Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk ligstuur? - Forum Wereldfietser

Welk ligstuur?

Beste mensen,

90% van de kilometers maak ik in mijn eentje en zeker met stevige wind lijkt het me lekker om op een ligstuurtje te liggen in plaats van onder in de beugels te hangen. Bij de plaatselijke FM beginnen ligstuurtjes bij 100 euro, dus ik ben even op internet aan het kijken. Ik zie twee versies die me aanspreken: een versie waarbij de pijpjes over het stuur heen gaan, http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... uur-zwart/, of een versie waarbij de pijpjes onder het stuur doorgaan: http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... aar-zwart/.
Wat zijn de voor- cq nadelen van deze constructies?

Alvast bedankt voor de reactie!
Eric
Een ligstuur is inderdaad heerlijk! Zelf gebruik ik de goedkoopste optie, die ziet er zo uit: http://www.beekhovenbikes.nl/aanbiedingen/fiets.html. Goedkoop, werkt prima, voelt lekker, en is extra handig te monteren omdat het één ding is ipv 2 beugels die je los moet afstellen. En met wat tape en een dun ijzerstaafje kan je er handig de routegidsen van Benjaminse opzetten :). Het enige nadeel dat ik ken is dat ze wellicht iets zwaarder zouden kunnen zijn dan de sturen die je post. Maar dat weet ik eigenlijk niet zeker.
Beste Gijs,

Bedankt voor je reactie, ik heb dit type ook in handen gehad, alleen die vind ik te 'massief', zeker voor op een raceachtigefiets..

Eric
Buizen boven- of onderlangs het stuur zal op zichzelf niet veel uitmaken. Hoe deugdelijk de constructie is bij de stuurtjes die je linkt is moeilijk te beoordelen.

Wat belangrijker is is de vorm van de buizen. Bij het eerste stuur wat je linkt staan de uiteinden recht naar voren. Dat zet je polsen in een vrij onaangename positie. Verder is m.i. de voor/achterpositie van de armsteunen een van de belangrijkste parameters in het comfortabel afstellen van een ligstuur. Voor zover ik kan zien is dat bij de gelinkte sturen niet in te stellen. Wat afstelmogelijkheden betreft is bijvoorbeeld de Profile T1 een mooie.
Aan de andere kant maak ik uit je verhaal op dat je een racestuur hebt, en dus een relatief kortere bovenbuis. Dan is de afstelling met de armsteunen boven of iets achter het stuur meestal goed. Dan kan je misschien juist af met minder afstelmogelijkheden, wat weer scheelt in potentieel krakende, lostrillende verbindingen en nodeloos gewicht. In die categorie vind ik de stuurtjes van Syntace fraai.

Tip: op Marktplaats en Ebay komen deze dingen regelmatig langs. Het enige slijtagedeel aan deze dingen zijn de armkussentjes en die zijn vervangbaar.
detrage schreef:Wat belangrijker is is de vorm van de buizen. Bij het eerste stuur wat je linkt staan de uiteinden recht naar voren. Dat zet je polsen in een vrij onaangename positie.
De stand van de polsen is bij dat soort buizen recht naar voren juist erg neutraal, mits gebruikt zoals bedoeld. Zie ter illustratie: http://www.triathlon226.nl/wp-content/u ... -niet1.jpg

Het nadeel is echter wel dat zo'n houding je niet enkel geleverd wordt door het plaatsen van het ligstuur en vervolgens voorover buigen maar. Dus om enkel met de stevige wind gebruik te maken van dit type ligstuur, zal het met grote kans een miskoop zijn.

Voor een wat meer standaard fietshouding is een wat meer omhoog gebogen ligstuur inderdaad praktischer en comfortabeler.
Hoezo neutraal? Die positie van de athleet op de foto is niet gericht op comfort. Nu heb ik nooit op een tijdrit- of triathlonfiets gereden, maar als ik even losjes een pen vastpak zoals ik een stuur vastgrijp en m'n onderarm horizontaal houdt, dan wijst de pen altijd schuin naar boven, ongeacht hoe diep ik naar voren leun. Nu kan ik me wel voorstellen dat je met zo'n horizontale greep net iets meer vermogen kan leveren, dat lijkt me eerder de reden waarom een triathleet of tijdrijder voor zo'n horizontale greep kiest.
Hallo Eric,
Toevallig was ik ook net bezig met ditzelfde onderwerp, heb wat rond zitten kijken, maar ja wat kies je als je geen idee hebt en de prijzen zo uiteen lopen.
Dus heb ik van een buurman er eentje geleend, gewoon om eens te proberen. Nu heeft de buurman volgens mij altijd ontzettend goede spullen, dus ik kreeg een oudere Syntace C2 mee (nu is er de C3). Na een paar keer proberen ben ik helemaal verkocht! Het fietst geweldig, je hebt er sowieso weer een positie bij op het stuur voor de afwisseling, en heel gunstig bij tegenwind, ook heb ik het idee dat je wat meer kracht kunt zetten als je dat nodig vindt. Het is wel voor als je iets meer tempo wilt maken dan gezapig langs 's heren wegen zeilen. Dit Syntace ding weegt bijna niets, is ook visueel niet zo zwaar als sommige andere, helaas wel behoorlijk aan de prijs, maar volgens mij heel goed ergonomisch uitgedacht.
Voor de eerste keer zo voorover en omlaag duiken is reuze eng, maar dat went heel snel, op een rustig plekje even oefenen.
Succes ermee
Jeroen
http://link.marktplaats.nl/774229170
Kan je helemaal zelf instellen. Wel zelf even kussentjes erbij zoeken... Of wacht..,
http://www.bike2build.nl/product/HB0900 ... -pro/black
detrage schreef:Hoezo neutraal? Die positie van de athleet op de foto is niet gericht op comfort. Nu heb ik nooit op een tijdrit- of triathlonfiets gereden, maar als ik even losjes een pen vastpak zoals ik een stuur vastgrijp en m'n onderarm horizontaal houdt, dan wijst de pen altijd schuin naar boven, ongeacht hoe diep ik naar voren leun. Nu kan ik me wel voorstellen dat je met zo'n horizontale greep net iets meer vermogen kan leveren, dat lijkt me eerder de reden waarom een triathleet of tijdrijder voor zo'n horizontale greep kiest.
Uiteraard zal er altijd persoonlijke variatie zijn. Als ik bijv. een pen vast grijp op deze wijze en mijn arm laat rusten op een tafel, en mijn pols voorbij de rand van de tafel laat rusten, zal de pen vooruit wijzen en de basis van de duim in lijn lopen met de onderarm.

Zoals op deze tekening, maar dan zonder een handdoekje eronder:
http://www.health.harvard.edu/media/2179

Voorover buigen zal daar inderdaad ook geen verandering in brengen. Er zit een zekere spreiding in de range of motion hierbij, ca. 25 - 45 graden, voor wat betreft de draaiïng van de pols richting de ellepijp. Zit je meer richting de de lagere hoek, dan zal een ligstuur als deze niet comfortabel zijn gezien je ten alle tijden actief zou moeten overstrekken.

Triathleten zijn daarin niet anders en kiezen niet standaard voor een horizontale greep. Zo zijn er onder triathleten ook sporters welk kiezen voor een iets opstaande greep, tot zelfs een vrij ver opstaande grijp.
stef.l schreef:Voorover buigen zal daar inderdaad ook geen verandering in brengen. Er zit een zekere spreiding in de range of motion hierbij, ca. 25 - 45 graden, voor wat betreft de draaiïng van de pols richting de ellepijp. Zit je meer richting de de lagere hoek, dan zal een ligstuur als deze niet comfortabel zijn gezien je ten alle tijden actief zou moeten overstrekken.
Kan best, ik ben best een stijve hark. :)
Marko schreef:http://link.marktplaats.nl/774229170
Kan je helemaal zelf instellen. Wel zelf even kussentjes erbij zoeken...
Dit soort beugeltjes zijn ook leuk, maar lijken me minder comfortabel dan een volledig ligstuur.
Ik heb beide gehad en het voordeel van die van Marktplaats is dat je ze helemaal op je eigen comfort kan afstemmen omdat ze op twee plekken scharnieren. Die andere kan je alleen de steilheid van de hoek van bepalen. Daarnaast zijn ze compact.

Moet voor het mooi wel zo een soort van neopreen kondoompje om, nog.
Bedenk ook of je nog een stuurtas eronder wilt bevestigen. Dat gaat niet als de buizen naar voren steken. Het wachten is nog op een fabrikant die een ligstuur en afneembare stuurtas als set aanbiedt.
Ritch The Fridge schreef:Bedenk ook of je nog een stuurtas eronder wilt bevestigen. Dat gaat niet als de buizen naar voren steken. Het wachten is nog op een fabrikant die een ligstuur en afneembare stuurtas als set aanbiedt.
Afbeelding
Wat al niet kan....., maar ideaal is het niet. Aldus afscheid genomen van de stuurtas en ingeruild voor een Revelate Designs Sweetroll...... Ideaal als je zonder zijtassen wilt fietsen en toch wilt kamperen.

De Syntace C3 is het beste ligstuur wat je kunt krijgen, maar wel prijzig. Gister nog even op de tractor het ijsselmeer bedwongen en dat ging prima slapen/liggend/gapend met zo'n ligstuurtje ;).
Ik bevestig m'n kaarthouderplasticmapdinges eronder met drie elastiekjes, maar stuurtas gaat inderdaad niet. Ken je slapen en kaartlezen tegelijk.

Kwam er wel van de week toevallig achter dat de plastic doosjes van de afhaalchinees er precies klemvast tussen passen. :idea:
Bedankt voor de tips. Het ligstuur is besteld, een Profile Legacy en ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen..
Afbeelding
Een klassieke stuurtas zal er nooit aan/onder komen. Ik kan me wel voorstellen dat ik er een kleine 'stuffbag' onder ga hangen.

Als eea eraan zit zal ik wel even mijn ervaring posten.

Gr.
Eric