Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie

Hallo fietsers,
ik heb een bryton 50 en moet voor de vakantie een kaart erbij kopen. Maar ik kan ook kiezen om (offline) te navigeren via smartphone(app)
Heeft iemand ervaring/tip :?:

[moderator]Onderwerp verplaatst naar juist subforum [/moderator]
Kan de OpenFietsmap er niet op?

Die is gratis en zo ontzettend goed geworden dat ik niet meer met wat anders zou willen fietsen.
Welke smartphone heb je?
Op een Bryton kan helaas geen Openfietsmap of aanverwante Garmin OSM kaart op, zul je toch moeten kopen vrees ik.
Frank schreef:Welke smartphone heb je?
Een samsubg galaxy s4 (binnenkort)
HansvanderVeeke schreef:Kan de OpenFietsmap er niet op?

Die is gratis en zo ontzettend goed geworden dat ik niet meer met wat anders zou willen fietsen.
Kan die offline en in tjechie?
Met de android app Oruxmaps kan je de Openfietsmap en andere Garmin kaarten offline renderen. Bij de routeberekening maakt Oruxmaps echter gebruik van andere apps.

Ook kan je offline kaarten van Osmand gebruiken met een speciale Openfietsmap layout. Deze style is echter nog in ontwikkeling. Zie ook Peewee's handleiding.
Hi,

Zie ook op het Forum, waaronder onderdeel Commercieel. Op het Forum staan meer discussies over smartphones & navigatie. Mijn idee is wel dat de doorsnee vakantiefietser nog vasthoudt aan een los navigatiesysteem.

Ik heb heel goede ervaringen met iPhone 5, gebruik app Viewranger (gratis versie), New Trent 12000mAH power bank ($30, kan iPhone 7 keer opladen) & Biologic waterdichte houder (25 euro via marktplaats).....

Mijn visie is dat een smartphone een slimme aanschaf is. Ik fiets veel & loop nog meer hard langs s'heren wegen en gebruikte tot voor kort ook Garmin voor zowel fietsen als hardlopen.

Mijn keuze voor de smartphone baseer ik op mijn ervaring. Deze is dat een smartphone de stap heeft gezet van een mogelijke oplossing naar een goed alternatief. Vele app's, maar ook de overweging om The Plug (opladen via naafdynamo van smartphone) te laten installeren heb ik de revue laten passeren. Ik heb gekozen in plaats van The Plug om voor $30 een power pack aan te schaffen. Motivatie: prijs, de mogelijkheid om een tablet ook op te kunnen laden met de power pack en de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op het gebied van ICT & de randapparatuur. Ik verwacht dat er de komende nog veel gaat veranderen en kies dus voor de goedkoopste oplossingen. Los van de smartphone uiteraard..... :-)

Op het gebied van registreren van wat ik fietst of loop (vastleggen van tracks) of navigatie van geïmporteerde reizen (navigeren via routes) werkt het goed op de iPhone. Advies is wel: oefenen vooraf....... en vragen aan elkaar hoe het werkt....

Welke reis ik ook zou ondernemen: ik zou nimmer meer een apparaat kopen, wat de kosten ook zijn, dat alleen een functie heeft als navigatiesysteem.

Groet,

Henny
Gauvain schreef:Welke reis ik ook zou ondernemen: ik zou nimmer meer een apparaat kopen, wat de kosten ook zijn, dat alleen een functie heeft als navigatiesysteem.
Indien je enkel zonnig en mooi weer reist is dat steeds sneller de voordeligste optie, en zeer zeker geen slechte keus. Indien je meer dan enkel mooi weer reist echter, loop je tegen de nodige issues met smartphones momenteel.

Het nadeel van smartphones is namelijk touchscreen, beperkt gebruik onder extreme temperaturen en (behalve bij hoge uitzondering gebrek) aan waterdichtheid.

De grootste beperking is kou. Draag je handschoenen, dan is een smartphone bijna niet meer te bedienen zonder je handschoenen uit te trekken. Of in ieder geval de dikke outer gloves uit te trekken. Is het te koud? Dan valt de gemiddelde telefoon al snel uit. Binnen een land als Nederland geen probleem, gezien we koude temperaturen hier niet echt kennen. Maar -20 tot zelfs -40 zoals gezien wordt in de Scandinavische landen momenteel vormt een probleem.

En gebrek aan waterdichtheid, en daarbij veelal ook niet stofdicht, vormt weer een probleem op zich. Waarbij veelal met name de levensduur van het toestel sterk beperkt wordt.

Wat dat betreft zal er waarschijnlijk ook altijd wel een markt blijven voor dedicated GPS apparatuur.

Voor day to day navigatie gebruik ik overigens ook gewoon mijn smartphone. Voldoet in Nederland prima.
...Ook bij mooi weer en regen gaat het touchscreen roet in het eten gooien. Zelf ervaren dat alle druppels die op het scherm vallen ervoor zorgde dat het scherm alle kanten op schoot. Vocht en stofdicht zijn de hoezen wel. Die van Biologic voldoet daar goed aan. Er zijn overigens al waterdichte smartphones.

Kou: helemaal eens, als zijn er handschoenen met " vingers" waar de touchscreen wel op reageren: of die warm genoeg zijn, dat weet ik niet.

Ergo: je hebt een punt en de koude & regen. Voor mij zijn het geen problemen en belemmeringen in het gebruik. Ik begrijp je standpunt, maar voor mij voldoet de smartphone goed.

Groet,


Henny
Even aanhaken op dit draadje; ik overweeg nog steeds de aanschaf van fietsnavigatie; ik heb na uitgebreid zoeken en lezen een voorkeur voor de robuuste Garmin Etrex 20/30 serie.
En toch blijf ik twijfelen of ik niet gewoon mijn Iphone 4s op mijn stuur kan monteren als GPS. De telefoon heb ik toch al, scheelt een dure aanschaf en gewicht.
Maar ik moet dan dus een (zware?) externe accu meenemen, en die ook aan het stuur binden, of in de stuurtas leggen?
Kan zo'n iPhone tegen Spaanse zomerzon, zo op het stuur in een plastic hoesje?
De nadelen met regen en het touchscreen werden hierboven al genoemd.
En dan nog de navigatiesoftware; bijvoorbeeld een Viewranger-app kan voor zover ik weet, niet zelf een route bedenken naar een bepaald punt/bestemming?
Dat is wel een vereiste voor een navigatie-apparaat voor mij, hoewel ik meestal tracks volg.
Een ander punt van overwegen is waar je fietst... In Nederland zijn zoveel wegen dat je om de paar honderd meter 'afslaat' als het ware. Dan kan een dedicated GPS handig zijn. Ik gebruik dan ook mijn telefoon, zonder beeld, alleen geluid, en dat werkt, maar is een compromis. Maar in Frankrijk of Spanje rijd je soms de halve dag op één wegnummer.. Dan is navigatie vooral handig aan het eind van de dag om de camping te vinden (als die al niet met een bord aangegeven wordt). Ik hoef dan niet de hele dag met een GPS voor mijn neus te fietsen, smartphone voldoet...

Voor tracks gebruik osmand (android) en die kan ook met audio aanwijzingen geven (ik laat het scherm standaard uit ivm batterijlevensduur). Het zou kunnen dat als je telefoon te warm wordt hij niet meer oplaadt, op de fiets heb ik daar geen ervaring mee, wel in de auto..
Ik begrijp ook dat de 'openfietsmap' erg goed is, maar in diverse veel befietste landen zoals Frankrijk belangrijke lacunes kent.
Wat doen jullie dan? Betaalde kaarten gebruiken van Garmin bijvoorbeeld?
En de echte wereldfietsers, in ZO China, wat voor een kaarten gebruiken jullie?
Allemaal zaken die ik me ineens afvraag...
Eigenlijk wil je op een navigatie-apparaat volledige kaarten, of niet?
Anders kun je alleen vooraf bepaalde tracks volgen.
Ik fiets al jaren met mijn eigen kaart en heb eigenlijk nooit last van leemtes in de OSM kaarten en die worden steeds gedetailleerder. Maar mocht de OFM je toch het bos in sturen (wat niet ondenkbaar is) dan zijn mogelijke alternatieven:
-Papieren kaarten meenemen, altijd handig
-City Navigator aanschaffen (maar daar staan weer geen of veel minder (fiets)paden op)
-tracks downloaden als het om een bekende route gaat
-route thuis goed voorbereiden mbv oa google maps
-smartphone of tablet meenemen, daar kunnen nog meer kaarten op van allerlei formaten en bronnen
bikersuus schreef:
Frank schreef:Welke smartphone heb je?
Een samsubg galaxy s4 (binnenkort)
Die kun je prima als GPS gebruiken, de accu gaat al een stuk langer mee dan bij de vorige generaties smartphones en als je 'm gebruikt in combinatie met een naafdynamo en de juiste, ook offline werkende, apps, kun je overal op de wereld terecht.

Ook leuk om te vermelden is dat er een bijna compleet weerstation op de S4 zit, met barometer, thermometer en hygrometer, iets wat natuurlijk altijd van pas kan komen.
Daarnaast kun je met een USB OTG kabel er ook allemaal randapparatuur op aansluiten zodat je hem ook (bijna) als PC/tablet kan gebruiken.

Verder is er natuurlijk helemaal niets mis met ouderwets kaart- en kompaswerk. Die doen het zelfs zonder elektriciteit :wink:
Als ik kijk naar de kaarten die betaald worden aangeboden, gaat het vaak om topografische kaarten, schaal 1:25.000 of 1:50.000, of om wegenkaarten van veel groter schaal. Al deze formaten zijn voor de fietser eigenlijk niet optimaal, ik denk dat bijvoorbeeld een 1:100.000 genoeg is om goed te kunnen fietsen. Maar die schaal vind ik nergens.
'Topo' kaarten vind ik echt onnodig gedetailleerd, dat is meer iets voor wandelaars denk ik.
Als fietser vlieg je in no-time door zo'n kaart heen.
Ik heb helaas geen ervaring met de genoemde apparaten mbt navigatie.
Maar ik herinner me wel een ouder topic over navigeren met android.
Mogelijk staat daar nog bruikbare kennis in :)

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 21&t=20064

Ik gebruik zelf altijd een ouderwetse kaart. Ik schuw het gebruik van mn telefoon uit angst voor onvoldoende acculading wanneer nood aan de man is.
Ja ik weet t. Niet echt avontuurlijk :lol:
Wij gebruiken een echte gps van garmin dakota 20. Geen toeters en bellen. Als pluspunt is bij dit type dat het werkt met oplaadbare AA batterijen. Deze zijn overal ter wereld te koop.

Of ik mijn smartphone zou gaan gebruiken ? Denk het niet, deze is weliswaar water en stofdicht, maar is tóch minder robuust als de Dakota 20.

Succes
Of ik mijn smartphone zou gaan gebruiken ? Denk het niet, deze is weliswaar water en stofdicht, maar is tóch minder robuust als de Dakota 20.
Dit is bij mij ook de reden geweest om toch een echt outdoor-toestel aan te schaffen. Als ik de iPhone die 4x zo duur is als een etrex 30 op mijn stuur zou monteren, zou ik toch redelijk met de bibber zitten, misschien zelfs mijn rijgedrag aanpassen...
Wat mij opvalt (maar schiet me maar raak als ik het mis heb) in GPS-onderwerpen is dat navigatie vaak op de volgende manieren wordt gebruikt:

Rustige wegen, fietsroutes
Hiervoor voldoet eigenlijk alles. Een dedicated GPS kan, maar ook een geschikte smartphone-met-app, een (globale) papieren kaart of een routeboekje (bijv. via de Europafietsers). Onderwerg kom je veelal stopcontacten tegen op campings, in pensions, in B&B's, etc.

Stad uitfietsen
Hiervoor voldoet vaak een kompasje in de hand, een dedicated GPS met een track erin (geen zoekwerk, wel van tevoren plannen) of een smartphone met live routeringsfunctie. Fietsrouteboekjes kunnen ook werken, maar een papieren kaart vaak niet. In een land als Nederland kun je wellicht nog wegkomen met het in de gaten houden van wegwijzers (voorheen van de ANWB) om globaal in de juiste richting te fietsen, maar in veel landen is dat wat lastiger.

Offroadtochten
Hierbij is het nadeel dat je vaak geen stopcontacten tegenkomt. Een smartphone kan, mits je zelf kan opladen onderweg. Een zonnepaneel geeft vaak niet voldoende stroom, hoewel een aantal mensen toch ook tevreden zijn over de hoeveelheid stroom die een zonnepaneel geeft. Een naafdynamo lijkt dan meer een must.
Onderweg opladen van penlite batterijen (formaat 'AA') kan ook een handige optie zijn voor een dedicated GPS. Het voordeel daarvan is dat die een stuk robuuster (en vaak meer weersbestendig) is en op gewone batterijen werkt in geval van nood (bepaalde series daargelaten, welke op een accu werken... :roll:).
Globale kaarten zijn veelal te onnauwkeurig in Europa en ik vermoed ook in Noord-Amerika (niet in bijv. Zuid-Amerika en waarschijnlijk ook in Azië en Australië niet). Topografische kaarten heb je er altijd zoveel van nodig dat het ondoenlijk is die mee te nemen. Een fietsrouteboekje heb je voor dergelijke tochten vaak niet.

Dit is volgens mij wel de driedeling waarvoor GPS bij het fietsen gebruikt wordt. De 'geocachers' hoef ik hier niet te vermelden. Die weten zelf wel hoe of wat. :wink: