Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
lennart schreef:lijkt me een prima plan, alleen ff geen munten om te komen.
Ja dat probleem heb ik ook.
En m'n nieuwe liefde is een dure jongen: zwaar, duur en hij gaat me ook nog eens veranderen in een Wammes Waggel. Is dit nu wat men bedoelt met 'vrouwen vallen op foute mannen?'
AB schreef:Wammes Waggel, Sjef van Oekel, Katrien Duck of Yopie.....
Nou zeg, vind je me echt op Katrien Duck lijken?? :D

Maar ik zal oppassen voor m'n knieën, ben me echt wel bewust van een hoge q-factor.
Wim schreef:Natuurlijk kun je met een fatbike komen op plekken waar je anders niet kunt komen, en natuurlijk is dat leuk. Dat neemt niet weg dat je wel als een eend op de fiets zit, en dat dat eigenlijk niet fijn is. Suggereren dat dat niet zo is is gewoon ergonomisch onzinnig gekwaak, al zal de een er meer last van hebben dan de ander.
Nou het is meer dan alleen een hoog q-factor.
Een fatbike is speciaal ontworpen voor zand, modder en sneeuw dus zwaar trappen en veel fatbikes zijn ook singlespeed, dus nog zwaarder trappen en dat is vast ook niet goed voor je knieën. En je knalt over hobbels, rotsen en andere obstakels: is vast ook niet goed voor rug en gewrichten.
Het winterfietsen is ook niet goed: met koude spieren een berg beklimmen en daarna stijfbevroren naar beneden glijden, door de kou heb je veel energieverlies, je wordt traag als dikke stroop en een valpartij is dan snel gebeurd.
Ik zou ook eigenlijk een helm moeten dragen maar dat past niet over al die mutsen, balaclava, sneeuwbril etc. Men heeft hier ook vaak een skihelm inplaats van een fietshelm (is groter en warmer) maar zodra je met een muts minder fietst zit je met een te grote helm. Dus dan maar geen helm, wordt het fietsen nog spannender. :wink:
Onderkoeling, bevriezingsverschijnselen .. kan ook zomaar gebeuren.
Nee, al met al is (winter-) fatbiken niet zo goed voor je. :D

Ik denk zelf dat als je maar voor een een goede conditie zorgt, verschillende sporten beoefent, naar je lichaam luistert, niet te veel piept, een blij mens blijft .. dan komt 't allemaal wel goed.

En even iets anders, eigenlijk zitten de meeste vrouwen op een verkeerd fietsframe. Die zijn ontworpen voor de man en daar een vrouw over het algemeen een korter bovenlichaam, langere benen, bredere bekken, andere zitbotjes, kleinere handen etc heeft zit ze totaal verkeerd. Vooral goed te merken op een racefiets, door een meer naar achterover gekantelde bekken zit je toch echt minder goed.
Maar hoor je ons klagen? Nej nej daar doen wij niet aan. :wink:
Wim schreef:Natuurlijk kun je met een fatbike komen op plekken waar je anders niet kunt komen, en natuurlijk is dat leuk. Dat neemt niet weg dat je wel als een eend op de fiets zit, en dat dat eigenlijk niet fijn is. Suggereren dat dat niet zo is is gewoon ergonomisch onzinnig gekwaak, al zal de een er meer last van hebben dan de ander. Ik heb een relatief smal bekken en ik ben van heel gemiddelde lengte. Dus kan ik het verschil tussen diverse fietsen heel goed merken: een klassieke jaren '70 racefiets met 120 mm naaf en een TA Pro 5 vis, een moderne veldrijfiets met 130 mm naaf en smalle racecranks, een 135 mm Rohloff vakantiefiets met relatief smalle TA Zephyr en een mtb met 135 mm en brede Shimano atb cranks. Die laatste vind ik althans te breed, en de Rohloff fiets ook nog een beetje. De oude racer is wel erg smal. Dat geldt voor mij, en het is goed te merken als je een beetje gevoel voor de mechanica van je fiets en de fysiologie van je lijf hebt.
Dit forum wordt de laatste tijd wel weer erg vervuild door luid geschreeuwde onzin.
Wim
Ook jij gaat voortdurend uit van je eigen belevingswereld, dat kun je met zekere regelmaat ook bestempelen als prehistorisch gekwaak. Als Sjef van Oekel door het bos loopt dan klaagt ie ook over al die lelijke bomen. De wereld van het fietsen is gewoon te groot: je hebt tijdrijders, randonneurs, baanwielrenners, freestylers, afdalers, bmx'ers, wereldfietsers, wielrenners, stadsfietsers, fatbikers, mountainbikers, toerfietsers, e-bikers...... wat is er tegenwoordig niet? Zoals jezelf ook meerdere keren hebt gezegd, horses for courses en elke fiets is een compromis. Alles met twee cijfers achter de komma meten is niet altijd nodig, voor jou misschien wel, maar zeker niet voor iedereen.
Yopie schreef: Maar hoor je ons klagen? Nej nej daar doen wij niet aan. :wink:
Inderdaad, vrouwen klagen nooit! :lol: :wink:

Lekker fatbiken als je daar zin in hebt, kan niet slechter zijn dan een gemiddelde, westerse leefstijl.

Afbeelding
Yopie schreef:Het is een Surly Pugsley geworden: een prachtfiets en zeer geliefd bij winter fatbikers dus heb d'r veel vertrouwen in.
Mooi! Ik denk dat je met de pugsley gewoon de beste keuze hebt gemaakt. Microshifters ook erg handig met handschoenen of wanten. En wat betreft de hoge q-factor (lees q hoek) wordt grotendeels teniet gedaan door vette en hoge funfaktor op je fatbike. Toevallig heb ik zelf deze week een pugsley bij singlespeed.nl besteld. Duurt alleen nog even. Ik ben benieuwd naar je ervaringen en natuurlijk wat foto's van je tochten!
Auke kan niet anders dan schreeuwen en mensen met meer kennis of die proberen een beetje subtieler te zijn te ridiculiseren (prehistorisch - wat een argument). Ik herinner me nog goed hoe Marten hier door hem werd uitgejouwd. Ik herinner me ook dat Auke voor het eerst een grote tocht ging maken in de Rockies. Hij zou enkele tientallen kilo's bagage meenemen, en iedereen die zei dat dat teveel was op zo'n stevige tocht, bij zulke temperaturen en op zo'n grote hoogte werd voor watje uitgemaakt. Wat hij dan uiteindelijk wel thuis liet (tegen goed advies in) was een reserve buitenband. Guess what? Na een paar dagen trok zijn lijf het niet meer, en moest hij bij het eerste postkantoor zoveel mogelijk bagage terugsturen. En zijn banden hebben maar net de eindstreep gehaald. Mensen die hem waarschuwden voor beren werden beschuldigd van bangmakerij. Guess what?
Inmiddels is Auke helemaal om en wordt iedereen die niet mee wil in zijn nieuwe geloof van bikepacking voor ouderwets uitgemaakt. Zucht.
Ik heb er genoeg van als goede raad, nuance en kennis van zaken hier stelselmatig ongestraft geridiculiseerd mogen worden. Marten is al weg, Leon voelt zich blijkbaar ook zodanig geschoffeerd dat hij zijn recente posts gewist heeft, en ik hou het hier nu echt voor gezien. De anderen wens ik veel fietsplezier (ook Yopie die een heel leuke fiets heeft voor haar doel).
Wim
Wim, je hebt het over 'ergonomisch onzinnig gekwaak en forumvervuiling door luid geschreeuwde onzin', dan moet je niet raar opkijken als je daarna een reactie krijgt met de woorden 'prehistorisch gekwaak'.
En iemand persoonlijk afzeiken is niet netjes, zeg maar gerust onaardig.

Ik lees altijd graag je post, ook die van AB en heb er veel van geleerd. Juist doordat jullie soms zo verschillend zijn. Dat is het mooie van dit forum, veel mensen veel meningen.

En verder is het allemaal toch niet zo moeilijk? Ieder zijn eigen liefde, de een zit graag op een racer, de ander op een fatbike en ga zo maar door.
Pat schreef: Toevallig heb ik zelf deze week een pugsley bij singlespeed.nl besteld.
Hee leuk, nog een fatbiker erbij! Zijn er hier veel te weinig van. :wink:

Nu nog wat meer winterbikers, bikepackers en andere gekken. En iemand die een mooi systeem weet om ski's aan je fiets te bevestigen. Normaal hangen ze schuin op m'n rug, aan een rugzakje geknoopt zoals bij deze gast maar dat is wel eens lastig bij plots afstappen/afspringen. Maar waarschijnlijk zit ik met deze vraag op een verkeerd forum.

En Pat, waarom heb jij voor de Pugsley gekozen? En wat ga je ermee doen, wat zijn je plannen, bikepacking of dragers? Wil natuurlijk graag alles weten. :wink:
Wim schreef:Auke kan niet anders dan schreeuwen en mensen met meer kennis of die proberen een beetje subtieler te zijn te ridiculiseren (prehistorisch - wat een argument). Ik herinner me nog goed hoe Marten hier door hem werd uitgejouwd. Ik herinner me ook dat Auke voor het eerst een grote tocht ging maken in de Rockies. Hij zou enkele tientallen kilo's bagage meenemen, en iedereen die zei dat dat teveel was op zo'n stevige tocht, bij zulke temperaturen en op zo'n grote hoogte werd voor watje uitgemaakt. Wat hij dan uiteindelijk wel thuis liet (tegen goed advies in) was een reserve buitenband. Guess what? Na een paar dagen trok zijn lijf het niet meer, en moest hij bij het eerste postkantoor zoveel mogelijk bagage terugsturen. En zijn banden hebben maar net de eindstreep gehaald. Mensen die hem waarschuwden voor beren werden beschuldigd van bangmakerij. Guess what?
Inmiddels is Auke helemaal om en wordt iedereen die niet mee wil in zijn nieuwe geloof van bikepacking voor ouderwets uitgemaakt. Zucht.
Ik heb er genoeg van als goede raad, nuance en kennis van zaken hier stelselmatig ongestraft geridiculiseerd mogen worden. Marten is al weg, Leon voelt zich blijkbaar ook zodanig geschoffeerd dat hij zijn recente posts gewist heeft, en ik hou het hier nu echt voor gezien. De anderen wens ik veel fietsplezier (ook Yopie die een heel leuke fiets heeft voor haar doel).
Wim
Ik ga nog regelmatig onderweg met mijn ortliebjes. Niks mis met dat systeem (degelijk/waterdicht). Heb wel van jou geleerd en ondervonden dat zonder voortasjes op pad gaan ook grote voordelen biedt. De volgende slag is (voor mij althans) om ook de achterzijtassen thuis te laten. Als je alles in frame- en zadeltassen weet te vervoeren dan scheelt dat in gewicht, maar ook in aerodynamica. Heb gister weer eens (tijdens een 150km tochtje) ondervonden dat zonder zijtas op pad gaan (in de vlakke polder en over zeedijken) veel windweerstand scheelt. Denk dat het minstens zo'n 1 a 2km per uur in snelheid scheelde. Wil niet zeggen dat je ook heerlijk met ortliebtassen op fietsreis kunt gaan als je minder weegfactoren toekent aan gewicht en snelheid. Zoals hier op dit forum vaak is onderstreept zijn plezier, budget en comfort ook belangrijke weegfactoren.
En voor wat betreft "le ton qui fait la musique", excuses dat ik je zo getriggerd hebt. Heb je best wel hoog zitten vwb technische kennis, maar kijk zelf ook even in de spiegel voor je zo los gaat. En wat Marten betreft, denk eerlijk gezegd dat hij hier dit met een dikke glimlach gade slaat.....
@yopie:

Ik dacht eerst aan de Genesis caribou vanwege de prijs, maar was al niet meer leverbaar. Tevens 1x10. De pugsley heeft standaard 2x10 met microshifters. Avid BB7 remmen, heb daar goede ervaringen mee op mijn salsa fargo. Ook gereden op de pugsley en voelde gewoon goed. En de pugs is niet eerste generatie fatbike van surly, intussen goed doorontwikkeld/doordacht.

Op mijn fargo rij ik met fietstassen of met bikepacking setup (frametas, airlock kanozak van alpkit, Anything cages op voorvork). Ook de pugs gekozen vanwege de flexibiliteit wat betreft allerlei oogjes en nokjes.

Mijn frametas van mijn fargo zal wel niet passen op de pugsley. Waarschijnlijk tzt volledig bikepacking gear, maar denk eerst aan achterdrager met kanozak of ortlieb front rollers in combinatie met kanozak aan stuur en/of mijn anything cages op voorvork. Ik denk ook aan om een ander stuur te nemen, waarschijnlijk een Jones loop bar of een Jones bend H Bar.

Wat ga ik ermee doen? Veel offroad, op mijn vaste mbt rondjes, langere meerdaagse tochten, duinen/strand, eilandhoppen in NL, in stad, de WF offroad tocht dit jaar - worden daar fatbikes getolereerd? :wink: Zweden staat ook mijn wishlist.

Patrick
Pat schreef:@yopie:

Ik dacht eerst aan de Genesis caribou vanwege de prijs, maar was al niet meer leverbaar. Tevens 1x10. De pugsley heeft standaard 2x10 met microshifters. Avid BB7 remmen, heb daar goede ervaringen mee op mijn salsa fargo. Ook gereden op de pugsley en voelde gewoon goed. En de pugs is niet eerste generatie fatbike van surly, intussen goed doorontwikkeld/doordacht.

Op mijn fargo rij ik met fietstassen of met bikepacking setup (frametas, airlock kanozak van alpkit, Anything cages op voorvork). Ook de pugs gekozen vanwege de flexibiliteit wat betreft allerlei oogjes en nokjes.

Mijn frametas van mijn fargo zal wel niet passen op de pugsley. Waarschijnlijk tzt volledig bikepacking gear, maar denk eerst aan achterdrager met kanozak of ortlieb front rollers in combinatie met kanozak aan stuur en/of mijn anything cages op voorvork. Ik denk ook aan om een ander stuur te nemen, waarschijnlijk een Jones loop bar of een Jones bend H Bar.

Wat ga ik ermee doen? Veel offroad, op mijn vaste mbt rondjes, langere meerdaagse tochten, duinen/strand, eilandhoppen in NL, in stad, de WF offroad tocht dit jaar - worden daar fatbikes getolereerd? :wink: Zweden staat ook mijn wishlist.
Patrick
Mooi, klinkt goed!

Nog een vraagje: welke drager heb/wil je?
Zit zelf te twijfelen tussen de OMM en de Surly. De surly vind ik wat mooier en misschien ook handiger omdat het meer vastknoopmogelijkheden biedt maar voor- en achterdrager zijn samen ook meer dan een kilo zwaarder. En de OMM houdt misschien een beetje blubber tegen, tenminste dat had ik zo bedacht.

En ik moet een paar ski's kwijt (wegen ook een kg per stuk), kwam deze fatbiker tegen, snap nog niet helemaal hoe 't vastzit maar het lijkt te werken. Mooi hoe die strap/riempje aan de drager zit vastgeschroefd.

Die Salsa anything cages, zo te horen ben je d''r blij mee? Ik twijfel nog een beetje ..
Heb zelf al meerdere bidonhouders gebroken die in het frame zaten (bij valpartijen/rotsen) en dan zien die voorvorkhouders er toch wel erg kwetsbaar uit. En blijven ze niet overal aan hangen? Fiets vaak op paadjes die soms zo smal zijn dat de trappers niet kunnen draaien en wil daarom zo min mogelijk lage obstakels aan de fiets. Of bij 't tillen van de fiets, vooral over omgevallen bomen die met hun takken je fiets grijpen en niet meer willen loslaten, zullen ze dan niet nog meer gevloek veroorzaken?
Maar aan de andere kant zien ze er ook weer zeer aantrekkelijk uit, kan zo een kleine drybag in. Dus twijfeltwijfeltwijfel ..
Heeft er iemand anders nog ervaringen met die Anything cages?
Yopie schreef: Mooi, klinkt goed!

Nog een vraagje: welke drager heb/wil je?
Zit zelf te twijfelen tussen de OMM en de Surly. De surly vind ik wat mooier en misschien ook handiger omdat het meer vastknoopmogelijkheden biedt maar voor- en achterdrager zijn samen ook meer dan een kilo zwaarder. En de OMM houdt misschien een beetje blubber tegen, tenminste dat had ik zo bedacht.

En ik moet een paar ski's kwijt (wegen ook een kg per stuk), kwam deze fatbiker tegen, snap nog niet helemaal hoe 't vastzit maar het lijkt te werken. Mooi hoe die strap/riempje aan de drager zit vastgeschroefd.

Die Salsa anything cages, zo te horen ben je d''r blij mee? Ik twijfel nog een beetje ..
Heb zelf al meerdere bidonhouders gebroken die in het frame zaten (bij valpartijen/rotsen) en dan zien die voorvorkhouders er toch wel erg kwetsbaar uit. En blijven ze niet overal aan hangen? Fiets vaak op paadjes die soms zo smal zijn dat de trappers niet kunnen draaien en wil daarom zo min mogelijk lage obstakels aan de fiets. Of bij 't tillen van de fiets, vooral over omgevallen bomen die met hun takken je fiets grijpen en niet meer willen loslaten, zullen ze dan niet nog meer gevloek veroorzaken?
Maar aan de andere kant zien ze er ook weer zeer aantrekkelijk uit, kan zo een kleine drybag in. Dus twijfeltwijfeltwijfel ..
Heeft er iemand anders nog ervaringen met die Anything cages?
Ja, de surly nice rack is inderdaad wel mooi, maar wel prijzig. Ik twijfel zelf ook tussen een OMM of gewoon een achterdrager van topeak - ook veel gebruikt bij fatbikes/pugsleys. Inderdaad enigszins wat bescherming tegen opspattend blubber.
Geen idee waar je een paar ski's laat, misschien in de lengte thv bovenbuis?, misschien wordt dan alleen je 'standover height' van de toptube te hoog. Welke maat pugsley heb je gekocht, model 2014? Blauw/zwart?

Wanneer je de anything cages te zwaar belast kunnen ze inderdaad afbreken - zeker de eerste generatie - de nieuwe kunnen meer hebben. Op de voorvork twee anything cages met inderdaad een alpkit airlock xtra 3-5 liter drybag - links voor mijn exped UL7 en footprint van tent en evt nog wat er bij past wat niet te veel weegt. Rechter drybag: mijn kookspullen (klein gastankje, lichtgewicht opvouwbare brander, smal pannenset bo-camp, bestek, eten).
Je lichaam is altijd nog breder dan twee cages op de voorvork - maar aan de andere kant vangen zij wel de eerste klappen op. Of een tak kan er tussen schieten - maar mijn ervaring met de anything cages is tot nu toe wel positief - alleen rekening houden met 3 Kg maximale belasting.

groet,
Patrick
Pat schreef: Ja, de surly nice rack is inderdaad wel mooi, maar wel prijzig. Ik twijfel zelf ook tussen een OMM of gewoon een achterdrager van topeak - ook veel gebruikt bij fatbikes/pugsleys.
Zijn Topeak dragers niet allemaal aluminium? Lijkt mij dan niet echt geschikt voor ruig fatbike terrein, of heb ik 't mis?
En alles voor een fatbike is prijzig, 't zijn dure jongens. Voor de prijs van twee fatbike spijkerbandjes krijg je acht (acht!) gewone spijkerbandjes.
Er is keus tussen 27 en 120tpi, de 27tpi zijn goedkoper, stugger, zwaarder en kunnen beter tegen rotsgrond en zware mannen. Nu geloof ik niet dat je sneller/soepeler zou kunnen fietsen op een wasbord van ijs en al helemaal niet op een ijspad vol met gaten en scheuren dus heb maar de goedkoopste genomen, was al duur genoeg.
Nu maar hopen dat ze ook echt goed zijn want 240 studs vind ik maar erg magertjes. Fiets zelf altijd met 294 stuks, tot nu toe de beste van alle spijkerbandjes want ik haal bijna alle bochten rechtop.

Een strandtocht lijkt me trouwens ook prachtig mooi: zon, zeelucht, golven, meeuwen, wind .. en dan maar rollen met die dikke fatbike. Maar alleen al dat zout, wat zal dat een ellende geven, vooral bij een lange tocht waarbij je niets kan afspoelen. Weet niet of ik 't zou durven, in ieder geval niet met een mooie verse fiets.
Pat schreef: Welke maat pugsley heb je gekocht, model 2014? Blauw/zwart?
Maatje S, een 16", zwart, 2014 maar is volgens mij gelijk aan 2013?
Net als jij met Avid BB7 schijfremmen en microshifters.

Zal een fotootje plaatsen als alles binnen is, de spijkerbandjes komen alleen pas over een week ofzo :(

En die anythingcage wordt door je verhaal toch wel erg verleidelijk, max 3kg is niet niks.

Patrick, bedankt!
Yopie schreef:Is dit nu wat men bedoelt met 'vrouwen vallen op foute mannen?'
Ik heb totaal geen mening over fatbikes, maar ik ben dolgelukkig dat ik een medestander heb gevonden in deze vergelijking. Want ik werd me een partij raar aangekeken toen ik mijn fiets met een fout vriendje vergeleek. Hij is te oud, heeft specifieke voorkeuren en gaat op een dag mijn hart breken door me gruwelijk in de steek te laten. Ik weet dat het allemaal onverstandig is, maar de liefde is te groot.

Ik ben benieuwd hoe het bevalt.
Yopie schreef: Zijn Topeak dragers niet allemaal aluminium? Lijkt mij dan niet echt geschikt voor ruig fatbike terrein, of heb ik 't mis?
Volgens mij zijn de dragers van Old Man Mountain ook van aluminium. Topeak (super tourist DX) moet ook wel kunnen (ong 40 euro). 25 Kg belastbaar - veel moet je toch niet meeslepen, als je fiets toch al ruim 15 Kg (large Pugsley) weegt.

http://www.dirty-pages.nl/bikes/221/surly_pugsley.html

Patrick
SanneB schreef:
Yopie schreef:Is dit nu wat men bedoelt met 'vrouwen vallen op foute mannen?'
Ik heb totaal geen mening over fatbikes, maar ik ben dolgelukkig dat ik een medestander heb gevonden in deze vergelijking. Want ik werd me een partij raar aangekeken toen ik mijn fiets met een fout vriendje vergeleek. Hij is te oud, heeft specifieke voorkeuren en gaat op een dag mijn hart breken door me gruwelijk in de steek te laten. Ik weet dat het allemaal onverstandig is, maar de liefde is te groot.

Ik ben benieuwd hoe het bevalt.
Ha die Sanne, er zijn hier veel te weinig vrouwen, blij dat je reageert!

Ik zeg maar zo: foute vriendjes kunnen dan wel fout zijn maar o wat zijn ze heerlijk verkeerd. :wink:

Mijn nieuwe liefde is zwaar en dik. Zo gigantisch dik dat iedereen kijkt, wijst, wilt voelen, knijpen en meewarig naar m'n dunne armpjes kijkt. Maar ik grijns zeer gelukzalig terug en zeg de hele tijd 'mooi hè, lekker dik hè, wil je nog een keer in die vette band knijpen, mag wel hoor'.
En ik droom over hem, fantaseer de mooiste avonturen: hij gaat me zonder plotselinge zwemles veilig door stromende rivieren loodsen, dendert zonder enige krimp de onmogelijkste bergpaadjes af, trekt zijn neus niet op voor stinkende moerassen maar zorgt dat ik niet hoef af te stappen, ragt het hele Kebnekaise gebergte door zonder ook maar één keer te vallen .. wat een prachtfiets, daar kan toch geen man tegen op?
En mocht een andere vrouw vragen of ze ook even mag: 'ja natuurlijk!', ben nu zo door het fatbike-virus aangestoken dat ik iedereen graag wil besmetten.

En vandaag was ik zo enthousiast aan 't pronken met m'n nieuwe vette vriend dat ik dit te horen kreeg: 'vrouwen zijn net uien; je moet ervan huilen en van houden.' :D
Gisteren was ik een eend en vandaag een ui, haha en dat door een nieuwe fiets.

Nee hoor Sanne, laat ze lekker raar kijken en blijf vooral heerlijk onverstandig. :wink:
Pat schreef: Volgens mij zijn de dragers van Old Man Mountain ook van aluminium. Topeak (super tourist DX) moet ook wel kunnen (ong 40 euro). 25 Kg belastbaar - veel moet je toch niet meeslepen, als je fiets toch al ruim 15 Kg (large Pugsley) weegt.
Heb er nog even over nagedacht, maar een aluminium drager zie ik toch niet echt zitten. En de dragers van OMM en Topeak zijn allemaal aluminium, als ik tenminste goed m'n huiswerk heb gedaan.

Heb ooit een keer een gebroken alu. drager gehad, okee het was wel op een motorfiets maar het was ook in the middle of Bulgarije, erg lastig. En voor we er achter kwamen dat de drager was doorgezakt had een boutje al vrolijk een dikke gleuf in de achterband gefreesd. Niet leuk dus.
En met een bepakte fatbike, verlaten berggebied, minus-zeer-koud en veel valpartijen ga ik geloof toch voor safe. Of ben ik nu een tutje?

Las over de Tubus locc en de Madison Ridge, zal later verder info opzoeken, heb nu ff geen tijd meer.
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/rear-r ... 48280.html

En heb jij de large Pugsley? Das een vette fatbike :)
Ik heb de Pugsley getest en er een stukje over geschreven. Gaaf apparaat. Jammer dat Nederland te klein is...

http://www.sintchristophorus.nl/test-su ... y-fatbike/
Yopie schreef:
Pat schreef: Volgens mij zijn de dragers van Old Man Mountain ook van aluminium. Topeak (super tourist DX) moet ook wel kunnen (ong 40 euro). 25 Kg belastbaar - veel moet je toch niet meeslepen, als je fiets toch al ruim 15 Kg (large Pugsley) weegt.
Heb er nog even over nagedacht, maar een aluminium drager zie ik toch niet echt zitten. En de dragers van OMM en Topeak zijn allemaal aluminium, als ik tenminste goed m'n huiswerk heb gedaan.
Waarom zie je het niet zitten? De Salsa Alternator Rack die je op alle frames met de alternator drop outs kan monteren, en dus ook op de Salsa Mukluk wordt gebruikt, is ook gewoon van aluminium hoor.

Heb afgelopen zomer met die Salsa achterdrage singeltracks en (enigzins) onbedoeld rotsige afdalingen mee gereden, geen krimp. (13 kg baggage.)
Fanman schreef:
Yopie schreef: Heb er nog even over nagedacht, maar een aluminium drager zie ik toch niet echt zitten.
Waarom zie je het niet zitten? De Salsa Alternator Rack die je op alle frames met de alternator drop outs kan monteren, en dus ook op de Salsa Mukluk wordt gebruikt, is ook gewoon van aluminium hoor.

Heb afgelopen zomer met die Salsa achterdrage singeltracks en (enigzins) onbedoeld rotsige afdalingen mee gereden, geen krimp. (13 kg baggage.)
Tja staal vs aluminium ..
aluminium: lichter, eerder slijtage, kan breken?
staal: zwaarder, sterker, makkelijk te lassen?

En ik heb nu heel wat fatbike verhalen gelezen maar niet gelet op wat voor dragers ze hebben. Ja stom hè want dan mag ik weer overnieuw beginnen.
Heb dus eigenlijk wel een vraagje: zijn expeditie dragers altijd van staal of zou aluminium ook prima zijn? Nu kun je je ook gaan afvragen wat een expeditie-fiets/fietsreis is dus of je zo'n drager wel nodig zou hebben ..

en nee, ik ben niet bang voor staal/alu discussies, kom maar op, graag zelfs!

Ik heb de fatbike ook om m'n honden te trainen, die moeten nl een topconditie hebben want die gaan op een lange trektocht een pulka en mij op ski's voortslepen. En op de fiets kan ik veel meer km's maken dan op de lange latten, precies wat ze nodig hebben. Dus de fatbike gaat vaak gebruikt worden, vele km's door sneeuw en ook de pulka/ski's/kampeerspullen moeten mee. Hoe weet ik alleen nog niet.

Ben ondertussen zeer huiverig geworden voor minus-zeer-koud en daar ik bijna altijd solo in verlaten gebieden fiets/ski kan ik me gewoon geen foutje permitteren want die hebben grote gevolgen. En bij spannende/uitdagende tochten horen twijfels en angsten maar inplaats dat ik die aandacht geef wil ik me liever op een goede uitrusting/conditie storten. Hopelijk verdwijnen die angsten dan een beetje haha.
Ik wil dus alles goed voor elkaar, ook de dragers. Zit ook te denken om een kransje/tandwiel op het voorwiel te zetten, als noodoplossing. En heel toevallig heeft m'n racefiets dezelfde cassette plus derailleur als de Pugsley en mooi dat ik die derailleur bij lange tochten ga meenemen.
Goede kans dat ik overdrijf, maar nogmaals de winter heeft mij veel angst/respect gegeven en die leerstof was niet gratis, heb af en toe behoorlijk moeten boeten voor m'n eigen fouten/domheid.

Surly dragers zijn in elk geval van staal.
Verder ben ik nog niet gekomen, dat schiet lekker op zo.
en nu eerst een bak koffie :)
Christophorus schreef:Ik heb de Pugsley getest en er een stukje over geschreven. Gaaf apparaat. Jammer dat Nederland te klein is...

http://www.sintchristophorus.nl/test-su ... y-fatbike/
mooi stukje en ook leuk geschreven!
jammer dat je hem niet op sneeuw kon testen

en wordt het niet eens tijd voor een baard en tattoos?
alhoewel, volgens mij heb jij die helemaal niet nodig, je bent al stoer genoeg :wink:

en leuk die surly patch :D
die wil ik ook op m'n muts, mooi!
of als tattoo op m'n onderrug en dan op de racer met een kort shirtje aan die wielrenners raar laten kijken :D


edit: zo'n patch is geloof ik moeilijk te krijgen