Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies gevraagd voor kwalitatieve tourfiets / citybike - Forum Wereldfietser

Fiets advies gevraagd voor kwalitatieve tourfiets / citybike

Na mijn leven lang gefiets te hebben op gebruikte fietsen wil ik nu eindelijk eens goede nieuwe fiets kopen. Aangezien ik me nooit verdiept heb weet ik er niks van behalve mijn eigen fietservaring (en die is ondanks de gebrekkige techniek zeker positief). Ik heb mijn hele jeugd door de polder gefiets. Naar sport, dagelijks 10 km heen en weer naar school, etc. Nu woon ik in de stad en zou ik graag een met name comfortable (dus rechtopzittende) city/tour ffiets willen aanschaffen voor het fietsen door de stad, naar mijn werk, met de kinderen, of een kleine tochtje in de regio bijvoorbeeld naar een 10 km verderop liggen stadje. Ik neig eerder naar een rechtop zittende fiets dan een trekking model waar je iets voorover zit. Ik ben ook niet echt van het onderhoud en las dat er zoiets bestaat als een Rohloff versnellling, lijkt mij ideaal. Hoeveel geld het mag kosten maakt mij niet uit, hoewel het best betaalbaar mag blijven spaar ik anders wat langer om 1 keer een goeie fiets te kopen. Heeft iemand een suggestie / aandachtspunten /model?
Voor wat stadstochtjes koop je geen fiets met Rohloffnaaf, netto extra kosten ca. € 900,00.
Wat denk je van een fiets met een tandriem ipv een ketting. Trek heeft ze. Daar heb ik ervaring mee. Maar steeds meer andere merken ook.
Ik zoek een comfortabel zittende, licht fietsende, top fiets. Een fiets waarmee ik zonder handen kan rijden en waarmee ik zonder problemen door kan fietsen naar een vriend 10 km verderop. En hoewel de fiets ook gebruikt wordt voor "wat stadstochtjes" wordt die dagelijks ook gebruikt voor woon/werk verkeer (niet heel ver), boodschappen, kinderen ophalen, weekendtochtjes, vakanties, etc. De tijd of die dan 900,- meer "mag" kosten is geweest. Ik zie er het nut er wel van in, ik heb er zin in, zeker als die nog 20 jaar meegaat.

Op zich heb ik niks tegen een riem. Ben voorstander van een naar je toe komende (standaard tour) stuur. Heb je rechtop ziitende modellen?

Deze is bijvoorbeeld ideaal voor wat stadtochtjes: http://www.berendindustries.nl/fietsen/ ... _253____NL
Voor info , zie FietsVakantieWiki. Hier staan tevens veel merken met een internetlink.

Een fiets, met een comfortabele zit , die me als eerste te binnen schiet is een Gaastra 4.14.
Maar zo zullen er vast nog veel meer zijn.
Dat is een mooie fiets die 4.14. Met goeie onderdelen zo te zien.

Dit is ook een hele mooi, én electrisch (maar wel minder goeie onderdelen)
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/to ... n_plus_blx
Rechtop fietsen is niets voor mij. Fietsen op BigApples daarentegen doe ik al meer dan 25000 km. Heerlijk.
Nu woon ik in de stad en zou ik graag een met name comfortable (dus rechtopzittende) city/tour ffiets willen aanschaffen
Als dit woordje 'dus' gebaseerd is op eigen vergelijkend onderzoek dan heb ik daar niets tegen in te brengen dan dat mijn ervaring tegengesteld is. Rechtop zitten belast naar mijn ervaring meer de rug en zou ik niet willen aanraden voor langdurige fietstochten waarbij je stevig doortrapt. Zeer oncomfortabel vind ik dat, nog afgezien van de extra luchtweerstand.

NB. De Gaastra 4.1 heeft trouwens geen extreme rechtop zithouding.
Aan het bovenstaande kan nog toegevoegd worden dat je jezelf tekort doet, door rechtop te willen trappen. Fysiologisch betekent dat, dat de spieren van je bovenbenen, die aangehecht zitten aan bekken en ruggegraat niet onder spanning staan en derhalve heel weinig kracht leveren. Het lichaam weet dat onbewust: kijk maar eens wat er gebeurt met fietsers als ze tegenwind treffen. Ze gaan voorover leunen, want dan....ben je sterker.
Die gaastra is aan de dure kant, maar voldoet aan je criteria. Weet wel dat een rohloff naaf voornamelijk zo duur is omdat ze een erg groot bereik heeft (niet om het bereik op zich, maar om dit mogelijk te maken :-)). Uit je beschrijving maak ik op dat je geen steile lange hellingen moet overwinnen en lijkt het me een rohloff overkill. Een naafversnelling is dan weer wel een goed idee aangezien daar weinig onderhoud aan is.
Met Trek heb ik nogal slechte ervaringen, hun onderdelen die je ziet zijn ok, maar hun wielen durven wel eens gebreken vertonen.

Wat is er dan wel?
-Sportiever van zit is de stevens couriers sl of elegance lite (die laatste is iets minder sportief qua zit).
-Kalkhoff heeft de vintage 8G die me wel iets lijkt (op de site zie je het vrouwenmodel, maar er is ook een mannen model) - 8 versnellingen van goede kwaliteit (alfine is beter dan nexus, niet even goed als rohloff) en onderhoudsvrije magura remmen.
-VSF heeft de T600 en 500 (er zijn ook andere opties, maar nexus versnellingen gaan toch wel opvallend minder lang mee). Maar ook die zitten wat sportiever.

Bovenal: maak een proefrit!
Inderdaad is de Gaastra 4.11 niet echt een rechtopozitter. Wij gebruiken hem voor all-round gebruik: vakanties, maar ook woon-werk-verkeer en boodschappen.
Als je niet in Ardennen of steiler fietst, kan je ook kiezen voor de 4.08, met Simano premium 8 versnellingsnaaf.
http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php
Ben benieuwd naar het verschil, het gevoel tijdens het fietsen, tussen een Nexus naaf en een Rohloff naaf.

Ik zal is proef gaan rijden op die Gaastra 4.08,4.11 en 4.14.

Ook ben ik nog aardig gecharmeerd van deze fiets, hoewel ik me besef dat de onderdelen wellicht minder goed zijn. Heeft iemand een mening m.b.t. deze fiets: http://www.trekbikes.com/be/nl/trek_lif ... ot_nu_toe/

M.b.t. tot het rechtop fietsen. Ook ik ging op lange stukken, vooral met tegenwind, automatisch liggen op het stuur. Deze fiets daarentegen wordt met name gebruikt voor korte gevarieerde ritten. Ik vind het vooral in de nek vermoeiend als je voordurend omhoog moet kijken.Ook als je naast iemand fiets en wil praten is het oncomfortabel. Ik besef dat het niet de ideale fietshouding is met name als je snel en langere stukken wilt fietsen. Ik wil langzaam fietsen en om me heen kijken, praten, de kinderen in de gaten houden, stoppen en weer verder fietsen.

Iemand ervaring / mening over deze fietsen? Lijkt en klinkt goed:
http://spikedcycles.com/nl-nl/workshop/ ... ike--17742
http://spikedcycles.com/nl-nl/our-story
Er is een groot verschil tussen rechtop (extreem pastoors of omafiets) en gebukt (extrem tijdrit fiets).

De meeste vakantie/wereld/toer fietsers komen ergens in het midden uit.
Het stuur draagt daar aan bij, de geometrie van de fiets veel meer.

Op dit forum is weinig ervaring met electrische fietsen.
Ik denk dat practisch testen veel meer gaat opleveren als dagen achter een scherm.

kijk naar:
een goede stadsfiets 3 verneslingen remmen rechtopzit ect.

toerfiets 8/9 minder rechtop, maar zeker niet extreem gebukt alu minder gewicht ect.

idem met elektra.

Iets met alle extra;s die je kan verzinnnen rohloff maugura son belt ect.

Als je weet in welke hoek er gaat uitkomen. Kunnen we misscien verder helpen.

Persoonlijk zou ik gaan kijken voor iets als trek dublin/santos sub, gaasta 4.11.

nog persoonlijker wordt dan de trek. die 700 euro (ff snel gekeken naar t prijsverschil tudssne de gaasta en de trek, stop ik leiver een mn vakantie. )
sjefke schreef:Aan het bovenstaande kan nog toegevoegd worden dat je jezelf tekort doet, door rechtop te willen trappen. Fysiologisch betekent dat, dat de spieren van je bovenbenen, die aangehecht zitten aan bekken en ruggegraat niet onder spanning staan en derhalve heel weinig kracht leveren. Het lichaam weet dat onbewust: kijk maar eens wat er gebeurt met fietsers als ze tegenwind treffen. Ze gaan voorover leunen, want dan....ben je sterker.
Klopt helemaal Sjefke. En verder.......: de beste fiets- tbv diverse omstandigheden- bestaat niet want het is altijd een compromis, dus............... :

(1) Wat langere afstanden moet je idd wat sportiever gaan zitten: Trekkingfiets met Rohlofnaaf , kettingkast en wat dikkere banden.
Watkantschelen ; Idworx. Maarja daar ga je niet even mee naar de stad want zo'n ding wordt gejat. In ieder geval parkeer je een mooie fiets nooit lekker voor je gevoel.

(2) Heel korte afstanden/stad/zwembad/etc een oude rechtopfiets; geen angst bij parkeren en als ie eens omvalt ook niet erg.

Kortom: een mens heeft in ieder geval 2 fietsen nodig, wil je het leuk doen....... en dat is hier de bedoeling.
ddewit schreef:Deze is bijvoorbeeld ideaal voor wat stadtochtjes: http://www.berendindustries.nl/fietsen/ ... _253____NL
Idd Leuk ding maar wel de luchtweerstand van een sluisdeur; probeer deze fiets eerst eens op een langere afstand en als dat idd voor jouw prima is ben je klaar. Tuurlijk wel ook eens de, dynamisch zittende, trekkingfiets proberen op die afstand. Kan best zijn dat je het sportievere/trekkingfietsen zo goed bevalt dat je tzt 20-50km ofzo ritjes gaat fietsen.

Succes !
thx iedereen voor het meedenken, delen!
Voor de brede algemene toepassing van TS bieden de bekende Nederlandse fietsfabrikanten als bijvoorbeeld Gazelle, Batavus en Koga ook prima fietsen. Bijkomend voordeel is de goede verkrijgbaarheid.
Misschien nog even dit als aanvulling. Een van de wensen is "onderhoudsvrij". Hoog rendement (minimale weerstand) zie ik daar dan weer niet tussen staan en het lijkt ook niet om grote afstanden te gaan. Rechtop gaat toch niet samen met die zaken.
Enkele jaren geleden zochten we voor zoonlief een fiets die zowat aan diezelfde eisen moest voldoen, om naar school te rijden en dergelijke. Onderhoudsvrij en met zo beperkt mogelijk risico op schade in fietsenstallingen betekent voor mij: zoveel mogelijk intern/afgeschermd. Een versnellingsnaaf dus, maar ook een naafdynamo en rollerbrakes (voor vlakke landen voldoende krachtig en amper onderhoud nodig). En als het even kan een gesloten kettingkast of een riem. Dat vind je inderdaad bij zowat alle grote fietsenmerken. De rollerbrakes komen sowieso van Shimano en voor de meeste versnellingsnaven (een NuVinci is anders ook leuk) en dynamo's kom je ook bij dat merk uit. De fabrikant van de fiets speelt dan minder een rol.
Wat wel belangrijk is, is dat de geometrie sterk kan verschillen, ook binnen een merk. Proberen dus.
"Geld speelt geen rol" is mooi, maar anderzijds hoef je ook geen onnodige uitgaven te doen. Om ritjes in de stad te maken hoef je geen Son dynamo; een shimano is dan ruim voldoende en het verschil zal je volgens mij niet merken. Wie pakweg 2000 km op een jaar rijdt, hoeft ook geen Rohloff met zijn superbereik, want je gebruikt er waarschijnlijk slechts de helft van. Neem je toch een superfiets met die top componenten, dan maak je natuurlijk je fietshandelaar blij :wink:
Inderdaad; ik durf zelfs een lans te breken voor de aloude banddynamo; bijv een van Axa; aangezien het licht meestal uit staat geeft zo'n eenvoudige dynamo geen weerstand als hij niet wordt gebruikt.
Rohloff lijkt me geldverslindende onzin.
Wat de remmen betreft; ik dacht dat trommelremmen ook weer beter zijn dan rollerbrakes. Als ik het goed heb geven rollerbrakes altijd wat weerstand.
@georg: De weerstand van een naafdynamo en de kost (vanaf 30€) zijn echt verwaarloosbaar ten opzichte van de nadelen van een zij- of roldynamo. De miserie met die dingen is namelijk dat ze niet werken als ze moeten werken, bv. tijdens onverwachte sneeuwval, of regen. Met modder aan je banden is het ook maar niets en gaan ze snel richting kerkhof bovendien.

Persoonlijk vind ik een gewone dynamo met de huidige alternatieven gewoon weggesmeten geld. Wil je echt geen naafdynamo, dan zou ik eerder Reelight lampjes of batterij lampen aanraden. (de eerste werken altijd, maar zijn enkel "gezien worden" lampjes, de andere kan je thuis vergeten maar bestaan wel in "hier zie ik iets mee" versies".