Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remsysteem voor trainingskar sledehonden - Forum Wereldfietser

Remsysteem voor trainingskar sledehonden

Ik weet wel dat het hier geen sledehondenforum is :roll: , maar misschien kan iemand me raad geven.
Ik heb een sledehondenkar met 4 Tomos brommerwielen van 17 inch, met trommelremmen. De trainingen verlopen in slijkerig en hobbelig terrein. Doordat het slijk in de binenkant van de wielen terechtkomt, heb ik voortdurend problemen met de remmen.
Ik zou nu een beter systeem willen, minder gevoelig voor slijk en water, gemakkelijk te onderhouden (ben een absolute leek).
Ik hoorde van schijfremmen en van Magura velgremmen.
Vooral deze laatste lijken me een optie. Maar nu de vraag: bestaan er stevige 16 of 17 inch wielen waarop je die kunt monteren? Zo ja, welke en waar zijn die verkrijgbaar?
16 inch wielen bestaan zeker (dat is een standaard maat voor vouwfietsen) en waarschijnlijk kan je de andere ook wel vinden.

Het probleem is echter dat je de remmen monteert op het frame en niet op de wielen. Om magura velgremmen te monteren heb je remnokken nodig op het frame (met andere woorden, langs beide kanten van de velg moet er op het frame een nok gelast zitten waarop de remzuigers worden gemonteerd).
Hetzelfde geldt voor schijfremmen: deze worden gemonteerd ongeveer op de plaats waar de momentarm van je trommelremmen zit (een 6-10 cm van de naaf). Ook hiervoor moeten er de juiste bevestigingspunten voorzien worden. Voordeel van een schijfrem is wel dat ze maar aan één kant van je wiel zit, wat waarschijnlijk eenvoudiger is.

Je zal dus eerst iemand moeten zoeken die je kar kan aanpassen om dergelijke remmen te monteren. Een alternatief lijkt me om de afdichting van je huidige trommelremmen te verbeteren. Vroeger hadden 4x4 ook trommelremmen, en dat werkte toch ook?
EnriceV schreef:16 inch wielen bestaan zeker (dat is een standaard maat voor vouwfietsen) en waarschijnlijk kan je de andere ook wel vinden.

Het probleem is echter dat je de remmen monteert op het frame en niet op de wielen. Om magura velgremmen te monteren heb je remnokken nodig op het frame (met andere woorden, langs beide kanten van de velg moet er op het frame een nok gelast zitten waarop de remzuigers worden gemonteerd).
Hetzelfde geldt voor schijfremmen: deze worden gemonteerd ongeveer op de plaats waar de momentarm van je trommelremmen zit (een 6-10 cm van de naaf). Ook hiervoor moeten er de juiste bevestigingspunten voorzien worden. Voordeel van een schijfrem is wel dat ze maar aan één kant van je wiel zit, wat waarschijnlijk eenvoudiger is.
Je zal dus eerst iemand moeten zoeken die je kar kan aanpassen om dergelijke remmen te monteren. Een alternatief lijkt me om de afdichting van je huidige trommelremmen te verbeteren. Vroeger hadden 4x4 ook trommelremmen, en dat werkte toch ook?
bedankt voor de info.
Afdichting verbeteren zie ik niet zitten, dan kan het wiel niet draaien.
Ik ga dus eens horen bij de man die aan de kar werkt (zelf kan ik dat niet) of hij die nokken kan monteren.
Hieronder een link naar een afbeelding (wielen helaas niet in detail):
http://dropcanvas.com/ivvni
De wielen zitten in iets wat erg veel lijkt op de voorvork van een fiets. Het lijkt me dat een framebouwer daar wel cantilevernokken op moet kunnen zetten, zodat je Magura's (of v-brakes) kunt monteren.
Houdt er rekening mee dat je andere wielen zult moeten gebruiken. De velgen van je huidige wielen zijn vast niet geschikt voor velgremmen en de naven zijn vast niet disc compatible... Voor velgremmen moeten er daarnaast nokken gelast worden en voor schijfremmen ook.

Kan je geen voetrem laten lassen zoals ze op skelter gebruiken? Welicht kan je daar nog wat materiaal bij gebruiken met hogere frictie. Zoiets als dit dus.
In feite heb je twee uitdagingen: het vinden van geschikte wielen die hydraulische of velgremmen aan kunnen, en daarbij in het huidige frame passen. Daarnaast nog het huidige frame laten aanpassen voor schijf- of velgrem.

Maar een goed afgestelde trommelrem remt ook prima. Hydraulisch of met kabel bediend? Na een rit schoonspuiten doet veel.

Ik vermoed dat met nieuwere sledehondenkarren standaard schijven zijn gemonteerd?
Ik ben alleen bang dat de wielen geen remvlak hebben. Of wil je de wielen vervangen?
Fanman schreef:Houdt er rekening mee dat je andere wielen zult moeten gebruiken. De velgen van je huidige wielen zijn vast niet geschikt voor velgremmen en de naven zijn vast niet disc compatible... Voor velgremmen moeten er daarnaast nokken gelast worden en voor schijfremmen ook.

Kan je geen voetrem laten lassen zoals ze op skelter gebruiken? Welicht kan je daar nog wat materiaal bij gebruiken met hogere frictie. Zoiets als dit dus.
Momenteel is het een voetrem die de 4 wielen aanstuurt, een handrem van een auto om de zaak te blokkeren maar die stuurt ook de trommelremmen aan dus als er slijk inzit werkt die niet. Ik ga de afbeelding in elk geval doorgeven aan degene die mijn kar nakijkt, hij had ook al zoiets geopperd.