Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ervaring met sqlab 611 active of 612 - Forum Wereldfietser

ervaring met sqlab 611 active of 612

Ik ben van plan een van de genoemde zadels aan te schaffen. In allerlei berichten is men zeer enthousiast over de 611 active, maar de gebruikers rijden niet op een vakantiefiets door heuvels en bergen met een kampeeruitrusting. Heeft iemand ervaring met genoemde zadels? Zowel voor 612 als de 611. Vooral de 611 is prijzig. Een miskoop is dan jammer. Graag een reactie.

Johan.
Genoemde zadels zijn racezadels, die zijn bedoeld voor een diepere zit (stuur lager dan het zadel) dan bij de meeste trekkingfietsen gebruikelijk is. Heb jij zo'n diepe zit dan is het natuurlijk te overwegen. Zelf heb ik geen ervaring met de 611 en 612, maar wel met de voor trekking bedoelde 602 Active. Hoewel dat zeker geen slecht zadel was vond ik het toch niet ideaal, te hoekig. Nou zijn zadels erg persoonlijk dus de enige manier om er echt achter te komen is door het zadel een tijdje te proberen (en dan liefst niet een middagje, maar een paar honderd kilometer.) Als ik een ander zadel wil proberen kijk ik daarom altijd eerst op marktplaats, dan ben ik minder geld kwijt en kan ik hem als het niet bevalt voor ongeveer dezelfde prijs weer (proberen te) verkopen.
Ik heb in 2012 twee weken een SQlab 610 zadel uitgeprobeerd, maar weer teruggestuurd aan Rose omdat het mij niet beviel. Dat mocht, omdat Rose in de catalogus aanbiedt: "Test onze SQlab zadels tot 14 dagen. Indien u niet tevreden bent, kunt u het geteste zadel geheel gratis naar ons terugsturen."

Ik kan dat uitproberen zeker aanbevelen. De SQ zadels hebben verschillende niveaus voor en achter, waardoor een beetje heen en weer schuiven niet goed kan. Ik kreeg bij ritten van meer dan 60 km het gevoel dat mijn bilspieren afgeknepen waren, waardoor ik af en toe op de pedalen moest gaan staan. Ritten boven 100 km waren een kwelling. Ik heb dat met zadels van Fizik of Selle Italia nooit meegemaakt.

Ik ben het geheel eens met de opmerking in het vorige bericht dat zadels erg persoonlijk zijn. Ik zal dus niet beweren dat SQ zadels slecht zijn. Er staan veel zeer positieve beoordelingen (24 uit 28 geven het maximum van 5 sterren!) op de site van Rose. Maar ik zou het risico van een miskoop niet nemen. Verifieer wel even vooraf of die niet-goed, geld-terug garantie nog geldt; ik zag hem niet meer op de site.