Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-Noorwegen naar de Noordkaap. - Forum Wereldfietser

Zuid-Noorwegen naar de Noordkaap.

Goedendag!

Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Lennard en ik ben 20 jaar en deze zomer, waarschijnlijk eind begin juni, wil ik van Zuid Noorwegen naar de Noordkaap gaan fietsen. Ik wil dan deze route gaan rijden: http://userweb.eftel.com/~wheelbuddies/ ... 7map01.htm

Ik heb alleen nog een paar vragen waar ik jullie hulp bij kan gebruiken.

1) Graag wil ik de preekstoel bezichtigen wat betekent dat ik ergens bij Rysstad een afslag naar het westen richting de preekstoel moet nemen en daarvandaan naar het noorden moet om bij Roldal weer op de route te komen.

Dit betekent echter wel een extra 170 km op de al vrij lange route. Zijn er mensen die deze route weleens hebben gereden en die mij kunnen vertellen of het het waard is deze omleiding te maken? Als deze route even mooi/zwaar is als de route op het kaartje hierboven vind ik het niet erg om de preekstoel over te slaan.

2) De rallarvegen lijkt me een leuke route om te rijden, maar aangezien ik vroeg in het seizoen ga weet ik niet of deze al te rijden is in verband met sneeuw. Weet iemand wanneer deze meestal open gaat?

3) Kom ik vaak onverharde wegen tegen? Met andere woorden, moet ik bij de aanschaf van de fiets hier op letten? Ik heb een filmpje gezien van de rallarvegen en het lijkt mij dat je een vrij stevige fiets en goede banden nodig hebt om daar te fietsen. Of heeft elke trekkingsfiets dat wel?

4) Hoe erg is een GPS aan te raden? Ik kan wel gewoon kaart lezen dus het zou mooi zijn als ik geen GPS hoef te kopen.

Alvast bedankt voor het antwoorden van mijn vragen!
Vroeg in het seizoen (hoe vroeg?) zal er veel sneeuw zijn, en niet alleen op de Rallarvegen. Het klinkt overigens alsof je een tamelijke beginner bent. Lees dan eerst dit: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Verder vraag ik me af of Noorwegen dan niet erg ambitieus is, tenzij je al heel veel andere buitensport ervaring hebt, en je al hebt opgegeven voor de fietsreparatiecursus.
Wim
Even zoeken op dit forum geeft ook al een hoop antwoorden.
Zoek (in de blauwe balk hierboven) links op: Rallarvegen, en je krijgt 170 resultaten, waarvan er veel over de sneeuw gaan.

Peter
Ik wil in juni gaan beginnen met fietsen. Na wat beter gezocht te hebben op het forum blijkt dat de rallarvegen dan nog niet te fietsen is dus die sla ik over.

Dat stukje van Willem Jongman heb ik gelezen :) Ik ben sportief en heb een goed uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen. Daarnaast heb ik nog een kleine 4 maanden om te trainen dus ik denk dat dat wel goed komt.

Voor een fietsreparatiecursus moet ik me wel nog inschrijven.
Hai Lennard,
1 Ik heb beide varianten gefietst en mijn voorkeur gaat uit naar de westelijke route die dus 'vlak' langs de Preekstoel loopt (dat is nog wel een flinke hike, geloof ik). De meer directe route is ook best aardig, maar wel wat drukker. Ik ben overigens in Kristiansand begonnen en ben vanuit daar via voornamelijk binnenwegen noordwestelijk gegaan (de E39 kan je beter mijden, te druk. ik ben via de 461, 43, 42, 468 en de 45 naar de 13 gegaan. Ik heb de route nog wel ergens als gpx bestand als je daar wat mee kan.) uiteindelijk was het niet eens zo veel om en qua zwaarte is het vergelijkbaar.

2 De Rallarvegen kan je kort voor vertrek nog bekijken of je die meepakt of niet. Als de Noren net zo'n zachte winter hebben als wij ligt er misschien sowieso niet al te veel sneeuw. Die variant is echter wel zwaarder dan die langs de westkant (maar beslist mooier). Ik zou dan op het eind van de Rallarvegen niet afdalen naar Flam, maar een stukje de trein pakken (je moet wel om de tunnel door te komen) richting Voss, waar je je basisroute weer op kunt pakken.

3 Op de Rallarvegen na gaat het grootste deel van de route gewoon over de verharde weg, daar heb je geen extreme dingen voor nodig en een beetje band / trekkingfiets heeft met dat stukje off road ook geen moeite.

4 Gps, is leuk en handig, maar verre van noodzakelijk. Met de kaartenset van Freytag en Berndt red je het zonder problemen.

Verder is verlichting belangrijk, je moet nogal wat tunnels door en sommige zijn knap lang en vrij donker. Een fluoriserend hesje is ook geen slecht idee. De Noorse automobilisten zijn over het algemeen zeer attent, maar ze moeten je natuurlijk wel kunnen zien. Qua conditie zal het wel loslopen. Ik ben de 50 inmiddels voorbij en heb het zonder al te veel training ook probleemloos gered. Het is een mooi tochtje, veel plezier.

(edit) Nog 2 dingen; ik zou voorbij Odda niet de drukke hoofdweg langs de oostzijde van het water volgen maar de secundaire weg aan de westzijde, die is veel rustiger. En in het noorden, het stuk op het Andoya schiereiland naar Andenes, is de westelijke route beduidend mooier dan de hoofdweg die langs de oostkust loopt en nauwelijks langer.
Heel erg bedankt voor de reactie. Hier heb ik veel aan :D. Ik ga nu deze informatie verwerken in me huidige reisplan :). Ik stuur je wel een persoonlijk berichtje met mijn e-mailadres. Als je dat gpx bestand kan opsturen zou dat fijn zijn.
Abacus schreef: De Rallarvegen kan je kort voor vertrek nog bekijken of je die meepakt of niet. Als de Noren net zo'n zachte winter hebben als wij ligt er misschien sowieso niet al te veel sneeuw.
Als de Noren net zo'n natte winter hebben als de Britten, dan ligt er ontzettend veel sneeuw en gaat de Rallarvegen misschien het hele jaar niet meer open. Maar dat kan je inderdaad kort voor vertrek wel checken.

Ik heb niet rond Prekestolen en hardangervidda gefietst, maar hele grote delen van jouw route heb ik wel gehad. Zelf fietste ik in 2008 rond de sognefjord en vorig jaar van Tromsø naar Trondheim.

Je hebt goede tips gehad, of Google-maps heeft je per ongeluk langs hele mooie wegen gestuurd. Er zitten toch stukken in je route, waar je je misschien meer in zou moeten verdiepen.
  1. ten zuiden van de sognefjord: je moet al vroeg rekening houden met de oversteek. Als je hier eenmaal ergens over een fjell fietst, dan vervallen een aantal veerponten. Je kiest nu voor de Vikafjellsvegen. Best mooi, maar zo mis je (naast de Rallarvegen) de aurlandsfjellet.
  2. aan de overkant van de sognefjord ligt de lustrafjorden. Hier fietste ik langs de oostelijke oever naar skjolden, omdat dat rustiger zou zijn. Of dat waar is, weet ik niet. Maar je komt dan in ieder geval langs de staafkerk van Ornes, waar je een goed verhaal kan horen over hoe zo'n kerk gebouwd werd en hoe de Vikingen gekerstend en beschaafd werden
  3. Na andalsnes moet je goed op tunnels en veerponten letten. Ik moest hier bussen nemen omdat er per fiets niet bij de Atlantikershavsvegen was te komen
  4. trondheim vond ik een leuke (studenten)stad. Zonde om er zomaar langs te fietsen. Camping Flakk bij de pont naar rørvik is een goede uitvalsbasis om de stad een dagje te bezoeken. Het is daar rond die tijd zowat de hele nacht licht.
  5. als je het fietsende Noren vraagt, dan is helgelandskysten de mooiste route van het land. Jij hebt daar al een groot deel van in je route opgenomen. Tussen Trondheim en bronnøysund heb je een andere variant. De 'officiële' route volgt vanaf rørvik rt 715 tot Namsos en daarna rt 769 naar Bronnøysund. Zeker rustiger en vast ook mooier
  6. lofoten is overal mooi. Je volgt de hoofdweg (vol campers) maar de lussen over de witte weggetjes zijn minstens net zo mooi, en rustiger
  7. op senja sla je ergens rechtsaf richting Finsnes, maar zo ga je het mooiste deel van Senja missen. Bovendien sla je Tromsø over. Mooi is anders, maar het is toch een leuk stadje.
ik heb ook rond de Prekestolen gefietst en de Rallerveien gedaan.
Vond de route over Lysebotn erg mooi

Zie mijn verslag uit 1997
http://luddo.freehostia.com/Norway97/norway97.htm

De tunnel bij Sunndalsøra heb ik indertijd weten te vermijden. De weg was in 2007 erg overwoekerd, maar ik weet niet of hij nu nog te fietsen is.

http://luddo.freehostia.com/Norway2007/Norway2007.htm

Trondheim is inderdaad een leuke stad en vergeet niet even de fietslift te gebruiken.

Afbeelding
luddo schreef:
De tunnel bij Sunndalsøra heb ik indertijd weten te vermijden. De weg was in 2007 erg overwoekerd, maar ik weet niet of hij nu nog te fietsen is.
Hij is nog steeds overwoekerd, maar (in 2013) ook nog steeds te fietsen. Ik vond het wel grappig, zo'n klimmetje dwars door de bush bush. 8)
Bedankt voor de vele tips Erik. Ik heb me route weer wat aangepast :). Hij wordt wel langer zo haha.
Ik snap alleen de helgelandskysten route die jij beschrijft niet helemaal. Weg 715 loopt namelijk van Trondheim naar weg 17. En weg 769 loopt van Namsos naar Rorvik als ik zo even google :P.
En als ik google naar de helgelandskysten zie ik ook verschillende routes.

Is er trouwens kans op nachtvorst in de maand juni in het noorden of op hoogvlaktes? Dit ivm aanschaf van een matje en slaapzak.
Ik snap waarom je het niet snapt. Ik was even vergeten dat er in dat deel van Noorwegen nl. 2 Rørvik's liggen (je struikelt daar over allerlei -vik's) en ik ben toevallig ook nog eens door allebei die plaatsen gesykkeld.

Ik probeer routes aan te geven die je van rv17 af kunnen houden. Die is namelijk best druk , zeker rond de grotere plaatsen op de zuidelijke helft (hoewel... in Noorwegen is het nergens echt 'druk') .
Ik bedoelde in mijn bericht Rørvik aan de Trondheimsfjorden, waar de ferry uit Flakk aankomt. Vanaf daar loopt de 717 naar Rissa, en kun je de 715 verder vervolgen naar weg rv17 bij Namsos.
Vanaf Namsos kun je dan de 769 tot Kolvereid, en de 771 nemen, om op de oorspronkelijke route te komen.

Er zullen vast wel meerdere routes langs Helgelandskysten bestaan. Ik weet niet meer waar ik mijn route gevonden heb, maar zo is het uiteindelijk gegaan.

Sites die je kunnen helpen bij het bepalen van de route:
http://www.nasjonaleturistveger.no (voor de allermooiste wegen van Noorwegen) en http://www.cyclingnorway.no/en/

Oh ja, GPS... kan handig zijn, maar nodig is het zeker niet. Zelf deed ik het met een appje op mijn iPhone. En eigenlijk gebruikte ik die alleen om de route te tracken.
Zoals je al hebt gemerkt kan je daar dagenlang dezelfde weg blijven volgen (rv17 is 650 km lang). Een routebeschrijving van een dagtocht komt erop neer dat je even moet onthouden of de afslag 's ochtends of 's middags komt.

Maak je niet te druk over wegdek of route, maar wees vooral voorbereid op:
- de enorme afstanden (zorg voor een complete bagage en een degelijke fiets. Een nieuwe buitenband of ketting is misschien wel 3 dagen omfietsen)
- je conditie (vooral voor het klimwerk in de westelijke fjorden rond tussen Stavanger en Andalsnes)
- planning (winkeltijden/dagen, ferry's)
- het weer !!
(Nacht)vorst zal zo vlakbij zee wel meevallen, maar wind en regen horen nou eenmaal bij dat landschap.
Ah dat is inderdaad een stuk duidelijker en het is maar 17 km langer dan de oorspronkelijke route! Bedankt voor de informatie :)