Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle XR4 ombouwen tot vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Gazelle XR4 ombouwen tot vakantiefiets

Hé allemaal,

Ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een Gazelle XR4 en fiets er met veel plezier op. Ik merk echter dat ik steeds langere ritten begin te maken (nu 70-80km per tochtje).
Dit heeft geleid tot het idee om misschien deze zomer door Europa te gaan fietsen.
Is nog helemaal niet zeker, wil eerst eens wat informatie inwinnen.
Nu is de fiets niet echt geschikt, het is geen "randonneur" met mogelijkheden om tassen te bevestigen. Ik hou wel van minimal reizen; Ik wil geen tent meenemen, alleen een slaapzak, kleding, eten+water en wat reserveonderdelen/gereedschap.

Mijn vraag is dan ook, wat moet er in ieder geval aan de fiets veranderen wil ik de landsgrens over? En waar vind ik onderdelen online?

Hier een link van de fiets
Afbeelding
http://www.zoekertjes.net/image/lightbo ... 4-2007.jpg
Even dit forum afstruinen. Zoek op bikepacking. Er kunnen ook wel dragers op hoor, bijvoorbeeld van Old Man Mountain. Verkrijgbaar bij m-gineering.
Zit je er goed op? Das denk ik t belangrijktse van een vakantiefiets.
Je wil lichtgewicht das mooi. Dan hoeft er minder spul mee.
Er zijn grofweg 2 richtingen om over na te denken.:

1 wat de grote kudde (waaronder ikzelf ) doet.

achterdrager monteren, ortlieb/vaude/ ander merk achtertassen erop hangen, paar bidonhouders erop. hofd of ander batterijlampje mee voor in de tunnelsof als je ergslecht uitkomt.
klaar.

2 bikepacking komt overwaaien van de overkant en dan vooral de atb jongens, maar gaat ook prima met jouw fiets.
voorbeeld:
Afbeelding

spullen voor route 1 is bijna bij iedere fietsenmaker die iets aan vakantiefietsen doet te regelen. en online dus ook prima. rose bike2build om er maar 2 online te noemen. Ik zou zelf liever naar een fietsenmaker gaan zie ziet als t goed is direct welk dragertje je moet hebben.

2 is nog iets lastiger in nl. maar is ook aan de overkant vaak iets meer zelf huisvlijt. zolas gios al melde is hier van alles te vinden.

veel plezier met de voorbereiding en nog meer met de vakantie zelf
voor Europa zou ik naast een drager ook spatborden kiezen. SKS spatborden kosten bijna niets: http://www.bike-components.de/products/ ... odell.html
Voor de bevestiging van je achterdrager heb je misschien ook een zadelpenklem met 2 extra draadbussen nodig. Bij m-gineering te koop voor €6,50. Voordrager zul je niet nodig hebben, gezien je minimum bagage.

Toelichting:
De XR4 heeft geen draadbussen in de staande achtervork, vandaar.
Aanvulling: ik neem aan dat je wegbanden op je fiets hebt gemonteerd.
Een achterdrager is voldoende met eventueel een stuurtas erbij.
Fietsen zonder schijfremmen hebben vaak wel bevestigingspunten voor een achterdrager (even kijken dus), anders kun je inderdaad een Old Man Mountain monteren, want die gaat op de as.
Je kunt ook een BoB trailer overwegen. Je hoeft aan de fiets niets aan te passen, maar misschien vind je het niet minimalistisch genoeg.

Verder zou ik niets op de fiets monteren, want de fiets is dan reisklaar, vind ik.