Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeboekjes en gidsen: Tweedehands of niet? - Forum Wereldfietser

Routeboekjes en gidsen: Tweedehands of niet?

Dit onderwerp heb ik aangemaakt om buiten de advertenties zelf te kunnen discussiëren over de voor- en nadelen van het tweedehands aanschaffen van routeboekjes en reisgidsen.

In de advertenties zelf kan je dan, als je dat wil, een verwijzing plaatsen naar dit onderwerp, zonder in dat topic meteen in een morele discussie te verzeilen. Een beetje analoog aan de discussie over dons e.d.
Tweedehands is goed voor het milieu.
Mja veel voor en tegen argumenten liggen voor de hand, ik mis er ongetwijfeld een aantal...

voor 2e hands:
1. goedkoper
2. goed voor het milieu
3. goed voor het uit wisselen van ervaringen mbt reis en gids (de aanbieder heeft de tocht wss gemaakt, dit kan overigens natuurlijk ook zonder 2ehands koop)

nadelen 2e hands:
1. niet meer up-to-date (hoewel eventuele wijzigingen vaak op internet worden vermeld)
2. de maker verdient niet aan een 2e hands boek, fondsen voor herzieningen en nieuwe gidsen blijven uit, nieuwe gidsen worden mogelijk duurder om als maker uit de kosten te komen


Persoonlijk denk ik dat het vooral een kwestie van gunnen is.
Ik gun makers van gidsen mijn nieuwe aankoop.
Daarnaast koop ik zelden iets 2ehands.
Echter kan ik heel goed begrijpen dat wanneer je voor een (langere) tocht veel gidsen nodig hebt het financiele aspect flink kan drukken...

Overigens is het zo dat veel routes kosteloos van het het internet zijn te plukken voor je GPS. Je mist dan alleen het achtergrond verhaal van de schrijver van de gids...
Goed of slecht? Tsja het hoort bij deze tijd. Kijk naar de muziek en film industrie...

Ik vind het zelf geen enkele meerwaarde hebben om tegen iemand te zeggen dat hij of zij beter een nieuw boekje kan kopen wanneer iemand opzoek is naar een 2e hands exemplaar.
Zo werkt de markt en wereld nu eenmaal.
Zelf koop ik graag nieuwe omdat ik nu eenmaal graag nieuwe heb. Ik klad mijn gidsen overigens vol met aantekeningen en schetsen. Verkopen zal ik ze niet...
Kort door de bocht vind ik het ook niet zielig voor Renault als ik een tweedehands koop. Maar omdat ik bij routeboekjes altijd het gevoel heb dat de 'liefdewerk oud papier' factor hoog is, neig ik naar nieuw kopen. Bij bijvoorbeeld Lonely planet voel ik die aandrang totaal niet :lol:
berger schreef:Maar omdat ik bij routeboekjes altijd het gevoel heb dat de 'liefdewerk oud papier' factor hoog is, neig ik naar nieuw kopen.
De Engelstalige markt, en ook de Duitse, is zoveel groter dan de Nederlandse dat het nog prijzenswaardig is dat er überhaupt iets nieuws verschijnt voor relatief zo weinig geld !! :wink:
berger schreef:Kort door de bocht vind ik het ook niet zielig voor Renault als ik een tweedehands koop. Maar omdat ik bij routeboekjes altijd het gevoel heb dat de 'liefdewerk oud papier' factor hoog is, neig ik naar nieuw kopen. Bij bijvoorbeeld Lonely planet voel ik die aandrang totaal niet :lol:
Renault is natuurlijk een multinational en een auteur van een Nederlandstalige gids is verre van dat?
bert sitters schreef:Renault is natuurlijk een multinational en een auteur van een Nederlandstalige gids is verre van dat?
Verre van dat omdat ze niet willen of kunnen? :wink:
Michael W schreef:De Engelstalige markt, en ook de Duitse, is zoveel groter dan de Nederlandse ...
Neem bijvoorbeeld een internatiole route als de frontlijnroute.
Start in nieuwpoort - finish in basel.
Prima in het engels, frans, duits uit te brengen lijkt mij? :D
Michaël schreef:Neem bijvoorbeeld een internationale route als de Frontlijnroute.
Start in Nieuwpoort - finish in Basel.
Prima in het Engels, Frans, Duits uit te brengen lijkt mij? :D
Zeker, en het vertalen is ook geen enkel probleem, maar wel de distributie in die landen 8)
Ik vind ook tweedehands boekjes kopen interessant, maar vind het ook jammer dat ik daarbij dus niet de auteur stimuleer om door te gaan met het mooie werk wat hij/zij doet.

Zou het een idee zijn voor de auteurs om een donatie mogelijk te beiden voor diegene die toch nog iets aan de auteur kwijt willen nadat zij het boekje tweedehands hebben gekocht? Makkelijk via paypal of iDeal.
Persoonlijk heb ik weinig tegen op tweedehands verkoop of aanschaf van boeken, of welk product dan ook.

Het gehele argument dat de auteur er verder niets aan overhoudt vind ik om eerlijk te zijn ook altijd maar weer een erg zwak argument. Tsja, uiteraard verdient een auteur meer indien er twee exemplaren van zijn of haar product verkocht worden. Maar dit geldt voor alles. Of dit nu een boekje is, een fiets, tassen, een auto, etc. Indien iemand daadwerkelijk consequent nooit tweedehands producten aanschaft, dan prima. Maar zodra men naar eigen inzicht onderscheid gaat maken tussen wat zogenaamd wel en niet tweedehands aangeschaft zou moeten worden, dan is het naar mijn idee het grootste non-argument mogelijk.

Voor wat betreft de kleinere auteurs denk ik persoonlijk dat het interessanter is om qua nieuwe routeboekjes zich meer te richten op crowdfunding voor de uitgave van daadwerkelijke boekjes van gedetailleerde gidsen, en zelf publicatie van apps of ebooks voor de kleinere gidsjes.
Graag steun ik de ontwerpers en koop dus liever nieuw dan 2e hands. Mij geeft het een goed gevoel voor de relatief goedkope boekjes het volle pond te betalen. Ook heb ik dan de meest actuele versie.
Omdat ik wel gratis e-books lees is dit dus helaas "het grootste non-argument". :roll:
stef.l schreef:Het gehele argument dat de auteur er verder niets aan overhoudt vind ik om eerlijk te zijn ook altijd maar weer een erg zwak argument.
Dan blijft dus alleen de innerlijke dwang van de auteur om wereldberoemd in Nederland te worden. Dat lijkt me een beetje overdreven. Of moet hij het doen omdat er nieuwe routes moeten komen.
stef.l schreef:crowdfunding voor de uitgave van daadwerkelijke boekjes van gedetailleerde gidsen, en zelf publicatie van apps of ebooks voor de kleinere gidsjes.
Crowdfunding zou op zich geen slecht idee zijn, behalve dat het naar mijn idee een beetje modieus is.
En er is nog een inhoudelijk probleem. Crowdfunding kan goed werken voor dat ding waar een grote groep mensen al jaren op zit te wachten. Een routeboekje is iets voor de lange termijn.
Reinder schreef:Omdat ik wel gratis e-books lees is dit dus helaas "het grootste non-argument
Hier wordt dus precies het probleem duidelijk gemaakt van E-boeken.
Hier wordt dus iets "wederrechtelijk toegeëigend'.

Peter
Peter M schreef:
stef.l schreef:crowdfunding voor de uitgave van daadwerkelijke boekjes van gedetailleerde gidsen, en zelf publicatie van apps of ebooks voor de kleinere gidsjes.
Crowdfunding zou op zich geen slecht idee zijn, behalve dat het naar mijn idee een beetje modieus is.
En er is nog een inhoudelijk probleem. Crowdfunding kan goed werken voor dat ding waar een grote groep mensen al jaren op zit te wachten. Een routeboekje is iets voor de lange termijn.
Even voor de duidelijkheid, de financiering voor de uitgave is geen probleem, maar als je al het werk van de auteur omzet naar een normale betaling dan zou een gids door de kleine oplage minstens het 10-voudige moeten kosten. Grotere oplages drukken weliswaar de kostprijs, maar dan zit je met een grote voorraad die je na 10 jaar nergens meer kwijt kan !!
Michael W schreef: maar dan zit je met een grote voorraad die je na 10 jaar nergens meer kwijt kan
En na 3 jaar verouderd is. :lol: :lol: :twisted:

Peter
Peter M schreef:Crowdfunding zou op zich geen slecht idee zijn, behalve dat het naar mijn idee een beetje modieus is.
En er is nog een inhoudelijk probleem. Crowdfunding kan goed werken voor dat ding waar een grote groep mensen al jaren op zit te wachten. Een routeboekje is iets voor de lange termijn.
Ook voor kleinere projecten kan crowdfunding wel degelijk baat hebben. Zolang als het maar kwalitatief gezien de moeite waard is. En daarin overschat men snel hun eigen werk.

Bij het uitblijven een directe interesse kan sneller gekeken worden naar ebook of app formaat. Waarbij het voordeel van een app kan zijn de wederzijdse interactie. Vrij gemakkelijk kan vanuit de app namelijk feedback gegeven worden. En kan via eventuele updates direct revisies worden doorgevoerd, waardoor het als reisgids ook weer betrouwbaarder blijft. Een stuk minder issues met verouderde teksten of routes gezien een weg is omgelegd, een bezienswaardig café inmiddels is gesloten, etc.

En een bijkomend feit is dat de grotere spelers uiteraard ook niet stil zitten. Lonely planet biedt een zeer groot deel van de collectie aan als pdf formaat. Veel interessante bezienswaardigheden en informatie over gebieden kun je in zakformaat dan ook al bij de hand hebben.

Voor wat betreft enkel routes groeit het beschikbare aantal GPS tracks ook alsmaar. Waarvan veelal gratis wordt aangeboden.

Het meegaan in de trend van digitaliseren zal uiteindelijk zonder twijfel beter zijn qua verkoopaantallen dan de beperkte doorverkoop van tweede hands boekjes proberen af te wenden. Drukkosten, kleinere oplagen, etc. zal het namelijk niet interessanter maken om boekjes te blijven schrijven. Daarnaast is uiteraard een bijkomend voordeel dat een app veel gemakkelijk meertalig kan worden uitgegeven, en daartoe sneller een breder publiek zal kunnen bereiken. Wordt het niet door een kleine partij gedaan, is het slechts een kwestie van tijd er een grote partij het doet.
Peter M schreef:Dan blijft dus alleen de innerlijke dwang van de auteur om wereldberoemd in Nederland te worden. Dat lijkt me een beetje overdreven. Of moet hij het doen omdat er nieuwe routes moeten komen.
De beweegredenen voor ieder voor zich. Indien er geen streven voor financieel gewin is, maar puur wordt gedaan uit liefde voor de route, dan kan dat al motivatie genoeg zijn. Voor een auteur welk echter aan zijn werk wil overhouden dient echter ook vanuit de richting van de auteur op die wijze te werk gegaan worden.

Juist door de creativiteit en passie welk in dit soort werken zit, zal het echter ook gemakkelijker worden om via crowdfunding alsnog te slagen.

Je kunt tenslotte niet verwachten iets te publiceren, en vervolgens simpelweg je geld binnen te zien komen, zonder in acht neming van de potentiële markt. Nee, je dient een product af te stemmen op de markt. En tegen zo gering mogelijke prijs een zo groot mogelijke markt te kunnen benaderen. Als daarin tweedehands doorverkoop van het product een doorslaggevende factor is om niet verder te kunnen, dan dient men zich te realiseren dat het simpelweg geen gezonde markt is waarop gericht wordt.
Michaël schreef:
bert sitters schreef:Renault is natuurlijk een multinational en een auteur van een Nederlandstalige gids is verre van dat?
Verre van dat omdat ze niet willen of kunnen? :wink:
Michael W schreef:De Engelstalige markt, en ook de Duitse, is zoveel groter dan de Nederlandse ...
Neem bijvoorbeeld een internatiole route als de frontlijnroute.
Start in nieuwpoort - finish in basel.
Prima in het engels, frans, duits uit te brengen lijkt mij? :D
Zo simpel is dat niet. Je moet dan wel de Duitstalige en Engelstalige markt kennen en beschikken over een netwerk om die boekjes daar op de markt te brengen. Behalve distributie moet je ook nog eens zorgen voor promotie.
[quote="stef.l"Je kunt tenslotte niet verwachten iets te publiceren, en vervolgens simpelweg je geld binnen te zien komen, zonder in acht neming van de potentiële markt. Nee, je dient een product af te stemmen op de markt. En tegen zo gering mogelijke prijs een zo groot mogelijke markt te kunnen benaderen. Als daarin tweedehands doorverkoop van het product een doorslaggevende factor is om niet verder te kunnen, dan dient men zich te realiseren dat het simpelweg geen gezonde markt is waarop gericht wordt.[/quote]


Gelukkig dat er enthousiaste routemakers zijn die dat totaal anders zien. Als de norm van stef.1 gehanteerd zijn worden, zouden er geen routeboekjes zijn.

Interessant dat stef.1 dat allemaal stelt, maar heeft hij zelf wel een een fietsrouteboekje uitgegeven?
bert sitters schreef:Gelukkig dat er enthousiaste routemakers zijn die dat totaal anders zien. Als de norm van stef.1 gehanteerd zijn worden, zouden er geen routeboekjes zijn.
Kunt ook volledig quoten en het volgende erin laten.
stef.l schreef:Indien er geen streven voor financieel gewin is, maar puur wordt gedaan uit liefde voor de route, dan kan dat al motivatie genoeg zijn.
Waarmee er zeer zeker nog wel routeboekjes zullen zijn.
Het blijft een eeuwig durende discussie.

Laat ik beginnen met het volgende. Ik ben een fervent lezer. Toch koop ik al een reeks van jaren nauwelijks nog een boek. Reden? Ik ben lid van een openbare bibliotheek. Betaal daarvoor m'n jaarlijkse contributie. Voel ik me nu een dief van de portemonnee van de auteurs? Nee, want ik weet dat ze leengeld ontvangen.

Ik fiets sinds een aantal jaren graag lange afstandsroutes. Koop ik daarvan de boekjes? Ja, hoewel de tracks voor m'n GPS vaak vrij te verkrijgen zijn op internet. Waarom koop ik de routeboekjes dan toch? Allereerst voor de routeinformatie. Maar zeer zeker ook omdat ik hoop dat er zo nog routeboekjes worden gepubliceerd!

Voor de routemakers neem ik m'n petje af. Zeker de makers van de Nederlandstalige routeboekjes zullen er niet rijk van worden.

Jan
bert sitters schreef:
Michaël schreef:
bert sitters schreef:Renault is natuurlijk een multinational en een auteur van een Nederlandstalige gids is verre van dat?
Verre van dat omdat ze niet willen of kunnen? :wink:
Michael W schreef:De Engelstalige markt, en ook de Duitse, is zoveel groter dan de Nederlandse ...
Neem bijvoorbeeld een internatiole route als de frontlijnroute.
Start in nieuwpoort - finish in basel.
Prima in het engels, frans, duits uit te brengen lijkt mij? :D
Zo simpel is dat niet. Je moet dan wel de Duitstalige en Engelstalige markt kennen en beschikken over een netwerk om die boekjes daar op de markt te brengen. Behalve distributie moet je ook nog eens zorgen voor promotie.
Mwa mijn reactie was meer quasi grappig bedoeld :D
Veel nederlandstalige route boekjes starten in Nederland en zouden na vertalen weinig waarde hebben voor 'buitenlanders'.
Daarnaast denk ik dat de markt weinig zal verschillen van de nederlandstalige. Het zal vooral om vindbaarheid en dus idd marketing en promotie gaan. Daarnaast blijft zoals michael w al aangaf idd distributie een aspect...