Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Crankstel op Santos - Forum Wereldfietser

Crankstel op Santos

Na al enkele jaren mijn vakantiedagen te spenderen aan fietsvakanties, is het eens tijd voor een nieuwe fiets.

Ik ben van plan een Santos STR-02 aan te schaffen en ben daarom de, op www.santos-bikes.nl , te selecteren onderdelen aan het vergelijken.
Nu zit er als standaard Crankstel+ bracket shimano op. Voor dezelfde prijs kun je echter ook kiezen voor de Truvativ Isoflow. Andere te kiezen opties, tegen meerprijs, zijn de 'LX Hollowtech (+ €97,-)', de XT hollowtech2 (+ €172,-) en een Deore Hollowtech (zwaar verzet 48-26-24) (+ €58,-).

Nu ben ik iemand die over paden en wegen in Europa wil fietsen, en heb geen idee wat het verschil nu tussen deze types is. Van de Shimano onderdelen is voldoende info te vinden op internet, maar ik kan weinig vinden over die Truvativ Isoflow. Heeft iemand ervaring met dit model?
Ha :D Richard, ik weet natuurlijk niet waarom je een ander krankstel wilt plaatsen (op de fiets die je wilt gaan kopen) Maar het is van groot belang dat, als je de fiets wat langer wilt behouden, dat er nieuwe tandwielen/bladen gekocht en geplaatst kunnen worden. Goedkopere krankstellen zijn dikwijls zwaarder, en als je tandwielen slijtage vertonen, wordt het hele krankstel vervangen. Deze goedkopere krankstellen hebben ook meestal minder goede lagers. Het beste kun je een fiets kopen met een goede groep van shimano of campagnolo. :idea: Uiteindelijk is dat nog altijd het duurzaamste en voordeligst. Goedkoop=duurkoop. Of het moet zijn dat je erg weinig fietst. Als je fiets niet gebruikt dat slijt hij ook niet. Ik ben geen fietsemaker,(bouw wel mij eigen fiets op en spaak oa.ook mijn eigen wielen)en ik rijd al 40 jaar wielerwedstrijden, en sinds 2,5 jaar ook met mijn vrouw op een hybride tandem, om trektochten te maken.
Richard B schreef:Na al enkele jaren mijn vakantiedagen te spenderen aan fietsvakanties, is het eens tijd voor een nieuwe fiets.

Ik ben van plan een Santos STR-02 aan te schaffen en ben daarom de, op www.santos-bikes.nl, te selecteren onderdelen aan het vergelijken.
Nu zit er als standaard Crankstel+ bracket shimano op. Voor dezelfde prijs kun je echter ook kiezen voor de Truvativ Isoflow. Andere te kiezen opties, tegen meerprijs, zijn de 'LX Hollowtech (+ €97,-)', de XT hollowtech2 (+ €172,-) en een Deore Hollowtech (zwaar verzet 48-26-24) (+ €58,-).

Nu ben ik iemand die over paden en wegen in Europa wil fietsen, en heb geen idee wat het verschil nu tussen deze types is. Van de Shimano onderdelen is voldoende info te vinden op internet, maar ik kan weinig vinden over die Truvativ Isoflow. Heeft iemand ervaring met dit model?

ik weet natuurlijk niet waarom je een ander krankstel wilt plaatsen (op de fiets die je wilt gaan kopen)
Bedankt voor je reactie.
Ik zeg niet 'dat' ik er een ander krankstel op wil plaatsen, maar aangezien je bij Santos helemaal zelf kunt bepalen welke onderdelen op de fiets gemonteerd worden, is het van belang dat ik weet wat de onderlinge verschillen zijn. Ik ga er van uit dat de onderdelen die Santos standaard op de fietsen plaatst ook zeker van goede kwaliteit zijn. Daar staat Santos toch bekend om. Ik zou alleen meer willen weten over die Truvativ Isoflow.

Het crankstel zelf zegt vrij weinig. Dat verslijt maar zelden. Wat verslijt zijn de bladen. En daar is een enorm verschil in kwaliteit. Gelukkig kun je veel bladen ook uitwisselen. Met name de betere merken passen zowel op Shimano als Campagnolo. Ik heb tot nu toe 4 merken bladen gebruikt. Ik merkte een enorm verschil in levensduur. Een factor 2-3 zit er makkelijk in.
Van deze 4 de levensduren:
TA.
Absoluut de langste levensduur, leverbaar in Campa en Shimano steek

Stronglight.
Wat goedkoper dan TA maar nog altijd lang levend. Beste prijs/kwaliteit verhouding

Campagnolo.
Van de grote merken het beste

Shimano
Beroerde levensduur. Is al voorgesleten om het schakelgemak te vergroten. Dat betaal je via een zeer korte levensduur.

Er is hier pas vrij uitgebreid geschreven over cranksets, dus daar hoeft niet zoveel aan te worden toegevoegd. Hier de link naar de Truvativ Isoflow:

http://www.sram.com/_media/pdf/truvativ ... soflow.pdf

Zoals je kunt zien zijn deze cranks in diverse uitvoeringen leverbaar, en zijn de bladen verwisselbaar. Er hoort een traditionele vierkante trapas bij. Omdat er een 160 mm versie van is heb ik die onlangs op de fiets van mijn dochter gemonteerd. Natuurlijk is een TA Vega (of Carmina ... ) veel mooier en beter, maar er is gewoon niets mis met deze Truvativ Isoflow, en het blijft heel betaalbaar. Wat mij betreft is dit een heel wat betere keus dan de goedkope Shimano modellen.
Wim

Bdankt voor de informatie Willem. Ik heb die site van Sram eens goed bekeken. Ik denk dat ik dan inderdaad voor de Isoflow kies. Over Shimano cracksets lees ik nogal wat negatieve berichten. Uiteraard zijn er veel betere merken, maar het geld kan maar één keer op.
Ik besteed mijn geld dan liever aan andere opties zoals goede remmen (HS33).