je veel zanderige trajecten verwacht kun je eventueel een 16x2.0 band monteren i.p.v. 16x1.5, maar ik kon op wasbordpistes goed uit de voeten met de standaard band.
Ik heb op slechte wegen door IJsland gefietst. Heb geen ervaring met een aanhanger. Bij de wat diepere rivieren (+0,5 meter) deden we de voortassen van de fiets en daar liepen we dan apart mee naar de overkant. Bij snelstromende rivieren deden we de voor- en achtertassen eraf i.v.m. risico op een fiets die op zijn kant gaat. Bij een aanhanger is dat denk ik niet anders: af en toe de tassen eraf en apart naar de overkant dragen. Houd er overigens rekening mee dat sommige wegen veel mul (lava)zand bevatten: ik weet niet hoe een aanhanger met veel gewicht zich dan gedraagt.

Of er "veel rivierdoorwadingen" zijn weet ik niet. Hangt natuurlijk af van de route. En wat is een rivier? In sommige reisverslagen wordt dit overdreven. Ik meen wel eens te hebben gelezen dat er 27 rivierdoorwadingen waren in de F208 van de zuidkust naar Landmannalaugar; zelf kwam ik op hetzelfde traject een stuk of 3 waar het dieper dan de enkel was. Veel beekjes kun je al fietsend wel doorkomen. Hangt ook af van seizoen, het weer en het moment van de dag. In 3x IJsland zijn we in totaal 3x een lastige rivier tegengekomen: Syri Ófael (2e reis, dag 5); Markarfljót (3e reis, dag 4); Hólmsá (3e reis, dag 4). http://www.themeeg.nl