Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oplossing niet bestaand probleem of geniaal? - Forum Wereldfietser

Oplossing niet bestaand probleem of geniaal?

Kon niet vinden of het al eerder genoemd was, maar er is een lamp die een patroon projecteert voor je zodat je de slechte stukken, stoepen, etc in de weg ziet.

http://www.yankodesign.com/2013/05/21/l ... e-cycling/

Niet bestaand probleem of een oplossing?

Afbeelding
Als je het grid nog fijner zou maken, zie je nog meer detail. En als je echt alles wilt zien, moet je een goede fietslamp monteren :D
marsupilami schreef:Als je het grid nog fijner zou maken, zie je nog meer detail. En als je echt alles wilt zien, moet je een goede fietslamp monteren :D
Ook met een goede fietslamp zie je nauwelijks diepte, tamelijk geniaal dus :D
Tamelijk geniaal, maar het grid lijkt me nauwelijks dieper dan één fietslengte. Of je dan nog zicht hebt op een auto die even verderop geparkeerd staat?
Een goede verkoper schijnt je een probleem aan te praten, om je daarna ook meteen de oplossing te verkopen. Daarnaast vraag ik me af of dit (ook de kleur van het licht) hier in ons kikkerlandje toegestaan zou zijn, leidt het niet teveel af voor de overige verkeersdeelnemers en jezelf.
Een van de kenmerken van die 'projectieoplossingen' (ik heb ook al systemen gezien die een fietser projecteert om dodehoekongevallen te verminderen of systemen die een eigen 'fietspad' projecteren) is dat ze voor een projectie vlak voor de fiets zorgen.

Zeker bij dit systeem is dat natuurlijk absurd. Want je moet wel erg traag rijden om iets zinvols te kunnen ondernemen met de mogelijke extra informatie die die projectie oplevert. Als het al zinvol zou kunnen zijn, dan dient die projectie zeker een meter of 5 voor de fiets schijnen.

Renaat
Vraag me af of je daar nou echt beter oneffenheden door ziet. Grote hobbels en kuilen wellicht. Maar iets kleins als een losse steen is mischien juist lastiger te zien, en daar kun je toch ook goed op onderuit gaan. Ik hou het nog even op m' n ixus .

Frank
frank bueters schreef:Vraag me af of je daar nou echt beter oneffenheden door ziet. Grote hobbels en kuilen wellicht. Maar iets kleins als een losse steen is mischien juist lastiger te zien, en daar kun je toch ook goed op onderuit gaan. Ik hou het nog even op m' n ixus .

Frank
Exact. Voor op een mooi strak geasfalteerd fietspad/weggetje zal het zeker meerwaarde hebben, maar als de berijder van de foto zijn fiets gaat gebruiken waar die voor bedoeld is, op een pad met veel oneffenheden, wordt hij er erg onrustig van denk ik. :D
Inderdaad je moet wel heel erg langzaam fietsen. Wat is de afstand van je voorwiel, het obstakel en de tijd die je nodig hebt om te reageren?
Je zult ook weinig keuze hebben bij montage: richt het een beetje hoger of lager en je vierkantjes zijn geen vierkantjes meer.
Afhankelijk van je stuurhoogte zal het lampje dus ook evenredig dichter en verder schijnen, omdat de stralingshoek naar beneden, in het ontwerp vastligt.
Tenzij die projectie echt regelbaar zou zijn...

Doe mij ook maar een goede fietslamp. Als die niet te dicht bij je ogen staat, bvb op je fiets, levert dat ook wel wat dieptezicht op.
Xyuny schreef:Je zult ook weinig keuze hebben bij montage: richt het een beetje hoger of lager en je vierkantjes zijn geen vierkantjes meer.
Wat maakt dit uit? Het hoeven toch niet exact vierkantjes te zijn? Het gaat om patroonsverandering wat de rijder triggert dat er een afwijking in het wegdek zit.

Ik heb overigens net als jij ook liever een gewone fietslamp. :D
Ja, dat is waar.
Grappig concept, maar geen praktische haalbaarheid.

Het grootste probleem is namelijk het feit dat voor het projecteren van licht op deze wijze, je gebruik dient te maken van laser. En iedereen die wel eens bijv. een laser waterpas heeft gebruikt zal gemerkt hebben dat bij extra omgevingslicht, dit laserlicht vervaagt.

Om het dus zo helder te krijgen als in deze afbeelding, zul je geen omgevingslicht willen hebben. Gezien laser echter nagenoeg geen strooing heeft, zul je hierdoor behoudens je kleine grid vrijwel geen zicht hebben.

Met andere woorden, je komt op donkere paden te fietsen waarbij je zicht niets anders is dan zwart, met blauwe vierkantjes op de grond, tot beperkte afstand. En indien je daarbij met snelheid zult fietsen, zul je net zo goed met blinddoek om kunnen rijden. Voor wat betreft je eigen veiligheid zal het effect niet veel anders zijn.

De oplossing voor beter zicht in het donker is dan ook vrij simpel, meer licht. Niet juist minder licht zoals je met deze constructie hebt.